Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Tobias
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-09 17:49
Hypothetisch: ik heb over de loop van mijn studie 80k geleend van DUO, studie verder zelf betaald. Na studie koop ik een huis met geld van de bank en deze 80k. Is de rente op de DUO-lening nu (net als de hypotheek) gedurende 30 jaar aftrekbaar?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Nee, het is geen hypotheek en je betaalt geen hypotheekrente. Als je veel centen hebt en met vermogensbelasting te maken hebt kan je het totaalbedrag aan DUO-schuld misschien opvoeren in box 3 om die last te drukken, maar that’s it really.

[ Voor 59% gewijzigd door WhatsappHack op 22-05-2024 00:25 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
WhatsappHack schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 00:23:
Nee, het is geen hypotheek en je betaalt geen hypotheekrente. Als je veel centen hebt en met vermogensbelasting te maken hebt kan je het totaalbedrag aan DUO-schuld misschien opvoeren in box 3 om die last te drukken, maar that’s it really.
Zijn dat vereisten? (Dat er hypotheekrecht gevestigd is en dat er hypotheekrente wordt betaald)? Ik dacht dat de eisen alleen zijn dat je de lening waarover je rente aftrekt gebruikt voor de woning en dat je hem minimaal lineair of annuitair aflost. Of je die lening nu bij de Rabobank of bij Ome Jan hebt afgesloten maakt daarbij niet uit.

Gevoelsmatig ‘mag’ dit niet bij een duo lening, maar als ik de voorwaarden op deze site bekijk zie ik eigenlijk weinig bezwaar: https://www.belastingdien...ilie-bv-buitenlandse-bank

Aan de andere kant: hoe ga je in vredesnaam een lening bij een bank krijgen als je ook een studieschuld van 80k hebt? Dat drukt behoorlijk op je leencapaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

Duo lening is niet aftrekbaar. Even aannemende dat je niet een prestatie beurs had van voor 2015.

Maar rondje Google had wonderen gedaan of wilde je de vraag wellicht in ChatGPT zetten maar stond dit forum nog open?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
WhatsappHack schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 00:23:
Het is niet zo dat je een hypotheek moet hebben om het als eigenwoningschuld aan te merken. Je kunt bijvoorbeeld ook prima een persoonlijke lening afsluiten om je badkamer te verbouwen, en dan de rente aftrekken (maar dat zullen weinig mensen doen, want een hypothecaire lening heeft meer zekerheden voor de bank en daardoor een lagere rente).

Of het je lukt om de DUO-rente af te trekken... Twijfelachtig. Maar wat is de situatie ? Heb je in het verleden door lage/0-rentes vermogen kunnen hamsteren door bij te lenen, of sta je op het punt om het huis te kopen ?

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Tobias
@Barrycade Uiteraard heb ik gegoogled maar ik kon niets zinnigs vinden over de combinatie DUO-lening & huis kopen/renoveren. Ik weet toevallig dat als je een persoonlijke lening afsluit (zonder hypotheekrecht) dat die rente ook aftrekbaar is, vandaar mijn gedachte, een DUO-lening is niet heel veel anders dan een persoonlijke lening, behalve dat de voorwaarden veel gunstiger zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
@Kurkentrekker @Oekiejoekie Fair enough, het hoeft niet perse een hypothecaire lening/rente te zijn; maar for all intents and purposes komt het in deze situatie op hetzelfde neer; maar dumbing down is niet altijd handig nee. :) Je hebt geen leenovereenkomst met de DUO zoals die bedoeld wordt bij die regels; het maandbedrag staat niet van tevoren vast en er is eveneens geen minimum want het kan ook €0 zijn bij geen inkomen. Daarnaast moet je dan gaan bewijzen dat je tijdens je studie dus 80K geleend hebt en in een spaarpotje hebt gestopt waar je niet meer aan hebt gezeten en dat nu volledig gaat gebruiken voor de woning. Het lijkt me heel stug dat je dat allemaal rond gaat krijgen, maar het zal me benieuwen mocht OP het gaan proberen (of beter: probeert een uitspraak te ontlokken aan de belastingdienst.).

