Verwijderd schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 09:39:
[...]
Waar baseer je dat dan op? TS heeft gewoon het "telefonische bestelsysteem" van de betreffende toko gebruikt. Hoe dat systeem er precies uitziet, is niet heel erg relevant. Het systeem is er: TS belde en kon bestellen. Dat hadden ze dus wel netjes georganiseerd.....
Nou, dat is in deze dus wél relevant. Twee voorbeelden:
Ik bel Coolblue met de vraag om advies, en na het advies vraag ik een order aan te maken op mijn account voor de betreffende laptop. Hij wordt in het systeem gezet en ik ontvang direct per mail de bevestiging uit het systeem, en daarna de laptop via PostNL, en de factuur is voldaan via de bekende creditcard in mijn account.
Koop op afstand dus, via telefoon.
Nu bel ik de lokale Jumbo op het lokale telefoonnummer. De baliemedewerker neemt op. Hebben jullie nog een pak waspoeder? (Geen levensmiddel!). Die wil ik graag kopen. Zet maar apart want ik kom hem zo afrekenen. Ik loop de winkel binnen, reken het pak af en loop naar buiten. De overeenkomst is volledig telefonisch gesloten, maar toch geen koop op afstand. De jumbo heeft dit ‘systeem’ hier niet voor ingericht, en dus is het een ‘gewone’ koop.
Terug naar jouw post: ik denk dus dat als de winkel bijvoorbeeld een website of flyer had waar op staat ‘bel 0800-tegels voor al uw bestellingen, u krijgt dan onze telefonist aan de lijn die uw bestelling opneemt en dezelfde dag nog verstuurt’, dan had je kunnen aannemen dat dit systeem daar speciaal voor is ingericht. Maar als je de tegelboer belt en je krijgt gewoon Hans van het magazijn aan de lijn omdat die toevallig de telefoon opnam (zo werkt mijn tegelboer in ieder geval),
dan zou ik niet stellen dat dit een systeem is wat speciaal hiervoor is georganiseerd.
Edit: Ik kan eigenlijk alleen maar uitspraken terugvinden op rechtspraak.nl waarin niet wordt gekeken naar een 'georganiseerd systeem' voor koop op afstand. Zodra er uitsluitend telefonisch of via e-mail is gecommuniceerd, lijkt elke rechter te spreken over een koop op afstand zoals bedoeld in 6:230g lid e. Aangezien rechters over het algemeen meer verstand hebben van deze zaken dan ik, denk ik dat je wel degelijk een koop op afstand hebt gedaan, en er dus binnen 14 dagen onderuit kunt. Binnen een jaar zelfs, als je niet op een deugdelijke wijze de informatie hierover hebt ontvangen.
[
Voor 32% gewijzigd door
Kurkentrekker op 21-05-2024 11:02
]