Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OB1
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:12
Mijn vraag
Gisteren wou ik weer eens gaan gamen op mijn PC via mijn tv. Helaas werd er door artifacts langzaam roet in het eten gegooid, totdat het niet meer speelbaar was. Is mijn trouwe kaart stervende, wat kan ik nog proberen om het probleem uit te sluiten of te voorkomen?

De pc is ~6 jaar oud. De overclock draaide sinds afgelopen zomer en was altijd stabiel.

Relevante software en hardware die ik gebruik
inventaris: Desktop
- Games: GTA V / Call of Duty Modern Warfare / PCSX2 (alle games gaven artifacts)

- AMD 2700x - 4.15 ghz @ 1.375V
- 32GB DDR4 - geheugen stock (?) - moet ik nog definitief uitzoeken
- MSI X470 Gaming Plus
- Asrock Vega 56 met Samsung-VRAM. Heeft sinds vorige zomer een Vega 64-BIOS.
- Corsair RM550X

- TV (1080p) via HDMI
- 2x LG 4k monitor via Displayport

De kaart heb ik met MSI Afterburner overclocked.

Core voltage offset: -56mv
Power limit: +15% ten opzichte van Vega 64 stock (~210W)
Core clock: stock
Memory clock: 1100 MHz (stevige overclock)

Force constant voltage: off (heb met on getest)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Het verlagen van de power limit en/of de memory clocks naar stock waarden zorgt ervoor dat de artifacts minder snel en minder vaak optreden.

Wat ik nog ga testen
- Reproduceren op mijn LG-monitor(en)
- Kaart volledig stock draaien -> werkt zolang temps onder 75 blijven
- Drivers verwijderen met DDU en opnieuw installeren
- BIOS resetten naar stock

[ Voor 5% gewijzigd door OB1 op 25-05-2024 11:22 ]

AMD 2700x @ 4.15 GHz | Vega 56 (Vega 64 BIOS) | 32 GB DDR4 | MSI X470 Gaming Plus | Intel 600P 1TB | Corsair RM550X

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:03

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Hoe is de airflow in de kast, en blaas je kaart eens uit met perslucht, hij wordt te warm, en dat heb je tegen te gaan..

Als je je kast open zet, en je kunt hierdoor al langer spelen, dan moet je airflow op orde maken, en zorgen dat het stofvrij is...

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OB1
Ik heb een open kast (thermaltake core p90). Deze heeft verder geen airflow, gezien ik alleen een AIO heb en er geen plek is voor casefans.

Ik zie geen grote hoeveelheid stof in de koeler; heb 'm recentelijk nog uitgeblazen met perslucht. Zojuist tijdens het gamen merkte ik dat zodra de temperatuur van het VRAM boven de 75 graden komt, dat dan de artifacts optreden. Dit kon ik betrouwbaar reproduceren door de fan speed aan te passen en op die manier de temperatuur te sturen.

Voor nu heb ik de fancurve aangepast.. even kijken hoe dat verder loopt.

AMD 2700x @ 4.15 GHz | Vega 56 (Vega 64 BIOS) | 32 GB DDR4 | MSI X470 Gaming Plus | Intel 600P 1TB | Corsair RM550X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06:39
Naast de kaart eens proberen op stock te draaien, juist underclocked qua memory? Koelpasta ook recent al eens vervangen, zal wellicht weinig doen als het VRAM is maar kwaad kan het meestal ook niet echt.

[ Voor 43% gewijzigd door Dagion op 22-05-2024 22:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Mogelijk zijn de thermal pads die de VRAM chips koelen (althans de warmte van de chips overdragen naar de koeler) een beetje uitgedroogd. Dan krijgen ze ook niet zoveel koeling meer.

[ Voor 19% gewijzigd door spone op 22-05-2024 23:04 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03:47

rapture

Zelfs daar netwerken?

Vega 56 heeft HBM geheugen en dat staat in de tweedehandse GPU checklist als te vermijden.

YouTube: Should you buy ex-mining GPUs?
TL:DR;
1. avoid HBM memory GPUs like Radeon 7, Vega, etc.
2. avoid GDDR6X memory GPUs like 3080, 3090, etc.
3. consider GPU fan can break due to running at 100%, can replace.
4. consider deep cleaning the GPU, and replacing thermal paste. warning: thermal pads, try to keep them.
5. cards got weird mining BIOSes, try to find BIOS for your model. warning: avoid high clock BIOS or wrong memory brand BIOS.
Miners gebruiken de geheugenbandbreedte ipv rekenkracht van een GPU en belasten de VRAM met heel veel lezen en schrijven.

