Sonos echt de beste oplossing voor mijn setup?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horatius
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-05 19:36
Ik ben een nieuw audiosysteem aan het bouwen voor mijn nieuwe appartement en was op zoek naar wat mijn opties zijn voor de functies die ik wil. Een Sonos-systeem kwam als beste uit de bus en daar ben ik niet al te blij mee. Dus nu ben ik hier om andere oplossingen en ideeën voor mijn setup te vragen. Ik denk dat ik enkele oplossingen gemist of over het hoofd gezien heb.

Ik wil een kwalitatief geluidssysteem voor mijn tv-setup. Met eARC en VRR support, passieve of actieve boxen is een nog niet gemaakte keuze.

Op deze setup wil ik een platenspeler aansluiten en ook Spotify kunnen streamen. Zodat al deze drie ingangen profiteren van het geluidssysteem.
Dus de receiver zou moeten kunnen streamen (kan gedaan worden met een extra box), HDMI ondersteunen en een extra line-in hebben.

Oplossingen:

Sonos Amp, ondersteunt eigenlijk alles wat ik nodig heb en voegt ook de mogelijkheid toe om 2 satellietspeakers aan de setup toe te voegen zonder bedrading. Ook de mogelijkheid voor multi-room op termijn.

Sonos soundbar + line-in speaker. Hetzelfde als hierboven, maar elimineert de noodzaak voor extra luidsprekers.

Receiver setup, Denon ondersteunt Spotify Connect en heeft enkele AVRs die niet te duur zijn. Maar het is een vrij groot systeem, niet veel goedkoper dan Sonos en HEOS is niet de best beoordeelde als ik het goed heb.

Iets als de Wiim box, net gevonden en weet niet zeker wat ik ervan moet denken. Zou ook kunnen aansluiten op mijn bestaande 2 Nest Audio speakers. Beoordelingen zijn niet geweldig, benieuwd naar de software-ondersteuning en zal niet kunnen upgraden van 2.1 hiermee.

Alle input is zeer gewaardeerd!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Welk budget en welke audiofiele kwaliteit heb je in gedachten?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horatius
Budget heb ik niet helemaal vast staan, ligt eraan welke features ik kan krijgen voor welke prijs. Dus kosten-kwaliteit is relevant.

Maar als we kijken naar een oplossing met Sonos AMP (700 euro ongeveer), dan daarbij een stereo speaker set voor 500 euro. Kom je op 1200 euro, denk dat dat een mooi budget is maar oprekbaar.

Audiofiele kwaliteit heb ik niet de hoogste eisen, niet zeer ervaren en open tot veel. Moet daar in meer uitproberen en ontdekken maar denk dat een Sonos soundbar mij uiteindelijk zou teleurstellen als ik interpreteer wat ik lees.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snuitebolletje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16-05 12:06
Kijk ook eens naar Yamaha Musiccast. Het meest flexibele, genoeg versterkers met Phono, en/of HDMI eARC.

Bijv. uitvoering: Yamaha RX-V6A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:47
De WiiM AMP scoort juist wel goed: https://www.audiosciencer...g-amplifier-review.52372/

Voordeel van een receiver is natuurlijk dat je er altijd room correction software bij krijgt.

Verder zet je gewoon alle voor- en nadelen op een rijtje, dan kom je er vanzelf achter wat voor jou het beste is.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:01
uit welke bus kwam Sonos het beste, en wat mis je nu? Wat heb je nu? Mis je Connectivity? of geluidskwaliteit? Gebruikersgemak?
Je houdt je bezig met actief vs passief... Dat is geen basisvraag. Iets vanwege HEOS laten schieten ook niet.

Ik denk dat je het volgende moet afvragen:
  • Wat is de verhouding audio/video waarvoor je de boel gaat gebruiken?
  • Wil je 5.1, 7.1, 9.2.4 of stereo?
  • Wat is het budget? 1200 euro, en iets meer indien je de bestaande Sonos spulleboel verkoopt.
Minder relevant als basis, maar wel om rekening mee te houden:
  • Kun/wil je een zaterdag uittrekken om kabels aan te leggen?
  • Heb je ruimte voor een receiver, of wil liever niet.
  • Is het wegdoen van Sonos een optie?
Voor muziek ben ik nog van geen enkele soundbar onder de indruk geraakt. Voor films vind ik een soundbar aantrekkelijker, maar er is niets wat aan mijn simpele 5.1 setup tipt. Ook audio-leken geven aan dat het wel heel gaaf klinkt.

[ Voor 5% gewijzigd door 107mb op 22-05-2024 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Passieve speakers gaan ook niet stuk. Naast de TV staan ze al 25 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
bouwfraude schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 16:59:
Passieve speakers gaan ook niet stuk. Naast de TV staan ze al 25 jaar.
euh, foamranden die volledig vergaan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:07
107mb schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 16:32:
[...]

Die kan je repareren! Dus ja, het eeuwige leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
107mb schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 16:32:
[...]
Gewoon goed spul kopen. Vifa units die nog ouder zijn mankeren ook niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horatius
Edit: sorry voor de opmaak, had het beter maar moest per direct gaan.
107mb schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 10:43:
uit welke bus kwam Sonos het beste, en wat mis je nu? Wat heb je nu? Mis je Connectivity? of geluidskwaliteit? Gebruikersgemak?
Je houdt je bezig met actief vs passief... Dat is geen basisvraag. Iets vanwege HEOS laten schieten ook niet.

Ik denk dat je het volgende moet afvragen:
  • Wat is de verhouding audio/video waarvoor je de boel gaat gebruiken?
  • Wil je 5.1, 7.1, 9.2.4 of stereo?
  • Wat is het budget? 1200 euro, en iets meer indien je de bestaande Sonos spulleboel verkoopt.
Minder relevant als basis, maar wel om rekening mee te houden:
  • Kun/wil je een zaterdag uittrekken om kabels aan te leggen?
  • Heb je ruimte voor een receiver, of wil liever niet.
  • Is het wegdoen van Sonos een optie?
Voor muziek ben ik nog van geen enkele soundbar onder de indruk geraakt. Voor films vind ik een soundbar aantrekkelijker, maar er is niets wat aan mijn simpele 5.1 setup tipt. Ook audio-leken geven aan dat het wel heel gaaf klinkt.
Ik heb momenteel geen Sonos, alleen 2 Google Nest Audio maar geluidskwaliteit is vrij matig en gebruiksgemak is prima.

Maar ik ga een nieuw appartement inrichten, huur, kabels trekken is dus verre van optimaal. Maar de 2 front speakers en een sub met kabels is geen probleem. Ik vind receivers vaak aan de grote kant en heb veruit het meeste ervan niet nodig maar als het is zeker een optie.

Sonos kwam uit mijn vooronderzoek het beste omdat het alles bied wat mijn feature lijstje bevat;
-Kan eigen speakers aansluiten en dus kiezen voor kwaliteit, hierop eenvoudig spotify streamen
-TV aansluiten met HDMI ARC
-Op diezelfde speakers dus een platenspeler aansluiten
- Eenvoudig 2 extra satelliet speakers aansluiten, dat deze draadloos kunnen is significant.
- Gebruiksgemak icm kwaliteit en prijs is mijn drijfveer achter dit systeem.

Dus mijn plan momenteel is om een systeem aan te sluiten waarop ik spotify heen kan streamen (zonder de TV aan te moeten hebben) en een platenspeler op kan zetten. Beginnend zal het 2.0 zijn maar op termijn naar 4.1.

Om het simpel neer te zetten:
Ik wil een kwalitatief goed audio systeem bij mijn TV, hierop wil ik ook mijn muziek afspelen welke in de vorm van vinyl en Spotify komt. Ik bouw systemen graag overtijd uit, Multi-room is een grote plus.

Een standaard receiver zou de oplossing zijn voor de 3 inputs mits deze auto sensing ondersteunt.

Nog een beetje rondgekeken en ben tot deze opties gekomen:
[list]

Wiim AMP + 2 passieve boekenkast speakers
Voordelen:
[list]

Super klein en elegant
• Ruimte correctie
• Gebruiks gemak
• Stroomverbruik
• Makkelijke multiroom audio

Nadelen:
  • Geen surround, Wiim Ultra welke later dit jaar uitkomt ondersteunt dit misschien wel
  • Geen mogelijkheid een center toe te voegen
[/li]

Receiver + 2 passieve speakers.

Voordelen:
  • Veel opties, makkelijk uitbreidbaar
  • Kwalitatief waarschijnlijk beter
Nadelen:
  • Groot
  • Energieverbruik
  • Audio sensing hoor ik niet al te veel goeds over
  • Multiroom vereist kabels of HEOS
  • Duurder

Wiim Pro (plus) en receiver combineren:
Voordelen:
  • Alles van hierboven
Nadelen:
  • Autosensing van de AVR moet nogsteeds goed werken
  • 2 apparaten en dus ook duurder
  • nogsteeds grote AVR
  • [/li]
  • Sonos oplossing; duur, geen center speaker tenzij soundbar, lock-in en kwalitatief inleveren.[/i]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
jeroen3 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 16:54:
[...]

Die kan je repareren! Dus ja, het eeuwige leven.
Alles kun je repareren, dus alles heeft het eeuwige leven 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16-05 15:18
Je zou nog naar Bluesound kunnen kijken, dit is een Sonos variant met vrijwel dezelfde functies, scala aan draadloze speakers en o.a. ook een versterker.
Een bepaalde groep verkiest Bluesound boven Sonos omdat Bluesound met klasse-D versterkers van het Nederlandse merk Hypex werkt en dat zou audiotechnisch net wat beter zijn dan de versterkers van Sonos.

Ik heb zelf al weer enige jaren de Sonos AMP draaien, op twee retro Scandyna Megapod speakers en ik moet zeggen dat het geluid alles behalve tegenvalt. De versterker kan ondanks zijn kleine formaat prima leveren.

[ Voor 26% gewijzigd door Theo74 op 24-05-2024 08:01 ]

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
@Horatius Ik zit ook ongeveer in dezelfde situatie, waar ik ook binnenkort een keuze wil maken.

Ik was al licht op weg in het sonos ecosysteem, maar na het recente 'debacle' (en niet het eerste!), wat toch m'n vertrouwen wat weg neemt naar de toekomst, ben ik op zoek naar alternatieven. Vooral is de gedachte in me opgekomen dat ik helemaal all-in gaan in 1 fabrikant/ecosysteem best wel veel risico met zich meebrengt. Een app met 1 device is geen probleem, en is leergeld. Een app met 3000 euro aan speakers aan, en je zit 'vast' als het bedrijf ooit een richting op gaat die je niet zint.

Je bent dus volledig afhankelijk van de kortzichtige 'silicon valley' bedrijfsvoering voor wat betreft de bruikbaarheid en kwaliteit van je systeem. Nogal volatiel.

Anyway, hier dus ook
  • liefst geen receiver (groot en ik zou ook slechts weinig van de mogelijkheden gebruiken).
  • liefst geen kabels trekken, dus een meer een 'consumer' draadloze oplossing. Wellicht 'riskanter' (wat betreft robuustheid) dan gewoon kabels trekken naar passieve speakers, maar dat is een overweiging die ieder voor zich maakt.
  • Ook geen 'audiofiel' profiel. Ik zoek gewoon fijn, helder, bovengemiddelde geluidskwaliteit. Maar ik kan en wil me echt niet bezighouden met room correctie, microfoons en al dat andere wazige audiofiel geblaat. Want dan ben ik weer een hobby (of obsessie) 'rijker' en vatbaar voor een oneindige rabbit hole. 90% van het resultaat, met 10% van de moeite, ipv 100% van het resultaat met 200% van de moeite.
  • Op zich een relatief kleine woonkamer, dus het hoeft hier ook geen overbemeten systeem te zijn om toch 'zeker genoeg te hebben'. Ik wil me dus ook niet het hoofd op hol laten brengen met irrationele zorgen en bedenkingen. Ik WEET gewoon dat bvb de kleine rear speakertjes van bose genoeg zijn voor wat ik wil, een fijn ruimtelijk gevoel. Maar als je je tweakers hart laat spreken, kom je zo uit op halve front spakers voor je rears...
Ik ben de laatste dagen dieper aan het lezen ivm bose. Ik wil zo ook binnenkort eens live proberen te testen/horen. Ik vermoed dat het meer dan voldoende zal zijn voor mijn wensen.

Ik hoor ook dat het tussen sonons en bose echt gelijk oplooopt in de reviews wat betreft geluidskwaliteit. Soms lichte voorkeur voor het ene of voor het andere, maar duidelijk in dezelfde categorie.

Ik heb ook de eis geschrapt om de tv surround absoluut te willen laten meedraaien in een multiroom opstelling. Vraag jezelf eens af hoe vaak je dit wil gebruiken? En of er geen andere manieren zijn om multiroom te realiseren, en waarvoor je multiroom wil.

Als je overal in huis, in sync, achtergrond muziek of radio wil luisteren, kan dat ook met een 4 tal Homepods, of een ander product in die richting. De tv setup is dan voor de tv, of muziek luisteren in de woonkamer.

Dat al willen loslaten, zorgt voor veel meer vrijheid in je keuze. Sommige dingen 'moeten' dan niet en zijn veel minder belangrijk. Zoals software, apps en dergelijke.

Als je iets anders vindt, hoor ik het graag! Heos hoor ik ook wisselende berichten over, en yamaha musicast schijnt al helemaal een ramp te zijn.

Sonos staat echt op 1 in deze markt, dat moet gezegd. Goed geluid, design, connected, luxe audioproducten voor de gemiddelde consument. Bose komt in mijn research nog het meest dichtbij, maar het is natuurlijk geen sonos. Met dichtbij komen bedoel ik: geluidskwaliteit, enthousiast level, gebruiksgemak, consumenten spul voor iemand die gemakkelijk een leuk systeem wil opzetten.

Moeilijke oefening voor wie kabels en de AVR wil vermijden! Met kabels en AVR zijn er dan net wel weer 20 mogelijke oplossingen en merken...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 107mb
@Amos_x Waar zal ik beginnen?

je geeft aan dat je niet in een ecosysteem wil vastzitten. Dus kom je met Bose aanzetten? Dat zijn zo ongeveer de uitvinders van een vendor lock-in.

Ook heb je het over kortzichtige silicon-valley bedrijfsvoering"". Geen idee wat je daarmee precies wil zeggen, maar als ik mag raden wil je niet overgeleverd zijn aan de grillen van een merk. Ik denk dat het wel meevalt. Zolang Bose, Sonos e.d. de consument succesvol doen geloven dat ze de beste beleving garanderen en ze er dus bakken geld mee verdienen, zullen ze doorgaan met het uitbrengen van apparatuur.

AVR's zijn vaak groot, lomp en zwart. De prachtige NR serie van Marantz is een uitzondering. Wat betreft de mogelijkheden van een AVR die je niet gaat gebruiken? ik heb een lompe vierkante zwarte denon, en gebruik het voor: Source select, aansturen van speakers en streaming audio. Precies dat wat je met Sonos/Bose ook doet.

