Warmtepomp: buffervat & circulatiepomp nodig 20mm leiding?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McRizzo
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 29-05 21:24
Wij zijn bezig met een offerte voor een Daikin Altherma all electric warmtepomp. Het betreft een vrijstaand huis uit 2017. Vloerverwarming beneden en radiatoren boven.

Het idee is om zonder naregeling te werken, dus alles waterzijdig inregelen en dan altijd open laten staan. Dit om het afgiftesysteem zo groot mogelijk te maken en met een lage Ta kunnen verwarmen. Een simpel systeem zonder te veel (onnodige?) zaken zoals extra circulatiepomp en buffervat.

Bij de werkvoorbereiding heeft de installateur geconstateerd dat de diameter van de hoofleiding (zoals in veel nieuwbouw) is uitgevoerd met 20mm. De vertakking naar de radiatoren is 16mm.

De redenering van de installateur is nu dat omdat de diameter van de leiding te klein is, dient er extra circulatiepomp te komen. Om te voorkomen dat de pomp van het binnendeel van de WP de circulatiepomp gaat tegenwerken, moet er volgens hen alsnog een buffervat tussen.

Wat denken jullie hiervan? Op zich lijkt het mij makkelijker de hoofleiding indien (echt nodig) te vergroten, dan een dergelijke inefficiente opzet.

Beste antwoord (via McRizzo op 22-05-2024 08:49)

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

McRizzo schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 15:58:
Wij zijn bezig met een offerte voor een Daikin Altherma all electric warmtepomp. Het betreft een vrijstaand huis uit 2017. Vloerverwarming beneden en radiatoren boven.

Het idee is om zonder naregeling te werken, dus alles waterzijdig inregelen en dan altijd open laten staan. Dit om het afgiftesysteem zo groot mogelijk te maken en met een lage Ta kunnen verwarmen. Een simpel systeem zonder te veel (onnodige?) zaken zoals extra circulatiepomp en buffervat.

Bij de werkvoorbereiding heeft de installateur geconstateerd dat de diameter van de hoofleiding (zoals in veel nieuwbouw) is uitgevoerd met 20mm. De vertakking naar de radiatoren is 16mm.

De redenering van de installateur is nu dat omdat de diameter van de leiding te klein is, dient er extra circulatiepomp te komen. Om te voorkomen dat de pomp van het binnendeel van de WP de circulatiepomp gaat tegenwerken, moet er volgens hen alsnog een buffervat tussen.

Wat denken jullie hiervan? Op zich lijkt het mij makkelijker de hoofleiding indien (echt nodig) te vergroten, dan een dergelijke inefficiente opzet.
Hoofdleidingen vergroten naar 28 mm stalen precisiebuis, koper of rvs 304. of 32 mm meerlagenbuis.

Een buffervat met extra pomp gaat hier niks helpen... Zorgt alleen maar dat je primaire circuit lekker draait en je secundaire circuit met een enorme delta T gaat werken, enorme mengverliezen tot gevolg.
Even los van eventuele stromingsgeluiden...

Ook de vloerverwarmingsverdeler vervangen voor een pomploze verdeler als je nu toch bezig bent.

Mijn advies; even zoeken naar een installateur die z'n vak wel verstaat!

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23-05 18:10

Hoe groot is het vermogen van de warmtepomp? Heb je het over inwendige of uitwendige diameters en van welk materiaal zijn de leidingen?

[ Voor 3% gewijzigd door Djvdb op 21-05-2024 16:05 ]

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McRizzo
Het gaat om een 8kw model. De leidingen zijn van wit kunststof en het gaat om buitenmaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djvdb
McRizzo schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 16:18:
Het gaat om een 8kw model. De leidingen zijn van wit kunststof en het gaat om buitenmaten.
Dat is wel krap idd. Wat vaak wordt geadviseerd is om de aanvoer en retour van de warmtepomp direct op de verdeler van de vvw aan te sluiten met 32mm meerlagenbuis en een aftakking te maken richting de hoofdleiding. Wellicht dat 20mm dan nog te krap is. Het beste is om het vermogen van alle radiatoren bij een aanvoer van 35 en een retour van 30 uit te rekenen en te kijken of dat dan gaat door een 20mm buis. Zie ook: https://warmtepomp-tips.nl/warmtepomp/installatie/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:00

Wuursj

want worst is al bezet

Het is in ieder geval krap ja. Voor een 5,5kw WP werd hier 32mm aangeraden en heb ik dus maar gedaan. Ook omdat bij de meerlagenbuizen de binnendiameter in koppelingen aardig gereduceerd is.

In de oude situatie met nog radiatoren en een hogere temp (en dus minder flow dan met lagere temp in vloerverwarming) had ik wel 20mm meerlagenbuis in het systeem. Dat ging wel maar suisde als een malle. Je hoorde in elke ruimte precies of de WP liep of niet. Dat blijf je met een extra pomp ook houden...

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McRizzo
Dank! Dan is dus de beste oplossing om de hoofdleiding te vergroten.Daar kan je toevallig relatief makkelijk bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McRizzo
Djvdb schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 16:38:
[...]

Dat is wel krap idd. Wat vaak wordt geadviseerd is om de aanvoer en retour van de warmtepomp direct op de verdeler van de vvw aan te sluiten met 32mm meerlagenbuis en een aftakking te maken richting de hoofdleiding. Wellicht dat 20mm dan nog te krap is. Het beste is om het vermogen van alle radiatoren bij een aanvoer van 35 en een retour van 30 uit te rekenen en te kijken of dat dan gaat door een 20mm buis. Zie ook: https://warmtepomp-tips.nl/warmtepomp/installatie/
Als ik naar de tabellen kijk, is 32mm goed en 40mm beter. Als ik deze maten zie, moet je echt een hoge druk circulatiepomp installeren, vraag me eigenlijk af of dat uberhaupt goed genoeg is.

