AV-Receiver aansluiten op LAN

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tww62
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Op voorhand: ik heb nog géén AV-receiver, maar overweeg er een aan te schaffen en mijn huidige, oude, voor- en eindversterker weg te doen.

Het gaat specifiek om de LAN aansluiting (glasvezel), t.b.v. radio-ontvangst. Mijn ISP levert zo'n 40 zenders.

Mijn TV is reeds aangesloten op glasvezel (STB)

Voor zover ik begrepen heb is het : modem -> router -> LAN van de AV receiver

Vraag: moet er op dat moment niet op de een of andere manier een password ingegeven worden?

Ik denk dat het apparaat op de TV aangesloten moet worden dan?

Thanks.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:04
Is je LAN daadwerkelijk glasvezel zoals je hier stelt, of is je ISP aansluiting glasvezel en heb je gewoon UTP kabels door je huis lopen?

In ieder geval zullen de meeste receivers gewoon een internetverbinding moeten hebben en halen ze daar via bijvoorbeeld tune-in hun radiozenders op via het internet, dat staat verder los van wat je ISP wel of niet aanbied en zal je verder ook geen inloggegevens in je receiver hoeven in te voeren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoshuaO038
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14-09 10:16
Apparaten die aan de LAN worden aangesloten vereisen geen wachtwoord. Voor Wi-Fi wel, dit gaat dan vaak via een app op je mobiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tww62
  • Niet online
Hartelijk dank beiden! Het is glasvezel van mijn ISP (Caiway). Ik heb al TV van hen, er ligt ook al een netwerk kabel voor radio, maar het oude spul dat ik heb heeft geen LAN aansluiting. De provider levert, zoals gezegd, een pakket van 40 zenders, is meer dan voldoende.

JoshuaO038 dank voor de extra info. Ik zat te denken, de bediening van het apparaat via een smartphone app is via Bluetooth toch?
Of bedoelde je dat je voor audio afspelen vanaf de smartphone via de AV Receiver WiFi nodig hebt.

Wanneer het er inderdaad van komt (het kopen van een AV Receiver) dan is de keurze in 1e instantie tussen Yamaha (R-N800A of R-N1000A of Denon AVR-X2800H). Lees net dat de Denon app een slechte waardering heeft (1,9) en die van Yamaha (MusicCast Controller) 4,1 dus neig ik naar Yamaha. Qua prijs verschillen ze niet zoveel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• devriesjande
  • Laatst online: 12:34
Die 40 radiozenders van Caiway kan je niet rechtstreeks op je AV receiver ontvangen. Daar heb je de TV box voor nodig.
Waarom geen receiver met een ingebouwde DAB tuner ?

[ Voor 3% gewijzigd door devriesjande op 22-05-2024 13:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:09
Wat jij wilt gaat niet. Althans niet zoals je verwacht. De radio zenders worden in een apart netwerk (VLAN) doorgegeven en die wordt alleen begrepen door de TV box van de provider.

DAB+ is inderdaad een mooi alternatief en breed beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-10 23:13

The Zep Man

🏴‍☠️

devriesjande schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 13:44:
Die 40 radiozenders van Caiway kan je niet rechtstreeks op je AV receiver ontvangen.
Mogelijk kan @tww62 (veel van) die 40 radiozenders wel ontvangen op de AV receiver als algemene webradio, niet per se via Caiway (die enkel de internetverbinding regelt). Dit kan handig zijn wanneer DAB+ geen alternatief is, bijvoorbeeld door brak ontvangst.

[ Voor 11% gewijzigd door The Zep Man op 22-05-2024 13:49 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tww62
  • Niet online
Oeps!

Dank voor de waarschuwing. Da's inderdaad wel belangrijk te weten. Ik leefde in de overtuiging dat het via de router ging, als Internet zeg maar.

Mijn TV gaat al via de STB van de provider, de Amino Aria 7X (AV-HDMI-Netwerk).
Echter.. deze poorten zijn allemaal bezet.
Dat zal weer geknoei worden ben ik bang: een splitter(?) en een 2 STB (?)
Zucht...

