Meerdere AP in huis met drie verdiepingen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PattieCake
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20-02 00:19
Hallohallo,

[Ben niet perse vaardig op het gebied van internet maar doe mijn best om me in te lezen tot zover ik het kan snappen.]

Het huis waar mijn 15 huisgenoten en ik wonen bestaat uit drie verdiepingen en kent twee adressen. Het zijn twee gebouwen die als het ware aan elkaar 'geplakt' zijn. Met deuren op elke verdieping om zo overal te kunnen komen; voor gasten een waar labyrinth.

Draadloos internet in het huis laat nogal te wensen over. Er wordt veel geklaagd over slecht tot geen bereik in de kamers (16 in totaal) waardoor veel medebewoners op hun eigen hotspot moeten, of met zijn allen in de keukens aan het werk. We hebben een Experia box met op elke verdieping een SuperWiFi punt.

Dit probleem heb ik voor mijzelf en mijn buurvrouw opgelost door op mijn kamer met een ethernet kabel een TP-Link Archer C50 router aan te sluiten. Deze vervolgens ingesteld als AP (DHCP staat uit en de kabel zit in de LAN poort, niet WAN) met de kanalen 1 en 36.

We hebben vanuit KPN drie SuperWiFi punten maar deze lijken het niet super te doen. Daarom dacht ik dat het een goed idee zou zijn om op elke verdieping hetzelfde te doen als ik heb gedaan op mijn kamer, maar dan in de hal en niet in elke kamer. (Tenzij alle coax wandcontactdozen vervangen worden door ethernet wandcontactdozen en de kabels idem, maar dat laat ik aan het verhuurbedrijf over).

Hieronder volgt verduidelijking over de huidige stand van zaken. Nu zijn mijn vragen echter als volgt:
- Gaan meerdere AP elkaar in de weg zitten qua signaal?
- Wat betekenen meerdere AP voor de snelheid? Een van mijn buren zegt dat het überhaupt een slecht idee is omdat het internet dan verdeeld moet worden en er zo niets meer overblijft van de snelheid.

- Welke kanalen en signaalsterkte kan ik het beste gebruiken op de AP?
- Maakt de modus bv a/n/ac mixed uit?

Om het voor mezelf overzichtelijk te maken deel ik het gebouw als volgt in:
- A0 (linkerzijde begane grond) - B0 (rechterzijde begane grond)
- A1 (linkerzijde 1e verdieping) - B1 (rechterzijde 1e verdieping)
- A2 (linkerzijde 2e verdieping) - B2 (rechterzijde 2e verdieping)

Internet-voorziening qua apparaten huidige situatie
- A0 > niets
- A1 > KPN Experia box 12 [router]
- A2 > TP-Link Arcer C50 ingesteld als AP

- B0 > SuperWiFi punt [bekabeld]
- B1 > SuperWiFi punt [bekabeld]
- B2 > SuperWiFi punt [bekabeld]

Internet-voorziening qua apparaten gewenste situatie
- A0 > TP-Link Arcer C50 ingesteld als AP [vanaf de Experia box]
- A1 > KPN Experia box 12 [router]
- A2 > TP-Link Arcer C50 ingesteld als AP [vanaf de Experia box]

- B0 > TP-Link Arcer C50 ingesteld als AP [vanaf de Experia box]
- B1 > TP-Link Arcer C50 ingesteld als AP [vanaf de Experia box]
- B2 > TP-Link Arcer C50 ingesteld als AP [vanaf de Experia box]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:00
-AP's werken samen en zitten elkaar niet in de weg
-De internetsnelheid wordt inderdaad verdeeld over de gebruikers. Maar dat is geen probleem als je snelheid gewoon voldoende is. En niet iedereen zit tegelijk 4k te streamen. Je kan ook nog per cliënt instellen hoeveel bandbreedte deze mag gebruiken. Je verdeeld je abbo door 15, dan kan je behoorlijk snel abbo nemen en is t nog niet duur.
-Kanalen en signaalsterkte: laat dat lekker aan de AP's over

