Delen van Gereedschap

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeneerMan
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 24-05-2024
Hoi Tweakers,

Een van mijn eerste posts hier dus vergeef me als ik een of andere fout maak.
In mijn buurt/dorp ben ik iemand die graag mijn gereedschap uitleent en ben nu dus ook een beetje een gratis uitleen service geworden. Nu ben ik van plan dit iets gestroomlijnder aan te pakken maar weet niet zeker hoe ik dit goed moet aanpakken.
Voor verduidelijking ik leen vooral accu apparaten uit zoals schroefboor, heggeschaar, decoupeerzaag etc. Maar ook wel steeksleutelsets en dergelijken (hier maak ik me minder zorgen om).

Ik vroeg me af of mensen meer ervaring hebben met het delen van gereedschap (non commercieel natuurlijk) en waar ik op zou moeten letten (naast dat het in eerste oogopslag terugkomt in behoorlijke staat natuurlijk).
Waar ik me zorgen om maak is accu kwaliteit, specifieke gebruikssporen die duiden op slecht gebruik en welk(e) (type) gereedschappen ik misschien beter niet kan uitlenen.

Alle tips zijn welkom en ik kan natuurlijk nader info geven indien nodig. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:00
In pelt loopt een project waar ook subsidie vanuit gemeente voor is. Daar hebben ze ook daadwerkelijk lidmaatschap (ik geloof tientje per jaar), zodat gereedschap bijgekocht / onderhouden kan worden.

Let wel, dit loopt in de papieren als je steeds bekender wordt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12:31
Je kan uitlenen via peerby. Al eens naar gekeken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-06 14:08
Prima als je het niet commercieel wil doen, maar ik zou wel voorsorteren op kosten die er gewoon zijn.

Een accu kan doorgaans 1000x ontladen worden. Je zou om een inschatting kunnen vragen door de gebruiker. Sommige hebben misschien 25% lading gebruikt voor een klusje. Andere hebben 50m² hardhout voorgeboord en geschroefd. Met die inschatting kan je dan in een excelletje bijhouden wat je qua accu's kan verwachten.

Als je dan ook bijhoudt wanneer en welk gereedschap echt gesloopt terugkomt dan weet je wat. Hoe doe je het bijvoorbeeld met bitjes, boortjes en zaagbladen?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-06 16:50
Gek genoeg is het niet voor iedereen vanzelfsprekend behoorlijk om te gaan met uitgeleend gereedschap. Door schade en schande wijs geworden helaas. Dus ik houd mijn spullen nu in de meeste gevallen voor mijzelf. Jammer dat het zo moet.

Mijn advies aan jou is om bij het uitlenen een papiertje te laten tekenen voor de staat met daarop dat de lener verantwoordelijk is voor verlies en schade + hier een bedrag aan koppelen. Eventueel zou je als je het net wat groter aan gaat pakken zelfs met borg kunnen gaan regelen.

Je zal geheid lieden tegen komen die zeggen "dat was al" als ze je hele schroefboor hebben gesloopt of die zeggen "ja jij was er niet, dus heb ik hem maar bij je op de stoep gezet...dat hij nu weg is is niet mijn probleem...." Jammer dat het moet, maar voorkom teleurstellingen. Je bent van goede wil dus organiseer het zo dat dit zo blijft. En vooraf kan je niet inschatten wie het wel netjes doet of wie niet. De grootste slons van een buurman bracht hem netjes terug met een nieuw doosje boortjes die hij versleten had.(hij had hetzelfde merk boortjes gezocht als die ik had zelfs!) Terwijl de rijke kwast maar vond dat ik zelf het maar moest oplossen als ik zo dom was iets aan hem uit te lenen.

[ Voor 2% gewijzigd door ucsdcom op 21-05-2024 13:41 . Reden: typo ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boerenlater
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
Ik zou het niet doen. Naast bovenstaande redenen mag je smeken of je alsjeblieft je eigen gereedschap terug mag krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:55
Boerenlater schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 08:37:
Ik zou het niet doen. Naast bovenstaande redenen mag je smeken of je alsjeblieft je eigen gereedschap terug mag krijgen.
Er worden al spullen uitgeleend he. Het is niet de vraag of je het wil maar hoe je het beter wil organiseren

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Expendable
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:24
Mooi initatief, ik zie persoonlijk echter inderdaad wel voornamelijk dezelfde euvels. Je hebt er zat lui bij die helaas niet weten hoe je het moet gebruiken, dus waar nodig zou ik altijd een uitleg geven. De vraag is of je die tijd hebt als veel mensen komen lenen.

Inderdaad slijtage, niet alleen accu's, maar zoals heggenscharen/zagen ook de mesjes.
En helaas, je moet inderdaad wel goed afdekken dat het spul terugkomt, ik zou bij onbekenden (en soms ook bekenden...) bij voorbaat al borg gaan rekenen. Puur om gezeur achteraf te voorkomen. 'Ja was al defect' 'Ik heb hem al teruggebracht' 'Ja ik wil hem graag nog even maandje lenen, ben nog niet klaar' etc..

