Domoticz metingen lijken niet te kloppen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-06 10:42
Ik heb een Windows servertje thuis staan waar ik Domoticz op draai om diverse dingen in/om het huis aan te sturen en te meten.

Ik laadt de productie van de zonnepanelen in via de Enlighten optie in Domoticz en zover ik dit heb kunnen controleren klopt dit iedere dag.
Daarnaast heb ik een USB-RJ11 stekker tussen de slimme meter en de server, en deze via Domoticz ingesteld.

Alles lijkt te werken, echter kloppen de cijfers niet helemaal.

Ter voorbeeld, terwijl ik dit zit te typen zegt Domoticz bij de zonnepanelen:

Momentele opbrengst: 728
Totale opbrengst (vandaag): 2581

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DeAGcXFPmVBsz8gWXpJ74FC5oyA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Jrs0OwXP8y4dD70RfBiKkExs.png?f=user_large

De slimme meter zegt echter:

Huidig verbruik: -390
Totaal verbruik: 2879
Teruglevering: 1162

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/APNg_OLv2BrzOvUu49h3s1hShXA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/h7jAuIia41ttIYaGxbtUujsA.png?f=user_large

De screenshots zijn tegelijk gemaakt (geknipt uit 1 grote screenshot).

Hoe ik ook reken, en hoe ik ook oudere data (op dagbasis) met elkaar vergelijk, het komt nooit overeen. Volgens Enlighten hebben de zonnepanelen altijd meer opgebracht dan wat de slimme meter aangeeft.

Is dit een bekend probleem? Heb ik iets fout gedaan?

Dit zijn mijn instellingen voor de zonnepanelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NEMSmPbZ0z4gLlqpsqI_ZxJ-eho=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tNglIxkQ1pXMvP6x6isX2sKR.png?f=fotoalbum_large

Dit zijn de instellingen voor de slimme meter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R2mIrBuIHav_vhABAlXXmU7YNI8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dZETfUTg9QDjIPuToqgnvNkG.png?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02:24

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@supervinnie40 je slimme meter meet alleen de teruglevering, je omvormer meet alle opwekking. Dus dat die twee nooit overeenkomen, dat is nogal logisch.

Dus
- Omvormer: Geeft alle opwekking weer
- P1 meter: Geeft (Opwekking - huidig verbruik) weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-07 11:15
Wat @rens-br zegt.
En een voorbeeld om het extra duidelijk te maken:

Je zet om 23:59 al je groepen uit, behalve die van je zonnepanelen.
Dit doe je 24 uur lang.
Verbruik van de dag nadat je dit doet zal 0 worden.
Teruglevering zal ineens hetzelfde zijn als wat bij totale zonnepanelen productie staat.
(om dit te kunnen zien heeft je domoticz server nog wel stroom nodig :P en daardoor zal verbruik niet helemaal 0 zijn, en teruglevering niet helemaal gelijk zijn)

Ik zou het trouwens niet uitproberen, maar dan begrijp je wellicht nog beter wat die cijfers betekenen.

[ Voor 16% gewijzigd door Plenkske op 22-05-2024 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Maar dan klopt het ook niet.

Want als ik het totale verbruik pak, en daar de teruglevering vanaf haal, dan kom ik op compleet andere getallen uit dan wat Domoticz aangeeft.

Om mijn screenshots aan te houden:

Verbruik op dat moment was een totaal van 2879 watt, haal hier de teruglevering vanaf á 2581 watt, dan kom je uit op: 298 watt. En dat getal vind je nergens.
In het blokje van de slimme meter zie je nog -380 watt staan, maar dat is het huidige verbruik op dat moment. Dus op het moment dat dat gemeten werd, verbruikte mijn huishouden -390 watt.

Ook als ik creatief ga doen met de cijfers, en bijvoorbeeld de getallen van de slimme meter pak:
Verbruik: 2879
Minus opgewekt: -1162
Dan kom ik uit op: 1717 watt.
Een getal dat ook nergens terug te vinden is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Dat komt omdat je niet "moment X" pakt en dan naar alle standen kijkt, je kijkt naar totalen van de dag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JaVaWa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-07 19:55
De getallen met Watt erachter geven het vermogen aan, de getallen met kWh erachter betreft de hoeveelheid energie over een bepaalde periode. kWh is niet hetzelfde als Watt, je kunt de getallen dus niet zomaar met elkaar vergelijken.

