RAM slots Gigabyte Z690 AORUS ELITE DDR4 werken niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steem
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-04 13:56
Ik heb een uitvoering: Gigabyte Z690 AORUS ELITE DDR4 (rev. 1.0) moederbord met daarin uitvoering: Kingston Fury Beast RGB KF432C16BBAK2/64 maar ik heb nou in korte tijd 2 RAM slots die het niet meer doen. De RAM sticks zaten eerst in A1 en B1 maar in maart dit jaar kreeg ik blue screens in Windows die wezen op problemen met de RAM. Na het verplaatsen van de RAM sticks naar A2 en B2 was het probleem verholpen. Slot A1 bleek het probleem. Maar vorige week kreeg ik weer problemen en kon ik het oplossen door de RAM stick uit A2 naar B1 te verhuizen. Ook slot A2 lijkt niet meer te werken, dus zitten ze nu in B1 en B2. Ik heb de PC sinds februari 2022 en het baart mij een beetje zorgen dat in zo'n korte tijd 2 slots kapot gaan, maar ik zie niks dat ik verkeerd doe. Ik heb XMP ingeschakeld maar overklok niet. De RAM draait op 3.200MT/s en 1.35v.

Heeft iemand enig idee wat ik nog kan checken of doen?

Lijkt mij sowieso verstandig dat ik even contact opneem met de winkel, want Gigabyte levert 3 jaar "limited local warrant" op moederborden, wat dat ook mag betekenen.

Canon EOS R5 & Ra / RF 15-35 2.8L IS / RF 24-70 2.8L IS / RF 70-200L IS

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:11
BIOS van het moederbord is up to date?

Sws is RAM in A1 en B1 niet goed. Met 2 dimms moet het RAM in A2 en B2 voor dual channel modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:19

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je hebt een Z-serie moederbord, wat over het algemeen alleen gekocht wordt als je een overclockbare processor hebt. Welke CPU heb je? Want als het een K-sku is, moet je even goed opletten of je core enhancements of hoe Gigabyte het noemt uit hebt gezet. Standaard staat dat namelijk aan!

Reden waarom ik dit noem is omdat juist die functie met 13e en 14e generatie Intel processors voor problemen zorgen, met name spontane crashes van o.a. games maar ook BSODs en rare geheugen problemen.

Zie o.a. het nieuws item erover in deze video.

[ Voor 9% gewijzigd door Hero of Time op 20-05-2024 23:18 ]

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:11
Hero of Time schreef op maandag 20 mei 2024 @ 23:14:
Je hebt een Z-serie moederbord, wat over het algemeen alleen gekocht wordt als je een overclockbare processor hebt. Welke CPU heb je? Want als het een K-sku is, moet je even goed opletten of je core enhancements of hoe Gigabyte het noemt uit hebt gezet. Standaard staat dat namelijk aan!

Reden waarom ik dit noem is omdat juist die functie met 13e en 14e generatie Intel processors voor problemen zorgen, met name spontane crashes van o.a. games maar ook BSODs en rare geheugen problemen.

Zie o.a. het nieuws item erover in deze video.
[YouTube: HW News - Intel is a Cluster, NVIDIA Blackwell Boosts Production, Sony "Still Learning"]
Februari 2022 was er nog geen 13e en zeker geen 14e gen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steem
Bedankt voor de reacties maar het is idd geen 13 of 14e generatie maar een 12e. Ik heb de uitvoering: Intel Core i7-12700 Boxed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-09 16:49
Buis updaten. Ram in a2 b2 (zoals in de handleiding staat) en volledige cmos reset uitvoeren op het bord zelf.

Hoe gaat het dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik zou een aantal dingen proberen:
• BIOS updaten
• Eerst eens proberen zonder XMP. XMP is eigenlijk nog altijd (automatisch) overklokken zonder garantie dat het werkt!
• Controleer of je RAM op de QLV lijst van het moederbord staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steem
Ik zal nog eens naar de bios versie kijken. Heb gisteren ook over het bericht van Uzska heengelezen, sorry!

Overigens realiseer ik mij nu dat ik de RAM eerst in A2 en B2 had, conform de handleiding van het moederbord. Dus wat ik zei is foutief. Ze zitten nu echter wel in B1 en B2.

Hoe test ik goed welke slots het nog doen? Ik ben gewoon steeds met 1 stick de slots langs gegaan. In B1 en B2 werkte het wel, A1 en A2 niet.

Ik heb realiseer ik mij nu ook de vorige keer de stick alleen even uit A2 gehaald en weer teruggeplaatst en toen deed hij het weer. Dat zou betekenen dat er nooit een stick in A1 heeft gezeten.

[ Voor 23% gewijzigd door Steem op 21-05-2024 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-09 16:49
Met 1 stick werkt het ook niet altijd in ieder slot. Daarom ook de handleiding volgen. Daar staat precies in welke je moet gebruiken met 1 stick, 2 sticks en meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-09 10:54
Heb je onlangs de CPU uit de socket gehad en weer terug geplaatst? Het klinkt voor mij heel erg als een pinnetje of een paar pinnetjes die schade hebben opgelopen in de CPU socket.
Dat geeft vaker vage klachten m.b.t. RAM en sockets die wel of niet stabiel werken.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steem
Sorry voor de late reactie, veel tussen gekomen. Ik heb zowel de BIOS geüpdatet alsmede de CMOS gereset, zonder resultaat. Toen naar de cpu gekeken en daar bleek wat koelpasta op de pinnetjes van de socket gelekt. Geen idee hoe, want ik ben daar relatief zuinig mee. Maar tijdens het schoonmaken ging het mis, en heb ik wat pinnetjes krom getrokken. Na 4 uur proberen dit goed te krijgen heb ik het opgegeven en een nieuw bord gekocht. (Een Aorus Elite DDR4 AX Z790).

In ieder geval nog bedankt voor de reacties en tips!

Pagina: 1