Spagaat : 36 panelen vs. Zonneplan Nexus, of beide

Pagina: 1
Acties:

• Bjk1903
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10-11 15:48
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H-ucqPqO-LPTsNHDMh2EQpyeQ14=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b8kdsutWWB8cuchuek7LTOWL.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Volledig
Schaduw
Geen, ligging zuid, zuid-west
Jaarverbruik
Veel! met oa 4 kinderen en een vrouw, grond warmtepomp, Wtw, quooker, meerdere verwarmde (water) wc's, meerdere servers, en de gangbare elektrische apparatuur aangesloten om domotica. Daarnaast nog een EV met mogelijk een 2e opkomst.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3-fase
Budget en doel
zie uitleg
Wie gaat het project uitvoeren
leverancier
Bijhouden van data
zekers
Reeds verkregen offertes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o_AuFpv7HPYoxlm03Za5mNgkNdU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r3bp7mF7PQs05E1ilm1cqqnx.png?f=fotoalbum_large

Met een onderhandeling was de prijs gezakt tot €10.500 Dit is inclusief het verwijderen van de huidige 11 en installatie van pak m beet 28 panelen.
Regio
Noord-Holland

Voor ons nieuwe woning die in juni wordt opgeleverd had ik in februari de bovenste offerte gekregen.

Er liggen immers 11 panelen van JA Solar 325 wp TBV TPV (beng) norm.

Vanwege de prognose op grootverbruik heb ik deze willen vervangen voor meer en sterkere panelen.
Belangrijk was dat het glas-glas panelen moesten zijn en full black zodat ze optisch er netjes uit zouden zien. De Aiko panelen waren prima maar nu de leverdatum nadert, heeft de leverancier aangegeven deze panelen niet meer te kunnen leveren. Als alternatief biedt hij Jinko, Dynamex, DAS solar, Sun Nova (430wp) of Aiko glas-folie panelen aan.
Nu ik de panelen heb bestudeerd, Jinko (cellen duidelijk zichtbaar) Das Solar (idem, maar ziet er iets beter uit, wel 440wp) Dynamex (uit Zuid Afrika maar totaal onbekend), Sun Nova (430wp) word ik er niet warm van.

Waarom 36 ? 28-30 panelen zouden op het dak moeten passen. De overige zou ik bewaren voor op het tuinhuisje in de toekomst.

Nu het bekend is dat de saldering er af gaat, vraag ik me af of dit wel een slimme investering is ?

Sinds een paar dagen twijfel ik of het niet beter is om te investeren in Zonneplan Nexus thuisbatterij.

Of is het verstandiger om (ev. budget verhoging, of halveren van aantal pv's) beiden te combineren?

• Kanoet
  • Nu online
Volgens mij kan je beter alles in eigen hand houden met een Sessie dan in een wurggreep van Zonneplan zitten.
Toen ik Zonneplan aan de telefoon had en op een vriendelijke toon wat geinteresseerde maar kritische vragen stelde over hun systeem gaven ze aan dat ze nog niet zo'n kritisch persoon aan de lijn hadden gehad.
Bij Sessie gaven ze gewoon aan dat mijn bezwaren juist waren en dat ze hun product voor mijn situatie nog niet aanraden. Inmiddels hebben ze een onbalansmarkt handelsfunctie erbij.

Mbt salderen: tja dat zou al jaren geleden verdwijnen maar werd laatst door de eerste kamer tegen gehouden. Zal dat nu anders zijn?

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-11 11:45
3600 alleen aan omvormers vind ik wel veel geld. En aangezien je toch geen last van schaduw hebt.....

• Bjk1903
Kanoet schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 22:39:
Volgens mij kan je beter alles in eigen hand houden met een Sessie dan in een wurggreep van Zonneplan zitten.
Toen ik Zonneplan aan de telefoon had en op een vriendelijke toon wat geinteresseerde maar kritische vragen stelde over hun systeem gaven ze aan dat ze nog niet zo'n kritisch persoon aan de lijn hadden gehad.
Bij Sessie gaven ze gewoon aan dat mijn bezwaren juist waren en dat ze hun product voor mijn situatie nog niet aanraden. Inmiddels hebben ze een onbalansmarkt handelsfunctie erbij.

Mbt salderen: tja dat zou al jaren geleden verdwijnen maar werd laatst door de eerste kamer tegen gehouden. Zal dat nu anders zijn?
Dan ben ik wel benieuw wat jouw kritische vragen waren?

Wat betreft salderen, ja het klopt dat de afbouw al jaren wordt geroepen. Maar persoonlijk denk ik dat het einde nu toch wel inzicht is met het nieuwe kabinet. Het is gewoon niet houdbaar meer geworden omdat er in de afgelopen jaren flink wat panelen bij zijn gekomen.

• Bjk1903
Carfanatic schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 09:47:
3600 alleen aan omvormers vind ik wel veel geld. En aangezien je toch geen last van schaduw hebt.....
klopt, was idd ook bij ons een twijfel gevalletje string / micro omvormers..
misschien toch voor string gaan en de besparing in de thuisaccu steken