En waarschijnlijk overbodig:
-de AP's wel bedraad aansluiten vanaf t modem.
-Wifi van router uitzetten (of ander ssid geven) zodat alle wifi via AP's gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ga eerst eens meten wat er aan wifi signalen aanwezig is en of er verstoringen zijn. Met eigen hotspots wordt je probleem eigenlijk alleen maar groter want je krijgt meer verstoorders van het toch al slechte signaal. Ik zou het probleem eerst eens bij de verhuurder neerleggen. Jullie betalen met zoveel ruim voldoende waarschijnlijk.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:35
Op een gegeven moment is die Experia box wellicht niet meer de juiste router voor dat aantal gebruikers. Het apparaat is vooral bedoeld voor huis/tuin/keuken gebruik. Een beetje router kan met QoS iedereen wat bandbreedte geven zodat niet gebruiker 1 meteen alles wegdrukt voor de overige gebruikers.

Daarnaast met diverse wifi dingen; je overlapt wellicht. Inventariseer dat, dat kan met een app op je telefoon. Maar in deze situatie; begin bij het begin; zijn alle kabels wel 100% in orde? Meten is weten.

Als je kabels in orde zijn; pak de dingen structureel beter aan.

Wil je het beter aanpakken, overweeg een eigen router/firewall te plaatsen die wat meer capaciteit heeft. Ga voor één wifi oplossing & zorg dat die elkaar niet bijten. Je zou in de kamers geen routers nodig hebben, tenzij je juist alles wil scheiden (met dubbel of driedubbel NAT). Dat is een keuze.

Persoonlijk lijkt het me niet praktisch als mijn chromecast aangestuurd wordt door iemand in het andere deel van het huis :) Voor even wel grappig, maar niet meer dan dat.

Krachtige router (hoeft zelf geen wifi te hebben), ik zou in ieder huis iig 1 centrale switch plaatsen, en daarop de accesspoints.

Grote vraag uiteraard; wat voor budget is er?

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 24-04 17:21
Zet al je eigen wifi apparatuur uit en ga daarna eens overal in huis meten welke wifi kanalen het minst en meest bezet zijn. Stem vervolgens je eigen wifi schotels daarop af (zet ze dus op het minst drukke kanaal).
Wifi Analyzer voor Android is een goede tool om te meten.
Voor Windows laptops is inSSIDer een prima tool, of WifiInfoView van NirSoft.
Pas op dat die TP-Link AP en de KPN spullen elkaar niet in de weg zitten.

Op 2.4GHz is kanaal 1, 6 en 11 de standaard, kanaal 13 wil ook weleens goed bruikbaar zijn.
Op 5GHz is kanaal 36 t/m 48 prima, ga je hoger dan kom je in de DFS kanalen te zitten (luchtvaart etc).
Nogmaals, eerst meten.

Die KPN wifi schotels doen het prima, mits je ze goed instelt.
Ik ken de settings niet uit mijn hoofd. Mixed lijkt me prima, of bijv n+ac.
Bekabeld is prima zoals jij hebt gedaan.
Laat wifi in je KPN Box lekker aanstaan (en niet uit zoals iemand hier zegt).

Welk KPN abbo heb je qua snelheid?
Kan me niet voorstellen dat jullie met z'n allen een verbinding dichttrekken..

Ik vermijd nog even het woord budget, volgens mij moet je met je bestaande apparatuur toch een heel eind komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macscot
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-04 16:24
Het klinkt als een studentenhuis.

Heb je de mogelijkheid om kabels te trekken naar de verschillende locaties?

Heb je een tekening/plattegrond van de situaties.

Ik heb weleens advies gegeven voor het netwerk bij een studentenhuis.

Algemene tip is om de investering (als de huurbaas/eigenaar niks wil doen) te delen door alle huurders.
Samen wordt je dan eigenaar van het systeem. Anders ben jij de gene die alles betaald en regelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PattieCake
Bedankt voor alle reacties!