Ik snap het probleem nooit van kabels trekken: plinten er af, kabels trekken, plinten er aan. Kost je een zaterdag. Verder heeft elke actieve speaker voeding nodig. Dus kabels.

Je zet Audissey Room Correction weg als audiofiel geblaat. Daar doe je dat systeem echt te kort mee. Het is een fantastische aanvulling. Daarnaast kent Sonos ook een inmeet-functie en Bose ongetwijfeld ook. Dus die merken houden zich dan ook met Audio-voodoo bezig?

Je hoeft geen audiofiel product. Je klinkt als een toekomstige klant van Sonos/Bose

Anyway. Alles wat geen Bose of Sonos is kraak je af met semi-grappige oneliners. Het is dus duidelijk dat je al een keuze hebt gemaakt en daarom snap ik niet waarom je deze reactie hebt gepost. Doe waar je blij van wordt en koop zo'n all-in-one eco-systeem.

Mocht je naar Bose gaan luisteren, vraag je dan af waarom je nergens Bose met een ander systeem kunt/mag vergelijken. Daar is een reden voor....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-05 14:00
Marantz heeft de nr1510
Lijkt aan de meeste van je voorwaarden te voldoen

uitvoering: Marantz NR1510 Zwart

Je kunt ook op zoek naar een 2e hands yamaha rx-as710d
Ik heb de rx-s601d en ben daar meer dan tevreden over.

Heeft voldoende vermogen om de woonkamer van muziek te voorzien en musiccast werkt super.

Alleen heeft deze geen phono ingang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horatius
ronnie vd schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 19:09:
Marantz heeft de nr1510
Lijkt aan de meeste van je voorwaarden te voldoen

uitvoering: Marantz NR1510 Zwart

Je kunt ook op zoek naar een 2e hands yamaha rx-as710d
Ik heb de rx-s601d en ben daar meer dan tevreden over.

Heeft voldoende vermogen om de woonkamer van muziek te voorzien en musiccast werkt super.

Alleen heeft deze geen phono ingang.
Hmmm dank voor de input maar de Yamaha mist eARC. Maar in ieder geval ben op deze opties uitgekomen:

uitvoering: Sony TA-AN1000
+ Geen app, dus lokaal zonder gehannes
+ Vrij goedkoop 2 draadloze surrounds toevoegen
+ Sony room correction is volgenmij uitstekend mbt phantom speakers

- Geen phono pre amp
- Geen banaanstekkers
- Geen multi room opzichzelf naast assistent integratie (wiim upgrade later?)
- 750 euro

uitvoering: Yamaha RX-V6A
+ Kan makkelijk 2 musiccast toevoegen als surround
+ Phono input

+/- 600 euro

- Surround speakers zijn duurder dan die van Sony en geen mogelijkheid tot upfiring voor dolby atmos
- Musiccast lijkt niet heel positief voor de dag te komen
- App nodig

uitvoering: Denon AVR-X1700H
+ Goedkoop 480

+/- heos multiroom

- Geen draadloos surround
- App

uitvoering: WiiM Amp Grijs
+ Mooi begin punt, goedkoop, 350
+ Mutli room is uitbreidbaar met elk merk
+ Draadloos surround lijkt op de agenda te staan
+ Connectiviteit is heel goed
+ Compact

- Geen phono input, ultra krijgt die wel
- App, dus niet lokaal
- Geen center speaker mogelijk

Momenteel voelt het of ik nu bespaar met de WIIMHome maar het een mooi begin is of gelijk een sprong dieper maak met een receiver en dan bied de Sony het complete pakket en een geweldig upgrade pad. Of mis ik nog iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
hoezo is het kunnen gebruiken van een app een minpunt. Op mijn Denon kan ik ook een app aansluiten, ik gebruik het echter zelden.

Daarnaast heb ik nooit het gebruik van multiroom begrepen en waarom dat in de receiver ingebouwd moet zitten. De enkele keer dat ik in de keuken en woonkamer gelijktijdig muziek wil luisteren kies ik op mijn iPhone de Denon (woonkamer) en Ikea speakers (keuken) als bluetooth speakers. Met nadruk op enkele keer. TV geluid multiroom is sowieso onzin.

Draadloze rearspeakers zijn natuurlijk nooit draadloos vanwege de voedingskabel. Tevens is het meestal wel mogelijk om een kabeltje te leggen. Kost je eenmalig een zaterdag klussen, dus de veelvuldige roep om een kabelloze setup heb ik ook nooit begrepen.

nog twee pluspuntjes voor de denon:
- deze heeft een phono input, dus geen phono amp nodig.
- Room correction met Audissey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
107mb schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 08:03:

Draadloze rearspeakers zijn natuurlijk nooit draadloos vanwege de voedingskabel. Tevens is het meestal wel mogelijk om een kabeltje te leggen. Kost je eenmalig een zaterdag klussen, dus de veelvuldige roep om een kabelloze setup heb ik ook nooit begrepen.
*KNIP*

Ik heb niets tegen bekabelde home theater systemen en ik weet prima waarover ik praat. Mijn opzoekingswerk naar draadloze systemen is bewust en goed beseffende wat de compromissen en nadelen zijn. Maar dat is het leven, elke keuze is een compromis.

Ik heb mezelf beloofd niet weer die 'rabbit hole' in te duiken van de full size home theater setup, tenzij ik nogmaals verhuis en er echt, op z'n Amerikaans, een aparte echte home cinema aan kan wijden. Met voorzetwanden op alle vier de wanden, alles weggewerkt, akoustisch behandeld, enz... Iedere andere configuratie heeft voor mij geen zin meer. Te veel gedoe voor incremental, minimal gains tov de betere wireless/connected systemen voor het weinige dat ik er gebruik van maak (70% muziek, 30% video/film). En ik heb ook genoeg aan te merken op bose/sonos/HT-A9, wees daar maar zeker van.

Een echte AV setup, 400 Watt RMS is voor de gemiddelde woonkamer 10x overkill.

Voor de keuze gesteld, haal ik ook liever een AVR + bedraadde setup, want onder de streep kom je gewoon goedkoper uit voor top kwaliteit. De prijs van AVR's is compleet ingezakt. Iemand uit de familie haalde onlangs nog een topmodel voor prijzen die ik vroeger niet voor mogelijk hield.
Hint, er is ook een reden dat die dingen niets meer kosten voor een goed baseline model, namelijk omdat niemand ze nog hoeft. De gewone consument wil er niet meer aan, en daar is een reden voor.

Persoonlijk wil ik m'n woonkamer zoveel mogelijk qua ruimte maximaliseren, en zo weinig mogelijk dingen in kwijt, om een net gevoel en ruimte te hebben. En gemakkelijk te onderhouden (geen moeilijk bereikbare hoekjes rond meubels/stands/...)

Ik zit ook in het kamp "geen tv meubel", is nergens meer voor nodig. Bij de ombouw die ik deze zomer plan komt er een JALG stand. En ook, er is al een heel diep meubel nodig om de gemiddelde AVR in kwijt te kunnen (allemaal 40+cm diep) en dan heb je nog alle tulp/kabels die aansluiten, en ook echt een dust-nest zijn na verloop van tijd. En als je alles netjes weg werkt in een meubel, is het ook een gedoe om een extra hdmi aan te sluiten. De ideale plaats voor een AVR/AMP is OP een meubel, waar je er goed aan kan.

En trouwens, wat dat zaterdagje werk betreft. Ik heb spijtig genoeg op 2 van de 4 muren (rechthoek) in de woonkamer een opening. (deur en doorgang). Dus ik kan niet volledig rond vanop de tv-muur naar de andere kant, en naar achter, via de plinten. Heb er al m'n hoofd over gebroken. Via plafond kan niet meer: in de hoogte de hele muur open slijpen x4 of x5 (!!) en verlaagd plafond afbreken. Eventueel een sleuf in de vloer slijpen, maar dan moet de vloer er af. En dat is een vloer die je niet kan afnemen en terugplaatsen zonder schade, en een heel stuk opnieuw zal moeten leggen. Kostprijs voor het 'zaterdagje slijpen' |:( |:( gemakkelijk 3000+ euro en een paar weekends werk, slijpen (hele huis onder het stof), pleisteren... Nee bedankt. |:(

Welkom in de echte wereld.

Bespaar je trouwens de moeite, mijn enige bedoeling was de OP adviseren, geen interne discussie IN het topic aangaan. Alle reacties zouden in deze naar de OP moeten gericht zijn. Ik zal dit topic niet meer opvolgen.

@Horatius Ik dacht dat je nog twijfelde over wireless setups zonder aparte AMP/AVR, en dat als mogelijkheid achter de hand hield. Nu zie ik dat je shortlist enkel AVR's zijn, al dan niet met wireless connectiviteit.

[ Voor 10% gewijzigd door FeaR op 29-05-2024 09:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:35
Daarnaast heb ik nooit het gebruik van multiroom begrepen en waarom dat in de receiver ingebouwd moet zitten. De enkele keer dat ik in de keuken en woonkamer gelijktijdig muziek wil luisteren kies ik op mijn iPhone de Denon (woonkamer) en Ikea speakers (keuken) als bluetooth speakers.
Dan is het het niet voor jou. Redenen waarom je het wel zou kunnen willen:
1. Als je wel regelmatig in meerdere ruimtes dezelfde muziek wil hebben
2. Als je een eenduidige manier van bedienen wil voor je muziek, dat muziek aanzetten in keuken, kantoor en woonkamer (of alle drie tegelijk) precies hetzelfde werkt.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-05 15:47

Toshirou

Vinyl Surfer

Wat mij betreft heb je aan twee bookshelf speakers van bijvoorbeeld KEF (LS50/R3 of de Q-serie), JBL (de HDI series, niet het prut) of Monitor Audio en een kleine D-klasse versterker zoals de Argon Audio SA1-MK2 + Argon Audio Solo meer dan genoeg. De versterker heeft HDMI-Arc naast de reguliere aansluitingen en een compacte maar goed klinkende streamer erbij om alles te kunnen beluisteren.

