Ayous gevelbekleding behandelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor4
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-05 15:28
Goedemorgen,

Er is onzettend veel informatie te vinden over de afwerking van hout, maar veel informatie is conflicterend en niets gaat boven de eigen ervaringen van klussende tweakers :)

We hebben onlangs prachtig thermisch ayous gevelbekleding gekregen op een gedeelte van onze gevel. Ik zie bij veel huizen in nieuwbouwwijken waar voor houten gevelbekleding gekozen is helaas lelijke donkere plekken, groene verkleuringen (alg?) of vergrijzing en ik houdt net als de meesten van geen van die dingen.
Kunsstof vonden we niet mooi genoeg dus het is toch ayous geworden met de hoop dat er een goede behandeling mogelijk is.

In het verleden heb ik mooie IPE vlonders gehad die ik met een semi-gepigmenteerde olie behandelde, maar deze moest ik alsnog elk jaar volledig schuren en opnieuw in de olie zetten. Ik hoop dat er een manier is om het thermo ayous zo te behandelen dat het de natuurlijke houten kleur zoveel mogelijk behoud en daarnaast zo min mogelijk onderhoud vergt. Wat is jullie ervaring? olie, beits? acryl of terpentinebasis? merken? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:57
Ayous, mooi. Had ik ook en heb het laten vergrijzen. Ik wilde namelijk iets zonder werk alles wat je gaat doen, olie, beits, was moet met een bepaalde regelmaat opnieuw worden gedaan.
Wat geeft de leverancier van het hout aan als beste methode?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthur
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-05 19:55
Hallo Igor, wat heb je uiteindelijk gedaan of laten doen met je ayoir? Ik heb het ook en stoor me ook aan de groene aanslag en vergrijzing. Ik hoor van schilders inderdaad ook dat beitsen elke twee jaar herhaald moet worden. Een dekkende lak zou tot 10 jaar meegaan, maar verandert de uitstraling van het geheel natuurlijk wel behoorlijk.

Never give in, never give in, never, never, never, never-in nothing, great or small, large or petty- never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy