Tip voor kwalitatief deurbeslag binnen (zwart)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Wij zijn onlangs verhuisd en het valt ons op dat het deurbeslag, ondanks dat het maar 2 jaar oud is, erg kraakt en veel speling heeft op veelgebruikte deuren zoals badkamer en toilet. Ik heb dan ook het idee dat het goedkoop spul is. Tot overmaat van ramp kraakt het dusdanig dat het bijna onmogelijk is om zachtjes te doen, wat met name 's avonds laat vervelend is.

Wat we nu hebben zijn stompe deuren met zwart deurbeslag, merk/model heb ik niet kunnen vinden, lijkt op dit maar dan met een wat afgevlakte greep:
Afbeeldingslocatie: https://www.deurbeslag.nl/media/catalog/product/cache/2/thumbnail/430x430/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/d/e/deurkilink-op-rozet-l-haaks-model-19mm-gpf810vz-zwart.jpg

Het 'slot' zelf is van Mauer, daar heb ik vanuit ons vorige huis goede ervaringen mee zowel qua sloten als cilinders, dus ik denk niet dat die het probleem is, puur de deurklinken zelf, maar zeker weten doe ik het niet. Ook omdat er al meerdere deurklinken flinke speling hebben bij met name de veelgebruikte ruimtes zoals badkamer en toilet, die kraken dan ook nog meer dan de rest.

Ons vorige huis had opdekdeuren dus net wat anders en ik heb nooit op merk van deurbeslag gelet, maar dat ging gewoon soepel, kraakte zo goed als niet en was in onze beleving dus veel beter. Dat terwijl ik het idee had dat het gewoon standaardspul was. Wel rvs ipv zwart, denk niet dat dat hoort uit te maken of is het de coating juist die zwart meer doet kraken dan rvs? In dat geval zou ik wel terug willen naar rvs.

Wat ik nu wil doen is 2 stuks van 2 verschillende kwalitatief goede merken kopen om uit te proberen en als het inderdaad de gewenste verbetering oplevert, dan degene die het meest bevalt voor het hele huis bestellen.

Ik heb alleen geen idee wat goede merken zijn. Wat zouden jullie adviseren? Als het even kan wel een beetje lettend op het budget. Ik zie dat het van €20 (waarschijnlijk net zo slecht) tot €200 gaat per deurklink, dus als het bijv. rond de €50 gehouden kan worden, heel graag. Maar als kwalitatief spul me minstens €100 gaat kosten dan hoor ik dat uiteraard ook graag.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:14
Zou het heel bijzonder vinden als dit door het deurbeslag komt, sluit het niet uit natuurlijk maar daar kun je normaliter vrij weinig aan verkeerd doen. Is het niet gewoon ergens nog wat schroefjes aandraaien of WD40 gebruiken?

Verder weet ik echt vrij weinig van nieuw deur beslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik gebruik nu 4,5 jaar op 5 binnendeuren dit beslag. Werkt prima. https://www.nijhofbaarn.nl/deurkruk-rond-mat-zwart
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8-YHZf1SAu6iIVsIsLYRxr9yV58=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QpqhiNdiShi2pshKCQFPSciN.jpg?f=user_large

Is er ook in een uitvoering met een meer 'haakse hoek' https://www.nijhofbaarn.nl/deurkruk-haaks-mat-zwart

Wat jij beschrijft herken ik totaal niet. Heb je al eea aangedraaid en gesmeerd? (Ik zou geen WD40 gebruiken, maar iets als slotspray/naaimachine-olie).

[ Voor 8% gewijzigd door sOid op 21-05-2024 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:31

paQ

Lam beslag kan ook in het loopslot zitten natuurlijk. Die kun je ook gewoon vervangen ipv het beslag.
Ik heb zelf het verende beslag van Hornbach, ik denk haast die uit de TS. Alleen heb ik de reguliere alu versie en die vervolgens laten poedercoaten in structuur zwart. Dat vind ik mooier dan dat gladde zwart.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Thanks allemaal! Ik denk toch echt dat het aan het deurbeslag ligt, het rinkelt/kraakt/speelt aan alle kanten. Nu wou ik beginnen met het beslag eerst maar eens wat vaster zetten, maar wat ik ook doe, ik krijg de rozet er niet vanaf:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BqLdmypeJOZ88r17M43z8Wd5l2U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LamEj8RVOJKF2BxifZCvxPan.jpg?f=fotoalbum_large

Er zit een soort palletje onderin die je makkelijk in kan drukken, maar wat ik ook probeer, het laat niet los. Ik heb geprobeerd met een plastic kaart erachter en een schroevendraaier te draaien op die plek om hem naar voren te duwen. Draaien alsof het een moer is werkt niet. Van boven of links/rechts met schroevendraaier werkt ook niet.

Natuurlijk ben ik nog niet aan het rigoreuze werk begonnen, ik wil immers mijn houten deur niet beschadigen.

Maar herkent iemand dit systeem? Ik heb al gezocht en die tips al geprobeerd, daarnaast kan ik niks vinden wat me op weg helpt. Als ik al met enige zekerheid zou weten dat het een draai/duw/wat dan ook systeem is, dan kan ik tenminste wat meer volhardend zijn zonder de deur te slopen.

Punt is namelijk: ik weet dat hierachter de 2 schroeven zitten waarmee het rozet vastzit. Die wil ik eerst maar eens aandraaien want overal zit speling op, letterlijk alle 11 deuren in huis. En dan maar eens verder kijken.

[ Voor 6% gewijzigd door MooDyBLueS op 22-05-2024 22:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-10 17:59
palletje indrukken en linksom los draaien.
Niet te veel knijpen in de rozet.dan klemt ie op de schroefdraad
Eventueel postbode elastiek eromheen voor de grip.
Kan me niet voorstellen dat hij er niet afgeschroefd moet worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-10 17:59

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@3dmazter Ik ga het morgen proberen, thanks voor de tip! Het klinkt heel plausibel aangezien ik dit nog niet geprobeerd heb.

De link lijkt erop maar is hem niet. Kan geen merk/model vinden tot nog toe en ook geen exacte foto.

Ik kom morgen weer in de lucht zodra ik het heb geprobeerd.
Pagina: 1