DAB+ heb ik overwogen, maar las "Een nadeel van DAB+ is dat de ontvangst in huis niet altijd goed is. Zet de antenne daarom bij voorkeur in de buurt van een raam."

Dus dacht ik zoiets als 'Waarom DAB+ wanneer de AV Receiver 'wired' kan worden aangesloten?'

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theck88
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-09 21:29

Theck88

If it's hard just KISS!

Op de huidige generatie receivers zit praktisch altijd wel een LAN-poort en Wi-Fi. Dat betekend dat je het apparaat zowel met een netwerk/UTP kabel bedraad kan aansluiten op het internet of draadloos. Als dit gedaan is kun je via het platvorm internetradio luisteren. Geen gezeur met slecht ontvangst van DAB+.

My computer once beat me at chess, but it was no match for me in kickboxing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
tww62 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 14:24:
Oeps!

Dank voor de waarschuwing. Da's inderdaad wel belangrijk te weten. Ik leefde in de overtuiging dat het via de router ging, als Internet zeg maar.

Mijn TV gaat al via de STB van de provider, de Amino Aria 7X (AV-HDMI-Netwerk).
Echter.. deze poorten zijn allemaal bezet.
Dat zal weer geknoei worden ben ik bang: een splitter(?) en een 2 STB (?)
Zucht...

DAB+ heb ik overwogen, maar las "Een nadeel van DAB+ is dat de ontvangst in huis niet altijd goed is. Zet de antenne daarom bij voorkeur in de buurt van een raam."

Dus dacht ik zoiets als 'Waarom DAB+ wanneer de AV Receiver 'wired' kan worden aangesloten?'
Ik neem aan dat je de Caiway TV ontvanger met een HDMI kabel aansluit op de receiver. Dan heb je toch geen splitter nodig ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:30

Felyrion

goodgoan!

Helaas is radio niet zo eenvoudig bedraad aan te sluiten als dat was toen de kabelaars dit nog mee leverden op de kabel.
Wat de provider tegenwoordig levert is meestal alleen beschikbaar als "TV zender" via je TV kastje (STB). Ik ken geen AV receiver die dit soort kanalen kan oppakken als radio kanalen (maar ik laat me graag verrassen als dit bestaat).

Enige wat dan over blijft is DAB+ als je draadloos aan de gang wil, voordeel is dat DAB+ in principe gewoon de bestaande radio zenders kan oppikken zoals FM dat kon. Nadeel is inderdaad ontvangst. Met DAB+ is er alleen wél of geen ontvangst.

Veel moderne AV Receivers hebben wel functies voor internet radio. Dat betekent voor de meeste receivers dat je gebruik maakt van Internet Radio diensten zoals TuneIn (of bijvoorbeeld via Sonos, wat ook weer koppeling heeft met diverse diensten) of via het eigen raido platform van de fabrikant van de receiver.

Nadeel is dat die diensten kunnen wisselen of verdwijnen, of dat ze betaald aangeboden worden.

p.s.
Mijn ouders zijn na het wegvallen van de kabel zenders overgestapt naar een Chromecast Audio. Nu kunnen ze vanaf de telefoon in de app (TuneIn) de radio zender selecteren en deze naar de receiver sturen.
Niet perfect, maar de kwaliteit is goed en het gebruiksgemak OK.

Dit soort functies zitten in een goed aantal AV receivers min of meer ingebouwd. Ik denk dat het genoemde MusicCast van Yamaha ook min of meer zo werkt.
Ik zie op de website in elk geval de ondersteuning voor een aantal diensten zoals Tidal, Deezer, Spotify, etc.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-10 23:13

The Zep Man

🏴‍☠️

Felyrion schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 14:50:
Enige wat dan over blijft is DAB+ als je draadloos aan de gang wil,
Webradio via Wi-Fi?

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tww62
  • Niet online
Voor wat betreft DAB+
We wonen in een flat. In de keuken (zo'n 10 mtr van het raam) staat een Sony XDR-S60 portable met DAB+, met zo'n sprietantenne. Ontvangst is daar goed. Slaapkamer een Sony XDR-C1DBP wekkerradio, met een draadje als antenne. Ontvangst is ook wel goed.
De AV Receiver zou ongeveer op 2,5m van het raam staan.

