Garagedeur gaat moeilijk dicht

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
Ik weet niet zo goed of het topic hier of in /wonen moet. Verplaats maar als het nodig is.

Ik heb een garagedeur, vrij standaard ding van 200cm hoog en 280cm breed. Hij bestaat uit 4 panelen van 50cm hoog. 1 paneel bestaat uit 4 schroten. De deur kan ik openen met onderstaande motortje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z3X_uCNYFD_H5quOkO7gZOnU5UM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hWtf95bPhVBSK73TuQwkn1oK.jpg?f=user_large

en

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TNZXJ36yMTC0u4FsBtx55zXC9DY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Wv5I9OvaWRRWzTFRmV0eEGGa.jpg?f=user_large

Omhoog gaat prima, maar naar beneden heeft hij meer moeite. Het is hoorbaar dat de motor het er moeilijk mee heeft, en bij het laatste paneel van 50cm stopt hij er meestal mee. Als je hem dan weer omhoog en naar beneden doet, en even helpt door de deur naar beneden te duwen gaat het wel weer goed.

Ik kan niets geks vinden, alle wieltjes draaien, en het is ook redelijk schoon allemaal, zie ook hieronder

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mfgtjKyBuS-MZ3PyivT1Sc9soPs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ebzVB7cTx39tjz94POZRyk5o.jpg?f=user_large

Heeft hier iemand een tip voordat ik een professional moet laten komen?

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:50
Als je hem los haalt van de motor, gaat deze dan soepel open en dicht?
Zo niet, eens de wielen en veer (heeft deze een veer rol?) smeren?
Als deze ergens stroef loopt: nog goed uitgelijnd?

Loopt alles soepel met hand: motor mechanisme smeren/kijken

[ Voor 5% gewijzigd door Cyriel85 op 21-05-2024 19:35 ]

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
Cyriel85 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 19:34:
Als je hem los haalt van de motor, gaat deze dan soepel open en dicht?
Zo niet, eens de wielen en veer (heeft deze een veer rol?) smeren?
Als deze ergens stroef loopt: nog goed uitgelijnd?

Loopt alles soepel met hand: motor mechanisme smeren/kijken
Dank je. Ik ga kijken hoe ik hem los van de motor haal, dat lijkt mij inderdaad een goede eerste stap

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyriel85
Bij mijn oude sectionaaldeur kon je die in het midden van de motor met een borgpen of touwtje oid los trekken (is 8 jaar geleden dus weet niet meer precies) maar dat was wel een ander merk.

Maar je had iig geen gereedschap nodig, klikte ook zo weer vast als je hem terug omhoog in de motor duwde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
Cyriel85 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 20:28:
Bij mijn oude sectionaaldeur kon je die in het midden van de motor met een borgpen of touwtje oid los trekken (is 8 jaar geleden dus weet niet meer precies) maar dat was wel een ander merk.

Maar je had iig geen gereedschap nodig, klikte ook zo weer vast als je hem terug omhoog in de motor duwde.
Ik heb de deur losgemaakt, dat is inderdaad vrij eenvoudig. Daarna liep de motor zonder deur eraan gewoon zeer goed dus daar ligt het niet aan.

Alle wielen draaien ook gewoon soepel.

De deur zelf heeft inderdaad veren maar het lijkt mij niet dat die gesmeerd hoeven te worden. Die gaat wel erg stroef open en dicht dus misschien de veren anders instellen? Of heeft iemand nog een andere oplossing of iets waar ik naar kan kijken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
kijk even in je gebruikshandleiding.
daar staat een hoofstuk in met het inleren van de motor. (6.1 uit mijn hoofd)

[ Voor 10% gewijzigd door jack zomer op 25-05-2024 11:33 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
jack zomer schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 11:29:
Handleiding? Ben je gek geworden ofzo.

