Opsporen waterslag

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maniago
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 02-08-2024
Sinds ik mijn cv ketel heb laten vervangen door een boiler voor mijn sanitair warm water, hoor ik in de leiding en regelmatig een hard, bonkend geluid waarbij de leiding ook trilt. Zeer waarschijnlijk dus waterslag.

De oorzaak laat zich echter niet makkelijk vinden. Er zit totaal geen regelmaat of patroon waarin deze waterslag zich voordoet. Soms gebeurd het in korte tijd meerdere malen achter elkaar, en soms is het een uur lang weer rustig. De waterslag is ook niet te koppelen aan een specifieke handeling, zoals het sluiten van een kraan. Het gebeurt ook als ik geen enkele kraan open/sluit of als de vaatwasser/afwasmachine niet in gebruik zijn. Nog opmerkelijker is dat de waterslag zich niet tot 1 plek beperkt; de ene keer gebeurt het in het cv hok waar nu dus de boiler hangt, en een andere keer in mijn meterkast waar de waterleiding de woning binnen komt.

Ik heb hierover al contact gehad met boilergarant, de leverancier van de boiler. Zij beweren dat de boiler zelf niet de oorzaak kan zijn want "er zijn geen bewegende delen aanwezig, die voor geluid kunnen zorgen." Hun theorie was dat de inlaatcombinatie, welke nog van de oude cv ketel was, mogelijk niet goed functioneerde. Maar ik heb deze inmiddels laten vervangen, en dit heeft het probleem niet opgelost.

Dus wat nu? Hoe kan ik de oorzaak van deze mysterieuze waterslag opsporen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:36
Hoe verwarm jij je huis? Radiatoren? Hoe is deze nu aangesloten?
Dit lijkt op een probleem waarbij er water door je CV heen gepompt wordt maar de pomp zijn druk niet kwijt kan.
Ook als je warm water tapt dan wilt je CV pomp gaan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:29
Kan je eens een tijdje de boiler uitschakelen? Als het dan niet voorkomt, heeft het te maken met het opwarmen van de boiler (dus uitzetten).
Met een kraan met hendel kan je vaak gemakkelijk waterslag creëren: volledig openzetten, en dan in een klap dichtzetten; daarmee kan je op de aftappunten proberen of je het daar kan opwekken.
Nog iets om te checken: is er nieuw leidingwerk bijgekomen, en is dat goed gebeugeld?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maniago
com2,1ghz schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 11:37:
Hoe verwarm jij je huis? Radiatoren? Hoe is deze nu aangesloten?
Dit lijkt op een probleem waarbij er water door je CV heen gepompt wordt maar de pomp zijn druk niet kwijt kan.
Ook als je warm water tapt dan wilt je CV pomp gaan draaien.
Ik verwarm mijn huis nu met infrarood panelen. De radiatoren zijn nergens meer op aangesloten. De boiler is alleen voor sanitair warm water, dus douche en wastafels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maniago
naftebakje schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 12:22:
Kan je eens een tijdje de boiler uitschakelen? Als het dan niet voorkomt, heeft het te maken met het opwarmen van de boiler (dus uitzetten).
Met een kraan met hendel kan je vaak gemakkelijk waterslag creëren: volledig openzetten, en dan in een klap dichtzetten; daarmee kan je op de aftappunten proberen of je het daar kan opwekken.
Nog iets om te checken: is er nieuw leidingwerk bijgekomen, en is dat goed gebeugeld?
Ik heb de boiler een paar uur uitgezet, maar het gebonk in de meterkast blijft hoorbaar.

En nee, er is niet nieuw leidingwerk aangelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Je kunt ook de hoofdkraan dicht zetten, misschien komt het van buiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Mijn buren hadden een vergelijkbaar probleem wat lang heeft geduurd voordat ze de oorzaak hadden gevonden. Dit was namelijk mijn (vrijstaand) huis :) Vooral als we thuis de wasmachine aan hadden was dit merkbaar, maar ook bij het 'overdreven' sluiten van kranen. In ons huis hadden we totaal nergens last van. Toen het eenmaal bekent was konden we exact reproduceren richting de buren.

Uiteindelijk, na meterwissel op beide adressen zonder oplossing, heeft de waterleidingbedrijf de adressen fysiek ontkoppelt. Deze zaten samen en via één leiding naar de hoofleiding. De contactpersonen hadden dit nog niet meegemaakt dus de uiteindelijke tijdslijnen waren nogal lang (sowieso voordat de buurman de oorzaak gevonden had).

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carepolice
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:57
Als je nog ergens een driewegklep hebt zitten kan dit ook de oorzaak zijn, deze gangbaar maken wil wel eens helpen!

“Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maniago
Ik woon in een appartementencomplex dus ik zit hoe dan ook met meerdere mensen op 1 hoofdleiding. Het zou van de buren kunnen zijn, ware het niet dat het geluid ook midden in de nacht te horen is.
Pagina: 1