• schjjaap
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-11 20:42
Onze elektrische installatie bestaat uit twee delen. Een meterkast op de wal (zie foto) een een groepenkast in de boot. Voor zover ik kan achterhalen hebben we nu een 1x 25A aansluiting (de energieleveraar geeft aan dat ik betaal tm 3x25A) er er gaan drie aderen van de wal naar de boot, dus dat kan niet meer dan 1 fase zijn..

We zitten aan de max en ik wil dus 3x25A aanvragen. Liander geeft aan dat het alleen kan als ik een hoofdschakelaar heb. Wij gebruiken de aardlekschakelaar (boven aan de foto) als hoofdschakelaar maar ik kan nergens vinden of dit nu aan de eisen voldoet. Heeft iemand daar een idee van?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U6-IURuYqi5ZTPgJnWXiAhLQTS4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a8pGEvHaFF2djzshoLRTYm3I.jpg?f=fotoalbum_large

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:57

DukeBox

loves wheat smoothies

Op zich is de functie van scheider gelijk maar sinds 2005 moet er een losse hoofdschakelaar zijn (voor minimaal 40A per fase).

Met 3 fasen en behoud van aardlek schakelaar op de wall ontkom je er niet aan een kastje met meer DIN ruimte te plaatsen. Ik weet niet of de aardlek mag vervallen als je deze verder in je meterkast (op je boot) opneemt maar persoonlijk zou ik hem voor de veiligheid wel willen houden (4p).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:07
Een hoofdschakelaar is geen aardlek en voor 3 fase heb je dus een 3 fase hoofdschakelaar nodig.
Wat je nu doet klopt dus niet en kan straks ook niet.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• GOskMet
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16:05
Je gebruikt een aardlekschakelaar als hoofdschakelaar, dit mag al even niet meer er moet dus een hoofschakelaar in en kies in dat geval voor een 3 fase variant zodat je Liander positief kunt beantwoorden.

• schjjaap
Te verduidelijking. In het schip zit nog een uitgebreide groepenkast met daarin ook aardlekschakelaars. Ik heb nog niets aangepast maar wil dus weten of ik hier een hoofdschakelaar in moet laten maken zodat ik naar 3x25 kan. (daarna moet er in de boot nog van alles worden aangepast),

Maar uit de opmerking van GOskMet leid ik af dat ik hier dus een hoofdschakelaar in moet laten maken.

Zo'n niet standaard systeem blijft atlijd een gedoetje (kast op de wal die vroeger ook eigendom van GEB was en waar ook de meter van de buren in zit)

Anyway, dank voor de reacties, ik ga maar eens een installateur bellen, liander kan sowieso pas in september aan de gang.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:37

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

schjjaap schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 11:48:
Zo'n niet standaard systeem blijft atlijd een gedoetje
Op zich valt dat wel mee. Ook in een reguliere woning komt de netbeheerder pas langs om de upgrade van 1 naar 3 fase uit te voeren als je een 3-fase hoofdschakelaar in je groepenkast hebt. Dus dat is qua eisen/ benodigde apparatuur hetzelfde als in jouw situatie, alleen de fysieke plek (hoofdschakelaar in walkast i.p.v. in huis) is anders.

Anders gezegd: als in een normale woning een (1-fase) aardlekschakelaar als hoofdschakelaar wordt gebruikt, dan gaat de netbeheerder ook pas iets doen als die is vervangen door een 3-fase hoofdschakelaar.

[ Voor 16% gewijzigd door Gizz op 22-05-2024 12:02 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:44
Als je echt maar 1x 25A hebt nu (wat ik betwijfel want de aardlek is 40A) dan kun je ook upgraden naar 1x 35 of 40.
Als je nu al 1x 40A hebt en je komt daar tekort aan dan moet je alles al klaar hebben voordat ze komen upgraden.
Dus 5 aderige kabel van walkast naar je groepenkast moet er al liggen zodat je direct de groepen kunt verdelen over de fasen.
Want als je tijdelijk nog alles 1 fasig aansluit zit je dan op een fase van 25A ipv 40A (hoewel dat in de zomer misschien wel tijdelijk kan afhankelijk wat voor soort gebruikers je hebt.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:37

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

ASW1 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 13:46:
Als je echt maar 1x 25A hebt nu (wat ik betwijfel want de aardlek is 40A)
Die beredering volg ik niet helemaal. Een aardlek van 40A is de meest gangbare aardlek in installaties van 1x 25A, 1x 35A, 3x25A. Soms zie je wel een stapje hoger (dat is dan 63A) in installaties waarbij je zowel voeding vanuit het net als zonnepanelen hebt, waardoor de stroom door een ALS hoger dan 40A kan worden.

