Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomke
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-09 19:25
Dag iedereen,

ik heb een dynamisch contract van Engie.
hier kan je de prijsfiche terugvinden:
prijsfiche

dus:
Afname: [ €0.011+ €(0.001 * eSpot) ] +0.01582
maar hier komt dan ook nog eens de 'distributie kosten" bij:
in mijn geval 'Fluvius West' --> [capaciteitstarief maandpiek ] + €0.0482076

dus om nu echt de 'kWh' prijs te weten (zonder de 'vaste' kosten , [capaciteitstarief maandpiek] zal ik ook als 'vaste kost' zien.

Dus kom ik op een 'kWh prijs' van:
[ €0.011+ €(0.001 * eSpot) ] +0.01582 + €0.0482076 --> €(0.001 * eSpot) + €0.0750276

maar laten we 'makkelijk maken' en spreken over [uurprijs] (wat dan de eSpot prijs in €/kWh is)
en is mijn berekening dus:

Voor 'Afname' betaal ik: [uurprijs] + 0.0750276

Nu is mijn vraag:
Wat bij een negatieve [uurprijs]?
Wil dit zeggen dat zolang de [uurprijs] > -0.0750276 ik nog steeds betaal per kWh?

Als ik het goed op heb dan zitten er op 'injectie' geen distributie kosten.
Dus voor injectie is het dan bij negative energieprijzen: €-0.009050 + [uurprijs] dat ik moet betalen als ik het goed heb? dus vanaf de [uurprijs] < 0.00905 moet ik betalen voor injectie?

Dus bij een [uurprijs] tussen 0.00905 en -0.0750276 betaal ik voor zowel afname als injectie?

Klopt mijn redenering? Indien niet dan hoor ik graag waar ik fout zit!

[ Voor 0% gewijzigd door thomke op 22-05-2024 12:18 . Reden: '-' vergeten bij : [uurprijs] > -0.0750276 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomke
ter info:
ik heb die vraag ook aan de klantendienst (via chat) gesteld van Engie.
Ze kon mijn vraag daar niet beantwoorden en heeft het doorgeven aan haar collega's.
Vandaag heb ik mail gehad dat ze de vraag gingen doorsturen naar 'de tweede lijn'.
(geen idee als dit nu de 1ste of al de 2e keer is binnen Engie dat mijn vraag doorgegeven wordt)

Ik hou jullie op de hoogte.

Ik zou verwachten dat mijn redenering juist is, en het dan een simpele vraag is (die iedereen kan beantwoorden aan de hand van de prijsfiche). Indien dit toch complexer is moeten ze de prijsfiche duidelijker maken dat iedereen deze berekening voor zich kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomke
Ik heb 'antwoord' gekregen van Engie:
Op onze website staat een rekenvoorbeeld : https://www.engie.be/nl/dynamic-tarief

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xyi50_nhM5fmyZ6rzUylzAssbv0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uOfxglCcuN3yta2y0ha9KJLv.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/To_RTCylpDuRT1RKFyomHoJsmJs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QobzjtxbMuq4wXsCCHmErY8a.png?f=fotoalbum_large

Gezien Dynamic de evolutie van de marktprijzen volgt, zijn prijspieken of zelfs negatieve uurprijzen ook mogelijk. Dit gebeurt echter zelden en is op voorhand geweten zodat we u hierover kunnen informeren.

Wanneer de eSpot negatief is, zijn dit de gevolgen:

Engie betaalt u om energie te verbruiken.

Als u energie injecteert, moet u Engie betalen (daarom is zelfverbruik belangrijk en kan een batterij helpen).

Ter vergelijking: sinds 2018 zijn er minder dan 2% van de dagen per jaar met negatieve prijzen geweest.

Minder dan 2% negatieve prijzen hebben geen invloed op de jaarlijkse injectierekening.
Wat naar mijn gevoel geen antwoord is op mijn vraag..

mijn reactie naar hun is dan ook deze:
Beste,

Ik snap uw berekening.
Maar ik wil een 'volledige' berekening, inclusief 'transport' kosten.

Dus kan u mijn berekening na gaan / corrigeren waar nodig?
De berekening zoals ik ze maak lijkt mij een nog betere oplossing om op de site te publiceren om het nog duidelijker te maken voor de mensen.

De 'A'- waarde voor mei (volgen sprijsfiche) , als ik het goed versta: voor afname: €0.011 en voor injectie: €-0.00605
Ook spreekt u niet van 'kosten groene stroom en wkk', vermoedelijk moet die er dan ook nog bij komen?

Hieronder nog eens mijn berekening. (ik heb ze aangepast omdat de oorspronkelijke geen rekening hield met de 6% btw)

dus:
Afname: [ €0.011+ €(0.001 * eSpot) ]*1.06 +0.01582
maar hier komt dan ook nog eens de 'distributie kosten" bij:
in mijn geval 'Fluvius West' --> [capaciteitstarief maandpiek ] + €0.0482076

dus om nu echt de 'kWh' prijs te weten (zonder de 'vaste' kosten , [capaciteitstarief maandpiek] zal ik ook als 'vaste kost' zien.