Bij de miners sneuvelen geheugencontrollers in bepaalde GPU's en bepaalde types VRAM kunnen niet goed tegen teveel lezen en schrijven. Zij stress testen de grafische kaarten en melden de zwaktepunten.

Je Vega 56 is einde verhaal as expected.

Fan speed omhoog om VRAM temperatuur te verlagen is een tijdelijke workaround.

[ Voor 7% gewijzigd door rapture op 22-05-2024 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OB1
Ok, dan is het geheugen inderdaad aan het degraderen. Het HBM wordt 5-10 graden warmer dan de core, dus een repaste + verse thermal pads zou wss. geen kwaad kunnen. Pasta heb ik nog liggen, maar thermal pads + gereedschap ga ik dan aanschaffen. Ga ik in het weekend even induiken. Dan zie ik vanzelf wel hoe lang ik het nog met de kaart kan doen.

Ben wel de eerste eigenaar (:+) van mijn kaart en deze heeft vroeger ook nog wel eens gemined.. dus dan is dat simpel te verklaren.

@Dagion ik heb de clocksnelheden teruggezet, maar dat maakte geen verschil zodra te temperatuur te hoog werd.

[ Voor 10% gewijzigd door OB1 op 23-05-2024 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-09 10:26
OB1 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 08:25:
Ok, dan is het geheugen inderdaad aan het degraderen. Het HBM wordt 5-10 graden warmer dan de core, dus een repaste + verse thermal pads zou wss. geen kwaad kunnen. Pasta heb ik nog liggen, maar thermal pads + gereedschap ga ik dan aanschaffen. Ga ik in het weekend even induiken. Dan zie ik vanzelf wel hoe lang ik het nog met de kaart kan doen.

Ben wel de eerste eigenaar (:+) van mijn kaart en deze heeft vroeger ook nog wel eens gemined.. dus dan is dat simpel te verklaren.

@Dagion ik heb de clocksnelheden teruggezet, maar dat maakte geen verschil zodra te temperatuur te hoog werd.
Als je van plan bent de kaart nog een poos te gebruiken als je hem levende kunt houden kun je overwegen geen pasta te gebruiken maar pads. Die hebben geen last van het pump-out effect wat bij direct-die koeling zoals GPU's en laptops een probleem is. ptm7950 of kryosheet zijn voorbeelden

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Hmm, dit is een HBM kaart. Die heeft geen losse RAM chips maar die zitten ingebakken in de GPU core. Enige wat in dat geval thermal pads gebruikt is de VRM, en daar zit volgens mij nou net niet het probleem ;-) .

Zie ook foto's van de PCB van de reference Vega 56.

Dus +1 voor repaste (of zoals hierboven vermeld kryosheet maar dat is een stukje duurder, marginaal slechter dan koelpasta en overleeft de praktische levensduur van de kaart ruimschoots).

[ Voor 14% gewijzigd door spone op 23-05-2024 14:53 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:36
Waarom zou je een defecte kaart gaan repasten/repadden (behalve om dat eens te oefenen)?

[ Voor 23% gewijzigd door HugoBoss1985 op 23-05-2024 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OB1
aminam schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 10:42:
[...]

Als je van plan bent de kaart nog een poos te gebruiken als je hem levende kunt houden kun je overwegen geen pasta te gebruiken maar pads. Die hebben geen last van het pump-out effect wat bij direct-die koeling zoals GPU's en laptops een probleem is. ptm7950 of kryosheet zijn voorbeelden
spone schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 14:52:
Hmm, dit is een HBM kaart. Die heeft geen losse RAM chips maar die zitten ingebakken in de GPU core. Enige wat in dat geval thermal pads gebruikt is de VRM, en daar zit volgens mij nou net niet het probleem ;-) .

Zie ook foto's van de PCB van de reference Vega 56.

Dus +1 voor repaste (of zoals hierboven vermeld kryosheet maar dat is een stukje duurder, marginaal slechter dan koelpasta en overleeft de praktische levensduur van de kaart ruimschoots).
Ik zou de kaart nog wel willen blijven gebruiken; pas als de kaart echt op is koop ik een nieuwe. Ik verwacht niet dat de kaart het nóg 6 jaar gaat volhouden. Ik heb nog koelpasta liggen (Arctic Silver 5) - zou dat voor nu voldoen?

edit: ik verwacht dat ik sowieso nieuwe thermal pads voor de VRM's moet kopen? Dan is nieuwe pasta of een pad meebestellen natuurlijk de moeite niet.
HugoBoss1985 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 16:16:
Waarom zou je een defecte kaart gaan repasten/repadden (behalve om dat eens te oefenen)?
Zolang de kaart bruikbaar is met voldoende koeling wordt 'ie niet vervangen. Heb ook geen behoefte aan extra performance, dus een tussentijdse upgrade gaat ook niet gebeuren.