De STB heeft 4 poorten, AV-HDMI-Netwerk en USB. AV is in gebruik: gehoorapparaat, HDMI gaat naar de TV, de USB is niet in gebruik. Ik heb nu nog een HDMI spliter van Aten, naar: TV, Mediaplayer en Humax recorder.
Die gaan allemaal de deur uit. En de radio, en de aparte TV tuner en de HDMI splitter.... De zooi aan kabels daarachter is gigantisch.

Denk dat het allemaal te ingewikkeld wordt. Het zal vernoedelijk DAB+ worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
Je koopt toch een AV receiver om ook je video signalen via de receiver te laten lopen? Anders kan je beter een goedkopere receiver kopen zonder video verwerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theck88

Theck88

If it's hard just KISS!

AV-Receiver aanschaffen met HDMI.

STB --> HDMI naar AV Receiver --> HDMI naar TV
AV Receiver met WiFi verbinden en je hebt internet radio.

Makkelijker kan het niet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:30

Felyrion

goodgoan!

Ohja, dat kan uiteraard ook :P

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Terugkomend op de initiële vraag:
X2800h sluit je bedraad aan op LAN. Werkt dan zonder password.
Wil je op wifi dan kan je dat instellen via het display+remote. SSID+ wachtwoord dan via remote invoeren.

https://manuals.denon.com/avrx2800h/eu/nl/GFNFSYqfevlqjv.php

Denon bedienen via remote, app, browser is dan mogelijk.

Sluit je de STB aan op de Denon en de Denon op de TV dan kan je de instellingen van de receiver op de TV zien. En online radio luisteren.

https://manuals.denon.com/avrx2800h/eu/nl/GFNFSYjfwxthyn.php

Daarnaast gewoon radio luisteren via de kanalen op de STB.

Kies je de DAB+ variant van de Denon dan heb je DAB+.

Is de receiver onderdeel van de LAN/Wifi kan je casten naar de receiver met bijv. Spotify.

Ook kan je via bluetooth muziek afspelen op de receiver, mits je de receiver en apparatuur koppelt.
https://manuals.denon.com/avrx2800h/eu/nl/SEHFSYeqzwufsj.php

De Denon app werkt alleen via LAN/wifi.

Staat allemaal in de online te vinden handleiding.
Zeer simpel.

https://manuals.denon.com/avrx2800h/eu/nl/

[ Voor 38% gewijzigd door CPM op 23-05-2024 07:06 ]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Bij mijn ouders valt DAB+ weg in hun appartement.

Internet radio werkt wel uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tww62
  • Niet online
Heel hartelijk dank voor alle suggesties!
Onze gedachten gaan uit naar een Yamaha (R-N800A)
https://nl.yamaha.com/nl/...a/index.html#product-tabs
Eerst DAB+ of anders WiFi. Voor LAN zou ik misschien een 2e STB nodig hebben, geen idee. Zien we dan wel weer.

Na afscheid genomen te hebben van: voorversterker, eindversterker, tuner, TV tuner, media player, HDMI switch, Humax TV Recorder, zal het ook wat opgeruimder zijn qua kabels :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MXWuxLYoyciaK-kQBPcHz8-ovp4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MSZoFHYcuJ50IlQUioNk9zd4.png?f=user_large

Nogmaals dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
tww62 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 14:24:

"niet altijd goed" is in het geval van een nieuwbouwhuis verkeerd gespeld. Dan moet het zijn: "Altijd niet goed".
Ik heb DAB+ op mijn Denon en ik kan welgeteld twee zenders ontvangen:
- Friestalige hits via Ken-net-FM
- Radio Paris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tww62
  • Niet online
107mb schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 16:37:
[...]

"niet altijd goed" is in het geval van een nieuwbouwhuis verkeerd gespeld. Dan moet het zijn: "Altijd niet goed".
Ik heb DAB+ op mijn Denon en ik kan welgeteld twee zenders ontvangen:
- Friestalige hits via Ken-net-FM
- Radio Paris.
Ook als je een DAB+ antenne zou plaatsen?

