Vloerverwarming oud huis - Water of elektrisch?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rocket123456
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 23-05-2024
Hi allemaal.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Recent heb ik een appartement gekocht op de 2e verdieping van een oud herenhuis (geboud in 1903) met een houten vloer. Er is momenteel geen centrale verwarming (geen CV of warmtepomp) en ik ben mij aan het orienteren. Ik kan jullie hulp dus goed gebruiken. Op basis van verschillende aannenemers heb ik de volgende opties als hoofdverwarming

1. Aanschaf CV en installatie vloerverwaring (traditioneel): in aanschaf erg duur 12K euro door de fermacell en plaatsing van CV ketel
2. Elektrische vloerverwarming: in aanschaf goedkoop circa 4K euro. Mijn aannemer zegt dat het niet duur is door de slimme meter. Ik twijfel want slecht energielabel (D).
3. Infrarood vloerverwarming: 5K euro – warmt traag op maar gebruikt ook veel elektriciteit.
4. Pelletkachel: 3/4K euro in aanschaf (alleen in de woonkamer)

Ik lees op internet verschillende verhalen over de kosten die verwant zijn bij elektrische vloerverwarming, waardoor ik heel bang ben voor hoge stookkosten.

Heeft iemand een vergelijkbare situatie die weet wat de kosten gaan zijn bij het gebruik van elektrische vloerverwarming?

NB: geen zonnepanelen mogelijk en het huis is relatief slecht geisoleerd (energielabel D). Ik twijfel om nog de ramen (dubbel glas momenteel) te vervangen voor HR+++ glas.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 11:54
Heb je ook geen warm kraanwater/douchewater? Of gaat dat met een oude boiler?

Hoe verwarmen de andere appartementen? Heb je een VVE met regels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Dit wist je toch ook al voor dat je ging kopen? Hoe heb je toen gedacht over de kosten? En wat mogelijk is?

18950WpšŸŒž, Atlantic 270V3šŸ’§, Pana 5JšŸ”„. Zendure 7,6šŸ”‹

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joca
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:29
Waarom kan cv met radiatoren niet? Zal wellicht deels in het zicht komen maar qua prijs misschien interessanter.

Elektrische vloerverwarming als hoofdverwarming zou ik niet doen, is gewoon erg duur in gebruik en ik dacht wel eens gehoord te hebben dat het ook niet mag.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Nummer 1

En zeker geen nummer 2.

Hier 180m2 vloer met elektrische vloer verwarming.
Nooit in zijn geheel aan gehad, want te duur...
16kwh per uur. Je hoort het geld bijna van je rekening gaan..

Je zou nog een palletkachel met cv koppeling in de woonkamer kunnen zetten voor erbij en om de woonkamer even op te piepen wanneer je het te koud vind.

[ Voor 31% gewijzigd door jack zomer op 20-05-2024 21:52 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-05 22:50

r0b

Aangezien je ook een pelletkachel meeneemt in de berekening neem ik aan dat je niet alleen naar vloerverwarming kijkt.

Afhankelijk van het aantal kamers, oppervlakte en beschikbare opstelruimte lijkt een lucht/lucht warmtepomp (m.a.w., een airco) hier juist perfect. Je pakt de efficientie van een airco, en omdat het lucht/lucht is hoeft er geen extra leidingwerk aangelegd te worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

2 en 3 zouden alleen al af moeten vallen omdat ze tegen het bouwbesluit zijn. Je hoofdverwarming mag geen COP1 zijn en je aannemer zou dat moeten weten. Zou daar dus wat twijfels bij hebben..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11:48

V-8

Idd absoluut gƩƩn COP=1 verwarming gebruiken als hoofdverwarming! Zowel elektrische- als infraroodverwarming vallen hieronder, zit geen significant verschil in.
rocket123456 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 21:12:
Elektrische vloerverwarming: in aanschaf goedkoop circa 4K euro. Mijn aannemer zegt dat het niet duur is door de slimme meter
Misschien even de aannemer heroverwegen, want welke invloed heeft een -al dan niet slimme- meter op de efficiƫntie van de aangesloten stroomvreter?

Zoals genoemd is indd idd pelletkachel een optie, al dan niet i.c.m. een L/L-warmtepomp (= airco).