---

Oh, en ik vind de kaart ook erg mooi in mijn PC staan.. O+ dus een visueel vergelijkbare vervanger vinden wordt nog wel een uitdaging ;)

[ Voor 4% gewijzigd door OB1 op 25-05-2024 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:36
OB1 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 10:56:
[...]

[...]

Ik zou de kaart nog wel willen blijven gebruiken; pas als de kaart echt op is koop ik een nieuwe. Ik verwacht niet dat de kaart het nóg 6 jaar gaat volhouden. Ik heb nog koelpasta liggen (Arctic Silver 5) - zou dat voor nu voldoen?

[...]

Zolang de kaart bruikbaar is met voldoende koeling wordt 'ie niet vervangen. Heb ook geen behoefte aan extra performance, dus een tussentijdse upgrade gaat ook niet gebeuren.

---

Oh, en ik vind de kaart ook erg mooi in mijn PC staan.. O+ dus een visueel vergelijkbare vervanger vinden wordt nog wel een uitdaging ;)
Ik zie nu ook dat je een Corsair RM550X voeding hebt.
Welke heb je?
Is er dat eentje met 2x dedicated pci-e kabels of heb je de videokaart nu aangesloten d.m.v. een pigtail?
Ik heb zelf ook een RM550X (2018) met maar één kabel en heb ook een Vega 56 gehad.
Uit ervaring weet ik dat het aansluiten met één kabel (en doorlussen met 2 stekkers) niet ideaal is.

Wellicht ook nog iets voor jou om naar te kijken/over na te denken (probeer eens een andere voeding).

Heb je het originele Vega 56 bios al teruggeflashed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SAiN ONeZ

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

dat BIOS idd, dat geheugen draait dan een stuk lager en met minder volt..

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OB1
HugoBoss1985 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 10:58:
[...]

Ik zie nu ook dat je een Corsair RM550X voeding hebt.
Welke heb je?
Is er dat eentje met 2x dedicated pci-e kabels of heb je de videokaart nu aangesloten d.m.v. een pigtail?
Ik heb zelf ook een RM550X (2018) met maar één kabel en heb ook een Vega 56 gehad.
Uit ervaring weet ik dat het aansluiten met één kabel (en doorlussen met 2 stekkers) niet ideaal is.

Wellicht ook nog iets voor jou om naar te kijken/over na te denken (probeer eens een andere voeding).

Heb je het originele Vega 56 bios al teruggeflashed?
Ik heb het model uit 2018 - uitvoering: Corsair RM550x (2018) (EU-model) Zwart

De kaart is inderdaad met een pigtail-kabel verbonden. Ik heb nog niet met de Vega 56-BIOS getest; ik ga dat aan mijn lijst toevoegen. Vanavond heb ik hopelijk tijd om lekker te gaan testen.. 🤞

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d5bPqoF3AUNn3u-WaxjFLxRm77w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eV0BXthRqq1NxlugeZyKXHVi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jUZsSNx0u54972MsM2wxdnUf188=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kD0b2wRy1F6LPZwaiu1qg0VM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OB1
Ik heb geprobeerd de kaart op te starten met de andere BIOS, maar toen kwam er geen POST. Ik heb heel de avond Call of Duty kunnen spelen zonder problemen met de VEGA 64 bios, dus dit lijkt temperatuurgerelateerd.

Dank voor jullie hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Majestici
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-09 13:53
Je hebt een Vega 56 geflashed met de BIOS van een Vega 64. Er is absoluut geen garantie dat dit stabiel blijft, vandaar dat ze er ook een 56 van gemaakt hebben en de onstabiele cores uitgeschakeld hebben.

Kan zijn dat temperatuur een factor is wanneer deze cores onstabiel worden, maar terugflashen naar de originele BIOS lijkt me echt stap 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Enkel de vram speeds gaan op strakkere timings en mss wat hoger geclockt door dat bios, er word niets unlocked, enkel wat meer spanning doorheen gejaagd wat het niet ten goede komt.

Als je hem dan toch zo mooi vind in je kast, en de extra perf niet nodig hebt, zou ik toch de default bios weer gaan hanteren, leeft ie alleen maar langer door..

Pagina: 1