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horatius
hoezo is het kunnen gebruiken van een app een minpunt. Op mijn Denon kan ik ook een app aansluiten, ik gebruik het echter zelden.
Omdat als het zonder app kan een goede vuistregel is dat het lokaal werkt ookal gaat het bedrijf failliet oid. Of kijk naar Sonos waar features verdwijnen, maar hoe meer lokaal kan draaien hoe beter, stukje mentaliteit hier op Tweakers.
Daarnaast heb ik nooit het gebruik van multiroom begrepen en waarom dat in de receiver ingebouwd moet zitten. De enkele keer dat ik in de keuken en woonkamer gelijktijdig muziek wil luisteren kies ik op mijn iPhone de Denon (woonkamer) en Ikea speakers (keuken) als bluetooth speakers. Met nadruk op enkele keer. TV geluid multiroom is sowieso onzin.
- Het is een punt van puur gemak dat wanneer ik van ruimte wissel de muziek naadloos doorloopt. Sommige mensen snappen ook het nut van een robotstofzuiger niet. Mensen verschillen.

-Ik zeg ook niet dat het in de receiver ingebouwd moet zitten, is alleen een pluspunt want scheelt een extra apparaat en uitgave. Ook heb ik het nooit gehad over TV geluid multiroom.
Amos_x schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 09:11:
@Horatius Ik dacht dat je nog twijfelde over wireless setups zonder aparte AMP/AVR, en dat als mogelijkheid achter de hand hield. Nu zie ik dat je shortlist enkel AVR's zijn, al dan niet met wireless connectiviteit.
Klopt, maar ben tot de conclusie gekomen dat die niet bieden wat ik wil. Alleen WiimHome komt in de buurt en kan ik je ook aanbevelen naar te kijken.

Want wireless setups bestaan al nauwelijks en dan zeker niet in de vorm of prijs wat ik wil. Ze hebben allemaal wel een combinatie van het onderstaande.
- Godsduur
- Complete vendorlock
- soundbar ongeveer verplicht

Mijn conclusie dat voor mijn gebruik een AVR eigenlijk gewoon verplicht is. Maar mocht je nog willen kijken zijn dit de opties die ik tegenkwam:
Bluesound, HEOS, AudioPro, Musiccast, Sonos, Bluesound.

Maar als je geen soundbar wilt ivm kwaliteit en toch opties is WiimHome het enige resultaat of een AVR icm streamer.
Toshirou schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 09:53:
Wat mij betreft heb je aan twee bookshelf speakers van bijvoorbeeld KEF (LS50/R3 of de Q-serie), JBL (de HDI series, niet het prut) of Monitor Audio en een kleine D-klasse versterker zoals de Argon Audio SA1-MK2 + Argon Audio Solo meer dan genoeg. De versterker heeft HDMI-Arc naast de reguliere aansluitingen en een compacte maar goed klinkende streamer erbij om alles te kunnen beluisteren.
Ja dat is dus ook mijn conclusie met de WiimAMP (streamer en AMP voor enorme prijs kwaliteit verhouding), dan nog een phonoamp erbij of wachten op de WiimUltra.

Die KEF LS50 zijn echt prachtig maar wel goed duur. Zat momenteel vooral te kijken naar Dali, Argon, Monitor Audio of iets dergelijks te kijken. Ergens tussen de 300-700~ voor een set. Evt later subwoofer bij te kopen (SVS is iedereen laaiend over). Dan zou ik + phono amp ergens tussen de 700 en 1200 klaar zijn.

Maar toch genieten van goede speakers bij mijn tv, vinyl en spotify. Met mogelijkheid tot uitbreiding met sub en multiroom icm bestaande nest audio.
Geen dolby, center speaker of surround (surround werken ze aan).

(of Sony AVR met ultiem upgrade path open maar flink meer geld op korte termijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
Horatius schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 17:50:
[...]

Klopt, maar ben tot de conclusie gekomen dat die niet bieden wat ik wil. Alleen WiimHome komt in de buurt en kan ik je ook aanbevelen naar te kijken.
Wiim heb ik naar gekeken. Nog niet helemaal overtuigd, ik moet er misschien nog eens induiken. Geen idee hoe de reviews zijn en of het softwarematig stabiel en bugvrij is. Dat is het probleem van (te veel) software. Hoe dommer, hoe minder er mis kan gaan, en hoe meer software er in het plaatje zit, hoe meer alles staat of valt met de kwaliteit van die software. Dan moet het echt meteen verdomd goed zijn, want niemand heeft zin in het debuggen van een audio setup.
Want wireless setups bestaan al nauwelijks en dan zeker niet in de vorm of prijs wat ik wil. Ze hebben allemaal wel een combinatie van het onderstaande.
- Godsduur
- Complete vendorlock
- soundbar ongeveer verplicht

Mijn conclusie dat voor mijn gebruik een AVR eigenlijk gewoon verplicht is. Maar mocht je nog willen kijken zijn dit de opties die ik tegenkwam:
Bluesound, HEOS, AudioPro, Musiccast, Sonos, Bluesound.
Ik wil op korte termijn toch nog de Bose testen. Ja, consumentenmerk, software misschien middelmatig. Het moet 1 ding doen, HT, zonder problemen (en steeds goed verbinden met de speakers)

Sonos wil ik stilletjes aan afbouwen. Ik heb enkele producten maar niet overtuigd van de algehele bedrijfsvoering/filosofie. Jammer wel.