Qua KPN hebben we een abbo van 1 GB. Waar ik nu telkens tegenaanloop is dat het me niet lukt om blijvende aanpassingen te doen in de SuperWiFi versterkers en al helemaal niet in de KPN Experia box. Heb inmiddels wel 4 verschillende KPN medewerkers gesproken en nadat ik 1 keer in kan loggen met mijn beheerderswachtwoord reset alles weer en kom ik er niet in. Ook hebben we al met vier verschillende telefoons de KPN huisapp geprobeerd maar die werkt ook niet lekker mee.

Daarom ook mijn voorkeur voor de AP, zodat ik de instellingen gemakkelijk aan kan passen wanneer nodig.

Heb met inSSIDer het kanaal van de TP-Link die er nu is aangepast zodat ie niet op die van KPN zit. Echter staat die van KPN op auto dus wellicht dat er dan toch overlap ontstaat. Heb dit nog niet zien gebeuren op inSSIDer.

Op elke verdieping van beide adressen hebben we kabels getrokken, dus het afsluiten van de AP zal daar geen probleem vormen. Dat is ook waar nu de bekabelde SuperWiFi zijn aangesloten.

De eigenaar probeer ik nog te contacten maar heb in ieder geval de huisgenoten mee zodat we het bedrag mooi kunnen delen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:10

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

EverLast2002 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 15:40:
Zet al je eigen wifi apparatuur uit en ga daarna eens overal in huis meten welke wifi kanalen het minst en meest bezet zijn. Stem vervolgens je eigen wifi schotels daarop af (zet ze dus op het minst drukke kanaal).
Wifi Analyzer voor Android is een goede tool om te meten.
Voor Windows laptops is inSSIDer een prima tool, of WifiInfoView van NirSoft.
Pas op dat die TP-Link AP en de KPN spullen elkaar niet in de weg zitten.

Op 2.4GHz is kanaal 1, 6 en 11 de standaard, kanaal 13 wil ook weleens goed bruikbaar zijn.
13 overlapt meer dan 5MHz met 11, als netwerk op 11 in gebruik is, is het slechter (zowel voor jou als voor degene op 11) om op 13 te gaan zitten dan vol op 11.
Op 5GHz is kanaal 36 t/m 48 prima, ga je hoger dan kom je in de DFS kanalen te zitten (luchtvaart etc).
Als je met 80MHz werkt is 36-48 een kanaal. DFS kanalen zijn juist de oplossing. Tenzij je in verlengde van start/landingsbanen woont zou je er geen last van moeten hebben, of met vrij zicht op de weerradars in Den Helder en Herwijnen - en in al die gevallen is het per radar een specifiek kanaal dat niet gaat werken. In de 5GHz heb je er 19. Grotere kans dat je false positives hebt dan daadwerkelijk radarsignalen. In ieder geval heb je nu heel veel buren die allemaal op 36 zitten als DFS niet gebruikt wordt.
Nogmaals, eerst meten.
Dat inderdaad. Huidige situatie opmeten is een optie, maar eigenlijk wil je een site survey doen om from scratch de beste locaties voor AP's te bepalen. Enige wat je daarvoor nodig hebt is een AP (hoeft niet eens internetverbinding te hebben), iets wat signaalsterkte kan meten, een kladblok - en toegang tot de kamers. Dat laatste lijkt me ws nog meest ingewikkeld.
Die KPN wifi schotels doen het prima, mits je ze goed instelt.
Ik ken de settings niet uit mijn hoofd. Mixed lijkt me prima, of bijv n+ac.
Bekabeld is prima zoals jij hebt gedaan.
Laat wifi in je KPN Box lekker aanstaan (en niet uit zoals iemand hier zegt).
Instellingen zijn het probleem waarschijnlijk niet - er valt weinig op die dingen in te stellen, het is idiot-proof managed WiFi. Plaatsing zal de grote uitdaging zijn, mogelijk ook capaciteit/aantal AP's, maar dat hoeft nog niet eens.
Welk KPN abbo heb je qua snelheid?
Kan me niet voorstellen dat jullie met z'n allen een verbinding dichttrekken..
Je kunt in je eentje een verbinding dichttrekken. Als er geen traffic management is (en dat is er niet in een reguliere Experiabox) is dit zeker iets om uit te sluiten. Simpele manier overigens: steek een netwerkkabel van Experiabox in laptop. Als het over WiFi slecht is, kijk wat laptop met UTP doet. Ook slecht? Dan is het de verbinding/router. Geen problemen? Problemen in de lucht.
Ik vermijd nog even het woord budget, volgens mij moet je met je bestaande apparatuur toch een heel eind komen.
Eens. Pas kijken naar nieuw spul als je exacte probleem bepaald hebt en al gedaan hebt met bestaande apparatuur wat dat probleem kan verlichten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
De TP-Link Archer C50 heeft alleen wel slechts 100mbit lan poorten, dus dat is ook al een beperking.
Het zou mij ook niet verbazen als iemand gewoon de 1 gbit volledig aan het dichttrekken is, dat kan je ook moeilijk zien in een Xperiabox, dan kan je beter een x86 pc als router gaan inzetten, dan kan je alles doen wat je wil, qua snelheid en bandwidth management. Kan ook een oude PC zijn met een extra usb 3 lan netwerkpoort. Zijn het trouwens SuperWifi punten 2.0 van KPN of 1.0?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-04 13:11
Een paar puntjes die je nog kan meten/proberen:

Probeer zoveel mogelijk op 5GHz te verbinden
Is er 'laaghangend fruit' zoals TVs die erg veel heel de dag aanstaan en met 8 meter kabel verbonden kunnen worden. TV kijker blij (stabiel netwerk) tablet kijker blij: meer ruimte op WIFI.
Misschien zijn er een paar mensen die vrij makkelijk hun laptop kunnen bekabelen bv Ethernetkabel via USB-C, voor iemand die altijd vanaf z'n buro werkt met monitor en los toetsenbord kan dat kabeltje er ook nog wel bij. Soms kan het zelfs via de monitor of zogenaamde USB-C dock. (Volgens mij kan je zelfs Android telefoons op netwerkkabel aansluiten)
Er zijn geen draadloze repeaters meer? (bijvoorbeeld van mensen zelf die zelf maar iets geprobeerd hebben om het te verbeteren)
Doe eens wat testjes als je weet dat 3/4 weg is of ligt te slapen. Als het dan nog dramatisch terwijl je wifi '4 streepjes heeft' dan zit er echt iets fundamenteels mis want dan zit je met hooguit 5 man op 1Gbps.

Als bovenstaande wel goed gaat kan je als sociaal experiment proberen dat iedereen niet per definitie altijd de 'auto' of hoogste kwaliteit streamt.

De favoriete serie op Netflix op een rustig moment alvast downloaden is bijvoorbeeld handig.

Bij Teams teams vergaderingen even in en outgoing video uitzetten scheelt ook bergen bandbreedte. Ik verbaas me er soms over waarom mensen 'in het publiek van 50+ man' zonder gêne als één van de weinige hun camera aan laten staan.

WIFI punten 30cm verplaatsen kan voor signaalsterkte al veel verbetering geven. Ik zie het altijd als een sterke lamp, door deuren en gangen kan het goed verplaatsen, net om de hoek achter baksteen is het al stukken minder zeker als de router laag staat.

Als iedereen op hotspots zit druk je steeds op de WIFI frequenties, de oplossing die al niet ideaal is, is deels ook weer onderdeel van het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PattieCake
Er staan op marktplaats ook aardig wat TP-LINK Archer 2300 met gigabit lan poorten.

Qua budget valt het behoorlijk tegen omdat er in het verleden al veel kabels zijn gekocht, tot tweemaal toe SuperWifi punten (we hebben nog steeds de witte SuperWiFi 1.0) en door oudere bewoners ook routers ed.