Een deel van wat jouw zonnepanelen opwekt verbruik je meteen zelf, dat zie je niet terug op de getallen van de slimme meter. Het deel wat je niet verbruikt zie je wel op de slimme meter, samen met het deel dat je uit het net haalt.

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:35

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

@JaVaWa Je kunt de 728W en -390W natuurlijk wel met elkaar vergelijken. Maar dat neemt niet weg dat je weliswaar de gegevens in één screenshot kan zien, terwijl dat wil niet zeggen dat de gegevens ook van exact hetzelfde moment/tijdvak zijn. De P1-meter geeft elke seconde een telegram (DSMR 5), terwijl de omvormer misschien maar eens per halve of hele minuut of per 5 minuten nieuwe cijfers push't.

/edit: kloppen de dagtotalen wél? Als je opwek, afname en teruglevering naast elkaar zet?

[ Voor 10% gewijzigd door Thijsmans op 22-05-2024 22:59 ]

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaVaWa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-07 19:55
Je kunt de getallen met Watt erachter niet vergelijken met de getallen met kWh erachter.
En zelfs de getallen met kWh erachter kun je niet onderling vergelijken, aangezien er een deel ontbreekt (wat je zelf gebruikt hebt).

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdongen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18-06 13:32
Dus, om jouw screenshots te duiden:
Je panelen leverden op dat moment 728 Watt. Je meter ziet dat er op dat moment 390 Watt teruggeleverd wordt aan het net, het verschil (338 Watt) is wat je op dat moment verbruikt.
Van het totale verbruik zegt je meter dat er totaal 1162 kWh teruggeleverd is aan het net, alles opgeteld van momenten dat je panelen meer produceerden dan je op dat moment zelf verbruikte. En dat er totaal 2879 kWh uit het net getrokken is, opgeteld van momenten dat je meer energie verbruikte dan de panelen leverden.
Het kWh-getal van de omvormer en meter kan je alleen met elkaar vergelijken als de periodes ook gelijk lopen, wat toeval zou zijn.

[ Voor 2% gewijzigd door avdongen op 22-05-2024 23:06 . Reden: tekstuele verduidelijking? ]

Q: Why do developers like Dark Mode? A: Because light attracts bugs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Ik had er waarschijnlijk bij moeten zeggen dat ik enkel die getallen met elkaar heb vergeleken omdat ik de logica achter de nummers probeer te achterhalen. Ik weet wel dat Kwh iets anders is dan Watt. Maar ik krijg de getallen niet kloppend, dus dan ga ik maar experimenteren en creatief rekenen ;-).

Hoe je de Kwh en/of Watt naast elkaar legt, de rekensom klopt niet. Maar de reactie van Thijsmans was ik wel even vergeten. Er kan inderdaad verschil zitten in de periode. (dan zouden de getallen nog steeds dicht bij elkaar moeten liggen, wat ook niet het geval is, maar desalniettemin had ik daar niet aan gedacht).

Als ik naar de dagtotalen kijk kom ik echter niet verder.
Dit is de data van de afgelopen 4 dagen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Slimme meter            Zonnepanelen    
22-5-2024           22-5-2024   
Verbruik    5362            
Opbrengst   5754        Opbrengst   9360

21-5-2024           21-5-2024   
Verbruik    4442            
Opbrengst   4666        Opbrengst   8487

20-5-2024           20-5-2024   
Verbruik    3736            
Opbrengst   4415        Opbrengst   7927

19-5-2024           19-5-2024   
Verbruik    3289            
Opbrengst   8837        Opbrengst   11422

Hoe ik ook met deze cijfers speel, ik krijg het niet kloppend. Ter voorbeeld: als ik de cijfers van 22-5-2024 pak, dan heb ik een verbruik van 5362 en een opbrengst van 9360. Stel dat ik 9360 - 5362 doe, kom ik op 3998, wat niet overeenkomt met de 5754 die bij Opbrengst staat (aan de linkerkant).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Volgens mij vergeet je je eigen verbruik. Oftewel de energie die opgewekt is die je direct zelf hebt gebruikt.
Is dat niet je Opbrengst Zonnepanelen - Opbrengst Slimme meter?