[ Voor 9% gewijzigd door McRizzo op 21-05-2024 16:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djvdb
McRizzo schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 16:45:
[...]

Als ik naar de tabellen kijk, is 32mm goed en 40mm beter. Als ik deze maten zie, moet je echt een hoge druk circulatiepomp installeren, vraag me eigenlijk af of dat uberhaupt goed genoeg is.
Ze zijn wel erg voorzichtig met stroomsnelheid in die tabellen. Ik heb begrepen dat rond de 1 m/s nog prima is. Maar pin me daar niet op vast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Djvdb schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 18:00:
[...]

Ze zijn wel erg voorzichtig met stroomsnelheid in die tabellen. Ik heb begrepen dat rond de 1 m/s nog prima is. Maar pin me daar niet op vast.
1 m/s gebruiken wij meestal voor leidingen in de proces techniek.
Bij reinigen cip (cleaning in place) gaan we naar minimaal 1,5m/s maar dan krijg je lawaai.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgeb
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-05 11:26
Hier een voorbeeldje uit de praktijk..

Ik heb vorig jaar een 9kw monoblock aan onze bestaande cv installatie gehangen.

In huis werkt het prima waar de hoofdleidingen 22mm staal zijn (boven en beneden gescheiden, gevoed door een 32mm meerlagenbuis vanaf de wp).

Enkel de garage wordt gevoed door een 16mm uponor meerlagenbuis van ong. 15m lengte.
De radiator daar wordt maar voor 1/3 deel wam.
De flow lijkt te laag om deze op 35/40 graden stook temperatuur volledig warm te laten worden, wat met de gas cv op 60 graden wel prima lukte.

Het viel me op zoals al eerder genoemd dat de perskoppelingen van zo'n 16mm meerlagen buis de diameter wel heel erg vernauwen. Waardoor er netto maar 11 of 12mm doorgang over blijft.

P.s. het idee van de installateur van het buffervat zodat de pompen elkaar niet tegen werken, zou dat ook niet op te lossen zijn met een open verdeler?

[ Voor 9% gewijzigd door Jorgeb op 21-05-2024 18:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:55
McRizzo schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 16:44:
Dank! Dan is dus de beste oplossing om de hoofdleiding te vergroten.Daar kan je toevallig relatief makkelijk bij.
Dat lijkt me inderdaad een hele goede. Want met een buffervat en extra pomp kan je wel stromingsgeluiden voorkomen, maar dat gaat dan wel ten koste van rendement. Door de leidingen simpelweg te verdikken niet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:05
marcop23 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 18:31:
[...]

Dat lijkt me inderdaad een hele goede. Want met een buffervat en extra pomp kan je wel stromingsgeluiden voorkomen, maar dat gaat dan wel ten koste van rendement. Door de leidingen simpelweg te verdikken niet :)
Waarom zou dat stromingsgeluiden voorkomen? Als je je afgifte wilt halen, zullen die liters toch gewoon door de buizen gepompt moeten worden.

Gewoon weer een CV-monteur die het niet snapt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
McRizzo schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 16:45:
[...]

32 mm is meer dan voldoende met dit vermogen warmtepomp, na een aftakking kan je met 25 mm ook nog wel uit de voeten. 40 mm is echt nergens goed voor.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Hoofdleidingen vergroten naar 28 mm stalen precisiebuis, koper of rvs 304. of 32 mm meerlagenbuis.

Een buffervat met extra pomp gaat hier niks helpen... Zorgt alleen maar dat je primaire circuit lekker draait en je secundaire circuit met een enorme delta T gaat werken, enorme mengverliezen tot gevolg.
Even los van eventuele stromingsgeluiden...

Ook de vloerverwarmingsverdeler vervangen voor een pomploze verdeler als je nu toch bezig bent.

Mijn advies; even zoeken naar een installateur die z'n vak wel verstaat!

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McRizzo
Dank voor alle adviezen!

De installateur wil niets aan leidingwerk of afgifte systeem doen (kan je altijd nog zelf doen achteraf). Daarom blijft het advies om een grote buffer met een extra circulatiepomp te plaatsen.

Het vertrouwen in de installateur is niet toegenomen en het is overduidelijk dat ik op zoek moet naar en andere installateur van het leiding en radiator werk.

Het valt niet mee om een installateur te vinden, laat staan een goede.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:04
Zoek anders gewoon een loodgieter die precies uitvoert wat jij wilt.
Schemaatje tekenen, leidingdiameters erbij, zo wil ik het hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
McRizzo schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 09:03:
Dank voor alle adviezen!

De installateur wil niets aan leidingwerk of afgifte systeem doen (kan je altijd nog zelf doen achteraf). Daarom blijft het advies om een grote buffer met een extra circulatiepomp te plaatsen.

Het vertrouwen in de installateur is niet toegenomen en het is overduidelijk dat ik op zoek moet naar en andere installateur van het leiding en radiator werk.

Het valt niet mee om een installateur te vinden, laat staan een goede.
Je weet één ding zeker met deze installateur, een optimale installatie gaat het niet worden. Ze zullen wel wat weten op te leveren wat je huis op temperatuur houdt, maar dat zal het dan ook zijn. Ik zou echt naar een andere installateur uitkijken.
Pagina: 1