Die 40A op de aardlekschakelaar is geen overstroombeveiliging, daar heb je automaten voor. Het zegt alleen tot welk vermogen de ALS veilig bruikbaar is. Maximaal 25A door een 40A aardlekschakelaar is natuurlijk helemaal prima.

De enige reden om bewust op zoek te gaan naar een aardlekschakelaar die minder dan 40A is, zou een lagere prijs kunnen zijn. Maar dat is volgens mij niet echt het geval, zeker gezien het geringe aanbod van 25A aardlekautomaten. Op bijvoorbeeld elektramat.nl zijn er 51 ALSen van 40A te koop en welgeteld 5 van 25A :P

[ Voor 21% gewijzigd door Gizz op 22-05-2024 13:59 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• schjjaap
ASW1 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 13:46:
Als je echt maar 1x 25A hebt nu (wat ik betwijfel want de aardlek is 40A) dan kun je ook upgraden naar 1x 35 of 40.
Als je nu al 1x 40A hebt en je komt daar tekort aan dan moet je alles al klaar hebben voordat ze komen upgraden.
Dus 5 aderige kabel van walkast naar je groepenkast moet er al liggen zodat je direct de groepen kunt verdelen over de fasen.
Want als je tijdelijk nog alles 1 fasig aansluit zit je dan op een fase van 25A ipv 40A (hoewel dat in de zomer misschien wel tijdelijk kan afhankelijk wat voor soort gebruikers je hebt.
Ik ben er idd niet 100% zeker van dat het 1x25A is (ons adres wordt door liander niet herkent, dus ik kan het niet inzien, ben al een tijdje met ze in conclaaf). Maar met nu nog koken en warm water op gas en een Wp droger en een hybride Wp die niet meer dan 1700 W trekt moet dat niet echt een acuut probleem zijn, zeker deze zomer.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
schjjaap schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 15:46:
[...]

Ik ben er idd niet 100% zeker van dat het 1x25A is (ons adres wordt door liander niet herkent, dus ik kan het niet inzien, ben al een tijdje met ze in conclaaf). Maar met nu nog koken en warm water op gas en een Wp droger en een hybride Wp die niet meer dan 1700 W trekt moet dat niet echt een acuut probleem zijn, zeker deze zomer.
even voor dat er fouten ontstaan. ;)
(deze fouten zien we hier veel vaker langs komen.)

een wp die 1700W aan warmte geeft, die is vaak maar 300W elektrich,
veel mensen rekenen de warmte output van de wp, maar het gebruik is vaak een factor 4 of 5 lager. ;)
en dan is een misrekening zo gemaakt, dus check die even goed.
(1700W klinkt als warmtewinner/ecolution systeem.

dit zie je ook met elektrische kookplaten, zoals:
ik heb een kookplaat van 7,8kW.
maar vergeten dan even dat als er 2 pitten aanstaan de booster word uitgezet en zo komt hij effectief nooit hoger als 5kW wat hij echt trekt.
dus ook daar misrekening zo gemaakt.

verder, jep een boot.
dat is anders als een huis.
dat kastje met de aardlek, gewoon even vervangen voor een nieuw kastje.
hier een hoofdschakelaar er in om aan de nieuwe norm te voldoen.
(een hoofdschakelaar hebben is tof, als je iets wil veranderen dan kan het simpel.
en kost eigenlijk geen bal.)
ik betwijfel eigenlijk of daar ook nog een aardlek nodig is, maar die is zeker niet dom om te hebben.
stel je kabel raakt bekneld tussen de kade en de boot, dan word de aarde verbonden met de line/retour.
en dat is precies het moment dat je heel blij bent met een aardlek.
(dit over laten aan iemand met zegelrecht is verstandig, die kan de zegel voor de meter verbreken en even alles zonder stroom veilig aansluiten en zegel terug plaatsen, is een uurtje werk, dus kost niet te veel.)

jep je betaald het zelfde bedrag voor de volgende aansluitingen:
3x25A
of
1x35A
of
1x40A
(etc etc tot de 1x80A)
(klein bij feitje, 1x35A vind ik krachtiger als 1x40A, gewoon omdat die oude 35A groepen echt een heel stuk langzamer reageren als de moderne 40A. ;) )

ik heb zelf 1x35A, en begin een beetje op de grens te komen wat ik daar mee kan.
maar dat komt omdat ik 1x4,6kW omvormer + 1x4,2kW met daar een 33 zonnepanelen aan hangen.
dit is dus allemaal leveren waar mijn grens zit.
maar gebruiken, nop gaat gemak met 35A.
dus ik betwijfel het of je echt wel naar 3x25A zou moeten gaan, erg waarschijnlijk dat het helemaal niet nodig is.
of te wel haal je zelf geen onnodige kosten op je dak.
bekijk het nuchter of het echt wel nodig is. ;)

1x35A = 35A x 230V = 8000W of 8kW maximaal.
maar hier mag je een factor 3 over heen gaan voor een 8 seconde.
dus max 24kW pieken
maar hier mag je een factor 1,1 over heen gaan voor een uur lang.
dus een +/- 8,8kW continu gebruik.
of te wel, er is nog meer marge als je denkt. ;)
(maar houd marge marge, die is er niet voor niks.)

