PC loopt warm. Wat nu?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjarl120b
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 09-09 18:27
Sinds het eindelijk weer warmer begint te worden heeft mijn computer ineens last van spontane vastlopers/reboots. Het lijkt er op dat de CPU te warm wordt.
Als ik het sidepanel van de behuizing loshaal is het systeem namelijk 100% stabiel, omdat dit natuurlijk niet netjes is heb ik ondertussen de case layout omgezet naar de 'open layout' (geluidisolatie bovenin omwisselen met een stoffilter). Ook is er nieuwe thermal paste op de CPU gekomen en heb ik PBO uitgezet.

Dit alles heeft wel geholpen echter is het systeem nog steeds niet 100% stabiel en piekt de CPU nog steeds richting de 95c.

Ik heb een Ryzen 9 5900x in combinatie met een scythe mugen 5 PCGH. De koeler zou 200 watt aan warmte moeten afvoeren. Ik vraag me echter af of dit wel gebeurd. Dus er moet iets gebeuren. Hiervoor zijn denk ik 3 opties. Ik vraag me alleen af wat de beste optie zal zijn, daarom hoor ik graag suggestie van jullie.

- Extra fans. Ik kan boven en onderin nog 4 140 mm fans kwijt. Mogelijk dat er niet genoeg airflow in de case aanwezig is.
- Andere Fans op de CPU koeler. De geleverde fans draaien op een topsnelheid van 800 tpm, het zou best kunnen dat dit toch een serieuze limiterende factor is.
- Nieuwe CPU koeler.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ryzen 9 5900x
Gigabyte auros X570 auros pro
Fractal Design Define R6
Scythe Mugen 5 PCGH edition
Powercolor Hellhound AMD Radeon RX 7800 XT 16GB GDDR6

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilos128
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-09 14:01
Als je vroeger geen last had, is er misschien toch iets verkeerd gelopen met het repasten van je cpu?
Weet je welke temps je vroeger had? Eventueel eens opnieuw doen? Heb je alles eens goed uitgestoft? Thermalright Phantom Spirit verkrijgbaar op Amazon is een beter alternatief en kan zich meten met de duurdere Noctua en Dark Rock koelers. CPU mag 90°C hebben dus 95 is teveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjarl120b
Tot oktober vorig jaar had ik een Ryzen 7 3700X onder deze koeler zitten. Dat is nooit een probleem geweest.
Met de Ryzen 9 is het hierna ook gewoon goed gegaan totdat het de afgelopen weken iets warmer is geworden.
Het repasten heb ik pas gedaan nadat er de afgelopen weken problemen zijn ontstaan, dit heeft het niet slechter of beter gemaakt.

Ik denk inderdaad dat ik toch maar aan een andere koeler zal moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-09 16:46

heuveltje

KoelkastFilosoof

Sjarl120b schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 20:36:
Tot oktober vorig jaar had ik een Ryzen 7 3700X onder deze koeler zitten. Dat is nooit een probleem geweest.
Met de Ryzen 9 is het hierna ook gewoon goed gegaan totdat het de afgelopen weken iets warmer is geworden.
Het repasten heb ik pas gedaan nadat er de afgelopen weken problemen zijn ontstaan, dit heeft het niet slechter of beter gemaakt.

Ik denk inderdaad dat ik toch maar aan een andere koeler zal moeten.
Als je koeler het wel aankan met zijkant kast open, en niet met dicht.
Dan zou ik eerder eens naar de fans (en filters) in je kast kijken. Blijkbaar kan je koeler zijn warmte niet goed kwijt met de kast dicht. al eens gekeken wat de temperatuur in je kast is als je cpu al een tijdje op 95c loopt ?

[ Voor 5% gewijzigd door heuveltje op 22-05-2024 20:46 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Hoeveel fans zitten er nu in?

Heb je de vastlopers bij specifiek gebruik, of ook bij idle?

Wat is je idle temperatuur van de kast en cpu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjarl120b
heuveltje schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 20:46:
[...]

Als je koeler het wel aankan met zijkant kast open, en niet met dicht.
Dan zou ik eerder eens naar de fans (en filters) in je kast kijken. Blijkbaar kan je koeler zijn warmte niet goed kwijt met de kast dicht. al eens gekeken wat de temperatuur in je kast is als je cpu al een tijdje op 95c loopt ?
De filters heb ik schoongemaakt.
De temperatuur in de kast had ik nog niet aan de gedacht. Daar ga ik binnenkort even naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjarl120b
SVMartin schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 20:53:
Hoeveel fans zitten er nu in?

Heb je de vastlopers bij specifiek gebruik, of ook bij idle?

Wat is je idle temperatuur van de kast en cpu?
Op dit moment 1x140 mm achter als exhaust, 2x 140 mm intake aan de voorkant en 1 x120 onderin ook als intake.
Idle is er niets aan de hand en ziet alles er heel netjes uit, tijdens het gamen gaat het 90% procent van de tijd ook goed alleen lijkt het er op dat hij af een toe een soort piek ondervind. Tijdens deze piek gaat het dan ook vaak fout.