Zoiets:
https://www.bol.com/nl/nl...2-meter/9200000063512307/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theck88

Theck88

If it's hard just KISS!

Waarom laat je het hele DAB+ verhaal niet gewoon gaan en maak je gebruik van internet radio doormiddel van WiFi? Bedoel, je maakt het jezelf nu moeilijk mits er natuurlijk geen WiFi voorhanden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-09 19:04

|sWORDs|

vSphere/ESXi

tww62 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 13:24:
Hartelijk dank beiden! Het is glasvezel van mijn ISP (Caiway). Ik heb al TV van hen, er ligt ook al een netwerk kabel voor radio, maar het oude spul dat ik heb heeft geen LAN aansluiting. De provider levert, zoals gezegd, een pakket van 40 zenders, is meer dan voldoende.

JoshuaO038 dank voor de extra info. Ik zat te denken, de bediening van het apparaat via een smartphone app is via Bluetooth toch?
Of bedoelde je dat je voor audio afspelen vanaf de smartphone via de AV Receiver WiFi nodig hebt.

Wanneer het er inderdaad van komt (het kopen van een AV Receiver) dan is de keurze in 1e instantie tussen Yamaha (R-N800A of R-N1000A of Denon AVR-X2800H). Lees net dat de Denon app een slechte waardering heeft (1,9) en die van Yamaha (MusicCast Controller) 4,1 dus neig ik naar Yamaha. Qua prijs verschillen ze niet zoveel.
R-N800A lijkt mij geen AV Receiver te zijn, het valt ook onder Hifi en niet onder Audio/Video en ik zie geen HDMI of andere video in/uitgangen:
Afbeeldingslocatie: https://nl.yamaha.com/nl/files/RN800A_reL_silver_591c83b52925ff9edf827fb47e80eb5f.jpg

Lijkt me een slecht idee, haal gewoon een versterker met goede HDMI implementatie (Denon of Marantz), hang al je apparaten aan HDMI ingangen en de TV aan HDMI ARC.

Voor het afspelen van muziek gebruik je bij Denon de Heos app, die heeft gewoon 4 van de 5 sterren in de AppStore. Of je gebruikt iets als Airplay/Chromecast.

Voor radio kun je de setupbox van de provider gebruiken of internet radio (LAN of WIFI).

Wat voor TV en speakers heb je eigenlijk?

[ Voor 25% gewijzigd door |sWORDs| op 29-05-2024 16:54 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

tww62 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 14:30:
Voor LAN zou ik misschien een 2e STB nodig hebben, geen idee. Zien we dan wel weer.
Probeer hier eens specifieker te beschrijven wat je nou bedoeld. Merken/type.

Een 2e STB voor LAN roept bij mij echt enorm veel vragen op.

Internet signaal (internet radio):
Modem/router/LAN (UTP) -> AVR.
Of
Modem/router (Wifi) -> AVR (Wifi).

Provider TV signaal en digitale radio kanalen)
Modem/router/LAN (UTP) -> STB.
STB (HDMI) -> AVR. (HDMI in)

Beeld+geluid tussen STB en AVR:
AVR (HDMI) --> TV (HDMI ARC/eARC uit)

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tww62
  • Niet online
|sWORDs| schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 16:29:
[...]

R-N800A lijkt mij geen AV Receiver te zijn, het valt ook onder Hifi en niet onder Audio/Video en ik zie geen HDMI of andere video in/uitgangen:
[Afbeelding]

Lijkt me een slecht idee, haal gewoon een versterker met goede HDMI implementatie (Denon of Marantz), hang al je apparaten aan HDMI ingangen en de TV aan HDMI ARC.

Voor het afspelen van muziek gebruik je bij Denon de Heos app, die heeft gewoon 4 van de 5 sterren in de AppStore. Of je gebruikt iets als Airplay/Chromecast.

Voor radio kun je de setupbox van de provider gebruiken of internet radio (LAN of WIFI).

Wat voor TV en speakers heb je eigenlijk?
Heel, heel hartelijk dank!!

Ik zat fout! Wow...
Ik meende dat het een AV Receiver was en heb geen aandacht geschonken aan de HDMI aansluitingen.

