Computer blijft aan na afsluiten Windows

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivek
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 20-11-2024
Hallo allemaal,

Ivm kortsluiting in het oude moederbord computer ging niet meer aan), heb ik een ander moederbord geplaatst.

Sinds dien gaat de computer niet meer volledig uit. Windows sluit af (ongeacht of ik op de aan/uit knop druk, of via start de computer afsluit), de schermen worden zwart / gaan naar stand-by, maar het moederbord blijft aan.

Op dit moment reageert de computer niet op input of de aan/uit knop en het enige wat ik doen kan is de stroom er af. Gevolg hiervan is dat ik bij opstarten de bios in moet om de boot settings weer juist in t stellen.

Moederbord defect? Instelling waar ik niet vanaf weet?

Al vast bedankt

Kevin

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-09 14:25
Heb je wellicht de connector van de aan / uit knop verkeerd aangesloten op het moederbord?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivek
Dat kan niet toch? Dat is niets anders dan een circuit sluiten en dan maakt niet uit wat plus en min is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Stroom eraf is gewoonlijk geen reden om bios opnieuw in te moeten stellen. Is het batterijtje leeg van de bios?

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21-09 19:45
Voeding stuk/beschadigd door die kortsluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivek
@Kixtart klinkt voor de hand liggend, maar die conclusie wil ik pas trekken als het afsluiten is opgelost. Al kan een nieuwe batterij geen kwaad.

Moederbord is op een webshop als gebruikt gekocht (tussen oplossing tot ik een nieuwe pc ga bouwen).

@Hell-Slave volgens mij zit er een kort-sluit beveiliging op, zodoende dat ik er achter kwam dat het moederbord de boosdoener was van het niet opstarten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-09 12:58
Dat je opnieuw het BIOS in moet stellen is uiteraard niet de bedoeling. Dat er stroom op het MOBO blijft staan is naar mijn mening een optie, zodat je USB poorten nog wel stroom leveren, ik denk dat je dit wel uit kunt schakelen. (Of blijven de Fans etc ook draaien ?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivek
@MEN-O fans blijven ook draaien.

De instelling ken ik niet maar ik kan het me wel voorstellen. Maar ik heb dan wel een verwachting dat de computer reageert op de aan/uit knop niet waar?

In de bios blijft de tijd correct maar ik opnieuw de opstart schijf selecteren (wat via een dubbele handeling moet).

Betreft de msi B85M-G43

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-09 13:02
Nivek schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 12:45:
Hallo allemaal,

Ivm kortsluiting in het oude moederbord computer ging niet meer aan), heb ik een ander moederbord geplaatst.

[...]
Heb je ook gezocht naar de oorzaak van die kortsluiting? Stel dat het door de voeding is veroorzaakt, dan zou dat nu ook dit probleem kunnen veroorzaken.

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
Als fastboot aanstaat, probeer dat eens uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21-09 19:45
Nivek schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 13:31:

@Hell-Slave volgens mij zit er een kort-sluit beveiliging op, zodoende dat ik er achter kwam dat het moederbord de boosdoener was van het niet opstarten
Je zegt niet welke voeding, maar er zit verschil in kwaliteit tussen een toekkietokkie voeding en een corsair voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-09 20:17

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

heb je wel spacers onder het moederbord? (je zal de eerste niet zijn)

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivek
@MEN-O ik ga kijken (vanavond)

@Saeverix ik wilde het moederbord weg brengen voor reparatie maar de kosten zijn hoger dan de waarde.

@Hell-Slave klopt, het is een Corsair voeding, type weet ik niet uit m'n hoofd. Er zit een test knop op. Wanneer ik die indrukte hoorde je hem inschakelen en gelijk weer uit. Dit gebeurde niet wanneer ik de moederbord stekker los trok.

@CrankyGamerOG ik had geen reden tot een vermoeden dat hier iets niet goed zou zitten, sterker nog ik ben er vrij zeker van dat het goed zit, maar ik zal het nog eens controleren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21-09 17:48
Is je nieuwe moederbord een ander moederbord (merk en type) dan het oude?
Heb je Windows opnieuw geinstalleerd voor je nieuwe moederbord?

