Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bretting
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 02-09 13:45
Hoi!

Voor werk probeer ik een Mailchimp subdomein te creeeren aan onze website. Hiervoor moet ik op de website van Mailchimp onze domein verbinden en aangeven welke subdomein ik wil hebben. Als ik dit doe krijg ik een CNAME record die ik bij TransIP moet invoeren. Dit is hier netjes uitgelegd.
Echter: Als ik bij TransIP inlog en een CNAME record probeer toe te voegen krijg ik na 24 uur een foutmelding van Mailchimp.
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

- CNAME toegevoegd als
"subdomein.onzewebsite.nl"
- CNAME toegevoegd als
"subdomein"
- CNAME geprobeerd toe te voegen als
"subdomein."
-> foutmelding van TransIP dat de subdomein geen punt mag bevatten.
Record eindigt met een punt, dit is niet toegestaan. Gebruik alleen relatieve namen binnen uw dns zone.
Ik heb contact gezocht met TransIP en deze gaven aan dat we de subdomein als "subdomein." moet toevoegen wat dus helemaal niet kan.
Help?
...

[ Voor 10% gewijzigd door Bretting op 21-05-2024 16:28 ]

Beste antwoord (via Bretting op 21-05-2024 17:23)

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-09 11:20
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

@Bretting precies zoals ik al had verwacht. Je hebt je DNS hosting bij Cloudflare. Je kunt dus DNS records wijzigen wat je wilt in TransIP, maar je domein gebruikt DNS servers van Cloudflare.

Je zult dus bij Cloudflare moeten inloggen en daar de CNAME voor de domein toevoegen.

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rmathijssen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 21:31
Zonder de . aan het einde zou moeten werken. Krijg je nog een foutmelding te zien met wat meer relevante info?

Skoda Enyaq 80, Tesla M3 LR

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 02:15

Jimbolino

troep.com

bij "naam" vul je "subdomein" in.
bij "waarde" het volledige domein (FQDN) in, met een . op het eind.
Als je de TTL op 1min zet, hoef je niet lang te wachten (maar dat moet je vooraf doen eigenlijk)

via https://dnschecker.org/ kun je checken of je dns al werkt

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bretting
rmathijssen schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 16:30:
Zonder de . aan het einde zou moeten werken. Krijg je nog een foutmelding te zien met wat meer relevante info?
Nee, alleen dat de verbinding niet werkt. Super frustrerend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:12
Bretting schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 16:37:
[...]

Nee, alleen dat de verbinding niet werkt. Super frustrerend.
Maar ligt dat aan TransIP of aan de server die de inkomende verbindingen moet accepteren...

Als je het zo instelt moet het gelijk werken namelijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/07_DLdSpd13HvxdnzIV-xolbxds=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4AmCxq9eBH5zJlG9zJoihMNW.png?f=user_large

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bretting
Jimbolino schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 16:37:
bij "naam" vul je "subdomein" in.
bij "waarde" het volledige domein (FQDN) in, met een . op het eind.
Als je de TTL op 1min zet, hoef je niet lang te wachten (maar dat moet je vooraf doen eigenlijk)

via https://dnschecker.org/ kun je checken of je dns al werkt
Dus ik zou
subdomein.onzewebsite.nl
moeten invullen bij de naam of alleen subdomein?
vanuit mailchimp krijg ik dan een waarde als
us8-056f0505-c663ae466cae44539ff7d3a04.pages.mailchi.mp.
die ik bij waarde invul.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xelefim
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 08-10-2024
Bij een CNAME heb je een (sub)domeinnaam gelinkt aan je domein en een waarde / target. Beide zijn in tekst.

Voorbeeld:
Domein:
autodiscover.mijndomein.nl

Waarde:
autodiscover.outlook.com

je domein is:

subdomein.onzewebsite.nl (of onzewebsite.nl) -> hangt af van welk domein je mails wenst te versturen,

je waarde of target is:

vervolgens als je pingt naar subdomein.onzewebsite.nl zou je als resultaat het IP adres (of record) moeten krijgen die achter us8-056f0505-c663ae466cae44539ff7d3a04.pages.mailchi.mp. staat

[ Voor 21% gewijzigd door Xelefim op 21-05-2024 16:50 ]

- BSc TI + CCNA R&S (Expired ofcourse) + CCNA SEC (Also expired ofc)-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:12
Bretting schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 16:45:
[...]

Dus ik zou
[...]
moeten invullen bij de naam of alleen subdomein?
vanuit mailchimp krijg ik dan een waarde als
[...]
die ik bij waarde invul.
Normaal is het doel inderdaad de server van je hosting. Maar omdat het om Mailchimp gaat is het doel nu het domein wat ze opgeven. Die vul je dus in bij de waarde.

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bretting
Xelefim schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 16:49:
Bij een CNAME heb je een (sub)domeinnaam gelinkt aan je domein en een waarde / target. Beide zijn in tekst.

Voorbeeld:
Domein:
autodiscover.mijndomein.nl

Waarde:
autodiscover.outlook.com

je domein is:

subdomein.onzewebsite.nl (of onzewebsite.nl) -> hangt af van welk domein je mails wenst te versturen,

je waarde of target is:

vervolgens als je pingt naar subdomein.onzewebsite.nl zou je als resultaat het IP adres (of record) moeten krijgen die achter us8-056f0505-c663ae466cae44539ff7d3a04.pages.mailchi.mp. staat
Dit is dus niet de domein om mails van te versturen, dit werkt namelijk wel gewoon. Dit is voor het creeeren van een landing page bij Mailchimp. bijvoorbeeld: "events.onzewebsite.nl". Dit komt net even iets professioneler over dan een random mailchimp link.
Ik heb het nu precies gedaan zoals hier is uitgelegd: "events" ingevuld als naam en als waarde de link die wij vanuit mailchimp krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Is het wel een DNS-error? Want https://us8-056f0505-c663...ff7d3a04.pages.mailchi.mp werkt ook niet.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Bretting schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 16:26:
Echter: Als ik bij TransIP inlog en een CNAME record probeer toe te voegen krijg ik na 24 uur een foutmelding van Mailchimp.
Welke foutmelding krijg je dan en waarom denk je dat het aan het CNAME-record ligt? Daar heeft Mailchimp toch geen weet van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Craetive
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-09 05:09
Ik zet net door de demo te klikken bij TransIP. Je hoeft daar als naam alleen het subdomein kwestie in te vullen. Wil je dus gebruik maken van events.example.com, dan vul je het zo in:
code:
1
2
3
4
Naam: events
TTL: 1 min
Type: CNAME
Waarde: us8-056f0505-c663ae466cae44539ff7d3a04.pages.mailchi.mp.

Wil je het hoofddomein gebruiken? Dan vervang je events voor een @.

Check vervolgens met de tool die @Jimbolino aanhaalt of je record ook gepropageerd (lees: beschikbaar is voor het internet) is. Mocht je daar op 9/10 servers je waarde zien terugkomen dan kan je er voorzichtig vanuit gaan dat je record goed beschikbaar is, ook voor Mailchimp.

Levert het dan nog steeds problemen op? Neem dan contact op met Mailchimp, samen met een link naar dat tooltje en vraag om ondersteuning.

Het zou het trouwens veel simpeler maken als je vertelt om welke domeinnaam het gaat en wat je exact wil bereiken. Dat kan ook prima in membersonly-tags zodat het niet perse openbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saeverix
Als je geen bezwaar hebt zou ik even de desbetreffende domain hier delen in een Members Only tag:
code:
1
[mo]domein.nl[/mo]

Dat ziet er dan zo uit:
Members only:

Dan kunnen we even met je meekijken qua DNS. Weet je bijvoorbeeld zeker dat je DNS door TransIP gedaan wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jimbolino

Jimbolino

troep.com

is logisch, je kunt niet zomaar naar iedere dns naam gaan (in dit geval een ssl error, omdat er geen certificaat op staat)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:00
De host waar je naartoe wijst in de CNAME (het waarde veld) moet eindigen met een punt, anders plakt de nameserver het eigen domein erachter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Jimbolino schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 17:01:
[...]

is logisch, je kunt niet zomaar naar iedere dns naam gaan (in dit geval een ssl error, omdat er geen certificaat op staat)
TS geeft aan dat het een mailchimp hosted page moet zijn, vandaar. Er zit tevens wel een redirect van HTTP naar HTTPS op.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bretting
Saeverix schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 17:01:
Als je geen bezwaar hebt zou ik even de desbetreffende domain hier delen in een Members Only tag:
code:
1
[mo]domein.nl[/mo]

Dat ziet er dan zo uit:

***members only***

Dan kunnen we even met je meekijken qua DNS. Weet je bijvoorbeeld zeker dat je DNS door TransIP gedaan wordt?
Dit is wat ik probeer te doen:

Members only:
en vanuit mailchimp krijg ik dan de volgende waarde die ik als CNAME moet invullen: us8-9bd16bcf-c663ae466cae44539ff7d3a04.pages.mailchi.mp
Wat mij opvalt is dat mailchimp deze link doorgeeft zonder een . op het einde. Deze voeg ik nu dus zelf toe.De DNS wordt door transIP gedaan.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Saeverix
Members only:

@Bretting precies zoals ik al had verwacht. Je hebt je DNS hosting bij Cloudflare. Je kunt dus DNS records wijzigen wat je wilt in TransIP, maar je domein gebruikt DNS servers van Cloudflare.

Je zult dus bij Cloudflare moeten inloggen en daar de CNAME voor de domein toevoegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:00
Of je hebt een typo gemaakt in dat domein, of je bent vergeten dat je de DNS voor dat domein bij Cloudflare moet instellen. Je kunt heel veel records bij TransIP aanmaken, maar als je nameservers voor bartsbottles.nl naar Cloudflare wijzen gaat er weinig gebeuren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bretting
Saeverix schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 17:21:
***members only***

Lekker dan. Ik ga hier achter aan!
Super bedankt voor de info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
Bretting schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 17:22:
[...]

Lekker dan. Ik ga hier achter aan!
Super bedankt voor de info.
https://developers.cloudf...cords/#create-dns-records

Mocht het straks nog niet goed werken, probeer dat voor de CNAME de "Proxy" optie uit te zetten. De Proxy wil er in sommige gevallen wel eens voor zorgen dat dingen niet werken zoals ze moeten.

De tool in de screenshot is trouwens: https://mxtoolbox.com/SuperTool.aspx

Als je daar het volgende invult kun je het straks zelf controleren: cname:events.bartsbottles.nl

[ Voor 15% gewijzigd door Saeverix op 21-05-2024 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bretting
Is het overigens niet vreemd dat alle andere DNS info zoals voor mail etc wel bij TransIP ingesteld staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
Bretting schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 17:29:
Is het overigens niet vreemd dat alle andere DNS info zoals voor mail etc wel bij TransIP ingesteld staan?
Die staan ook in Cloudflare DNS :)

Alle DNS records van je domain staan momenteel in Cloudflare DNS.
Members only:

En dus ook die van de mail:
Members only:

[ Voor 22% gewijzigd door Saeverix op 21-05-2024 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:17
Bretting schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 17:29:
Er staan bij TransIP in het control panel misschien wel records, maar die worden niet gebruikt.

Je registrar is wel TransIP, dus je kunt in de DNS admin van TransIP wel instellen dat je weer van de DNS-servers van TransIP gebruik wil maken, maar er is niet voor niets ooit bij jullie gekozen voor CloudFlare. Ik zou dus niet zomaar op die knop gaan drukken (als je het weer naar TransIP wil brengen) maar eerst intern rondvragen waarom je bij CloudFlare zit en waarom niet iedereen die dat moet weten dat ook weet :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 27-07-2024
Wat data.

- Registrar:
Members only:

- Authoritative name servers:
Members only:

- Mail afhandeling (MX record):
Members only:

Nog geen CNAME oftewel alias:
Members only:

Vs:
$ dig +short gathering.tweakers.net. cname
tweakers.net.

EDIT: Sorry ik zat een paar keer te prutsen boven.
Waarom ik boven de authoritative DNS server @lila.ns.cloudflare.com aanroep is omdat je dan niet hoeft te wachten voordat DNS wijzigingen propageren naar de andere DNS servers (cache + TTL) zoals bv die van je router DNS.
Cache zit overal ;)

EDIT2: De nslookup syntax voor Windows, MacOS of Linux is:
Members only:

EDIT3: Ow en nog een belangrijke limitatie van CNAME records, het alias domein moet er eentje zijn waarvoor de nameserver authoritative voor is.
Dus @lila.ns.cloudflare.com is authoritative voor het
Members only:
alias domein.

[ Voor 26% gewijzigd door deHakkelaar op 22-05-2024 19:42 . Reden: paar puntjes vergeten ;) ]

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jimbolino

Jimbolino

troep.com

voor de duidelijkheid gooi ik altijd de dns records weg bij transip, zodra ik de nameservers heb omgezet naar cloudflare

is het voor de volgende persoon meteen duidelijk dat je niet daar moet zijn voor dns instellingen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saeverix
Jimbolino schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 11:52:
voor de duidelijkheid gooi ik altijd de dns records weg bij transip, zodra ik de nameservers heb omgezet naar cloudflare

is het voor de volgende persoon meteen duidelijk dat je niet daar moet zijn voor dns instellingen :)
Inderdaad een goede tip. Je kan zelfs nog even een TXT record toevoegen met daarin "DNS staat in Cloudflare". Dan kan het niet meer mis gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bretting
Dank iedereen voor de hulp. Zoals je merkt is dit niet iets waar ik normaal mee bezig ben.
We gaan achter de inlog voor Cloudflare aan en het probleem daar oplossen.
super bedankt!
Pagina: 1