Voor de 22e kom je dan op 9360 - 5754 = 3606
Voor de overige dagen is dat dan:
- 3821
- 3512
- 2585 (zondag)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Daar dacht ik ookaan, maar zouden die cijfers dan niet ergens terug moeten komen?

Wat ik eigenlijk verwacht om aan te treffen is het volgende:

Bij de slimme meter zie ik
1. het verbruik van die dag
2. het restant van de opbrengst (dus wat er over is na het verbruik

In dat geval zou ik OF de totale opbrengst kunnen berekenen door:
Opbrengst slimme meter + verbruik = totale opbrengst zonnepanelen
Bijv. (22-5-2024) 5754 + 5362 = 11116 (komt niet overeen met de rechterkolom "Opbrengst zonnepanelen")

OF ik zou het totale verbruik kunnen berekenen met:
Totale opbrengst zonnepanelen - Opbrengst slimme meter = totaal verbruik
Bijv. (22-5-2024) 9360 - 5754 = 3606 (ik had verwacht dit getal ergens terug te vinden, maar zie het nergens)

Wat ik dan niet helemaal kan rijmen is (zie mijn kleine screenshot die ik hierboven al eens deelde) het volgende. De screenshot zegt: De slimme meter zegt
Huidig verbruik: -390
Totaal verbruik: 2879
Teruglevering: 1162
De zonnepanelen zeggen
Totale opbrengst (vandaag): 2581

Als ik dan de laatste rekensom hierboven aanhoudt, kom ik op 2581 - 1162 = 1419.
Ondanks dat ik inmiddels door heb dat deze data niet exact even oud is, zou hier nog steeds wel enige logica in moeten zitten. Maar ik zie die niet. Deels ook niet omdat er "totaal verbruik" in de widget van de slimme meter staat. Dus ik zou verwachten dat dit dan ook het totale verbruik van die dag (tot op dat moment) zou zijn.

Wat ik eigenlijk had verwacht toen ik hiermee begon was eerder dit (zou mij logischer hebben geleken)
Slimme meter zegt:
Totaal verbruik: 5000
Totale opbrengst: 5500
Totale opbrengst volgens de zonnepanelen: 10500
Uiteindelijke opbrengst: (5000-10500=) 5500
(deze cijfers zijn even puur ter voorbeeld en dus niet gebaseerd op mijn eerder gedeelde cijfers)

[ Voor 25% gewijzigd door supervinnie40 op 23-05-2024 07:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Je denkt te moeilijk. En je hebt blijkbaar de eerste 2 reacties niet goed begrepen.
supervinnie40 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 07:22:
Daar dacht ik ookaan, maar zouden die cijfers dan niet ergens terug moeten komen?
Jawel, na een berekening.

(Omvormer gegevens totale opwek van 1 dag) - (teruglevering slimme meter van die dag) = eigen verbruik direct op zonnepanelen op die dag

Eigen verbruik + verbruik slimme meter van die dag = totale verbruik aan stroom op die dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 08:07
je slimme meter meet alleen wat je afneemt en teruglevert aan het net. 'Verbruik' slaat op het verbruik wat je hebt bij je leverancier, niet wat je zelf verbruikt.
De energie die je zelf gebruikt (wasm, afwas, etc) komt van 2 kanten: zonnepanelen en energieleverancier. Die twee meet je en daarmee kun je je eigen verbruik berekenen, wel even de 3e parameter meenemen, de teruglevering van wat je overhebt van je panelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:56

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Je echte eigen verbruik kan je nergens aflezen tenzij je daar speciaal een meter voor plaatst. Anders zal je altijd je eigen verbruik moeten berekenen.

En dat is dus Grid import - Grid export + PV opwek= eigen verbruik.

Waarbij je je grid import en export dus op de P1 af kunt lezen en de PV opwek op de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Ok, blijkbaar dacht ik te logisch, of juist te moeilijk haha ;-). Ik dacht namelijk de volgende data uit deze 2 widgets te halen:
Totaal verbruik
Totale opbrengst
Wat er overblijft nadat je de 2 hierboven van elkaar aftrekt.

Bijvoorbeeld:
5000 watt verbruikt
9000 watt opgewekt
Totaal is: -4000 watt (dus 4000 watt teruggeleverd).