Dus kom ik op een 'kWh prijs' van:
[ €0.011+ €(0.001 * eSpot) ]*1.06 +0.01582 + €0.0482076 --> (0.001*eSpot)*0.06 + 0.011*1.06 + 0.01582 + 0.0482076 --> €(0.001 * eSpot)*1.06 + €0.0756876

maar laten we 'makkelijk maken' en spreken over [uurprijs] (wat dan de eSpot prijs in €/kWh, incl 6% is)
en is mijn berekening dus:

Voor 'Afname' betaal ik: [uurprijs] + €0.0756876

Nu is mijn vraag:
Wat bij een negatieve [uurprijs]?
Wil dit zeggen dat zolang de [uurprijs] > €-0.0756876 ik nog steeds betaal per kWh?

Als ik het goed heb dan zitten er op 'injectie' geen distributie kosten.
Dus voor injectie is het dan bij negatieve energieprijzen: €-0.009050 + [uurprijs] dat ik moet betalen als ik het goed heb? dus vanaf de [uurprijs] < 0.00905 moet ik betalen voor injectie?
komt hier ook 6% btw bij?

Dus bij een [uurprijs] tussen €0.00905 en € -0.0756876 betaal ik voor zowel afname als injectie?

Dus als u bovenstaande redenering eens kan controleren / corrigeren?
Ik ben benieuwd naar hun reactie..
Alsook, ben ik nu moeilijk aan het doen/muggenziften? Of is mijn vraag terecht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomke
Ondertussen een paar keer contact gehad met 'Engie'

Eerst werd ik opgebeld. Daar vertelden ze mij dat de prijs in de app de prijs met 'al de kosten' inbegrepen is.
Ik zei hun dat dit niet klopte, omdat op een moment dat de prijs €-0.02, ik alsnog moest betalen (geen injectie op dat moment) kon ik zien in de app, en als ik de berekening maak dat het inderdaad de prijs enkel voor elektriciteit ('hun formule' aan 6% , zie bovenstaand bericht). maar geen rekening houdt met alle andere kosten.
Als ik vroeg naar de distributie kosten en dergelijke kon ze mij verder geen antwoord geven..
ze vertelde mij dat ik op de factuur iedere keer alle kosten afzonderlijk kon zien.. waarop mijn reactie was dat ik dat juist op voorhand wil weten, wat het mij zal kosten..
Maar daarop kon ze niet antwoorden.

Ze vertelde mij wel dat ik via de 'Engie app' hulp kon vragen via 'Whatsapp' dat zei mij daar beter te woord gingen kunnen staan.

Via mail kreeg ik ook nog eens dit antwoord (ik vermoed door het telefonisch gesprek, waar ze ook nog eens verder ging informeren)
Beste,

De Dynamic formule:

Afname 0,2040 + (0,1000 x eSpot) dus zoals op website A+(0,1000 x eSpot)

A=0,2040

In deze formule moet niets omgezet worden alleen de waarde van de eSpot in de formule zetten.

0,1 is de conversiefactor die gebruikt wordt om de eSpot prijs om te zetten van een prijs die wordt uitgedrukt in €/MWh naar een tarief van c€/kWh.

Voorbeeld :

eSpot = 53,88 van morgen die u op de website kan vinden:

0,2040 + (0,1000 x eSpot) dus 0,2040 + (0,1000 x 53,88) = 5,592 eurocent/kWh

Hier komt nog btw bij dus 5,592 * 1,06 = 5,92752 eurocent/kWh
maar dat wisten we dus al, maar geen 'volledige' berekening zoals ik gevraagd had.

via whatsaap vroegen ze mij om 'screenshots' op het moment dat de prijs negatief was, en ik alsnog moest betaalden (ze gaven eerder al de uitleg dat dat zal zijn omdat de 'kosten' niet in die weergegeven prijs zitten.

een paar dagen later kreeg ik alsnog dit antwoord via Whatsapp:
we verontschuldigen ons voor de wachttijd. We hebben de prijsberekening van 22 mei tussen 14 en 15 uur eens in detail nagekeken voor jou en we moeten bevestigen dat wat we je eerder in deze conversatie reeds vertelden, correct is. Je energieprijs was op het bewuste moment negatief, maar de som van de rest van de kosten die op dat moment mee verrekend worden, lag hoger dan het negatieve bedrag voor je energieprijs. Het berekenen van de werkelijke kost of prijs per kWh is een zeer complexe materie. En die berekening nog verder opsplitsen naar prijzen per uur, is zelfs nog ingewikkelder. Daarom proberen we het net zo eenvoudig mogelijk te houden door de Smart app aan te bieden aan onze klanten. Deze app doet alle berekeningen voor jou op een heel betrouwbare manier. Zo hoef je niet zelf alles uit te rekenen. 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benny1978
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 12:25
Ik heb sinds kort ook een dynamisch contract

Echter worden de meterstanden niet automatisch doorgegeven omwille van.geen bereik.

Engie zegt wij krijgen geschatte waarden door van Fluvius en dan is de kous voor hen af

Fluvius die ziet het blijkbaar ook niet als er plots geen communicatie is .... maar de teller elk kwartier zogezegd verbruiken laten doorgeven konden ze wel.

Maw ik laad mijn wagen als de dynamische prijs op 0 staat maar aangezien er geen echte verbruiken doorgeven worden schatten ze maar dat ik op de duurdere momenten aan het laden ben.

Enige reactie gan Fluvius we hebben het doorgegeven aan de betrokken dienst maar het is druk....

Gaan ze ooit de echte verbruiken kunnen recupereren?

Wat een gedoe!