Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurienW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:11
Voor thuis een HP 1820 24 poort POE switch gekocht via Marktplaats.
Hij is voor thuis en hangt in de meterkast dus was op zoek naar een redelijk stille POE switch en zoals een echte Hollander geen zin om de hoofdprijs te betalen.
Nu heb ik een aantal camera's thuis hangen welke gedeeltelijk via een eigen WiFi netwerk en gedeeltelijk bekabeld zijn aangesloten op en NVR.
De NVR set is van het merk Hiseeu (hoef geen advies over wel of geen Chinese Camera's, hangen in apart VLAN zonder internet toegang) en de camera's communiceren middels het N1 protocol met de NVR.
Volgens mij worden deze NVR's onder diversen merken verkocht.
Na het vervangen van de switch deden de camera's het niet meer.
In eerste instantie dacht ik dat ik ergens een foutje had gemaakt met de VLAN's maar dat bleek niet het geval te zijn.
Normaal zit de NVR op een andere switch aangesloten via een uplink, maar zelfs als ik de camera's en de NVR op de HP 1820 aansluit kunnen ze geen verbinding met elkaar maken, ook niet in na het resetten van de switch en dus alles in het default VLAN te hebben.
Als ik een willekeurige andere switch pak werkt het meteen (diversen merken / modellen geprobeerd).
De camera's zijn niet via POE gevoed, dus dat heeft er niks mee te maken.
Uiteraard zit de switch op de nieuwste firmware.
Iemand enig idee wat hier de oorzaak van kan zijn dat het precies op deze switch niet werk?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Wat mij niet helemaal duidelijk word.

Wat bedoel je nu met 'werken niet'?

Gaan ze via de HP switch niet aan, krijgen ze geen ip?

Welke 1820 heb je precies? J?????

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurienW
RobbyTown schreef op maandag 20 mei 2024 @ 22:59:
Wat mij niet helemaal duidelijk word.

Wat bedoel je nu met 'werken niet'?

Gaan ze via de HP switch niet aan, krijgen ze geen ip?

Welke 1820 heb je precies? J?????
Vermoed dat het N1 protocol ook gebruikt wordt voor een (soort van) DHCP functie.
Als ik de camera's aansluit op een netwerk met waar een DHCP server draait krijgen ze toch een adres van de NVR.
Kan hier alleen bijzonder weinig over vinden.
Of ze wel of geen IP krijgen weet ik dus niet omdat er geen log informatie op de NVR zit op dat gebied.
Het niet werken is dat de NVR dus geen beeld weergeeft van de camera.
Op het moment dat ik een andere switch pak en daar de NVR en een camera op aansluit heb ik binnen no time beeld.
Model van de switch : J9983A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:45

nelizmastr

Goed wies kapot

Sluit een een ander apparaat zoals een pc of laptop met ethernetkabel aan op de HP 1820, krijg je dan wel verbinding met andere apparaten en het internet? Zo niet dan is de switch vermoedelijk gaar of je VLAN indeling klopt niet (bijv. alleen tagged VLAN’s en geen untagged, routing/firewalling issue, geen trunk etc.).

[ Voor 6% gewijzigd door nelizmastr op 21-05-2024 07:48 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:06
Meeste kans is dat dit de reden was dat hij op marktplaatst stond en dat die switch gewoon defect is.
Test hem een met andere apparatuur.

Als het echt defect is kun je garantie claimen, want HPe switches hebben levenslange garantie.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurienW
Ben(V) schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 08:31:
Meeste kans is dat dit de reden was dat hij op marktplaatst stond en dat die switch gewoon defect is.
Test hem een met andere apparatuur.

Als het echt defect is kun je garantie claimen, want HPe switches hebben levenslange garantie.
Is niet defect, sterker nog was nieuw in doos.
Verder functioneert hij ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurienW
nelizmastr schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 07:48:
Sluit een een ander apparaat zoals een pc of laptop met ethernetkabel aan op de HP 1820, krijg je dan wel verbinding met andere apparaten en het internet? Zo niet dan is de switch vermoedelijk gaar of je VLAN indeling klopt niet (bijv. alleen tagged VLAN’s en geen untagged, routing/firewalling issue, geen trunk etc.).
Was dus ook mijn eerste gedachte dat ik ergens een VLAN verkeerd had geconfigureerd maar dat is het dus niet. Zelf zonder VLANS, volledig factory gereset verbinden de camera's niet naar NVR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:45

nelizmastr

Goed wies kapot

JurienW schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 08:50:
[...]

Was dus ook mijn eerste gedachte dat ik ergens een VLAN verkeerd had geconfigureerd maar dat is het dus niet. Zelf zonder VLANS, volledig factory gereset verbinden de camera's niet naar NVR.
Als andere apparaten wel functioneren op deze switch dan zijn die Chinese camera's vermoedelijk het issue. Zou niet de eerste keer zijn dat ze zich niet conformeren aan wereldwijde standaarden.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
@JurienW Ik zie in de omschrijving van deze video dat de switch geen Voice VLAN ondersteunt. Oftewel de mogelijkheid om zowel tagged als untagged traffic op een poort te hebben. Het zou misschien kunnen dat de NVR dat gebruikt om de camera's te configureren? Waarschijnlijk dat manueel instellen van de VLAN's en LLDP uitschakelen werkt? Hoe zijn de VLAN's geconfigureerd en hoe is alles aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurienW
D-Three schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 10:16:
@JurienW Ik zie in de omschrijving van deze video dat de switch geen Voice VLAN ondersteunt. Oftewel de mogelijkheid om zowel tagged als untagged traffic op een poort te hebben. Het zou misschien kunnen dat de NVR dat gebruikt om de camera's te configureren? Waarschijnlijk dat manueel instellen van de VLAN's en LLDP uitschakelen werkt? Hoe zijn de VLAN's geconfigureerd en hoe is alles aangesloten?
In de originele situatie zaten de camera's op een untagged poort, uplink naar de switch waar de NVR op zit was tagged aan beide kanten. NVR zat weer op untagged aangesloten.

Maar voor de test de NVR en een camera aangesloten op de switch zonder iets van VLAN's geconfigureerd te hebben. Gewoon compleet kale config en daar werkt het met de 1820 switch dus niet.
LLDP(-MED) is eentje waar ik nog niet aan gedacht heb. Zal vanavond eens testen of dat mogelijk de oorzaak is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JurienW
Vanavond een avondje lopen kl*ten en heb het werkend gekregen.
Aan de hand van de opmerking van @D-Three de switch weer uit de doos gehaald en LLDP uitgeschakeld.
Even het VLAN geconfigureerd en voor de test de uplink naar mijn andere switch en een camera er aan gehangen. En we hadden beeld !
Switch even verder geconfigureerd, opgehangen in de meterkast en alle kabels aangesloten.
Poorten een beetje logisch ingedeeld zodat alle WiFi AP's bij elkaar zitten, camera's in een groepje bij elkaar etc en draaien maar.
Alles in huis weer online, even de camera's checken en ja hoor! die bleven weer zwart.
Wat is nou het verschil tussen de eerste test waar het wel werkt en de situatie waar alles is aangesloten en het niet werkt. Van alles geprobeerd om het weer werkend te krijgen, mogelijk dat de router ergens roet in het eten gooit etc, met wireshark proberen te achterhalen wat er mis gaat, ga zo maar door. Stond op het punt om het op te geven en mijn oude switch weer terug te hangen dat ik nog een ingeving kreeg.
Bij de eerste test had ik de camera's op de POE poorten aangesloten (dit model heeft 12 POE poorten van de 24). Even VLAN er op gezet, kabel er in en binnen paar seconden beeld.
NEE het zijn geen POE camera's , POE delivery is ook uit als ik ze daar op aan sluit dus het heeft er echt 0.0 mee te maken.
Kan dus ook niet ander concluderen dat er ergens in de switch een verschil zit tussen de 12 POE poorten en de NON-POE poorten, wat natuurlijk niet het geval kan en mag zijn.
Binnenkort maar eens een case inschieten bij HPE.
Benieuwd wat voor antwoord ze mee komen.
Hou jullie op de hoogte en bedankt voor de hulp!
Pagina: 1