Nee geintje natuurlijk. Ik ga even zoeken want alles zat er al in toen ik het kocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
https://www.gebruikershan...w-handleiding-591496.html
@Moby

[ Voor 4% gewijzigd door jack zomer op 25-05-2024 12:03 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
Als de deur met de hand stroef loopt op het eind, zit het hem denk ik in afstellen of smeren, niet in de motor.
Probeer te achterhalen waardoor die stroef gaat op het eind. Zijn de profielen nog wel mooi recht (dat wiel niet klemt, niet breder verder uit elkaar moeten dan ze kunnen etc.). Loopt die ijzer kabel goed over de katrollen?
Als de deur zowel zwaar open als dicht gaat ligt het denk ik niet aan de veerspanning. Dan zou hij of slecht dicht (te veel spanning) of slecht open gaan (te weinig spanning).

[ Voor 37% gewijzigd door Cyriel85 op 25-05-2024 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:09

SambalBij

We're all MAD here

De bovenste loopwielen van het bovenste paneel lopen toch in een andere rails dan de rest?
Zodat hij aan de bovenkant goed sluit omdat die bovenste rail rechtdoor gaat ipv naar beneden?
Zit daar niet het probleem dan? Is die rails misschien vies of krom of iets?

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
Cyriel85 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 12:17:
Als de deur met de hand stroef loopt op het eind, zit het hem denk ik in afstellen of smeren, niet in de motor.
Probeer te achterhalen waardoor die stroef gaat op het eind. Zijn de profielen nog wel mooi recht (dat wiel niet klemt, niet breder verder uit elkaar moeten dan ze kunnen etc.). Loopt die ijzer kabel goed over de katrollen?
Als de deur zowel zwaar open als dicht gaat ligt het denk ik niet aan de veerspanning. Dan zou hij of slecht dicht (te veel spanning) of slecht open gaan (te weinig spanning).
Ik denk afstellen inderdaad. Profielen lijken nog recht, ijzeren kabels/katrollen lopen ook goed. Open gaat prima, alleen dicht niet. Dus waarschijnlijk teveel spanning? Kan dit ook (langzaam) veranderen in de tijd?
SambalBij schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 12:25:
De bovenste loopwielen van het bovenste paneel lopen toch in een andere rails dan de rest?
Zodat hij aan de bovenkant goed sluit omdat die bovenste rail rechtdoor gaat ipv naar beneden?
Zit daar niet het probleem dan? Is die rails misschien vies of krom of iets?
Ja klopt, maar dat ziet er allemaal prima uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
Moeilijk dicht lijkt me te veel spanning van de veer inderdaad. Hoeft niet per se te veranderen met de tijd. Kan wel dat de motor minder sterk is dan toen deze nieuw was en het daarom nu net niet meer red.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:32

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

jack zomer schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 11:29:
Dit inderdaad, ik heb exact hetzelfde gehad... De motor moet even opnieuw "leren" wat zijn eindstop is.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
Ik had mijn toolbelt gister al gevuld en houthakkersoverhemd klaar gelegd. Een krat Schultenbrau al te koelen gezet. Alle accu's opgeladen en ovaal potlood scherp gemaakt. Met een bijl uiteraard. Familie gewaarschuwd dat ik de hele zondag niet aanspreekbaar ben want ik moet klussen. Vrouw en kind hebben zelf plannen gemaakt, die kan ik er niet bij hebben. JBL speaker aan met Eye of the tiger op repeat.

Gaan!

En toen bleek het na 5 minuten al opgelost.

Ieder een bedankt, even opnieuw inleren en alles lijkt weer te werken

[ Voor 11% gewijzigd door Moby op 26-05-2024 16:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Moby schreef op zondag 26 mei 2024 @ 16:28:
Ik had mijn toolbelt gister al gevuld en houthakkersoverhemd klaar gelegd. Een krat Schultenbrau al te koelen gezet. Alle accu's opgeladen en ovaal potlood scherp gemaakt. Met een bijl uiteraard. Familie gewaarschuwd dat ik de hele zondag niet aanspreekbaar ben want ik moet klussen. Vrouw en kind hebben zelf plannen gemaakt, die kan ik er niet bij hebben. JBL speaker aan met Eye of the tiger op repeat.

Gaan!

En toen bleek het na 5 minuten al opgelost.

Ieder een bedankt, even opnieuw inleren en alles lijkt weer te werken

[YouTube: Survivor - Eye Of The Tiger (Official HD Video)]
Het tegenovergestelde van dit dus
Pagina: 1