En, hele belangrijke.. wat als er iets (medisch) gebeurd icm jouw gereedschap, dek dat ook af. Gebruik op eigen verantwoording e.d.

Ik kom uit een familie waar we onderling veel gereedschap delen en hebben, dat is prachtig. Zeker als iedereen beetje zijn eigen serie aan speciale apparaten heeft waarvan 1 in een familie meer dan genoeg is. Een schroefmachine heeft iedereen natuurlijk immers 3 minimaal nodig ;)

Af en toe leen ik uit aan vrienden, maar komt er te vaak op neer dat ze eigenlijk geen flauw idee hebben hoe ze het moeten gebruiken en dan maar wat proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mmniet
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-06 18:39

mmniet

De beetje weter

TS geeft hier wel wat over aan en maakt zich ook zorgen over de staat waarin iets terug komt, dus het is wel relevant om te benoemen.

De eerste vraag is natuurlijk of je het wilt blijven uitlenen, voordelen zijn dat je anderen kunt helpen, dus goed bezig bent voor de wereld om je heen. Nadelen is dat je eigenlijk moet administreren waar alles heen is en in welke staat. Je gereedschap (accu's met name, maar machine zelf ook en boortjes of zaagbladen) slijten natuurlijk sneller dan dat je alles voor jezelf gebruikt. Ik weet ook van mensen die alles met een houtboor proberen. Als het steen is waar ze in boren omdat ze het simpelweg niet begrijpen of een steenboor gebruiken voor beton, dan gaat dat soort materiaal gewoon kapot.

Er kleven wat mij betreft best nog meer nadelen aan. Hoe ga je om als iets een klein beetje stuk is gegaan, ben je bereid om steeds nieuwe boortjes te kopen? Iets helemaal stuk, vraag je dan volledige vergoeding? Het is immers al een gebruikt apparaat, dus dat kan je niet vragen en hoe bewijs je dat hij echt solo door die ene lener kapot is gegaan? En als diegene geen geld heeft of voor over heeft om de schade te vergoeden? Dan heb je geen poot om op te staan. Dus veel financiele risico's wat mij betreft.

Maar, laten we positief bekijken. Je leent het uit, accepteert de slijtage, maar wil bijhouden hoe en wat. Het begint wat mij betreft met duidelijke afspraken en administratie:
- Wie heeft het uitgeleent
- Tot wanneer is het uitgeleent
- Wat is er uitgeleent, welke boortjes, hoeveel accu's, oplader, koffer, etc.?

Je kunt er daarnaast een vergoeding voor vragen, maar al vraag je om 1 euro, dan krijgen veel mensen al het idee: ik betaal toch voor eventuele slijtage en schade? Dus dan moet je nog sneller accepteren als dat het geval is.

Geef je zelf helemaal niets om geld en wil je graag een goede doelen uitleen service zijn, dan ben je super nobel en moet je dat lekker doen. Ik denk dat je veel mensen blij maakt.

Zou je het me persoonlijk vragen? Ik leen alleen tijdelijk uit aan familie, maar dan weet ik dat ze er goed mee om gaan.

It's me Mario

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Simpel excel bestandje en daarin bijhouden wie wat heeft geleend, wanneer en voor hoe lang.

Als je geld wilt vragen, gewoon op Boels zoeken wat zij vragen en daar dan 30% van pakken ofzo. Dan ben je nog steeds veel goedkoper maar heb je wel je kosten gedekt.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-06 15:33

Agent47

I always close my contracts.

Zou ze wel iets laten ondertekenen. Hoe weet je of iemand uit de buurt komt? Stel je krijgt iemand van een dorp verder en die verkoopt dat ding?

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:06

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Mocht je Makita gereedschap hebben, wellicht interessant om te kijken naar de BTC04 accutester. Kan je het aantal oplaadcycles in de gaten houden en ook of er sprake is geweest van overbelasting. Andere merken hebben misschien ook zoiets?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14:53
RobbieB schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 10:20:
Simpel excel bestandje en daarin bijhouden wie wat heeft geleend, wanneer en voor hoe lang.

Als je geld wilt vragen, gewoon op Boels zoeken wat zij vragen en daar dan 30% van pakken ofzo. Dan ben je nog steeds veel goedkoper maar heb je wel je kosten gedekt.
Dit. Of een flat fee van 3 euro per dag per gereedschap ofzo.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren, T6 thermostaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:38
Of, als je niet wilt verdienen, een borg van een tientje.
Krijg je het werkend terug, prima.
Te hard vernaggeld, 5 euro terug.

Zoiets, beetje spelen met bedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 20:37

AMDFreak

Intel is zo..

Vooraf vragen waarvoor het gebruikt gaat worden.