[ Voor 4% gewijzigd door WhatsappHack op 22-05-2024 00:49 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12:49
de duo lening bestond al voor de aankoop van de woning(overige leningen/consumptief krediet) en kan daardoor niet als een lening voor woning aankoop aangemerkt worden.

als je de duo lening met het eigen geld aflost, en een nieuwe lening afsluit voor de aankoop van de woning, dan is van deze nieuwe lening (annuitair over max 30 jaar) de rente wel aftrekbaar

[ Voor 44% gewijzigd door peter-rm op 22-05-2024 00:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

_Tobias schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 00:17:
Hypothetisch: ik heb over de loop van mijn studie 80k geleend van DUO, studie verder zelf betaald. Na studie koop ik een huis met geld van de bank en deze 80k. Is de rente op de DUO-lening nu (net als de hypotheek) gedurende 30 jaar aftrekbaar?
Nee, want je hebt dit geld geleend voor de studie, en de studie is niet je huis.

Dat je het geleende geld na de studiekosten 'over' hebt en nu inzet voor de aankoop verandert niets aan het oorspronkelijke doel van de lening, de studie.

Een tweede reden waarom het niet mogelijk is: de lening moet contractueel een looptijd hebben van maximaal 30 jaar. Loopt de lening langer, dan komt deze geheel niet in aanmerking voor hypotheekrenteaftrek, ook niet gedurende de eerste 30 jaar. DUO leningen hebben tegenwoordig een looptijd van 37 jaar (plus de lengte van de studie).

Een derde reden: je moet minimaal annuitair aflossen. De aflossing van de DUO lening begint pas 2 jaar na het einde van de studie en niet al bij aanvang van de lening, en zoals hierboven genoemd is de aflossing variabel, dat voldoet niet aan deze eis.

Natuurlijk kan je leningen die niet in aanmerking komen voor hypotheekrenteaftrek wel als box 3 schuld opgeven.

[ Voor 11% gewijzigd door Zr40 op 22-05-2024 00:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Tobias
Ah ja, de 35 jaar looptijd en gebrek aan leenovereenkomst draait alles de nek om.
Toch bedankt voor jullie input!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:45

Reptile209

- gers -

Bijkomende uitdaging: die 80k bij Duo drukken enorm op je maximale hypotheek (als in: verlaagt je maximale hypotheek bij de bank met meer dan 80k). Dus per saldo is het waarschijnlijk beter om Duo zsm af te lossen en geld voor je huis bij de bank te lenen.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Ik zie nergens in de voorwaarden van de belastingdienst dat de looptijd van de lening niet langer mag zijn dan 30 jaar. Je moet hem alleen in die tijd wel annuitair of lineair aflossen. Al is de looptijd 100 jaar bij aanvang contract, als jij het bedrag gebruikt voor je woning en dat bedrag in minder dan 30 jaar volgens de regels aflost, lijkt het te mogen. Je kunt bij duo altijd meer aflossen dan ze eisen.

Ik zou ook nog steeds ‘op gevoel’ zeggen dat het niet mag, maar ik kan de regel niet vinden die het verbiedt. (Zo lang je aan de voorwaarden voldoet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Kurkentrekker schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 01:28:
Ik zie nergens in de voorwaarden van de belastingdienst dat de looptijd van de lening niet langer mag zijn dan 30 jaar. Je moet hem alleen in die tijd wel annuitair of lineair aflossen. Al is de looptijd 100 jaar bij aanvang contract, als jij het bedrag gebruikt voor je woning en dat bedrag in minder dan 30 jaar volgens de regels aflost, lijkt het te mogen. Je kunt bij duo altijd meer aflossen dan ze eisen.

Ik zou ook nog steeds ‘op gevoel’ zeggen dat het niet mag, maar ik kan de regel niet vinden die het verbiedt. (Zo lang je aan de voorwaarden voldoet)
https://www.belastingdien...%2C%20mag%20u%20aftrekken.

