Kozijn vlak in metselwerk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PDSRDM
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 20-02 10:02
Hallo allemaal! Voor een garage die ik wil gaan bouwen heb ik bedacht dat het me mooi lijkt om de kozijnen vlak met het metselwerk te leggen. Ik ben daarom op zoek gegaan naar aansluitings details op websites van kozijnleveranciers en ik heb op die van Reynaers dit detail gevonden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/piE3r61X1KmYeUWyVdxCob1Z7wk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PZrRx8SoPhqby26pPRnFNMbi.png?f=fotoalbum_large

Dit is precies wat ik zoek, maar ik snap niet helemaal hoe dit in elkaar zit. Het lijkt erop dat het kozijn tegen een soort harde isolatie bevestigd wordt, en die isolatie is weer tegen een stalen hoekprofiel bevestigd. Ook lijkt er een waterslagje in de isolatie geschroefd.

Weet iemand wat voor isolatie dit is, dat het voldoende kracht heeft om dingen aan te bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:33
Het lijkt mij eerder een houten stelkozijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PDSRDM
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 20-02 10:02
Ja dat dacht ik eerst ook, maar dan zou dat grote deel links ervan ook hout zijn wat weer niet echt logisch is omdat er direct op gestuct wordt en het stalen profiel erin wegvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:50
XPS kan je prima direct op stucen en tegelen. Zeker als je een type neemt met hoge druksterkte.
Eventueel pak je dat spul met een vlies er op. Weet even niet meer hoe dat heet.

Die waterslag zit niet aan de XPS vast, maar aan het kozijnprofiel Die lijntjes zijn metaalschroeven of zelftappers.

[ Voor 25% gewijzigd door JukeboxBill op 22-05-2024 12:46 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19-09 13:46
PDSRDM schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 12:05:
Ja dat dacht ik eerst ook, maar dan zou dat grote deel links ervan ook hout zijn wat weer niet echt logisch is omdat er direct op gestuct wordt en het stalen profiel erin wegvalt.
Tekentechnisch klopt het niet helemaal, maar dat links is gewoon een strook XPS. De isolatie in de spouw heeft ook diezelfde arcering, alleen wat grover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuurs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 01-07 13:07
In dit detail zijn alle kruislings gearceerde delen een vorm van isolatie.
Het kozijn zit met een hoekanker bevestigd naar de binnenmuur (bovenop profiel aan binnenzijde zit een kliklijstje welke d.m.v. aangegeven streep (zelftapper o.i.d.) naar hoekanker verbonden is.

Ik zou dit vraagstuk wegleggen bij een (bij de VMRG aangesloten) gevelbouwer, deze verzorgen doorgaans tekenwerk met een eerste bouwkundige aanzet en kunnen meedenken in dit soort detailleringen.
Pagina: 1