Zo heb ik een keer mijn schuurmuis terugkregen, echter was deze gebruikt om gipsnaden e.d. te schuren..
Uiteindelijk heb ik hem maar helemaal uit elkaar gehaald en schoongemaakt, maar dat was voor mij wel de druppel..
Die desbetreffende persoon hoeft bij mij niets meer te lenen hoor.

Binnen de familie heb ik er niet zo'n moeite mee, daar is het vaak een wisselwerking.
Alleen soms grijp ik zelf mis.. en dan denk ik, wie heeft mijn boorhamer geleend... m'n zusje? M'n vader? Na een rondje bellen is hij vaak wel weer terecht ;)

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik zou alle items zeer duidelijk tag'gen, zodat je altijd kunt zien dat het van jou is.
Daarnaast is het handig om een itemnummer ergens bij te houden (item 33423 is 4+weken bij buurman xyz).

Een goede assettag hoeft niet veel te kosten, is slijtvast .. en eventueel bij grotere items kan een apple tag ook helpen bij mogelijk verlies.

Ook alle accu's duidelijk markeren, er kan gemakkelijk eentje gewisseld worden - en die zie je dan niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-06 19:06

Theo

moederbord

Voor het uitlenen van gereedsachap dat niet zomaar slijt zou ik niet zo snel iets van 'huur' vragen. Ik heb een 28mm pijpenbuiger liggen. Het enige wat je daarmee kunt slopen dat zijn je polsen of een compleet huis :P Zo'n stuk gereedschap gaat niet stuk en slijt niet. Ik zou hiervoor ook geen kosten vragen.

Voor alles op een accu of met zaken die slijten kun je een eerlijke vergopeding vragen voor het slijten. Een accuboor van 200 euro met een accu van 50 euro is na 250 dagen (=500 x opladen?) toch wel toe aan een nieuwe accu. Dan kun je stellen dat je een euro vraagt per dag voor de huur. Qua huurbedrag is het drie keer niks, maar het is wel voldoende om een nieuwe/extra accu te kunnen kopen.
Hetzelfde ook met een cirkelzaag. Zo'n blad slijt gewoon. Vraag je ook daar een euro voor per dag dan heb je altijd een mooi scherp blad erop zitten.

Ik heb een zaagtafgel liggen die ik weleens uitleen aan een paar personen. Hierbij heb ik de deal dat als ze het blad bot vinden ze deze zelf even vervangen. Zij blij want ze hebben enkel de kosten voor een nieuw blad (en niet de kosten voor aanschaf machine en opslag ervan), en ik heb eigenlijk geen kosten voor een nieuw blad die paar keer dat ik gebruik. win-win :)

Persoonlijk zou ik daarom, bij het grootschalig uitlenen, een euro vragen aan huur voor de slijtkosten per dag/weekend. Het handgereedschap (bahco, pijpenbuiger, hamer, breekijzer) dat slijt niet.

Laat ze ook per betaalverzoek betalen. Jij hebt dan gelijk hun naam op papier staan. Desnoods vraag je een symbolisch bedrag van 10 cent voor het handgereedschap zodat er een betaling is, en je de naamgegevens hebt.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBE
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 05-06 16:41
Gewoon borg + kostendekkende vergoeding zou ik als "lener" geen probleem mee hebben zolang de uitlenende partij betrouwbaar is (zodat ik zeker de borg terugkrijg).

Want ik vermoed dat je vooral mensen wil aantrekken die iets zelden nodig hebben en daardoor het niet zelf willen kopen. En niet mensen die komen lenen omdat het gratis is. De laatste groep geef ik ook meer kans om de toestellen te misbruiken (iets gaan gebruiken waarvoor het niet gemaakt is omdat het juiste gereedschap geld kost), niet terug te brengen, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
@MeneerMan

Zoals al aangegeven. Zet je spullen op Peerby. Kun je zelf kiezen of je een vergoeding wil vragen of niet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeneerMan
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 24-05-2024
Bedankt voor alle antwoorden. Een aantal dingen die ik sowieso meeneem aan de hand van jullie advies:
- Borg rekenen
- Bijhouden wie wat waar heeft (doormiddel van tags maar daar ben ik nog niet zeker over)
- Makita accuchecker (@Orion84 's suggestie)
- Bepaalde delen van gereedschap die slijtage ervaren gewoon in kosten rekenen

Precies de suggesties waarnaar ik zocht, nogmaals bedankt.
Verder ga ik ook nog eens naar Peerby kijken, echter vind ik het ook gewoon leuk om het zelf een beetje bij te houden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-06 19:06

Theo

moederbord

Los van alle adviezen vind ik het wel top wat je doet! :D Mocht je in mijn omgeving zitten dan had ik zeker af en toe bij je aangeklopt, en had ik het niet geaccepteerd wanneer je geen huur/slijtagekosten had gerekend voor het elektrisch gereedschap. :)

7400 Wp op het dak

Pagina: 1