In mijn ervaring, is dit vaak een software probleem.
Er is iets wat het volledige shutdown proces van Windows blokt.
Mogelijk een mismatch tussen een device driver en/of de werkelijke hardware van je moederbord?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Saeverix
Nivek schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 14:06:
[...]

@Saeverix ik wilde het moederbord weg brengen voor reparatie maar de kosten zijn hoger dan de waarde.

[...]
Niet echt een antwoord op mijn vraag. Maar je kunt het volgende even proberen: Boot je PC even in een Linux Live omgeving (bijvoorbeeld https://www.fedoraproject.org/workstation/download of https://ubuntu.com/download/desktop).

Als je vanuit een Linux desktop wel normaal je PC kunt afsluiten dan weet je dat het een Software probleem is. Je zult dan gewoon Windows even opnieuw moeten installeren.

Heb je het probleem ook in Linux, dan zit je mogelijk toch echt met een Hardware probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:25

rdejongjr

Gnome

Mocht je de monitor aansluiten met DisplayPort, een kabel waar pin 20 spanning levert kan ook zulke symptomen geven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivek
Goede morgen,

Ik heb gister avond een paar dingen kunnen doen.

-batterij voor de zekerheid vervangen, opstarten gaat goed (was te verwachten)
-fast boot staat uit
-ik heb driver updates gedaan

Eind van de avond pc weer afgesloten, bleef nog steeds aan maar ik heb hem dit keer even gelaten en toen ik na een minuut of 20 terug kwam was hij wel volledig uit. Daarna niet meer aan gehad, dit komt vanavond weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
20 Minuten.. Zit er een mechanische HDD in ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivek
Ja, maar enkel voor rommel. Windows draait op een ssd, daarnaast nog een ssd die vol staat met games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

OMD

Heb exact hetzelfde gehad en kwam door mijn mechanische HDD. Weet niet meer precies waarom maar had iets te maken met de SATA setting in het bios. (dit is series denk 10 jaar geleden :+ )
Koppel je disc is af voor de zekerheid?

[ Voor 10% gewijzigd door OMD op 22-05-2024 15:37 ]

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivek
Ik heb hem los gekoppeld, stroom en Sara en het gisteren even aangekeken maar geen verbetering.

Moederbord drivers inmidd volledig up to date. Wat opgevallen is, is dat met opnieuw op starten, dat het ook lang duurt. Alles windows gerelateerd verdwijnt, schermen gaan in stand-by, en dan is het geduld op en doe ik maar een reset.

Het lijkt echt een 10 - 20 minuten te duren voor hij echt uit wilt gaan.

Oh, ethernet is ook erg onstabiel

[ Voor 4% gewijzigd door Nivek op 24-05-2024 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
En waarom ga je verder niet in op mijn laatste reactie @Nivek?

Daarmee kun je namelijk een en ander gemakkelijk uitsluiten, in plaats van steeds maar dingen blind proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivek
Tijd vooral. Misschien dat ik er van het weekend wel aan toe kom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
Nivek schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 08:58:
Tijd vooral. Misschien dat ik er van het weekend wel aan toe kom!
Dat had minder tijd gekost dat de dingen die je nu allemaal al gedaan hebt: Batterij vervangen, fast boot uitzetten, drivers updaten en HDD loskoppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivek
Ik ben in de veronderstelling dat ik daar echt even voor moet gaan zitten. Van alles wat ik nu gedaan heb was het batterijtje nog het meeste werk. Daarvoor had ik fast boot al gecontroleerd want ik zat toch in de bios. En de drivers zet ik aan op de achtergrond als ik weer verder ga met de andere dingen die moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jansmarcel
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-08 08:39
Ik denk dat ze de fastboot functie van windows bedoelen. In de bios is het alleen voor zo ver ik weet dat er wat extra testen worden gedaan voor er naar een opstartbaar besturingssysteem wordt gezocht.
Pagina: 1