Vervangen accu’s bij tuinhuis. AGM of semi tractie

Pagina: 1
Acties:

• Kempie
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 31-07-2024
Hallo.
In mijn tuinhuis krijg ik stroom van mijn accu’s die gevoed worden door zonnepaneel.
12v voor verlichting en 220v via een omvormer voor oa koelkast en opladen apparaten.

Huidige setup
1x zonnepaneel.
2x Beaut AGM accu 120AH
Regelaar 20a
Omvormer (niet zuivere sinus) 1000W

Nu heb ik de laatste tijd midden in de nacht een piep uit de regelaar omdat de accu leeg is, dat komt door de koelkast, maar dat zou niet moeten. Het ding verbruikt 90KWH/jaar en de accu’s waren voor voor het naar bed gaan.

Mijn vermoeden is dat de accu’s niet meer goed zijn en dat ik die moet vervangen.
Ik hoor bij verschillende aanbieders verschillende verhalen over semi-tractie vs AGM.

AGM kost ongeveer het dubbele van semi-fractie. Wat is in mijn situatie wijsheid om te doen. De ene aanbieder zegt; maakt helemaal niet uit, dief van je eigen portemonnee om voor AGM te gaan, de ander zegt, je bent gek als je semi-tractie kiest, die zijn waardeloos. Kortom, ik weet het even niet meer.

Iemand een onderbouwd en neutraal standpunt?

Dank en groet!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Afaik is agm vooral fijn voor in boten/voertuigen omdat de vloeistof zit opgesloten, maar is het verder vergelijkbare techniek (loodaccu), ik zie dat je beide niet verder dan 50% wil ontladen. Persoonlijk zou ik voor de goedkoopste kiezen.

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-08 11:48
Neem normale deep-cycle/semitractie. AGM kan hoge stromen leveren en opnemen, kan ook dieper ontladen worden (tot 20%) maar 80 vs 50% ontladen dekt niet de hogere prijs. (In automotive natuurlijk wel interessant vanwege ruimte en gewicht)

Nog een klein plusje voor AGM, ze blijven beter vol, maar bij elke paar dagen wat zon en continu gebruikers is dat geen groot voordeel.

Controleer wel rubbers en ontdooi de koelkast af en toe. Verder mag je er best wat (lege) flessen in leggen om de thermische massa te vergroten en zo beter door de temperatuurspieken te komen. Als het erg warm wordt overweeg dan wat van zonnewerende folie op ruiten, schilder wit, tijdelijke krijtspuit op het dak. Lagere temperaturen zijn ook beter voor de accu's .

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Zoals gemeld check wel ff of het echt de accus zijn. Een garage kan met een accu tester dat voor je checken. Bekijk het verbruik van je koelkast even met een smartplug oid, het zou niet de eerste koelkast zijn die als failluremode een erg hoog verbruik heeft.

• Kempie
Dank.

@sjaakwortel beide zijn onderhoudsvrij toch? Van een leverancier kreeg ik te horen dat ik per se agm moet nemen omdat de semitractie bijgevuld moet worden.

@GoldenSample Ik ga eerst de koelkast checken op verbruik met een verbruiksmeter. Heb geen wifi. Smartplug wordt lastig.

Als die normaal verbruikt moeten het de accu’s zijn toch?

@jnr24 die flessen in de koelkast bedoel je? De accu’s liggen in een schuurtje, de koelkast in het huisje.

En even een vraag van forumhuishoudelijke aard… als ik nu iets over extra zonnepaneel en omvormer wil vragen, doe ik dat in een nieuw topic of hieronder?

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-08 11:48
Ja lekker opvullen die koelkast, als je elke keer de deur open trekt en alle koude lucht stroomt eruit moet dat weer bijgekoeld worden. Als hij lekker gevuld is dan heb je dat niet.

• Kempie
@jnr24 ja precies. Ligt altijd vol met biertjes. Maar nu moet ik steeds de kaas eruit halen en m uitzetten als ik een paar dagen er niet ben. En m ‘s nachts uitzette. Dat schiet niet op.
Pagina: 1