[ Voor 3% gewijzigd door V-8 op 21-05-2024 15:03 ]

Tesla MYJ SR | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Sowieso een andere aannemer nemen, dit is een amateur daar heb je niks aan.
Dus weg ermee.

Stap 1 isoleren!
Stap 2 berekenen, je hebt in principe twee keuzes cv of warmtepomp, eventueel nog een airco lucht/lucht maar dat moet je dan ook maar net willen, niet iedereen is daar tevreden mee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taartvarken
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-06 12:53
Vloerverwarming zonder goede isolatie lijkt me geen groot succes, vloerverwarming is lage temperatuur, dus dan moet je wel redelijk goed isoleren. Het klinkt alsof je een goedkope oplossing zoekt, dan zouden airco's wel eens een goede oplossing kunnen zijn, in ieder geval een stuk goedkoper dan die 12.000€. Hoeveel m2 is het appartement? Heb je buren aan de zijkanten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16-06 14:00
rocket123456 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 21:12:
Hi allemaal.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Recent heb ik een appartement gekocht op de 2e verdieping van een oud herenhuis (geboud in 1903) met een houten vloer. Er is momenteel geen centrale verwarming (geen CV of warmtepomp) en ik ben mij aan het orienteren. Ik kan jullie hulp dus goed gebruiken. Op basis van verschillende aannenemers heb ik de volgende opties als hoofdverwarming

1. Aanschaf CV en installatie vloerverwaring (traditioneel): in aanschaf erg duur 12K euro door de fermacell en plaatsing van CV ketel
2. Elektrische vloerverwarming: in aanschaf goedkoop circa 4K euro. Mijn aannemer zegt dat het niet duur is door de slimme meter. Ik twijfel want slecht energielabel (D).
3. Infrarood vloerverwarming: 5K euro – warmt traag op maar gebruikt ook veel elektriciteit.
4. Pelletkachel: 3/4K euro in aanschaf (alleen in de woonkamer)

Ik lees op internet verschillende verhalen over de kosten die verwant zijn bij elektrische vloerverwarming, waardoor ik heel bang ben voor hoge stookkosten.

Heeft iemand een vergelijkbare situatie die weet wat de kosten gaan zijn bij het gebruik van elektrische vloerverwarming?

NB: geen zonnepanelen mogelijk en het huis is relatief slecht geisoleerd (energielabel D). Ik twijfel om nog de ramen (dubbel glas momenteel) te vervangen voor HR+++ glas.
Hier, in een huis van ca 100 jaar oud, heb ik op de bovenverdieping eerst overal osb op gelegd en toen vloerverwariming van magnum, watergedragen, systeem met aluminium geleiders in piepschuim isolatie. Daarover laminaat. Bevalt prima. Gefreesde fermacel platen ook bekeken, maar veel te duur.

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 10kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-05 05:42
Ik zie nu pas het grote ervaringen topic, excuses.

Ik haak even in want ik lees op een site hele gunstige dingen over elektrische vloerverwarming. Misschien heeft het een hoog 'wij van wc eend' gehalte.

Kosten in mijn geval.

25 m² - €930 t/m €1070 (Vloerverwarming + Ondervloer + Thermostaat + Appendages)

Verbruik (grotere kamer)

Als voorbeeld nemen we een woonkamer van 40 m²
Hiervan zal ca. 35 m² verwarmd worden.
āž„ GeĆÆnstalleerd vermogen 3500 Watt (100 Watt/m²)
āž„ 5 maanden gebruik (november t/m maart) = 180 dagen
āž„ Vloertemperatuur 's nachts 19,5 °C en overdag 21 °C
āž„ ruimte temperatuur = circa 20 °C
āž„ Gemiddeld verbruik per dag (24 uur) = 11 kW
āž„ Prijs per kWh = € 0,25
stroom vragen.

Totaal 150 dagen x 11 kW = 1650 kW
1650 kW x € 0,25 = € 413,- per jaar

Dat is toch heel goedkoop voor een warme benedenverdieping? Het ziet er allemaal heel rooskleurig uit, klopt dat verhaal wel?

Bron

[ Voor 3% gewijzigd door Sunrise op 11-08-2024 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
Sunrise schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 15:44:
Ik haak even in want ik lees op een site hele gunstige dingen over elektrische vloerverwarming. Misschien heeft het een hoog 'wij van wc eend' gehalte.

