Op maandag 10 september 2001 11:07 schreef jurjen13 het volgende:
Een klein vraagje dus:
Hebben jullie (GoT bedoel ik dus) ooit wel eens een brief van Buma/Stemra of BSA mogen ontvangen met daarin het vriendelijke verzoek om die illegale links te verwijderen?
BSA kan ik me niet voor stellen omdat die op een hele nadere manier te werk gaan, zover ik weet... (doen vooral bedrijven, bbs-en en warez-sites)
en buma-stemra volgens mij ook niet, aangezien jullie niet zelf mp3's of divx-en aanbieden alleen leden hebt die links naar sites geven...
Op welke gronden zouden ze jullie willen aanklagen dan?
is toch een langer vraagje geworden dan ik verwachte
Nou het is redelijk simpel, maar 't wordt een groot antwoord :
Iemand die een illegale zaak aanbied, maakt inbreuk op de auteurswet 1912 art 31 jo. 33. Dat zijn btw misdrijven. Om even een artikel erbij te pakken :
Artikel 32
Hij die een voorwerp waarvan hij redelijkerwijs kan vermoeden dat daarin met inbreuk op eens anders auteursrecht een werk is vervat,
a. openlijk ter verspreiding aanbiedt,
b. ter verveelvoudiging of ter verspreiding voorhanden heeft,
c. met het oog op de invoer in Nederland voorhanden heeft of
d. bewaart uit winstbejag
wordt gestraft met geldboete van de derde categorie.
en
Art. 33.
De feiten strafbaar gesteld in de artikelen 31, 31a, 31b, 32 en 32a zijn misdrijven
Waarmee we hebben vastgesteld dat het aanbieden fout is. Stel GoT geeft een link door naar een plek waar dat illegale wordt aangeboden, dan pleegt GoT 9in dit geval webmagix, de juridische eigenaar) een onrechtmatige daad (artikel 6:162 BW)
Onrechtmatige daad art. 6:162 BW
1. Hij die jegens een ander een onrechtmatige daad pleegt, welke hem kan worden toegerekend, is verplicht de schade die de ander dientengevolge lijdt, te vergoeden.
2. Als onrechtmatige daad worden aangemerkt een inbreuk op een recht en een doen of nalaten in strijd met een wettelijke plicht of met hetgeen volgens ongeschreven recht in het maatschappelijk verkeer betaamt, een en ander behoudens de aanwezigheid van een rechtvaardigingsgrond.
3. Een onrechtmatige daad kan aan de dader worden toegerekend, indien zij te wijten is aan zijn schuld of aan een oorzaak welke krachtens de wet of de in het verkeer geldende opvattingen voor zijn rekening komt.
Waar ik vooral de aandacht wil leggen op lid 2. Het is in strijd met het recht om toegang te faciliteren tot illegale zaken zoals in in de
auteurswet 1912 art 32 beschreven.
Daarom is men zo fel op warez links, de BSA hoeft niet eens te schrijven, ze kunnen direct handelen.