Mijn vriendin (25) en ik (26) hebben recent onze woning verkocht. Door de overwaarde hebben we nu ongeveer 123.000 euro beschikbaar. Een deel hiervan zal worden gebruikt om onze nieuwbouwwoning te "verbouwen". Na deze investering verwachten we ongeveer 70.000 euro vrij besteedbaar vermogen over te houden. Van dit bedrag houden we 10.000 euro achter als buffer. De overige 60.000 euro willen we gebruiken om af te lossen op de hypotheek of te beleggen.
Onze hypotheek is momenteel verdeeld over vier annuïtaire leningdelen:
Leningdeel A
Totale annuïteit: € 16K
Rentepercentage: 2,37%
RVP: nog 18 jaar
Leningdeel B
Totale annuïteit: € 148K
Rentepercentage: 4,54%
RVP: nog 9 jaar
Leningdeel C
Totale annuïteit: € 20K
Leningdeel D
Totale annuïteit: € 316K
Rentepercentage: 2,31%
RVP: nog 27 jaar
De woning heeft momenteel een LTV van 98,15%. Dit maakt dat wij in de hoogte risicoklasse zitten. Een aflossing óf waardestijging zou de risicoklasse dus potentieel nog kunnen verlagen.
Daarnaast hebben wij gezamenlijk ongeveer 20.000 euro aan belegd vermogen. We doen ieder individueel een maandelijkse storting van 500 euro op onze beleggingsrekening. Onze beleggingshorizon bedraagt ongeveer 25 - 30 jaar.
Mijn vraag is: wat is nu verstandig om te doen? Aflossen op de leningdelen met de laagste rente (2,31% en 2,37%) lijkt mij sowieso niet verstandig, maar aflossen op leningdeel B en C (de leningdelen met het hoogste rentepercentage en de kortste looptijd) misschien wel. Of kunnen we beter 60.000 euro lumpsum inleggen op onze beleggingsrekening? Of misschien een combinatie van beide?
Ik begrijp dat de uiteindelijke keuze afhankelijk is van onze doelstellingen, maar ik zou graag willen weten wat rationeel gezien de beste keuze zou zijn.
Onze hypotheek is momenteel verdeeld over vier annuïtaire leningdelen:
Leningdeel A
Totale annuïteit: € 16K
Rentepercentage: 2,37%
RVP: nog 18 jaar
Leningdeel B
Totale annuïteit: € 148K
Leningdeel C
Totale annuïteit: € 20K
Leningdeel D
Totale annuïteit: € 316K
Rentepercentage: 2,31%
RVP: nog 27 jaar
De woning heeft momenteel een LTV van 98,15%. Dit maakt dat wij in de hoogte risicoklasse zitten. Een aflossing óf waardestijging zou de risicoklasse dus potentieel nog kunnen verlagen.
Daarnaast hebben wij gezamenlijk ongeveer 20.000 euro aan belegd vermogen. We doen ieder individueel een maandelijkse storting van 500 euro op onze beleggingsrekening. Onze beleggingshorizon bedraagt ongeveer 25 - 30 jaar.
Mijn vraag is: wat is nu verstandig om te doen? Aflossen op de leningdelen met de laagste rente (2,31% en 2,37%) lijkt mij sowieso niet verstandig, maar aflossen op leningdeel B en C (de leningdelen met het hoogste rentepercentage en de kortste looptijd) misschien wel. Of kunnen we beter 60.000 euro lumpsum inleggen op onze beleggingsrekening? Of misschien een combinatie van beide?
Ik begrijp dat de uiteindelijke keuze afhankelijk is van onze doelstellingen, maar ik zou graag willen weten wat rationeel gezien de beste keuze zou zijn.
[ Voor 8% gewijzigd door Tissa12345 op 21-05-2024 14:04 ]