Om mijn tabel van de dagtotalen aan te houden, dan denk ik dat ik het dan dus zo moet bekijken (??)

code:
1
2
3
4
Slimme meter            Zonnepanelen    
22-5-2024           22-5-2024   
Verbruik    5362            
Opbrengst   5754        Opbrengst   9360

Grid import: 5362
-
Grid export: 5754
+
PV opwek: 9360
=
Eigen verbruik: 8968

Ik houd al jaren mijn verbruik bij (voorheen gewoon dagelijks via een app zoals die van Engie, Tibber of iets anders), en een verbruik van 8968 is voor ons behoorlijk veel. Voor de zonnepanelen verbruikte we dat al niet en sindsdien zijn we er juist meer op gaan letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Toch klopt het wel @supervinnie40
Maar voor dagtotalen gebruik je niet Watt, maar kWh.
In de domoticz database staat dat een beetje vreemd, maar in de user interface zie je het gewoon duidelijk.

5,362 kWh - 5,754 kWh + 9,360 kWh = 8,968 kWh verbruik op 1 dag

En dat is echt niet zo veel voor 1 dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Hoho, nu moet je ook geen vermogen (Watt / kW) en energie (Wh / kWh) door elkaar halen.

Dus waar hebben we het nu over?

Daarnaast, als we het over energie hebben, over welke tijdspanne hebben we het dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Plenkske schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 11:05:
Toch klopt het wel @supervinnie40
Maar voor dagtotalen gebruik je niet Watt, maar kWh.
In de domoticz database staat dat een beetje vreemd, maar in de user interface zie je het gewoon duidelijk.

5,362 kWh - 5,754 kWh + 9,360 kWh = 8,968 kWh verbruik op 1 dag

En dat is echt niet zo veel voor 1 dag.
Daar gaat het even mis bij mij (voor 2 redenen).
1. Een dagtotaal aan verbruik is toch in Watt? Dus in jouw tekst betekent "5,362 kWh" toch hetzelfde als 5362 watt? Als we kijken naar het huidige gebruik (momentopname), dan begrijk ik dat 3 kWh inhoudt dat (als alles een uur lang hetzelfde zou blijven) ik 3000 watt aan stroom verbruik.Als ik in de Tibber app kijk en zie wat we terugleveren, wordt het bovenstaande ook wel bevestigd.
2. Voor ons is rond de 6000 watt al aardig veel. Normaliter zitten we daar onder. De TV staat zelden aan, we koken om de dag (voor 2 dagen), gebruiken geen vaatwasser en alle was wordt opgehangen etc.etc. Het hele huis hangt vol led lampen en eigenlijk alleen mijn computer staat de hele dag aan. Bovendien zijn we ook veel van huis.

Ik wijs echter jullie kennis en adviezen niet af hoor, maar ik krijg het in mijn hoofd niet helemaal gerijmd. Voor mijn gevoel komen de cijfers niet overeen met wat het zou moeten zijn.
Septillion schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 11:08:
Hoho, nu moet je ook geen vermogen (Watt / kW) en energie (Wh / kWh) door elkaar halen.

Dus waar hebben we het nu over?

Daarnaast, als we het over energie hebben, over welke tijdspanne hebben we het dan?
In de laatste berichten gaat het over dagtotalen. Zoals ik lees in de reactie van Plenkske zou ik moeten praten in kWh, en niet in watt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
supervinnie40 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 11:38:
[...]

Daar gaat het even mis bij mij (voor 2 redenen).
1. Een dagtotaal aan verbruik is toch in Watt? Dus in jouw tekst betekent "5,362 kWh" toch hetzelfde als 5362 watt? Als we kijken naar het huidige gebruik (momentopname), dan begrijk ik dat 3 kWh inhoudt dat (als alles een uur lang hetzelfde zou blijven) ik 3000 watt aan stroom verbruik.Als ik in de Tibber app kijk en zie wat we terugleveren, wordt het bovenstaande ook wel bevestigd.
Nee, net andersom eigenlijk.
Als je 3000 Watt (momentopname) een uur lang verbruikt is dat 3 kWh
2. Voor ons is rond de 6000 watt al aardig veel. Normaliter zitten we daar onder. De TV staat zelden aan, we koken om de dag (voor 2 dagen), gebruiken geen vaatwasser en alle was wordt opgehangen etc.etc. Het hele huis hangt vol led lampen en eigenlijk alleen mijn computer staat de hele dag aan. Bovendien zijn we ook veel van huis.

