PV offertes: SE vs Enphase vs Hoymiles in bewegende markt

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12:02
Foto's
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Beschikbare (dak)ruimte
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Schaduw
Niet of weinig, de boompjes zijn en blijven laag.
Jaarverbruik
Ik reken met:
2000 kwh huishoudelijk verbruik
2500-3000 kwh toekomstige warmtepomp (dit jaar of volgend jaar)
Binnen dit jaar en 4 jaar een EV van de zaak 40.000km/jr -> Dan is het garagedak aan de beurt en komen daar panelen op.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25ampere, recente renovatie van meterkast.

In het woonhuis is géén ruimte voor een omvormer. Dit kan in de garage maar daarvoor moeten dan enkele mantelbuizen gelegd worden. Klinkt wel een beetje inefficiënt. Maargoed, later kan daar dan wel een thuisaccu komen te hangen?
Budget en doel
Doel is besparen en duurzame energie gebruiken. Door hoog verwacht verbruik over enkele jaren wil ik alles wat ik nu aanpak(woonhuis) zo efficiënt mogelijk volleggen.

Wij hebben ons verbruik al jaren aangepast aan de energieprijzen en zetten wasjes aan als de zon schijnt. Ik vind het bijna een sport om een hoog eigen verbruik te realiseren.
Wie gaat het project uitvoeren
Dit dakwerk doe ik niet zelf. Wellicht het garagedak in de toekomst wel.
Bijhouden van data
Alles!! Per paneel en het liefst ook met eigen verbruik.
Rekening houden met samenwerking met toekomstige thuisaccu.
Overweging ivm huidige salderingssituatie:
Gezien de instabiele zonnepanelenmarkt op dit moment (salderen en het 'hoofdlijnenakkoord' etc) zit ik bijna te denken aan het pauzeren van deze plannen. Ik heb nu een héél gunstig energiecontract. Met enkele maanden wachten krijgen pv bedrijven het misschien moeilijk en zullen de marges misschien kleiner worden?
Reeds verkregen offertes
Sinds februari ben ik hier mee bezig. Ik heb lang zitten twijfelen ivm wat dakwerk dat gedaan moest worden (lekkages bij nokvorsten), legplannen en lek garagedak. Ik heb bij enkele partijen offertes aangevraagd.
Offerte 1: Solar Edge bij lokale ZZP'er met een goede naam
Deze elektricien heeft een goede naam en prettig contact. Helaas wel druk en nu even onbereikbaar daarom nu enkel een verouderde offerte van februari. Heeft al wel aardig wat tijd hierin gestoken met meerdere berekeningen. Gunfactor.
9 x 430 wp Denim
9 x S440 Optimizer
1 x SolarEdge SE3500H
Kosten: 1.37 €/wp Let op oudere berekening met nog niet genoeg panelen.
Voordeel: lokale partij met goede naam
Nadeel: kleine partij (nu moeilijk te bereiken), omvormer in schuur.
Offerte 2: Regionale partij uit de buurt met Enphase systeem
Is langs geweest en er komt eerst een schouw op lokatie. Heeft mij meerdere nieuwe offertes gestuurd. Deze partij heb ik een beetje 'aan het lijntje gehouden' en is door de maanden heen in prijs gezakt (van 1.41€/wp -> 1.18€/wp).
12 x 445wp Aiko Glas-glas panelen
12 x IQ8+ micro-omvormers (!)
Tevens een Enphase Envoy standaard en geen metered, valt misschien nog over te praten.
Kosten: 1.18€/wp.

Voordeel: geen locatie nodig voor omvormer. En het is duidelijk dat er niet meer belachelijk veel geld aan de klepel blijft hangen.
Nadeel: Volgens partij 3 wilt deze partij de 'verkeerde' IQ8+ micro's plaatsen en toppen die teveel af. Daarom is deze omvormer ook uit te markt gehaald.
Offerte 3: Regionale partij uit de buurt met Hoymiles
Deze partij had ik benaderd om te concurreren met Offerte 2 Enphase.
Dit had ik ook in het telefoongesprek aangegeven. Zij hebben uiteindelijk géén Enphase offerte gestuurd, misschien omdat ze aanvoelden dat het dan te makkelijk te vergelijken is? Of omdat Hoymiles ook een goed systeem is gezien het gebrek aan veel schaduw/oriëntaties?

