Hallohallo,
[Ben niet perse vaardig op het gebied van internet maar doe mijn best om me in te lezen tot zover ik het kan snappen.]
Het huis waar mijn 15 huisgenoten en ik wonen bestaat uit drie verdiepingen en kent twee adressen. Het zijn twee gebouwen die als het ware aan elkaar 'geplakt' zijn. Met deuren op elke verdieping om zo overal te kunnen komen; voor gasten een waar labyrinth.
Draadloos internet in het huis laat nogal te wensen over. Er wordt veel geklaagd over slecht tot geen bereik in de kamers (16 in totaal) waardoor veel medebewoners op hun eigen hotspot moeten, of met zijn allen in de keukens aan het werk. We hebben een Experia box met op elke verdieping een SuperWiFi punt.
Dit probleem heb ik voor mijzelf en mijn buurvrouw opgelost door op mijn kamer met een ethernet kabel een TP-Link Archer C50 router aan te sluiten. Deze vervolgens ingesteld als AP (DHCP staat uit en de kabel zit in de LAN poort, niet WAN) met de kanalen 1 en 36.
We hebben vanuit KPN drie SuperWiFi punten maar deze lijken het niet super te doen. Daarom dacht ik dat het een goed idee zou zijn om op elke verdieping hetzelfde te doen als ik heb gedaan op mijn kamer, maar dan in de hal en niet in elke kamer. (Tenzij alle coax wandcontactdozen vervangen worden door ethernet wandcontactdozen en de kabels idem, maar dat laat ik aan het verhuurbedrijf over).
Hieronder volgt verduidelijking over de huidige stand van zaken. Nu zijn mijn vragen echter als volgt:
- Gaan meerdere AP elkaar in de weg zitten qua signaal?
- Wat betekenen meerdere AP voor de snelheid? Een van mijn buren zegt dat het überhaupt een slecht idee is omdat het internet dan verdeeld moet worden en er zo niets meer overblijft van de snelheid.
- Welke kanalen en signaalsterkte kan ik het beste gebruiken op de AP?
- Maakt de modus bv a/n/ac mixed uit?
Om het voor mezelf overzichtelijk te maken deel ik het gebouw als volgt in:
- A0 (linkerzijde begane grond) - B0 (rechterzijde begane grond)
- A1 (linkerzijde 1e verdieping) - B1 (rechterzijde 1e verdieping)
- A2 (linkerzijde 2e verdieping) - B2 (rechterzijde 2e verdieping)
Internet-voorziening qua apparaten huidige situatie
- A0 > niets
- A1 > KPN Experia box 12 [router]
- A2 > TP-Link Arcer C50 ingesteld als AP
- B0 > SuperWiFi punt [bekabeld]
- B1 > SuperWiFi punt [bekabeld]
- B2 > SuperWiFi punt [bekabeld]
Internet-voorziening qua apparaten gewenste situatie
- A0 > TP-Link Arcer C50 ingesteld als AP [vanaf de Experia box]
- A2 > TP-Link Arcer C50 ingesteld als AP [vanaf de Experia box]
- B0 > TP-Link Arcer C50 ingesteld als AP [vanaf de Experia box]
- B1 > TP-Link Arcer C50 ingesteld als AP [vanaf de Experia box]
- B2 > TP-Link Arcer C50 ingesteld als AP [vanaf de Experia box]
[Ben niet perse vaardig op het gebied van internet maar doe mijn best om me in te lezen tot zover ik het kan snappen.]
Het huis waar mijn 15 huisgenoten en ik wonen bestaat uit drie verdiepingen en kent twee adressen. Het zijn twee gebouwen die als het ware aan elkaar 'geplakt' zijn. Met deuren op elke verdieping om zo overal te kunnen komen; voor gasten een waar labyrinth.
Draadloos internet in het huis laat nogal te wensen over. Er wordt veel geklaagd over slecht tot geen bereik in de kamers (16 in totaal) waardoor veel medebewoners op hun eigen hotspot moeten, of met zijn allen in de keukens aan het werk. We hebben een Experia box met op elke verdieping een SuperWiFi punt.
Dit probleem heb ik voor mijzelf en mijn buurvrouw opgelost door op mijn kamer met een ethernet kabel een TP-Link Archer C50 router aan te sluiten. Deze vervolgens ingesteld als AP (DHCP staat uit en de kabel zit in de LAN poort, niet WAN) met de kanalen 1 en 36.
We hebben vanuit KPN drie SuperWiFi punten maar deze lijken het niet super te doen. Daarom dacht ik dat het een goed idee zou zijn om op elke verdieping hetzelfde te doen als ik heb gedaan op mijn kamer, maar dan in de hal en niet in elke kamer. (Tenzij alle coax wandcontactdozen vervangen worden door ethernet wandcontactdozen en de kabels idem, maar dat laat ik aan het verhuurbedrijf over).
Hieronder volgt verduidelijking over de huidige stand van zaken. Nu zijn mijn vragen echter als volgt:
- Gaan meerdere AP elkaar in de weg zitten qua signaal?
- Wat betekenen meerdere AP voor de snelheid? Een van mijn buren zegt dat het überhaupt een slecht idee is omdat het internet dan verdeeld moet worden en er zo niets meer overblijft van de snelheid.
- Welke kanalen en signaalsterkte kan ik het beste gebruiken op de AP?
- Maakt de modus bv a/n/ac mixed uit?
Om het voor mezelf overzichtelijk te maken deel ik het gebouw als volgt in:
- A0 (linkerzijde begane grond) - B0 (rechterzijde begane grond)
- A1 (linkerzijde 1e verdieping) - B1 (rechterzijde 1e verdieping)
- A2 (linkerzijde 2e verdieping) - B2 (rechterzijde 2e verdieping)
Internet-voorziening qua apparaten huidige situatie
- A0 > niets
- A2 > TP-Link Arcer C50 ingesteld als AP
- B0 > SuperWiFi punt [bekabeld]
- B1 > SuperWiFi punt [bekabeld]
- B2 > SuperWiFi punt [bekabeld]
Internet-voorziening qua apparaten gewenste situatie
- A0 > TP-Link Arcer C50 ingesteld als AP [vanaf de Experia box]
- A2 > TP-Link Arcer C50 ingesteld als AP [vanaf de Experia box]
- B0 > TP-Link Arcer C50 ingesteld als AP [vanaf de Experia box]