Simpel: je moet lenen voor je huis. De duo lening is op geen enkele manier door de verstrekker uitgegeven als lening voor een huis, natuurlijk valt er geen HRA op te trekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sj0ertum
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:18
Deze goedkope vorm van lenen is me lang geleden ook al eens aangeraken. Ik heb het nooit gedaan. Je bent wellicht voordelig aan dat geld gekomen vergeleken met 80k extra hypotheek, maar drukt dit niet enorm de mogelijkheid om uberhaupt een mooi hypotheekbedrag te kunnen krijgen van de bank?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
President schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 07:29:
[...]

https://www.belastingdien...%2C%20mag%20u%20aftrekken.

Simpel: je moet lenen voor je huis. De duo lening is op geen enkele manier door de verstrekker uitgegeven als lening voor een huis, natuurlijk valt er geen HRA op te trekken
Dat zou kloppen als het in de voorwaarden eronder had gestaan, en daar staat het niet. Je hebt dat geld geleend en je gebruikt het vervolgens voor je huis. (“U gebruikt de lening voor het kopen van een eigen woning”) Dat is toch hetzelfde als een persoonlijke lening afsluiten? Daar hoef je geen ‘doel’ voor op te geven. Je leent gewoon een som geld, en als de overdracht bij de notaris plaatsvindt dan maak je dat geld over aan de partij waar het heen moet. Als je dat bedrag volgens de regels aflost dan kom je dus in aanmerking voor HRA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22-08 16:37
Kurkentrekker schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 01:28:
Ik zie nergens in de voorwaarden van de belastingdienst dat de looptijd van de lening niet langer mag zijn dan 30 jaar. Je moet hem alleen in die tijd wel annuitair of lineair aflossen. Al is de looptijd 100 jaar bij aanvang contract, als jij het bedrag gebruikt voor je woning en dat bedrag in minder dan 30 jaar volgens de regels aflost, lijkt het te mogen.
Je moet een contractuele aflossing hebben die tenminste overeen komt met in 30 jaar annuitair aflossen. Je kunt op papier wel een lening afsluiten met een looptijd van 100 jaar, maar als je tegelijk een zodanige aflossing moet doen dat die lening na 30 jaar afgelost is, is het de factor een lening van 30 jaar.

Verder gaat het er dus niet om dat je het bedrag in 30 jaar aflost, dat moet ook contractueel zo zijn vastgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

_Tobias schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 00:43:
een DUO-lening is niet heel veel anders dan een persoonlijke lening, behalve dat de voorwaarden veel gunstiger zijn.
De intentie van de DUO lening is een onderdeel van studiefinanciering. En is daarmee dus puur bedoeld om jouw instaat te stellen om te kunnen studeren (dat zijn de studiekosten zelf, maar ook de kosten van het eigen onderhoud aangezien je niet tegelijkertijd kan werken op het moment dat je in de studiebanken zit).

Het gebruiken voor andere doeleinden is deze regeling misbruiken in mijn mening. Nu zullen er veel studenten zijn die de tip krijgen om maximaal te lenen en daarmee te gaan beleggen, maar je gaat daarmee wel ver ver ver voorbij de intentie waarvoor dit is opgezet. Je ziet dat ook bij het levenlanglerenkrediet waarbij mensen die later in het leven zelf een opleiding zonder problemen kunnen bekostigen, dit krediet aanvragen vanwege de enorm lage rente vergeleken met een persoonlijk krediet. Dan heb je toch nog wat extra om bijvoorbeeld te beleggen (of zelfs sparen) met een hoger rendement dan de te betalen rentevergoeding.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:52

ZieMaar!

Moderator General Chat
Modbreak:We verwachten toch echt wel wat meer eigen inzet. Wat heb je zelf gevonden, bijvoorbeeld? Daarom gaat dit topic op slot
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.