Excel 365 macro rij invoegen op alle tabbladen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 09:28

we_are_borg

You will Comply

Topicstarter
Ik heb een macro die een rij invoegt op een positie die je kiest, dit werkt zoals het moet. Wat ik niet voor elkaar krijg is om een macro te maken die een rij invoegt op alle tabbladen. Ik heb een voorbeeld gevonden maar die werk niet 100%. De macro die ik momenteel gebruik is als volgt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Dim iRow As Long
Dim iCount As Long
Dim i As Long

iCount = InputBox(Prompt:="How many rows you want to add?")
iRow = InputBox _
(Prompt:="After which row you want to add new rows? (Enter the row number")

For i = 1 To iCount
    Rows(iRow).EntireRow.Insert
Next i

Wat ik nu voor elkaar wil krijgen is dat op alle tabbladen op de zelfde positie een rij wilt toevoegen.

Ik gebruik Excel 365

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

Beste antwoord (via we_are_borg op 22-05-2024 10:10)

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Techno Overlord schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 09:52:
Niet een direct antwoord op je vraag maar ChatGPT is hier heel goed in. ;)
Geef dan ook gewoon geen antwoord of alleen een direct antwoord dat je zelf hebt gevalideerd ;)

En ga er niet van uit dat chatgpt / copilot / whatever altijd gelijk heeft. Net zo min als dat de mensen die hier reageren altijd gelijk hebben.

Inderdaad wat @m-vw zegt: met een extra loop ActiveWorkbook.Worksheets(j) doorlopen.Waarbij ik j zeg omdat je i al gebruikt. Tip: gebruik meer beschrijvende tellers.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:35

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Forever raver!
Specs: Workstation Server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Je hebt nu alleen een loopje voor de rij invoegen. Je moet ook nog een loop daaromheen bouwen die door alle tabbladen wandelt en dan je rijenloopje triggert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:29

m-vw

Dus?

Kijk hier eens: https://support.microsoft...cf-00e2-538b-5da40186e2b0

Deze loopt door alle werkbladen.
Met een beetje knip- en plakwerk kom je een eind.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Geef dan ook gewoon geen antwoord of alleen een direct antwoord dat je zelf hebt gevalideerd ;)

En ga er niet van uit dat chatgpt / copilot / whatever altijd gelijk heeft. Net zo min als dat de mensen die hier reageren altijd gelijk hebben.

Inderdaad wat @m-vw zegt: met een extra loop ActiveWorkbook.Worksheets(j) doorlopen.Waarbij ik j zeg omdat je i al gebruikt. Tip: gebruik meer beschrijvende tellers.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• we_are_borg

we_are_borg

You will Comply

Topicstarter
Wel ik heb ChatGPT gebruikt en binnen 5 minuten had ik een werkend script. Het moeilijkste was eigenlijk ChatGPT wat ik al had te laten gebruiken. Ik heb een paar tests gedaan en alles werk zo te zien. Hieronder het script wat door ChatGPT is geschreven.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
Sub InsertRowOnAllSheets()
    Dim ws As Worksheet
    Dim iRow As Long
    Dim iCount As Long
    Dim i As Long

' Prompt user for the number of rows to insert
    iCount = InputBox(Prompt:="How many rows you want to add?")
    ' Prompt user for the row number after which to add new rows
    iRow = InputBox(Prompt:="After which row you want to add new rows? (Enter the row number)")

' Loop through each worksheet in the workbook
    For Each ws In ThisWorkbook.Worksheets
        ws.Activate
        For i = 1 To iCount
            ws.Rows(iRow + 1).EntireRow.Insert
        Next i
    Next ws

' Notify the user
    MsgBox "Rows have been inserted on all sheets"
End Sub

[ Voor 49% gewijzigd door we_are_borg op 22-05-2024 10:09 ]

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• we_are_borg

we_are_borg

You will Comply

Topicstarter
F_J_K schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 10:00:
[...]

Wel de tip was goed en ik weet dat ChatGTP fouten maakt en ik heb getest dat het werkt voordat het in productie gaat en ik test het nog wel een paar keer voor de zekerheid.