Hieronder de temperaturen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bF5uwknr-nmSLe4UKEVkab1_h1M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9vfr56M6ur6WAMRhixP9Czkz.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06:17
Intakefans, oke, maar de Define 6 is natuurlijk wel gewoon een behoorlijk (te?) gesloten kast. Het feit dat je zonder zijpaneel (al met deurtje open geprobeerd?) wel betere temperaturen haalt lijkt dat te bevestigen.
Dat, gecombineerd met een midrange koeler, waarvan de fans traag draaien, op een 5900X lijkt me een duidelijke oorzaak van het probleem.

Je zou een AIO koeler kunnen proberen die direct naar boven exhaust? Of, zonder extra zaken te kopen: je zou je 120mm intake op je Mugen kunnen zetten en een of twee Mugen fans bovenin als exhaust. Mits die intake een beetje geschikt is daarvoor? Of gewoon die 120mm extra als exhaust boven (als dat überhaupt kan bij de Define 6).

Edit: zie nu de screenshot, voltage lijkt me ook wel hoog? Maar ik heb al even geen moderne high end CPU meer gehad dus wellicht redelijk normaal?

[ Voor 32% gewijzigd door Dagion op 22-05-2024 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
If you're a new AMD user, one thing you're going to want to be aware of is how temperatures work. Rather than having one static boost target like an Intel processor, AMD Zen 3 processors will constantly be trying to maximize performance. This means that you may see uncomfortably high temperatures, especially if you're pushing the processor hard.

For instance, in our testing, the AMD Ryzen 9 5900X reached a maximum temperature of 86°C – and that's with a 360mm AIO cooler attached. Don't worry, that's just how Ryzen is designed. AMD has told us that the new processors may peak around 98°C, and that it's expected. Your processor isn't going to burst into flames.

Bron: https://www.techradar.com/reviews/amd-ryzen-9-5900x

Ja, ik vind de temperatuur ook hoog, en toevallig dat bij warmer weer (is de kamertemperatuur ook wezenlijk hoger?) er problemen ontstaan, maar zou dit wel de oorzaak zijn? Kan het geen voeding zijn die het aan het begeven is?

Ik zou wel proberen een extra dan(s) te plaatsen.

Of misschien eerst dit? review: Maak je cpu zuiniger én sneller - Ryzen 9 7950X en Core i9 13900K bed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vergeet niet dat de videokaart eronder met 250W helpt met het bakken van de cpu, helemaal in een gesloten behuizing.

Wat je dus ook zou kunnen proberen is om in de instellingen van zowel de videokaart als de cpu het energiegebruik te beperken en dan het prestatie verlies daarvan te compenseren met een undervolt.

Wat overigens licht zorgen baart is dat het systeem instabiel is - wat er namelijk zou moeten gebeuren is dat de ingebouwde beveiliging de klok-snelheden beperkt (thermal throttling) voordat de temperaturen problemen met de stabiliteit veroorzaken.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2024 04:17 . Reden: typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Je hebt ook door dat de pcgh gericht is op stilte en niet op koeling? Een grotere cpu koeler die wat meer geluid mag maken kan ook nog helpen.

De behuizing temperatuur is met 40 graden wat hoger, maar niet extreem... Is het een optie om hier een intake fan toe te voegen? (3 in 2 out).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjarl120b
Beste mensen,

Ik denk inderdaad dat het een combinatie is van alles. Koeler gericht op stilte en een kast die in de standaard configuratie inderdaad niet al te veel airflow met zich meebrengt.

Ik ga daarom het volgende doen: Ik bestel twee Noctua NF-F12 PWM fans, deze zal ik op de cpu koeler zetten. Hiermee ga ik van een maximaal toerental van 800 tpm naar 1500 tpm. Ik denk dat dit al enige winst meebrengt.
De oude fans van de cpu koeler ga ik gebruiken als één extra intake onderin en één extra exhaust aan de bovenkant.

We gaan zien of het helpt. Mocht dit niet zo zijn heb ik twee extra casefans en zal ik een degelijkere cpu koeler moeten halen.

[ Voor 8% gewijzigd door Sjarl120b op 24-05-2024 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjarl120b
Verwijderd schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 03:44:
Vergeet niet dat de videokaart eronder met 250W helpt met het bakken van de cpu, helemaal in een gesloten behuizing.

Wat je dus ook zou kunnen proberen is om in de instellingen van zowel de videokaart als de cpu het energiegebruik te beperken en dan het prestatie verlies daarvan te compenseren met een undervolt.

Wat overigens licht zorgen baart is dat het systeem instabiel is - wat er namelijk zou moeten gebeuren is dat de ingebouwde beveiliging de klok-snelheden beperkt (thermal throttling) voordat de temperaturen problemen met de stabiliteit veroorzaken.
De instabiliteit is inderdaad een beetje vreemd omdat een modern systeem gewoon terug moet clocken. Echter zou ik zo niet kunnen bedenken wat er anders een probleem kan zijn.
Pagina: 1