Kabels trekken, waar gaten boren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-10 16:16
Ik wil graag een UTP en 3-fasekabel van meterkast naar garage trekken (via de kruipruimte). Grote vraag: wat is de slimste plek om de gaten te boren / kabels te laten lopen in de meterkast?

Er zitten een aantal kabel/buis-doorvoeren (waar reeds o.a. glasvezel, telefonie en stroomkabel voor zonnepanelen doorheen lopen). In het beton zie ik een circel die op een dopje oid lijkt en die voor een (toekomstige) buisdoorvoer zou kunnen zijn.

Wat is slim: die gebruiken: doorboren / eruit halen (hoe)? Of toch gewoon ergens in een hoek in het beton nieuwe gaten boren?

Foto's van de situatie:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/YCxTyMWS/meterkast1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/q7MSPSsx/meterkast2.jpg

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
zie je in de kruipruimte daar een buis uitsteken? dan zou ik die gebruiken (loswippen met schroevendraaier).
Anders wordt het boren, maar dat is altijd minder favoriet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
99ruud99 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 20:52:
zie je in de kruipruimte daar een buis uitsteken? dan zou ik die gebruiken (loswippen met schroevendraaier).
Anders wordt het boren, maar dat is altijd minder favoriet :)
De kruipruimte staat nog vol met zeker 10 cm water. Het droogpompen en eronder gaat staat voor juni in de planning. Ik neem aan dat je het loswippen bedoelt vanuit de meterkast? De andere buizen zijn opgevuld met PUR. De buis waar de hoofddraad van de groepenkast de vloer onder gaat die gaat door een buis waar alleen die draad doorheen gaat en die verder volzit met PUR. Zou ik die PUR gedeeltelijk weg mogen halen om ruimte te maken voor een tweede kabel?

Als je een buis met diameter (schatting) 4 cm hebt waar alleen 2 dunne kabels doorheen gaan dan lijkt het me dat het beter is die loze ruimte op te vullen met kit of PUR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 16:41
nielsgeode schreef op maandag 20 mei 2024 @ 21:00:
[...]

De kruipruimte staat nog vol met zeker 10 cm water. Het droogpompen en eronder gaat staat voor juni in de planning. Ik neem aan dat je het loswippen bedoelt vanuit de meterkast? De andere buizen zijn opgevuld met PUR. De buis waar de hoofddraad van de groepenkast de vloer onder gaat die gaat door een buis waar alleen die draad doorheen gaat en die verder volzit met PUR. Zou ik die PUR gedeeltelijk weg mogen halen om ruimte te maken voor een tweede kabel?

Als je een buis met diameter (schatting) 4 cm hebt waar alleen 2 dunne kabels doorheen gaan dan lijkt het me dat het beter is die loze ruimte op te vullen met kit of PUR?
Nee die is puur alleen bestemd voor de invoer van je elektra... Je netbeheerder wordt er niet zo blij van als je daar andere kabels doorheen gaat drukken.

Wat zit er onder deze vloerplaat? Dit zal waarschijnlijk alleen wat pir zijn. Afhankelijk van wat er allemaal onder zit zou ik die dop naast de elektra-invoer er uit halen, en dan die kabels daar doorheen halen... Bij ruimtegebrek heb ik ook wel eens extra gaten geboord in de vloerplaat naar de kruipruimte toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15:46
Je hebt het over beton, maar de plaat waar je tegenaan kijkt is van kunststof. Met een schroevendraaier wip je zon dop er zo uit. Als je dan geluk hebt is het mooi aangelegd en kijk je dan zo je kruipruimte in (vaak even wat isolatie door prikken) is het niet mooi gedaan dan is het beton niet uitgespaard en zal je alsnog door t gat van die dop door beton moeten boren. Kijk hier wel erg mee uit met alle hoofdleidingen die daar lopen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:40
Naast die oranje glasvezel, blauwe kabel en witte mantelbuis kan makkelijk nog een UTP en 3fase kabel. Waarschijnlijk prik je het zo door en kun je zelfs nog 2 PVC buisjes er netjes bijsteken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
Rukapul schreef op maandag 20 mei 2024 @ 21:24:
Naast die oranje glasvezel, blauwe kabel en witte mantelbuis kan makkelijk nog een UTP en 3fase kabel. Waarschijnlijk prik je het zo door en kun je zelfs nog 2 PVC buisjes er netjes bijsteken..
We hebben voor een grondkabel van 18mm gekozen omdat die mogelijk nog onder de grond buiten gaat lopen. Omdat de kruipruimte nu toch leeg gaat voor iets anders heb ik besloten direct maar een kabel voor een toekomstige autolader te trekken zodat die er maar vast is. Kruipruimte is namelijk altijd blank en leegpompen is gedoe.

Mijn inschatting is dat 18mm in die buis samen met CAT-8 UTP (8mm) lastig gaat worden. Ik kan het natuurlijk proberen. Zou jij dat doen ipv dat dopje voor de andere doorvoer eruit wippen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
Makrolon schreef op maandag 20 mei 2024 @ 21:13:
Je hebt het over beton, maar de plaat waar je tegenaan kijkt is van kunststof. Met een schroevendraaier wip je zon dop er zo uit. Als je dan geluk hebt is het mooi aangelegd en kijk je dan zo je kruipruimte in (vaak even wat isolatie door prikken) is het niet mooi gedaan dan is het beton niet uitgespaard en zal je alsnog door t gat van die dop door beton moeten boren. Kijk hier wel erg mee uit met alle hoofdleidingen die daar lopen.
Door dat dopje boren gaat m niet worden. Er is geen ruimte om de boor daar neer te zetten omdat daarboven de gasmeter hangt. Er is simpelweg geen enkele ruimte, ook niet met een héél lange boor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 08:24
Wip eerst dat dopje er nou eens uit ;) Die duw je ook zo weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9muxqfLeNicrQiIGITGu4CfURw8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wzooQ42QsyU2YRvIBwLKCMDD.jpg?f=fotoalbum_large

Volgorde van proberen zelf bepalen

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
nielsgeode schreef op maandag 20 mei 2024 @ 21:31:
Door dat dopje boren gaat m niet worden. Er is geen ruimte om de boor daar neer te zetten omdat daarboven de gasmeter hangt. Er is simpelweg geen enkele ruimte, ook niet met een héél lange boor.
Die dop is hooguit een paar mm dik ;)
Kan je zo doorheen met een accutol

Of ff wrikken met een platte schroevendraaier, dan heb je hem zo los.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15:46
nielsgeode schreef op maandag 20 mei 2024 @ 21:31:
[...]

Ach jawel, je kan ook schuin naar achteren boren.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:08
Voordat je je plan definitief maakt zou ik zeker eerst aan de onderkant even kijken. Vanuit de kruipruimte naar de onderkant meterkastvloer. Bij mij viel de helft van de opties al af omdat er kabels en leidingen en/of dik beton onderlangs liep.

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Gewoon even door het plastic gaan, je denkt veel te moeilijk.

Je hebt echt geen lange boor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:29

Croga

The Unreasonable Man

Het ziet er naar uit dat hier een prefab meterkast vloerplaat gebruikt is (zoiets als dit https://www.wildkamp.nl/p...m-75-x-31-x-3-cm/15044584). Dat betekend dat die plastieke dop geen enkele garantie is dat daar geen dikke laag beton onder zit.

De enige zinnige manier is eerst in de kruipruimte gaan kijken wat daar te zien is. Zolang je niet weet wat daar zit is alles koffiedik kijken.....
Pagina: 1