Smart Mesh van Zyxel werkt niet goed

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GPGP
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 17-04 16:54
Ik heb een zyxel modem van Odidio (EX5601-T1) en een eigen AP van zyxel (NWA50AX). Ik heb het AP dezelfde SSID/wachtwoord als het modem gegeven en ze allebei op hetzelfde handmatig gekozen kanaal gezet. Ook heb ik de 'smart mesh' optie aangezet in beide apparaten. Er is ook nog een 'smart steering' optie in het AP, maar ik weet niet zo goed wat die doet.

Maar het werkt eigenlijk voor geen meter. Ik heb bijv. een P1 meter die naast het modem staat in de meterkast, die is verbonden met het AP dat boven staat. In het thuiskantoor verbinden de laptops steeds met het modem dat beneden staat. Alles kiest zo'n beetje het zwakste signaal. Wat is hier aan te doen? Heb ik misschien iets verkeerd ingesteld?
...

Hardware: EX5601-T1 en NWA50AC
AP heeft een CAT6 bedrade uplink (via TP-link switch)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:48

lier

MikroTik nerd

Eigen kanalen, hetzelfde kanaal is namelijk de slechtste optie.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GPGP
lier schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 11:52:
Eigen kanalen, hetzelfde kanaal is namelijk de slechtste optie.
Ik had ze eerder op automatische selectie staan. Toen ging 't eigenlijk net zo slecht. Zou ik gewoon handmatig aangewezen andere kanalen moeten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GPGP
Ik heb de router nu op een vast kanaal gezet en laat het AP zelf kiezen. Nog geen verbetering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:35
Staan de security setting van AP en modem wel gelijk?
Smart mesh, band steering en auto allemaal uitzetten en verschillende kanalen kiezen zowel op de 2,4 als de 5 Ghz band.

De keuze naar welk AP (of modem) conncet wordt ligt bij het device en niet bij het AP.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GPGP
Ben(V) schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 13:03:
Smart mesh, band steering en auto allemaal uitzetten en verschillende kanalen kiezen zowel op de 2,4 als de 5 Ghz band.

De keuze naar welk AP (of modem) conncet wordt ligt bij het device en niet bij het AP.
Security settings op Modem stonden op WPA2/WPA3, AP heeft alleen optie voor óf 2 of 3. Heb beiden op WPA2 gezet zodat sommige 'slimme' apparaten geen problemen gaan krijgen.

Heb easy mesh nu ook uit gezet en beide apparaten op alle bandbreedtes hun eigen kanaal gegeven. Zal eens kijken of 't nu beter gaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GPGP
Ben(V) schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 13:03:

Toen ik dat alles heb uitgezet ging 't helemaal niet goed. Verbinding valt steeds weg en als je opnieuw verbind zegt windows: sommige gegevens zijn gewijzigd nadat u de laatste keer verbinding hebt gemaakt. We hebben extra informatie nodig om de verbinding tot stand te brengen

Netwerk opnieuw ingesteld in windows, maar mocht niet baten. Heb nu factory reset gedaan op 't modem om alles weer even terug te zetten zodat ik in elk geval internet heb om te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GabeNewell333
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-08 22:32
Heeft TS het gefixt en zo ja, hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GPGP
Yes. Easy mesh uitzetten. Zorgen dat de netwerk naam hetzelfde is, en wpa2 gebruiken zodat 'slimme' apparaten die alleen oude standaarden ondersteunen er ook bij kunnen.
Pagina: 1