Kosten in mijn geval.

25 m² - €930 t/m €1070 (Vloerverwarming + Ondervloer + Thermostaat + Appendages)

Verbruik (grotere kamer)

stroom vragen.

Dat is toch heel goedkoop voor een warme benedenverdieping? Het ziet er allemaal heel rooskleurig uit, klopt dat verhaal wel?

Bron
Het probleem is dat gemiddelde gebruik van 11 kWh. Uitgaande van 15% gebruik. Dat kan gemiddeld voor een goed geĆÆsoleerd huis best kloppen. De enige manier om het werkelijke verbruik te berekenen is hoeveel warmte er nu nodig is en dat om te rekenen naar kWh .

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
Gerardus1956 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 16:01:
[...]

Het probleem is dat gemiddelde gebruik van 11 kWh. Uitgaande van 15% gebruik. Dat kan gemiddeld voor een goed geĆÆsoleerd huis best kloppen. De enige manier om het werkelijke verbruik te berekenen is hoeveel warmte er nu nodig is en dat om te rekenen naar kWh .
Die data heb ik niet, helaas. Ja het zal wel in het gunstigste geval zijn berekend, appartement met 4 buren.
In mijn geval rijtjeswoning met 2 buren. Ik woon er net dus ik weet nog niks over het verbruik, heb een cv ketel met radiatoren.

Ik heb nog geen vloer liggen dus dit zou het ideale moment zijn. Maar de elektrische kosten zouden wel 2x zo hoog kunnen uitvallen en dan schiet het dus niet op. Vloerverwarming is natuurlijk wel wat aangenamer.

[ Voor 14% gewijzigd door Sunrise op 11-08-2024 16:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Nu online
Je zou de buren kunnen vragen wat zij verbruiken. Maar stel 700 m3. 700 x 8 = 5600 kWh. Een berekening zonder rekening te houden met de bovenverdieping. Het kan dus minder zijn, maar dan zul je daar ook nog moeten verwarmen.

Leidingen laten infresen de vloerverwarming aansluiten op huidige cv kost een paar 1000,maar heb je op stookkosten snel terugverdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
Gerardus1956 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 16:21:
Je zou de buren kunnen vragen wat zij verbruiken. Maar stel 700 m3. 700 x 8 = 5600 kWh. Een berekening zonder rekening te houden met de bovenverdieping. Het kan dus minder zijn, maar dan zul je daar ook nog moeten verwarmen.

Leidingen laten infresen de vloerverwarming aansluiten op huidige cv kost een paar 1000,maar heb je op stookkosten snel terugverdiend.
Het is een huurwoning (met nog 2 verdiepingen), dus ik ga niks frezen. Geschat verbruik door een energieleverancier (die baseren dat op buren en wellicht het verleden, tenminste dat denk ik) voor 2 personen //FOUT//. 100% zeker weet dat ook niet meer, heb die schatting niet opgeslagen.

1050 kuub gas en 2300kwh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Nu online
Dan weet je genoeg. Je loopt er op leeg. Zoek eventueel op deze site naar het verbruik van elektrische cv ketels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:41
1000 m3 gas is 8000-9000 kWh elektrisch met COP=1.

Dat rekenvoorbeeld met 11 kWh (die 'h' mist en dat is een belangrijke fout; ongeldige eenheden om mee te rekenen, dus betekenisloze antwoorden - als je dat soort dingen ziet weet je meteen dat er waarschijnlijk bullshit volgt), is dus zeer waarschijnlijk een factor 3 te optimistisch ingeschat. Ik heb 200 Watt elektrische vloerverwarming in de badkamer (slechts 2 m2 vrije vloer) en als het koud is dan jaagt die er gerust in een dag 5 kWh doorheen. Oftewel staat 40-50% aan. No way dat het met 3600W vermogen bij 11 kWh gemiddeld blijft. Dat is slechts ruim 1 m3 gas equivalent.

COP=1 hoofdverwarming kan alleen zinnig zijn in appartementen waarbij je anders een gasverbruik had in de orde van 100 m3/jaar. Dit huis zit daar een factor 10 naast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Sunrise schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 15:44:
Ik zie nu pas het grote ervaringen topic, excuses.

Kosten in mijn geval.

Verbruik (grotere kamer)

stroom vragen.

Bron
Met een vloer van 21 graden gaat bij vorst en matige tot redelijke isolatie je hele kamer geen twintig graden worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kwibox
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 02:41
Waarom is dit uberhaupt een discussie? :?

Als je perse lage aanschafkosten wilt hebben en een mega inefficiƫnte verwarming (en de "besparing" aan initiele kosten ruim compenseert met een toren hoge rekening van Essent voor electriciteit met COP=1), ga dan naar de action voor een paar dikke truien en koop het vak met electrische kacheltjes leeg.

Die kan je dan over een jaar als je verhuist weer meenemen.

Dat is namelijk de enige reden (er 1 a 2 jaar willen wonen) die ik kan verzinnen waarom je zoiets doms zou moeten doen als je huis met enkel energievretende electrische vloerverwarming verwarmen.

Sorry voor mij scherpe taal, maar je moet je realiseren dat die straalkacheltjes van de action even efficient zijn als electrische vloerverwarming. (Eigenlijk zijn die kacheltjes zelfs beter omdat je daarmee heel gericht kan verwarmen ipv de hele ruimte).

Warmtepompen/airco's en CV's (zelfs die van 20 jaar oud) zijn allemaal een stuk efficienter dan elektrische vloerverwarming. Ook gas is per kWh geleverde warmte een stuk goedkoper dan electriciteit, zelfs zonder de "groter dan 100% redement" van een CV ketel mee te rekenen.

Het "slecht geisoleerd" verhaal maakt daar verder niks bij uit, behalve dan je dan uberhaupt meer moet stoken, met welke vorm van verwarming dan ook.

Dus met electrische vloerverwarming:
- Verbruik je meer energie omdat je slechts met COP=1 stookt (meer dan bij warmtepomp/airco, CV)
- Betaal je daar een klein kapitaal voor omdat electriciteit (nog steeds!) veel duurder is dan gas

Dat laatste punt gaat natuurlijk ook op voor de airco/warmtepomp. Maar die zijn vaak 3-4x zo efficient (minder energie nodig, COP 3-4) waardoor je vaak wel uiteindelijk iets goedkoper uitkomt dan een CV op gas.

Mijn advies:
Kort wonen -> split airco's. Eventueel aantal monobloks met muurdoorvoer als je echt op de centen zit.
Langer wonen -> isoleren! vloerverwarming met CV/pelletkachel en hybride warmtepomp (al is die tegenwoordig niet meer verplicht geloof ik?). Als het allemaal toch iets mag kosten dan lijkt mij een centraal ventilatiesysteen met l/l warmtepomp wel fancy :9~

[ Voor 42% gewijzigd door kwibox op 11-08-2024 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
@kwibox
Mijn plan is idd om hier zo lang mogelijk te wonen. Ik denk echter niet dat je in een sociale huurwoning mag frezen. Ik zou het kunnen vragen. Ik was gecharmeerd door het eenvoudige installeren, kosten en verbruik. Nu ik weet dat het niet zo rooskleurig is (in mijn geval), is mijn interesse weg. Huis heeft energielabel B maar ik weet niet hoe het zo'n hoge score heeft gekregen. Geen zonnepanelen, alles op gas en dubbele beglazing. Niet dat dit mijn expertise is, komt karig over.

Okay, na een google search klopt het wel, dubbel glas, vloer- dak- en spouwmuurisolatie.

[ Voor 8% gewijzigd door Sunrise op 12-08-2024 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:40
@Sunrise Je huurt een woning met CV en radiatoren, elektrische verwarming gaat het wat kosten betreft nooit winnen van een (gasgestookte) CV. Al heelmaal niet als je er zelf extra kosten voor moet maken.

Wat wil je precies bereiken? Alleen kosten besparen of mankeert er iets aan de CV installatie?

[ Voor 3% gewijzigd door vassago op 12-08-2024 13:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seroo
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-06 16:10
Sunrise schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 13:17:
@kwibox
Mijn plan is idd om hier zo lang mogelijk te wonen. Ik denk echter niet dat je in een sociale huurwoning mag frezen. Ik zou het kunnen vragen. Ik was gecharmeerd door het eenvoudige installeren, kosten en verbruik. Nu ik weet dat het niet zo rooskleurig is (in mijn geval), is mijn interesse weg. Huis heeft energielabel B maar ik weet niet hoe het zo'n hoge score heeft gekregen. Geen zonnepanelen, alles op gas en dubbele beglazing. Niet dat dit mijn expertise is, komt karig over.

Okay, na een google search klopt het wel, dubbel glas, vloer- dak- en spouwmuurisolatie.
Door de dubbele beglazing, waarschijnlijk heb je ook (een vorm van) dakisolatie en is je spouwmuur gevuld.
Jouw gemeente heeft een visie transitie warmte opgesteld voor elke wijk in de gemeente. Daarin staat hoe en wanneer jouw wijk van het gas af gaat. Jouw woningbouwcorporatie zal tegen die tijd jouw huis gasloos maken en nog extra isoleren tot de isolatiestandaard. Hier zijn nationale prestatie afspraken over gemaakt. Als jouw huis in 2050 nog staat dan is die gasloos.

Lekker wachten dus, dan zal de woningbouw jouw huis helemaal klaar maken voor de toekomst tegen nul investering.

Bron: dit doe ik voor mijn werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sunrise
vassago schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 13:30:
@Sunrise Je huurt een woning met CV en radiatoren, elektrische verwarming gaat het wat kosten betreft nooit winnen van een (gasgestookte) CV. Al heelmaal niet als je er zelf extra kosten voor moet maken.

Wat wil je precies bereiken? Alleen kosten besparen of mankeert er iets aan de CV installatie?
Ik dacht dat het goedkoper zou zijn, maar dat klopt dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
Ik heb ook gekeken naar een A(+) woning, geen gas en elektrische vloerverwarming alleen op begane grond. De bewoners klaagde niet over een hoge rekening, wel koude slaapkamers.
Die huizen zijn natuurlijk vanf de grond ontworpen op energiezuinigheid dus daar kon dat systeem wel floreren qua lage stookkosten. Uiteindelijk stond ik niet hoog genoeg (inschrijftijd) maar ik was er eigenlijk ook niet kapot van dus dat maakte niet uit.

Ik vind die lucht roosters in het plafond oerlelijk maar dat zal wel het nieuwe normaal worden met de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwibox
@Sunrise

Als er iets defect is aan de CV is de huur toko je eerste aanspreekpunt. Als je er lang gaat wonen en een stap vooruit kwa comfort wilt zetten, is met de verhuurder om de tafel zitten over wat er mogelijk is de 1e stap.

Ook zelf electrische vloerverwarming aanleggen is niet zomaar toegestaan (ook al hoeft daar niet perse gefreesd voor worden) zonder toestemming van de verhuurder omdat je daarvoor je electrische installatie (meterkast) aan moet laten passen.

[ Voor 29% gewijzigd door kwibox op 12-08-2024 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwibox
Oeps dubbelpost

[ Voor 97% gewijzigd door kwibox op 12-08-2024 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
kwibox schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 20:49:
@Sunrise

Als er iets defect is aan de CV is de huur toko je eerste aanspreekpunt. Als je er lang gaat wonen en een stap vooruit kwa comfort wilt zetten, is met de verhuurder om de tafel zitten over wat er mogelijk is de 1e stap.

Ook zelf electrische vloerverwarming aanleggen is niet zomaar toegestaan (ook al hoeft daar niet perse gefreesd voor worden) zonder toestemming van de verhuurder omdat je daarvoor je electrische installatie (meterkast) aan moet laten passen.
Dat klopt maar ik geloof niet dat het een punt zou zijn, ik mag het immers ook in de keuken aanpassen voor elektrisch koken. (Met toestemming uiteraard)
Daarnaast dacht ik met een kleiner oppervlak minder vermogen nodig te hebben, nu weet ik niet zeker of dat zo werkt.