Ik wijs echter jullie kennis en adviezen niet af hoor, maar ik krijg het in mijn hoofd niet helemaal gerijmd. Voor mijn gevoel komen de cijfers niet overeen met wat het zou moeten zijn.
Elke dag zal een ander verbruik laten zien. De ene dag doe je 1 of meerdere keren de was. De andere dag helemaal niet. En als je van huis bent is het ook anders.
Met zonnepanelen heb je ook elke dag verschillen, omdat die ook niet elke dag evenveel opwekken.

Om te kijken waar je verbruik vandaan komt moet je gaan meten per stroom verbruiker en dat even bijhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Dom van mij. Ik snap wat je bedoelt en vraag me nu een beetje af waarom ik dit eerder niet begreep.
Eigenlijk hetzelfde als met km/h. Je kunt 100 km/h rijden, maar na een uur toch maar 70 km afgelegd hebben.

Wat betreft ons verbruik weet ik vrij goed wat we verbruiken. Zoals ik al zei gebruikte ik voorheen apps van de stroomleverancier, maar wou dat nu via Domoticz gaan doen. Hierdoor weet ik ook dat bijna 9000 op het einde van de dag voor ons doen wel heel erg veel is. Vandaar dat ik die rekensom dus ook niet wilde geloven.
Ik begrijp de theorie erachter, maar die cijfers komen niet overeen met wat het in de praktijk moet zijn.
(eigenlijk nog een reden om te vermoeden of er misschien iets mis gaat met het meten in Domoticz?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-07 18:23

D4NG3R

kiwi

:)

Weet je dat wel heel zeker? Toen je die screenshots uit de TS maakte, wat spookte je toen uit?

Want als je panelen 728W genereren op dat moment, en je 390W aan het terugleveren bent, ben je intern dus 728 - 390 = 338W aan het verstoken. Als dat bijvoorbeeld (grotendeels) van je computer komt welke de hele dag aan staat dan gaat 338W x 24H = 8.112kWh toch wel aardig hard in de richting van de eerder genoemde ~9kWh/dag. Tel andere apparatuur daar bij op en je bent er zo.

Meten is weten, zet op een dag dat jullie er niet of weinig zijn eens de panelen uit, en kijk wat voor rustverbruik de woning heeft. :)

[ Voor 9% gewijzigd door D4NG3R op 23-05-2024 15:47 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

9000 van wat? Neem aan 9000Wh?

Weet je dan van de getallen van je P1 en je PV 100% zeker dat die allemaal voor de lopende dag zijn? Want standaard stuurt de P1 alleen gewoon de all-time meterstand door. Nu ken ik Domoticz niet zo heel goed, maar hakt die het al op in energieverbruik per dag? Dus Wh of kWh per dag import en export?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Septillion schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 16:07:
9000 van wat? Neem aan 9000Wh?

Weet je dan van de getallen van je P1 en je PV 100% zeker dat die allemaal voor de lopende dag zijn? Want standaard stuurt de P1 alleen gewoon de all-time meterstand door. Nu ken ik Domoticz niet zo heel goed, maar hakt die het al op in energieverbruik per dag? Dus Wh of kWh per dag import en export?
In Domiticz kun je een rapport openen waarin alles samengevat wordt in dagen, maanden en uiteindelijk zelfs jaren.
In de widget zie ik alleen het actuele en het totaal van die ene dag.
Hetzelfde geldt voor de zonnepanelen, daarbij heb je ook een uitgbreid rapport waarbij de widget alleen de cijfers van die dag en dat moment laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
D4NG3R schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 15:40:
[...]

Weet je dat wel heel zeker? Toen je die screenshots uit de TS maakte, wat spookte je toen uit?

Want als je panelen 728W genereren op dat moment, en je 390W aan het terugleveren bent, ben je intern dus 728 - 390 = 338W aan het verstoken. Als dat bijvoorbeeld (grotendeels) van je computer komt welke de hele dag aan staat dan gaat 338W x 24H = 8.112kWh toch wel aardig hard in de richting van de eerder genoemde ~9kWh/dag. Tel andere apparatuur daar bij op en je bent er zo.