[ Voor 10% gewijzigd door migjes op 22-05-2024 16:40 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• schjjaap
migjes schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 16:30:
[...]

even voor dat er fouten ontstaan. ;)
(deze fouten zien we hier veel vaker langs komen.)

een wp die 1700W aan warmte geeft, die is vaak maar 300W elektrich,
veel mensen rekenen de warmte output van de wp, maar het gebruik is vaak een factor 4 of 5 lager. ;)
en dan is een misrekening zo gemaakt, dus check die even goed.
(1700W klinkt als warmtewinner/ecolution systeem.
Yep! Ik weet hoe dat werkt en ik monitor het verbruikt per apparaat in HA. 1700W is de piek van dan ding van ons.
migjes schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 16:30:
[...]
.....

ik heb zelf 1x35A, en begin een beetje op de grens te komen wat ik daar mee kan.
maar dat komt omdat ik 1x4,6kW omvormer + 1x4,2kW met daar een 33 zonnepanelen aan hangen.
dit is dus allemaal leveren waar mijn grens zit.
maar gebruiken, nop gaat gemak met 35A.
dus ik betwijfel het of je echt wel naar 3x25A zou moeten gaan, erg waarschijnlijk dat het helemaal niet nodig is.
of te wel haal je zelf geen onnodige kosten op je dak.
bekijk het nuchter of het echt wel nodig is. ;)

1x35A = 35A x 230V = 8000W of 8kW maximaal.
maar hier mag je een factor 3 over heen gaan voor een 8 seconde.
dus max 24kW pieken
maar hier mag je een factor 1,1 over heen gaan voor een uur lang.
dus een +/- 8,8kW continu gebruik.
of te wel, er is nog meer marge als je denkt. ;)
(maar houd marge marge, die is er niet voor niks.)
Hier nog 2400Wp aan solar maar dat wil ik graag uitbreiden. Maar als we electriesch gaan koken (met nog maar 180m^3 gas per jaar zit dat er wel aan te komen) ga ik dat wel nodig hebben. Koken doen we veel en uitgebreid met oven en kookplaten tegelijk en alle apparaten die we tot nu toe hebben gezien hebben sowieso meer dan een fase nodig. Maar je je hebt gelijk dat je met verstandig gebruik niet snel eroverheen gaat. Wij hebben nog wel een wildcard en dat is de rioolpomp die flink kan pieken.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
schjjaap schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 16:50:
[...]

Yep! Ik weet hoe dat werkt en ik monitor het verbruikt per apparaat in HA. 1700W is de piek van dan ding van ons.
verstandig, meten is weten, gokken is brokken. ;)
Hier nog 2400Wp aan solar maar dat wil ik graag uitbreiden. Maar als we electriesch gaan koken (met nog maar 180m^3 gas per jaar zit dat er wel aan te komen) ga ik dat wel nodig hebben. Koken doen we veel en uitgebreid met oven en kookplaten tegelijk en alle apparaten die we tot nu toe hebben gezien hebben sowieso meer dan een fase nodig. Maar je je hebt gelijk dat je met verstandig gebruik niet snel eroverheen gaat. Wij hebben nog wel een wildcard en dat is de rioolpomp die flink kan pieken.
meeste 60cm kookplaten of 4 pitten.
daar staat dan wel 2 fase, maar word ook een kookgroep van 2x16A mee bedoeld op 1 fase.
voorbeeld:
https://www.outlet4home.n...bB-Ldtyn3-vcaAj6REALw_wcB
voorbeeld kookgroep:
https://www.sandervunderi...maSmZuF35l7oaAgrrEALw_wcB

begrens de kookplaat op 5 of 4.2kW en je oven werkt ook met gemak.
(die begrenzing merk je eigenlijk niet.)

een wasmachine voorwaarde schakelaar zoals:
https://bouwkern.com/scha...lektronisch-combiregelaar
kan misschien ook op sommige apparatuur een oplossing bieden.

(oke die riool pomp, pittig.
kan die misschien uitgesteld draaien?
maakt zaken natuurlijk een stuk simpeler mits mogenlijk.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• schjjaap
Kleine update. Nadat liander erachter is gekomen dat mijn adres bestaat weet ik nu dat ik een 1x35A aansluiting heb.

Denk dat ik hier nog even mee kan uithouden voorlopig.
Pagina: 1