Het probleem zit hem niet perse in de snelheid. Alle kabels die nu op de Experia box en de TP-Link switch zitten leveren dezelfde snelheid en doen het goed wanneer ik deze in mijn laptop test. Ook wanneer ik een WiFI signaal ontvang is de snelheid goed. Het wil alleen dat sommige bewoners nauwelijks (met veel uitval) tot geen signaal ontvangen.

Heb op mijn eigen AP in ieder geval 2.4GHz uitgezet en 5GHz op kanaal 48, wat volgens inSSIDer leeg is!

Het idee om op elke verdieping een AP te installeren heeft ook met de ethernet kabels te maken, zo kunnen meerdere mensen die weer naar hun eigen kamers leggen als ze dat graag willen. Althans, dat stelde een van mijn buren voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 24-04 17:21
PattieCake schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 22:34:
Er staan op marktplaats ook aardig wat TP-LINK Archer 2300 met gigabit lan poorten.

Qua budget valt het behoorlijk tegen omdat er in het verleden al veel kabels zijn gekocht, tot tweemaal toe SuperWifi punten (we hebben nog steeds de witte SuperWiFi 1.0) en door oudere bewoners ook routers ed.

Het probleem zit hem niet perse in de snelheid. Alle kabels die nu op de Experia box en de TP-Link switch zitten leveren dezelfde snelheid en doen het goed wanneer ik deze in mijn laptop test. Ook wanneer ik een WiFI signaal ontvang is de snelheid goed. Het wil alleen dat sommige bewoners nauwelijks (met veel uitval) tot geen signaal ontvangen.

Heb op mijn eigen AP in ieder geval 2.4GHz uitgezet en 5GHz op kanaal 48, wat volgens inSSIDer leeg is!

Het idee om op elke verdieping een AP te installeren heeft ook met de ethernet kabels te maken, zo kunnen meerdere mensen die weer naar hun eigen kamers leggen als ze dat graag willen. Althans, dat stelde een van mijn buren voor.
Misschien is dit al gezegd hier, maar de 2.4GHz band kan beter door muren en obstakels zenden dan de 5GHz band. De 5GHz band werkt het beste met een clear line of sight (geen muren etc).
Uitzetten van de 2.4GHz band zou ik zelf niet snel doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PattieCake schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 22:34:

Nog steeds heel veel text en weinig metingen. Als het bedraad goed is, is het zaak om te ontdekken hoe WiFi anders in bij 'sommige bewoners' dan bij jou.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PattieCake
Wat stel je voor qua metingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Idealiter een volle site survey - maak een matrix van AP's vs kamers, en meet in iedere kamer sterkte RSSI van het 5GHz-signaal van ieder AP. Dan kom je er snel genoeg achter of je gaten in je dekking hebt of juist teveel overlap.

Is dat niet goed te doen, pak een Windows laptop, verbind met WiFi (KPN, niet jouw eigen ding) en ga staan waar je goede verbinding hebt.

Voer dan uit:
code:
1
netsh wlan show interface

En sla de resutlaten op (het is platte text)

Ga vervolgens naar ergens waar verbinding slecht/instabiel is en voer het nog een keer uit.

Post beide resultaten hier en we kunnen in ieder geval goede uitspraak doen over waar het mis gaat.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-04 13:11
EverLast2002 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 22:51:
[...]

Misschien is dit al gezegd hier, maar de 2.4GHz band kan beter door muren en obstakels zenden dan de 5GHz band. De 5GHz band werkt het beste met een clear line of sight (geen muren etc).
Uitzetten van de 2.4GHz band zou ik zelf niet snel doen..
Eens, met iedereen naar 5GHz bedoelde ik ook de 2.4 vrijmaken voor degene die minder ontvangst hebben.

Als bereik vooral het probleem is dan is goede locaties zoeken een belangrijk punt. Hoog, centraal, liever achter hout dan achter steen/beton. Het trapgat kan goed werken om 2 verdiepingen mee te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jnr24 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 07:53:
[...]