Mijn VBA is zeer beperkt ik kan het een beetje volgen maar ik heb moeite om het zelf te schrijven. Ik had daar dagen voor nodig gehad om een werkend script te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-10 11:21

Dido

heforshe

we_are_borg schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 10:13:
Mijn VBA is zeer beperkt ik kan het een beetje volgen maar ik heb moeite om het zelf te schrijven. Ik had daar dagen voor nodig gehad om een werkend script te krijgen.
offtopic:
Dan nog, als je vaker VBa moet schrijven, is het zeker de moeite waard om toch die tijd en energie te investeren om het beter onder de knie te krijgen. Het is een zeer basale programmeertaal, en als je dit soort scriptjes op een gegeven moment zelf uit je mouw schudt, zul je merken dat je veel meer mogelijkheden gaat ontdekken - en uiteindelijk zeeën van tijd gaat besparen :P

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• we_are_borg

we_are_borg

You will Comply

Topicstarter
Dido schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 10:24:
[...]

offtopic:
Dan nog, als je vaker VBa moet schrijven, is het zeker de moeite waard om toch die tijd en energie te investeren om het beter onder de knie te krijgen. Het is een zeer basale programmeertaal, en als je dit soort scriptjes op een gegeven moment zelf uit je mouw schudt, zul je merken dat je veel meer mogelijkheden gaat ontdekken - en uiteindelijk zeeën van tijd gaat besparen :P
Ja en nee ik zou heel graag twee talen willen leren VBA is hier idd één van de andere is LUA. Maar ik ben bang dat dit niet gaat gebeuren. Ik heb een gestructureerde voorbeelden nodig die mij van 0 tot 100 begeleid om het goed te leren. Ik weet dat als je bepaalde talen leert je andere sneller oppakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 00:23
we_are_borg schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 10:13:
[...]

Wel de tip was goed en ik weet dat ChatGTP fouten maakt en ik heb getest dat het werkt voordat het in productie gaat en ik test het nog wel een paar keer voor de zekerheid.
Als dit in productie gaat wordt het door anderen dan jezelf gebruikt? In dat geval zou ik wat foutafhandeling toevoegen. Als mensen nu iets anders dan een getal invullen, helemaal niets invullen of op Annuleren drukken krijg je een lelijke VBA foutmelding.

Je kan het resultaat van de InputBox beter in een String variabele stoppen, want dat geeft de inputbox eigenlijk terug. Dan kan je daarna testen met IsNumeric of er een getal is ingevuld.
Voorbeeldje hoe je kan detecteren of op annuleren is gedrukt kan je hier vinden https://stackoverflow.com...cancel-inputbox-vba-excel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• we_are_borg

we_are_borg

You will Comply

Topicstarter
dixet schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 12:55:
[...]

Als dit in productie gaat wordt het door anderen dan jezelf gebruikt? In dat geval zou ik wat foutafhandeling toevoegen. Als mensen nu iets anders dan een getal invullen, helemaal niets invullen of op Annuleren drukken krijg je een lelijke VBA foutmelding.

Je kan het resultaat van de InputBox beter in een String variabele stoppen, want dat geeft de inputbox eigenlijk terug. Dan kan je daarna testen met IsNumeric of er een getal is ingevuld.
Voorbeeldje hoe je kan detecteren of op annuleren is gedrukt kan je hier vinden https://stackoverflow.com...cancel-inputbox-vba-excel
Ik heb dit duidelijk gemaakt in box dat alleen cijfer geaccepteerd wordt, er is maar één persoon die dit gaat gebruiken en die weet dat hij op beëindigen moet drukken en niet op foutopsporing. Die persoon weet ook dat als hij wilt stoppen gewoon de box sluiten. Het is misschien niet de mooiste oplossing maar het werkt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:35

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

F_J_K schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 10:00:
[...]

Ik weet dat het niet altijd klopt maar ik kom 9 van de 10 keer op een werkend antwoord of juiste inspiratie wanneer ik een vraagstuk heb met Excel of PowerShell en aan ChatGPT vraag hoe ik het voor elkaar kan krijgen. Dit feit, en het feit dat TS hiermee vlug geholpen was, vind ik toch een goed antwoord.
we_are_borg schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 10:08:
[...]

Wel ik heb ChatGPT gebruikt en binnen 5 minuten had ik een werkend script. Het moeilijkste was eigenlijk ChatGPT wat ik al had te laten gebruiken. Ik heb een paar tests gedaan en alles werk zo te zien. Hieronder het script wat door ChatGPT is geschreven.
Die manier van vragen aan ChatGPT dat leer je wel hoe je dat het beste kunt doen. En daarbij creeer je context waardoor je kunt doorvragen op je vorige vraag. Erg handig als je het mij vraagt. Dat je het niet leert door ChatGPT te vragen vind ik eerlijk gezegd onzin. Het inzicht wat je krijgt is gewoon goed en gebruik je de volgende keer. Als je je antwoorden probeert te Googlen dan heb je hetzelfde probleem "dat je niet leert", wat ik dus onzin vind.

[ Voor 37% gewijzigd door Techno Overlord op 23-05-2024 09:31 ]

Forever raver!
Specs: Workstation Server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• we_are_borg

we_are_borg

You will Comply

Topicstarter
Ik had dat door ChatGTP gaat door op het geen wat je al heb gevraagd maar ik heb nog geen goede manier gevonden om opnieuw te beginnen behalve door terug te keren naar het begin van ChatGTP door middel van de URL opnieuw in te typen.

Pagina: 1