Keek bij Yamaha in de verkeerde categorie. Wat een fout zeg.
Mijn 'focus' was volledig op dat apparaat.
Gelukkig nog niets besteld.
De winkel waar ik van plan ben te kopen kan Yamaha en Denon leveren.

Misschien dat het dan b.v. een Denon AVR-X2800H (schijnt goed uit de reviews te komen), rond de 800 euro vs Yamaha RX-A2A, ook rond die prijs. Denk dat ik mij op Denon moet richten dan.

Speakers
Bowers & Wilkens Nautilus 804 - van der Hul speakerkabels. Geen speakers in andere kamers, gewoon 2 speakers, klaar.

App: Ik weet niet wat ik, in mijn geval, aan de HEOS app heb. Geen speakers in andere kamers. Stel dat de receiver aan een netwerk komt te hangen, wat dan? Wat kun je dan met die app?
(Ik geef toe, het is een l*llige vraag, maar ik weet het echt niet.)
Doet 'ie hetzelfde als de AVR Remote app, zenders kiezen?

Nogmaals heel hartelijk dank voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Ik heb zowel een AV reciever van yamaha (RX-A1080) alswel de R-N800A en ben erg tevreden.
Voor de TV heb je dus de eerste (of vergelijkbaar) nodig.
De 2e gebruik ik vooral met mijn platenspeler op mijn eigen kamer..... maar weinig om naar radio te luisteren.
DAB ontvangst is hier prut, dus internetradio it is. Beneden is de versterker gewoon op de kabel (digitaal) aangesloten. Wij hebben een variant van CAIWAY (CAI Harderwijk) De TV doet het gewoon via dvb-c (dus geen opname pauzeren etc, maar gewoon genoeg zenders zonder hoge kosten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-10 15:08
tww62 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 10:57:
[...]

Heel, heel hartelijk dank!!

Ik zat fout! Wow...
Ik meende dat het een AV Receiver was en heb geen aandacht geschonken aan de HDMI aansluitingen.

Keek bij Yamaha in de verkeerde categorie. Wat een fout zeg.
Mijn 'focus' was volledig op dat apparaat.
Gelukkig nog niets besteld.
De winkel waar ik van plan ben te kopen kan Yamaha en Denon leveren.

Misschien dat het dan b.v. een Denon AVR-X2800H (schijnt goed uit de reviews te komen), rond de 800 euro vs Yamaha RX-A2A, ook rond die prijs. Denk dat ik mij op Denon moet richten dan.

Speakers
Bowers & Wilkens Nautilus 804 - van der Hul speakerkabels. Geen speakers in andere kamers, gewoon 2 speakers, klaar.

App: Ik weet niet wat ik, in mijn geval, aan de HEOS app heb. Geen speakers in andere kamers. Stel dat de receiver aan een netwerk komt te hangen, wat dan? Wat kun je dan met die app?
(Ik geef toe, het is een l*llige vraag, maar ik weet het echt niet.)
Doet 'ie hetzelfde als de AVR Remote app, zenders kiezen?

Nogmaals heel hartelijk dank voor de tip!
Op de Denon die je aangeeft kun je gewoon de Heos app gebruiken en dan TuneIn radio gebruiken. Zo heb je honderden radio streams tot je beschiking, waaronder ook alle bekende Nederlandse zenders.

Hier staat de hele dag TuneIn te spelen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bSFGyOibiwKqUaZLIv-mtwhNbU8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DaXXhBKRzPgfOFyjtERXdoZO.jpg?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door InZane op 30-05-2024 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tww62
  • Niet online
@InZane
Super, hartelijk dank!
Hoe krijgt jouw AV Receiver het radio signaal binnen?
DAB+ neem ik aan?
of WiFi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-10 15:08
tww62 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 15:56:
@InZane
Super, hartelijk dank!
Hoe krijgt jouw AV Receiver het radio signaal binnen?
DAB+ neem ik aan?
of WiFi?
TuneIn gaat gewoon over het internet. Ik heb de receiver aan een netwerkkabel hangen, maar via wifi kan natuurlijk ook gewoon.
Pagina: 1