Foto's
:strip_exif()/f/image/b8kdsutWWB8cuchuek7LTOWL.jpg?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
VolledigSchaduw
Geen, ligging zuid, zuid-westJaarverbruik
Veel! met oa 4 kinderen en een vrouw, grond warmtepomp, Wtw, quooker, meerdere verwarmde (water) wc's, meerdere servers, en de gangbare elektrische apparatuur aangesloten om domotica. Daarnaast nog een EV met mogelijk een 2e opkomst.Huidige elektriciteitsaansluiting
3-faseBudget en doel
zie uitlegWie gaat het project uitvoeren
leverancierBijhouden van data
zekersReeds verkregen offertes
/f/image/r3bp7mF7PQs05E1ilm1cqqnx.png?f=fotoalbum_large)
Met een onderhandeling was de prijs gezakt tot €10.500 Dit is inclusief het verwijderen van de huidige 11 en installatie van pak m beet 28 panelen.
Regio
Noord-HollandVoor ons nieuwe woning die in juni wordt opgeleverd had ik in februari de bovenste offerte gekregen.
Er liggen immers 11 panelen van JA Solar 325 wp TBV TPV (beng) norm.
Vanwege de prognose op grootverbruik heb ik deze willen vervangen voor meer en sterkere panelen.
Belangrijk was dat het glas-glas panelen moesten zijn en full black zodat ze optisch er netjes uit zouden zien. De Aiko panelen waren prima maar nu de leverdatum nadert, heeft de leverancier aangegeven deze panelen niet meer te kunnen leveren. Als alternatief biedt hij Jinko, Dynamex, DAS solar, Sun Nova (430wp) of Aiko glas-folie panelen aan.
Nu ik de panelen heb bestudeerd, Jinko (cellen duidelijk zichtbaar) Das Solar (idem, maar ziet er iets beter uit, wel 440wp) Dynamex (uit Zuid Afrika maar totaal onbekend), Sun Nova (430wp) word ik er niet warm van.
Waarom 36 ? 28-30 panelen zouden op het dak moeten passen. De overige zou ik bewaren voor op het tuinhuisje in de toekomst.
Nu het bekend is dat de saldering er af gaat, vraag ik me af of dit wel een slimme investering is ?
Sinds een paar dagen twijfel ik of het niet beter is om te investeren in Zonneplan Nexus thuisbatterij.
Of is het verstandiger om (ev. budget verhoging, of halveren van aantal pv's) beiden te combineren?