Ik heb nog gegoogled maar er ligt niet echt een concreet transitie plan voor mijn wijk, althans ik kan het niet vinden.
Wat ik kan vinden is een pdf met mogelijke warmtebronnen per wijk, all electric komt niet voor in mijn wijk.
Mijn wijk -> Warmtenet, innovatie en hernieuwbaar gas hybride
Als ik iets niet wil is het wel het warmtenet, collectieve verwarming waar ik altijd negatieve dingen over lees qua maandlasten en je kan niet switchen van leverancier. Of vergis ik mij met iets anders? Ik denk ook niet dat het warmtenet voor eengezinswoningen is bedoeld maar alleen voor appartementencomplexen.

De woningbouwvereniging heeft ook geen plannen om (daar) van het gas af te gaan.

Komend jaar zit ik wel goed met een aardig contract mocht gas onbetaalbaar worden dan kan ik nog naar een alternatief zoeken.
Hier heb ik over geromantiseerd (zolang de buren er geen last van hebben uiteraard), een grote tank aanschaffen zie ik dan ook weer niet zitten voor de beste deal.
YouTube: £0.03 per kWh heater modification - Top facts & lies on diesel heate...

[ Voor 48% gewijzigd door Sunrise op 13-08-2024 08:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:42
kwibox schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 23:17:
Waarom is dit uberhaupt een discussie? :?
Omdat heeeeeel veel mensen niet begrijpen hoe het zit, nog nooit van COP gehoord hebben en de verkopers en sites halleluja roepen over hun elektrische COP1 oplossingen.
Helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jozef67
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 03-12-2024
Gewoon even opmerken:
bij watergedragen vloerverwarming is het niet raadzaam om te huistemperatuur lager te zetten 's nachts in verband met de langere tijd die je nodig hebt om je ruimte weer op wenstemperatuur te krijgen.
Infrarood elektrische vloerverwarming verwarmt je ruimte in een kwartiertje en kun je prima uitschakelen als je gaat slapen of niet thuis bent. Daardoor hoeft die zeker 12 uur per dag sowieso niet te werken in tegenstelling tot een watergedragen systeem dat je huis continu op dezelfde temperatuur zal houden . Zoiets ervaar ik persoonlijk als zeer onaangenaam. Slapen bij een opgestookte temeperatuur van 18-21 graden in de winter is walgelijk en ongezond.

Alles valt of staat qua operationele kosten bij perfecte isolatie van je woning als je infrarood elektrische vloerverwarming wilt. Meer dan bij andere systemen en zo zwart-wit of goed-fout als het hier nogal voorgesteld wordt is het dus gewoon niet.

Het lijkt er erg op dat mensen
a. hun eigen keuzes bevestigd willen zien door een andere de grond in te boren en dat
b. dat mensen gehersenspoeld lijken door het cop-verhaal en door een overheid die ons aan de warmtepomp lijkt te dwingen
c. vergeten dat je in je kostencalculatie gewoon alle jaarkosten moet berekenen en dan niet alleen moet kijken naar de gas- of electriciteitsrekening. Voor een leuk warmtepompsysteem betaal je makkelijk netto 10.000-15.000 euro, de verwachte levensduur ongeveer 15 jaar volgens fabrikanten (waarom dan geen 15 jaar garantie voor 'de Mercedes onder de warmtepompen' Nibe slechts een armetierige 5 jaar garantie???), je hebt onderhouds- en reparatiekosten. Vergeet vooral niet dat die 10.000-15.000 euro voor de aanschaf van een warmtepomp het bedrag is na aftrek van subsidie op de bruto prijs...

Bedenk wel: Subsidies hebben nooit het eeuwig leven, dus ga er maar van uit dat je over 15-20 jaar, met beperkte inflatie gerekend, toch netto een 20.000-25.000 euro zult moeten uitleggen om je warmtepompsysteem te vernieuwen.
Elektrische vloerverwarming kent gerekend op gemiddelde jaarbasis zeer lage tot verwaarloosbare reparatie- en onderhoudskosten en heeft zoals het zich nu laat aanzien minimaal een dubbele levensduur vergeleken met die warmtepompsystemen die de gewone man blijkbaar moet aanschaffen.

Ondertussen lachen de installateurs/verkopers van warmtepompsystemen zich de ballen uit hun broek. Je mag niet verwachten dat deze apostelen een ander geloof gaan prediken dan het geloof waar ze een veel te vette boterham aan verdienen: warmtepompjes...

Zo, dat moest er even uit. Denk vooral na....
Pagina: 1