12 x 430wp Winaico glas-glas bifacial
2 x Hoymiles HMT-2200-6T omvormers.
DTU-Pro-S monitoring.
Kosten: 1.12€/wpgeupdate nav nieuwe offerte

Deze partij gaf aan dat deze omvormer 6 trackers heeft en dat monitoring per paneel kan. Volgens Hoymiles heeft deze omvormer er 3. Ze konden geen verklaring geven voor dit verschil in informatie.
Regio
Utrecht
Vragen:
1. Heeft het nut om te wachten met het hele PV paneel gezien de huidige markt? Dit jaar zou ik 400-800 euro kunnen besparen met salderen, afhankelijk van het plaatsen van een warmtepomp. Als de markt inzakt zullen de offertes dan van 6000 euro zakken naar 5000 euro?
2. Heeft Solar Edge nog nut gezien de eerder genoemde hogere prijs van deze monteur en de locatie van de omvormer?
3. Wat is het verschil in Hoymiles en Enphase?
4. Als Enphase met betere omvormers(dus niet de foute IQ8+) + metered envoy geleverd kan worden voor dezelfde prijs is dit het dan waard?

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13:07
De offerte 1 zoals zo aangeboden met 9 panelen gaat wel problemen geven met S440 met 12 panelen gaat het beter zou alsnog hier geen risico mee nemen en de s500b nemen. Daarnaast is hij echt schreeuwend duur.

Nu je vragen:
1) panelen zijn momenteel super goedkoop en nogsteeds een zeer rendabele investering. Ik zou er alsnog voor gaan.

2) de prijs is te hoog inderdaad, let op offerte 2 biedt de iq8+ aan. Deze topt redelijk wat af, zou voor de hogere WP versie gaan de IQ8A of IQ8H. Vreemd dat ze dit niet aanbieden met 445WP panelen.

3) enphase is A++ kwaliteit spul veel garantie etc... hoymiles is naar mijn mening goedkopere B kwaliteit Chinees spul. Mijn mening weg blijven hiervan!

Kort door de bocht zijn geen van de 3 offertes naar mijn mening nu goed. Wil je persee paneel monitoring? In principe zou een goede string omvormer hier ook kunnen?

Je zou nog APSystems kunnen overwegen hier. Bijvoorbeeld de QT2 serie zijn oom micro omvormers en paneel monitoring wel wat duurder dan traditioneel string.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12:02
@Chrisverst bedankt voor je reactie.
1&2 mee eens inderdaad. Ik ga denk ik vragen de offerte aan te passen met andere omvormers van Enphase.

Bedankt voor je mening mbt Hoymiles. Hoeveel prijsverschil zou dit waard zijn t.o.v. Enphase?

Monitoring wil ik inderdaad per paneel(of 2) het liefst. Dit n.a.v. tegenvallende prestaties in mijn vorige huis door prutsende installateurs.

Ik ben nu een beetje klaar met offertes aanvragen. Ik had gehoopt een concurrerende offerte met Enphase te krijgen maar ik ben bang dat ik nu een Hoymiles offerte hebt gekregen met meer marge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Misschien Patrick van Zonnekompas Utrecht nog even bellen?
Die deed ook Aps volgens mij.

Maar met 2x6 werkt een 1-fase string omvormer ook prima. Stuk goedkoper

[ Voor 29% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-05-2024 22:39 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13:07
Kanoet schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 22:23:
@Chrisverst bedankt voor je reactie.
1&2 mee eens inderdaad. Ik ga denk ik vragen de offerte aan te passen met andere omvormers van Enphase.

Bedankt voor je mening mbt Hoymiles. Hoeveel prijsverschil zou dit waard zijn t.o.v. Enphase?

Monitoring wil ik inderdaad per paneel(of 2) het liefst. Dit n.a.v. tegenvallende prestaties in mijn vorige huis door prutsende installateurs.

Ik ben nu een beetje klaar met offertes aanvragen. Ik had gehoopt een concurrerende offerte met Enphase te krijgen maar ik ben bang dat ik nu een Hoymiles offerte hebt gekregen met meer marge.
Ik heb je een berichtje persoonlijk gestuurd met suggestie, misschien heb je er wat aan. Ik vermoed dat APSystems wat beter past bij jou wensen.