Van een gouwe ouwe Toyota Starlet - naar EV?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20-09 12:41
Wonend in Amsterdam crossen we nog altijd met onze Starlet uit 1995 (automaat + dakraampje). Wat een bak, nooit gezeik mee. Wil af en toe een slok olie, een nieuwe filtertje dan wel een bougie. We gebruiken de auto voornamelijk voor wat familie bezoekjes in het Noorden van het land en voor vele tripjes naar de bouwmarkt en naar het strand.

Het fijne is dan ook dat de auto toch al is afgeschreven, dat stel we rijden een deuk, dan even mooi weer. Vervoeren van zakken stuc, gipsplaten, graszoden, allemaal geen probleem. Stofzuigen doen we 1 per jaar, carwash eens per 2 jaar....

Maar, ook dit beestje zal er een keer mee ophouden. Met de stijgende benzineprijzen en heel zuinig is de Starlet ook niet (30L tank, hij rijdt denk ik wel 1-10?). Dus we kijken voorzichtig al vooruit naar - wat zullen we nemen als dit beestje echt ook een keer doodgaat. Al lijkt het nu nog onvoorstelbaar.

Gaan we voor een elektrische? Het liefst dan ook een soort Starlet in de zin van: Geen gezeik auto, een deuk is niet zo erg, wel wat bereik maar we gebruiken het voornamelijk in de buurt. Een 2-zittter is voldoende, kinderen hebben we niet.

Ik zat eens te kijken naar een dergelijke EV. Een Renault Kangoo EV? Of denken jullie: "wacht nog maar even. Er komen nog wat interessante modellen aan in de occassionmarkt. Neem voor de tijd ertussen gewoon nog even een zuinige benzine."

Goede eerste vraag: Budget.
Het liefst een euro of 5000. Maar we kunnen wel iets van 10K ervoor uittrekken, mocht dat het moeten kosten (meer bereik / veiliger / betere investering <--> restwaarde).

Een duurdere auto zouden we ook prima kunnen lijden... maar ik heb bij auto's altijd het gevoel dat het de slechtste investering is ooit...

[ Voor 16% gewijzigd door webber87 op 21-05-2024 12:34 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Enig idee van budget? Dat helpt nogal met het maken van een lijstje.

Hoeveel kilometer maak je per jaar? Dat geeft wat idee of een elektrische auto financieel een goed plan is (hogere aanschafwaarde, lagere brandstof kosten)

Ivm wonen in Amsterdam, heb je wel ruime parkeerplaatsen, best wat EV's zijn vrij breed en kan je thuis laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
SiErRa schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 12:19:
Enig idee van budget? Dat helpt nogal met het maken van een lijstje.

Hoeveel kilometer maak je per jaar? Dat geeft wat idee of een elektrische auto financieel een goed plan is (hogere aanschafwaarde, lagere brandstof kosten)

Ivm wonen in Amsterdam, heb je wel ruime parkeerplaatsen, best wat EV's zijn vrij breed en kan je thuis laden?
Had naar aanleiding van je post al deels aangepast. Goede vragen!

Thuis laden --> Ja/Nee, maar geen eigen paal mogelijk (volgens mij). Wel relatief veel plekken, met wat geluk direct voor de deur. Direct in de buurt ook een aantal palen te vinden. Ik geloof bij ons vlak voor de deur net 2 nieuwe palen van gemeente Amsterdam. (Total Energies staat erop)

Zonnecellen? --> Nog niet. We zitten in (gemengde) VvE (vrij groot). Dus hopelijk bij vervangen van dak ergens de komende 5 jaar. Nog onduidelijk hoe het opzet dan zal zijn. (Gezamelijke zonnepanelen? / hoe wordt het dan verdeeld etc.)

Breedte v/d parkeervakken --> De vakken zijn best smal hier. Vaak is het 'buik-in' bij het in-/uitstappen. Maar zou moeten lukken?

KM-per jaar: Ik denk als ik 10.000 per jaar maak, is het veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:28
5 of 10k vind je geen (goede) ev voor.

Publieke palen zijn duur. Soms duurder dan een benzine auto.
Ik zou het wel weten, wacht nog een jaar of 5. Even kat uit de boom kijken en koop een Swiftje ofzo tot die tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrXzombie
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-09 13:44
Voor dat budget zal een Yaris hybrid van rond 2013 een leuke optie zijn.

Zuinig (1/20 gemiddeld in de stad nog zuiniger), relatief goedkoop in onderhoud, geen gezeik met laadpalen en kwa laadvermogen zal je niet veel afwijken van de starlet.

Als je iets groter wilt is de Prius ook nog binnen budget. Check uiteraard altijd de accu status van welke auto dan ook, evt bij een dealer in de omgeving.

Elektrische auto word vooralsnog steeds duurder in gebruik en onderhoud. Zeker als je geen eigen laadpaal (of bij een werkgever) hebt zal je altijd de hoofdprijs betalen voor het bijladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
MrXzombie schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 12:52:
Voor dat budget zal een Yaris hybrid van rond 2013 een leuke optie zijn.

Zuinig (1/20 gemiddeld in de stad nog zuiniger), relatief goedkoop in onderhoud, geen gezeik met laadpalen en kwa laadvermogen zal je niet veel afwijken van de starlet.

Als je iets groter wilt is de Prius ook nog binnen budget. Check uiteraard altijd de accu status van welke auto dan ook, evt bij een dealer in de omgeving.

Elektrische auto word vooralsnog steeds duurder in gebruik en onderhoud. Zeker als je geen eigen laadpaal (of bij een werkgever) hebt zal je altijd de hoofdprijs betalen voor het bijladen.
Hybride is ook nog een idee! Gelijk naar elektrisch heeft bij nader inzien voor ons nog te weinig voordeel. Nog geen laadpaal voor de deur mogelijk, nog geen panelen. Ook denk ik dat de markt van occasion EV's nog 'volwassen' is en daarmee ook nog simpelweg een beperkt aanbod is.

Nu hopen dat de Starlet nog even mee gaat. Mocht het er wel snel mee ophouden dan koop ik misschien wel een hybride eerst en dan later ene keer een volledige EV. Misschien dan wel een hybride in de zin van mini-camper/auto ;)

@STIMPPYYY De prijs maakt niet zoveel uit in principe, zo lang het geen 45K+ is, maar het gaat dan meer om de restwaarde, oftewel de waardevastheid. Het is wel zo dat zoals nu de Starlet toch al is afgeschreven... een per ongeluk deukje meer of minder ook niet meer uitmaakt :+

[ Voor 10% gewijzigd door webber87 op 22-05-2024 10:42 ]

Pagina: 1