Meten is weten, zet op een dag dat jullie er niet of weinig zijn eens de panelen uit, en kijk wat voor rustverbruik de woning heeft. :)
Dat geeft inderdaad een vertekend beeld. Op het moment dat ik de screenshot maakte was de stroomprijs laag en stond de wasmachine te draaien.
Deze screenshot geeft een beter beeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VcmPz35prz_IMEfUdX5n6NSv0YE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6yfC5a0xTlx1X6j0KMggurd4.jpg?f=fotoalbum_large
P.s. zelfde data en widgets maar dan via de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Ik doelde er vooral op dat je steeds alleen een getal noemt maar geen unit noemt, dan blijft je zelf er mee stoeien.

De waardes die je hebt zijn vrij makkelijk te controleren door eens een keer zelf de meters af te lezen. Andere kant vind ik 9kWh op een dag nog niet echt schokkend.

En let er ook op dat de meeste apps van je energiemaatschappij niets van je PV weten. Ze laten dan ook niet je werkelijk verbruik niet maar puur het verbruik uit het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Septillion schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 17:54:
Ik doelde er vooral op dat je steeds alleen een getal noemt maar geen unit noemt, dan blijft je zelf er mee stoeien.

De waardes die je hebt zijn vrij makkelijk te controleren door eens een keer zelf de meters af te lezen. Andere kant vind ik 9kWh op een dag nog niet echt schokkend.

En let er ook op dat de meeste apps van je energiemaatschappij niets van je PV weten. Ze laten dan ook niet je werkelijk verbruik niet maar puur het verbruik uit het net.
Die laatste alinea zit wel iets in. Voor de zonnepanelen was het natuurlijk simpel. Maar eerlijk gezegd was dit nog niet helemaal doorgedrongen...

Desondanks vergelijk ik weleens de data in Domoticz met het scherm van de slimme meter, maar alleen het verbruik op dit ene moment klopt dan. De totale meterstand wordt in Domoticz niet genoemd.

Dat ik de eenheid niet getypt heb is vooral vanwege de haast. 2 kids rondrennen terwijl papa even iets op zijn telefoon probeert te doen haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Laatst online: 18-05 18:57
supervinnie40 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 20:12:
Desondanks vergelijk ik weleens de data in Domoticz met het scherm van de slimme meter, maar alleen het verbruik op dit ene moment klopt dan. De totale meterstand wordt in Domoticz niet genoemd.
Als je dat wilt dan moet je die data in domoticz doorsturen naar influxdb (en met Grafana overzichtjes maken). Dan kun je de totale meterstand wel zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tmtx
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19-06 10:05
Ik heb geen antwoord op je vraag. Maar wat ik je wel kan meegeven is dat je beter HomeAssistant kan gebruiken ipv Domoticz. In Ha zitten veel meer mogelijkheden en bij mij kloppen de waardes altijd.
Ik ben zelf 2 jaar geleden van Domoticz naar HA gegaan omdat Domoticz mij nogal vaak in de steek liet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
tmtx schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 22:12:
Ik heb geen antwoord op je vraag. Maar wat ik je wel kan meegeven is dat je beter HomeAssistant kan gebruiken ipv Domoticz. In Ha zitten veel meer mogelijkheden en bij mij kloppen de waardes altijd.
Ik ben zelf 2 jaar geleden van Domoticz naar HA gegaan omdat Domoticz mij nogal vaak in de steek liet.
Maar HA draait toch niet op een windows 11 pc? (Niet Win Server)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tmtx
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19-06 10:05
supervinnie40 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 07:15:
[...]

Maar HA draait toch niet op een windows 11 pc? (Niet Win Server)
Dat draait prima hoor.

https://www.home-assistant.io/installation/windows

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Aaah, binnen een VM. Ik kon me in ieder geval herrineren dat er iets mee was. Ik heb weinig kennis van VM's en ik draai ook nog andere dingen op die computer (zoals DLNA). Voordeel van Domoticz is dat het simpelweg in de browser draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
In HA ga je dezelfde getallen zien
Pagina: 1