Eens, met iedereen naar 5GHz bedoelde ik ook de 2.4 vrijmaken voor degene die minder ontvangst hebben.
Oneens. Als er mensen zijn die geen 5GHz dekking hebben, is dat het eerste probleem dat aangepakt moet worden. Het enige wat op 2.4GHz zou moeten zitten is apparatuur wat geen 5GHz ondersteunt. Mogelijk hoeft daar niets voor aangeschaft te worden - grote kans dat er naast plekken met te weinig dekking ook plekken zijn met onnodige overlap tussen AP's.
Als bereik vooral het probleem is dan is goede locaties zoeken een belangrijk punt. Hoog, centraal, liever achter hout dan achter steen/beton. Het trapgat kan goed werken om 2 verdiepingen mee te pakken.
Yup, al klinkt dit als een dermate veel groter gebouw dan een standaard rijtjeswoning dat ik terughoudend zou zijn met toepassen van de gangbare vuistregels.

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 22-05-2024 08:46 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:35
dion_b schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 08:46:
[...]

Oneens. Als er mensen zijn die geen 5GHz dekking hebben, is dat het eerste probleem dat aangepakt moet worden. Het enige wat op 2.4GHz zou moeten zitten is apparatuur wat geen 5GHz ondersteunt. Mogelijk hoeft daar niets voor aangeschaft te worden - grote kans dat er naast plekken met te weinig dekking ook plekken zijn met onnodige overlap tussen AP's.

[...]

Yup, al klinkt dit als een dermate veel groter gebouw dan een standaard rijtjeswoning dat ik terughoudend zou zijn met toepassen van de gangbare vuistregels.
Ja dat laatste, een tekening of schets zou helpen, zeker als er ook de bedrade verbindingen in staan.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macscot
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-04 16:24
Begin echt met het maken van een tekening van het pand. Hoe ziet het eruit op basis van wat woorden is het erg lastig advies te geven.

side note:
Ik heb eerder geadviseerd in een studentenhuis van 40 kamers.

We hebben daar destijds het volgende gedaan.

Vanaf de meterkast woning
KPN Experiabox (Glasvezel)
Switch 24 poort.
Access Point

Elke kamer/bewoner op de begaande grond kreeg een kabel in zijn kamer afgeleverd. Of dat hij hier wel of niet iets mee deed maakte niet uit. Iedereen had een eigen kabel als hij/zij dat wou.

Per kamer / bewoner was er een eigen VLAN.

Deze VLAN werd afgeleverd op de kabel die in de kamer was afgeleverd (Untagged)

Daarnaast zende elke (unify) Access Point 4 SSID uit.
De 1e SSID die standaard werd uitgezonden was een algemeen netwerk (voor alles en iedereen te gebruiken)

De 2e, 3e en 4e waren voor de dichtsbijzijnde kamers.

Zo had elke kamer zijn eigen netwerk en kun men niet elkaars printer gebruiken (lees misbruiken) en of elkaars Sonos in de midden van de nacht aanknallen. Ja dit gebeurde!

Van de meterkast op de begaande grond was er naar elke verdieping een uplink kabel getrokken.
Vanaf dat punt op elke verdieping was er vanaf een Switch nieuwe kabels naar de Access Points en Kamers daar getrokken.

De eigenaar heeft destijds samen met de studenten een investering gedaan in het netwerk. Na oplevering nooit meer problemen gehad met gedoe op elkaar netwerk en of wifi beperkingen.

---

Je project valt of staat echt met goed meten en samen met zijn alle keuzes maken.

Er is altijd een kamer die in de hoek zit, waar net een extra access point voor nodig zou moeten zijn voor ook goede wifi dekking in de slaapkamer etc. Wie maakt de keuze om daar wel of niet voor te investeren?

Is het een mogelijkheid de investering te beschrijven en bij overdracht van kamer net zoals gordijnen, laminaat etc mee te verkopen?

Denk ook daar alvorens overna om het voor iedereen die er nu woont maar ook mensen die er over 1,5 jaar wonen goed te regelen.
Pagina: 1