Musiccast heb ik afgeschreven. Ik lees en hoor er te veel slechte dingen over. Veel bugs, niet stabiel, en nogal wisselvallig. Dan heb ik het over connectiviteit.

Zelfs Harman Kardon doet iets van multiroom. Maar daar verwacht ik ook niet veel van.

Ik begrijp je punt dat voor een goede kwaliteit/prijs verhouding, en een no nonsense, stabiele goed werkende setup, een AVR verplicht is. Ik heb zelf lang een 5.1 onkyo set gedraaid (is nu verouderd, full HD, maar zou ik eigenlijk opnieuw kunnen inzetten door de tv als hdmi hub te gebruiken en enkel audio uit te voeren van de tv naar de AVR), en later zelfs een simpele 2.0 setup met Qacoustics speakers en een simpele 2.0 channel AMP. Bedraad.

Zelfs dat laatste was voor mijn gebruik eigenlijk meer dan prima. Mooi helder geluid, meer dan luid genoeg, gemakkelijk in gebruik (afstandsbediening) en prachtig voor muziek zonder 'vermoeiend' te klinken.

Zoveel blockbusters kijk ik zelfs niet. Dus ik heb echt weinig aan dat ruimtelijke effect van surround. Maar het is wel fijn af en toe...

Ik geef mijn zoektocht nog niet op, naar een draadloos systeem. Omdat slijpen een 'zaterdagje werk' jammer genoeg in mijn situatie ECHT niet de oplossing is. Was het maar zo. Ik wil ook eens uitzoeken of er nog draadloze systemen zijn die een eigen RF ding opzetten, ipv te leunen op een voor hun 'externe component' namelijk de wifi in huis. Vind ik altijd zo jammer, de speakers staan max. 4-5m verder, 'beam' dan meteen je data er heen met een simpelle transmitter. Waarom altijd via het netwerk, waar je meteen afhankelijk bent van een vage setting die misschien alles om zeep helpt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Wij hebben vroeger Sonos gehad maar waren niet zo heel tevreden over de geluidskwaliteit. Het klonk allemaal wat vlak en kunstmatig.

We hebben nu een WiiM Plus en een Pro en zijn daar bijzonder tevreden over. Geluidskwaliteit is heel goed, net zoals Multi Room en vooral het bedieningsgemak van de app. Die heel veel instellingen kent.

Ook komen er zeer regelmatig software updates door met nieuwe features. Handig is dat je je Spotify playlists en Daily Mixes ook zo als presets in de WiiM kunt instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horatius
CR2032 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 23:04:
Wij hebben vroeger Sonos gehad maar waren niet zo heel tevreden over de geluidskwaliteit. Het klonk allemaal wat vlak en kunstmatig.

We hebben nu een WiiM Plus en een Pro en zijn daar bijzonder tevreden over. Geluidskwaliteit is heel goed, net zoals Multi Room en vooral het bedieningsgemak van de app. Die heel veel instellingen kent.

