schjjaap schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 15:46:
[...]
Ik ben er idd niet 100% zeker van dat het 1x25A is (ons adres wordt door liander niet herkent, dus ik kan het niet inzien, ben al een tijdje met ze in conclaaf). Maar met nu nog koken en warm water op gas en een Wp droger en een hybride Wp die niet meer dan 1700 W trekt moet dat niet echt een acuut probleem zijn, zeker deze zomer.
even voor dat er fouten ontstaan.
(deze fouten zien we hier veel vaker langs komen.)
een wp die 1700W aan warmte geeft, die is vaak maar 300W elektrich,
veel mensen rekenen de warmte output van de wp, maar het gebruik is vaak een factor 4 of 5 lager.
en dan is een misrekening zo gemaakt, dus check die even goed.
(1700W klinkt als warmtewinner/ecolution systeem.
dit zie je ook met elektrische kookplaten, zoals:
ik heb een kookplaat van 7,8kW.
maar vergeten dan even dat als er 2 pitten aanstaan de booster word uitgezet en zo komt hij effectief nooit hoger als 5kW wat hij echt trekt.
dus ook daar misrekening zo gemaakt.
verder, jep een boot.
dat is anders als een huis.
dat kastje met de aardlek, gewoon even vervangen voor een nieuw kastje.
hier een hoofdschakelaar er in om aan de nieuwe norm te voldoen.
(een hoofdschakelaar hebben is tof, als je iets wil veranderen dan kan het simpel.
en kost eigenlijk geen bal.)
ik betwijfel eigenlijk of daar ook nog een aardlek nodig is, maar die is zeker niet dom om te hebben.
stel je kabel raakt bekneld tussen de kade en de boot, dan word de aarde verbonden met de line/retour.
en dat is precies het moment dat je heel blij bent met een aardlek.
(dit over laten aan iemand met zegelrecht is verstandig, die kan de zegel voor de meter verbreken en even alles zonder stroom veilig aansluiten en zegel terug plaatsen, is een uurtje werk, dus kost niet te veel.)
jep je betaald het zelfde bedrag voor de volgende aansluitingen:
3x25A
of
1x35A
of
1x40A
(etc etc tot de 1x80A)
(klein bij feitje, 1x35A vind ik krachtiger als 1x40A, gewoon omdat die oude 35A groepen echt een heel stuk langzamer reageren als de moderne 40A.

)
ik heb zelf 1x35A, en begin een beetje op de grens te komen wat ik daar mee kan.
maar dat komt omdat ik 1x4,6kW omvormer + 1x4,2kW met daar een 33 zonnepanelen aan hangen.
dit is dus allemaal leveren waar mijn grens zit.
maar gebruiken, nop gaat gemak met 35A.
dus ik betwijfel het of je echt wel naar 3x25A zou moeten gaan, erg waarschijnlijk dat het helemaal niet nodig is.
of te wel haal je zelf geen onnodige kosten op je dak.
bekijk het nuchter of het echt wel nodig is.
1x35A = 35A x 230V = 8000W of 8kW maximaal.
maar hier mag je een factor 3 over heen gaan voor een 8 seconde.
dus max 24kW pieken
maar hier mag je een factor 1,1 over heen gaan voor een uur lang.
dus een +/- 8,8kW continu gebruik.
of te wel, er is nog meer marge als je denkt.
(maar houd marge marge, die is er niet voor niks.)
[
Voor 10% gewijzigd door
migjes op 22-05-2024 16:40
]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)