Ook komen er zeer regelmatig software updates door met nieuwe features. Handig is dat je je Spotify playlists en Daily Mixes ook zo als presets in de WiiM kunt instellen.
Oeh goed om te weten! Met welke spelers heb je dit gecombineerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luc_10
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15-05 09:10
Misschien een beetje laat om te reageren, maar ik heb juist al mijn Sonos (2xAmp & 1xBeam) + Bluesound Powernode buiten gegooid. (= verkocht).
Reden verhuis van huis naar appartement & het vertrouwen in Sonos, na 15 jaar hevige gebruiker te zijn geweest, is helemaal zoek.
Dit was een echte buitenkans om alles eens terug te bekijken en allerlei testen te lezen.
Het is een Denon 550 soundbar geworden met 2 x Denon 250 en 2 x Denon 150 luidsprekers. (op verschillende Ama zons te vinden met een serieuze korting)
De Heos app valt goed mee, want ik had al van verschillende mensen kritiek gelezen dat die app niet zo handig was. TuneIn & Spotify & Nas connectie waren heel vlug in orde.
Het enige dat helemaal anders is, is de indexatie van uw eigen Nas muziek collectie. Dat zal even duren dat ik de nieuwe manier van presenteren gewoon ben.
Groot voordeel is dat alle modellen HiRes tot 24/192 aankunnen.
Het geluid klink minstens even goed als bij Sonos. Maar niet zo goed/fijn/duidelijk als de combinatie Bluesound Powernode & Kef LS50.
Tot nu toe ben ik heel tevreden van mijn overstap van Amp/Powernode & telkens bekabelde luidsprekers naar totaal wireless luidsprekers. In mijn huidig huis had ik tijdens de bouw de kabels in de muur laten inbouwen zodat die kabels niet opvielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 14-05 21:03
Ik ben juist heel tevreden over mijn Sonos installatie. Toegegeven ze waren even de weg kwijt met de app bediening maar dat is nu opgelost. De installatie zelf heeft het altijd super goed gedaan en is heel stabiel dankzij het eigen wifi systeem (en ook Bleutooth). Ze hebben een ruime keuze qua geluidsdragers.
Je kunt echt door het hele huis muziek afspelen en zelfs in elke kamer andere muziek, dat werkt perfect.
De sub woofers maken een thuisbioscoop compleet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:29
luc_10 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 12:06:
Misschien een beetje laat om te reageren, maar ik heb juist al mijn Sonos (2xAmp & 1xBeam) + Bluesound Powernode buiten gegooid. (= verkocht).
Reden verhuis van huis naar appartement & het vertrouwen in Sonos, na 15 jaar hevige gebruiker te zijn geweest, is helemaal zoek.
Dit was een echte buitenkans om alles eens terug te bekijken en allerlei testen te lezen.
Het is een Denon 550 soundbar geworden met 2 x Denon 250 en 2 x Denon 150 luidsprekers. (op verschillende Ama zons te vinden met een serieuze korting)
De Heos app valt goed mee, want ik had al van verschillende mensen kritiek gelezen dat die app niet zo handig was. TuneIn & Spotify & Nas connectie waren heel vlug in orde.
Het enige dat helemaal anders is, is de indexatie van uw eigen Nas muziek collectie. Dat zal even duren dat ik de nieuwe manier van presenteren gewoon ben.
Groot voordeel is dat alle modellen HiRes tot 24/192 aankunnen.
Het geluid klink minstens even goed als bij Sonos. Maar niet zo goed/fijn/duidelijk als de combinatie Bluesound Powernode & Kef LS50.
Tot nu toe ben ik heel tevreden van mijn overstap van Amp/Powernode & telkens bekabelde luidsprekers naar totaal wireless luidsprekers. In mijn huidig huis had ik tijdens de bouw de kabels in de muur laten inbouwen zodat die kabels niet opvielen.
Oh grappig, ik heb een paar maand geleden al mijn Denon spullen eruit gegooid. Ik was het gedoe met haperende/krakende surrounds, random wegvallende sub, soms niet in sync zijn van geluid, mislukte firmware updates, ... helemaal zat.

Ik had een Denon DHT-S716H met 2 Home 150's achter, Sub en nog wat losse Heos 1 HS2's en nog ergens een HEOS HomeCinema op zolder.
Eerlijk is eerlijk: Het geluid was prima in orde, als alles het deed zoals het hoorde, maar op gegeven moment wordt je het toch zat als bij een leuke actie-scene je surrounds weer eens beginnen te kraken en haperen. Of je hebt overdag TuneIn aan staan en je sub stopt er af en toe mee. Of je staat in de keuken en je hoort dat de Heos 1 (met Go pack) daar niet in sync gaat met de woonkamer, waardoor je een irritant echo effect krijgt.

Heb trouwens nog wel even gekeken naar de Denon 550 als eventuele vervanger, maar dat lijkt toch een aardige stap terug, ondanks dat ie wel Atmos ondersteunt. Een echte, goede vervanger voor de DHT-S716H is er eigenlijk niet en ik heb ook niet het idee dat Denon nog heel actief is met dat hele Home gebeuren.

Ik heb de portemonnee uiteindelijk getrokken en een Sonos Arc Ultra, Sub gen 4, 2 Era 100's en een Move 2 gekocht. Dat hele spul staat nu al een paar maanden te draaien zonder enige hapering. Het is echt fijn om weer zonder zorgen een film te kunnen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

vogelmans schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:11:
Ik ben juist heel tevreden over mijn Sonos installatie. Toegegeven ze waren even de weg kwijt met de app bediening maar dat is nu opgelost. De installatie zelf heeft het altijd super goed gedaan en is heel stabiel dankzij het eigen wifi systeem (en ook Bleutooth). Ze hebben een ruime keuze qua geluidsdragers.
Je kunt echt door het hele huis muziek afspelen en zelfs in elke kamer andere muziek, dat werkt perfect.
De sub woofers maken een thuisbioscoop compleet.
Niet overdrijven. Iets simpels als het volume aanpassen duurt nog steeds veel te lang vergeleken met ‘vroeger’.
Geluid vind ik top, maar de app komt qua snelheid nog steeds niet in de buurt van hoe het ooit was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luc_10
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15-05 09:10
Ik heb Sonos natuurlijk overwogen voor mijn overstap naar Denon. Want ik ben nog altijd overtuigd van de goede kwaliteit van hun apparaten en geluid.
Maar ik vertrouw Sonos niet meer, vooral omdat men alle apparaten met Sonos moeten "connected" zijn om goed te werken. Updates moeten verplicht toegepast worden.
Moest Sonos ermee stoppen, want financieel zitten ze er niet echt goed voor, heb ik schrik dat al die apparaten niet meer gaan werken en dit was mijn hoofdreden van mijn move naar Denon.
Pagina: 1