Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Besouro
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 06-05 19:07
Ik heb de optie om 100k van mijn hypotheek over te hevelen naar een familiebank constructie, waarbij de rente dmv een gift kwijtgescholden wordt.
Dat klinkt aanlokkelijk, echter is de actuele rente een stuk hoger dan de rente op mijn hypotheek.

Ik vraag me dus af of het daadwerkelijk voordelig is om 100k tegen een hogere rente bij de familie weg te zetten, of dat het beter is om het bedrag dat nodig zou zijn om de rente kwijt te schelden gewoon belastingvrij te schenken, de hypotheek bij de bank enkele maanden te betalen waardoor er extra ruimte om te investeren vrij komt.

Beste antwoord (via Besouro op 20-05-2024 22:12)

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-05 07:57
@Besouro
Kan je zomaar 100K aflossen op je huidige hypotheek dan?
En hoeveel rente betaal je?

Verder is hoge rente alleen maar gunstig bij een familiebank hypotheek want je wil vooral het voordeel van de hypotheekrenteaftrek pakken. Dus 5% rente minus circa 40% via de belasting. Hoeft je familie maar 60% te schenken.

Belastingvrij schenken is dan een betere en simpelere optie. Helemaal als je bedenkt dat je familie die 100K makkelijk voor 3% spaarrente kan wegzetten.

Het feit dat je van familie geld kan lenen is vooral handig bij een nieuwe woning mocht je willen verhuizen in de toekomst.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Of die 100k weg te zetten in een deposito met vaste looptijd en hoge rente?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
@Besouro

Verder is hoge rente alleen maar gunstig bij een familiebank hypotheek want je wil vooral het voordeel van de hypotheekrenteaftrek pakken. Dus 5% rente minus circa 40% via de belasting. Hoeft je familie maar 60% te schenken.

Belastingvrij schenken is dan een betere en simpelere optie. Helemaal als je bedenkt dat je familie die 100K makkelijk voor 3% spaarrente kan wegzetten.

Het feit dat je van familie geld kan lenen is vooral handig bij een nieuwe woning mocht je willen verhuizen in de toekomst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

chrisborst schreef op maandag 20 mei 2024 @ 18:53:
@Besouro
echter is de actuele rente een stuk hoger dan de rente op mijn hypotheek.
Ja dus ;)

Let er wel op dat die lening (/de vordering op jou) voor jouw familieleden als overige belegging aangemerkt wordt. Die betalen daar dus aardig box 3 VRH op. Naast de opportunity cost van 3-4% die zij met dat geld hadden kunnen behalen (of nog meer als ze zouden beleggen)

Verder kan je alles gewoon uitrekenen dus pak Excel er eens bij :Y)

[ Voor 5% gewijzigd door fsfikke op 20-05-2024 21:26 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19:38
fsfikke schreef op maandag 20 mei 2024 @ 19:02:
[...]

[...]

Ja dus ;)

Let er wel op dat die lening (/de vordering op jou) voor jouw familieleden als overige belegging aangemerkt wordt. Die betalen daar dus aardig box 3 VRH op. Naast de opportunity cost van 3-4% die zij met dat geld hadden kunnen behalen (of nog meer als ze zouden beleggen)
Dit inderdaad. De familiebank is daardoor een beetje vergane glorie geworden. Sterker nog, bij veel mensen nu een blok aan het been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
[...]

[...]

Ja dus ;)

Prima info, maar je moet mij niet quoten maar @Besouro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

chrisborst schreef op maandag 20 mei 2024 @ 20:29:
[...]

Prima info, maar je moet mij niet quoten maar @Besouro
Ik quote jou en daarna direct de TS omdat jouw vraag in de TS al beantwoord wordt. Maar het stuk daarna had ik voor de absolute duidelijkheid met een [hr] kunnen splitten zodat de onoplettende lezer de split ook snapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Besouro
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 06-05 19:07
indexample schreef op maandag 20 mei 2024 @ 18:32:
Of die 100k weg te zetten in een deposito met vaste looptijd en hoge rente?
Het geld mag helaas alleen gebruikt worden de woning.
[...]

[...]

Ja dus ;)

Het geld zit in een bv dus volgens mij zit daar geen box 3 heffing op. Los daarvan vinden de ouders het belangrijker om de kinderen wat te ontlasten dan evt gemiste opportunity.
Uitrekenen kan ik inderdaad zelf, ik wou vooral weten of ik iets over het hoofd zag, zoals de door @chrisborst genoemde hypotheekrenteaftrek die ik niet op het vizier had :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Besouro schreef op maandag 20 mei 2024 @ 21:29:
[...]

Het geld mag helaas alleen gebruikt worden de woning.

[...]

Het geld zit in een bv dus volgens mij zit daar geen box 3 heffing op. Los daarvan vinden de ouders het belangrijker om de kinderen wat te ontlasten dan evt gemiste opportunity.
Uitrekenen kan ik inderdaad zelf, ik wou vooral weten of ik iets over het hoofd zag, zoals de door @chrisborst genoemde hypotheekrenteaftrek die ik niet op het vizier had :)
Dat is zo’n beetje het hele concept van een familiehypotheek: je krijgt geld toe van de belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Let er wel op dat je bank toestemming moet geven voor het vestigen van een 2de hypotheek tbv die BV. Daar zijn ze niet zo heel erg happig op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Wispe schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 07:39:
Let er wel op dat je bank toestemming moet geven voor het vestigen van een 2de hypotheek tbv die BV. Daar zijn ze niet zo heel erg happig op.
Normaal doe je een familiehypotheek ook zonder onderpand > meer reden om de rente hoog te houden > meer HRA > meer gratis geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
Wispe schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 07:39:
Hoezo? Aan het hypotheekdeel van de bank veranderd niks en de aanspraak bij een eventuele verkoop gaat altijd als eerste naar de eerste verstrekker.
Precies om die reden willen banken het tweede deel niet vertrekken als ze niet het eerste hebben verstrekt.

Maar als TS kan aantonen richting de belastingdienst dat een lening van de familie gebruikt wordt voor de woning dan geldt de HRA ook gewoon. Het hoeft dus geen hypothecaire lening te zijn.

@Besouro Aangezien het via de BV van je ouders gaat, er zijn ook daar leuke constructies te bedenken om voordelig geld naar de kinderen te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezono23
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 14-06-2024
Welke optie voordeliger is, hangt denk ik af van je specifieke situatie en financiële doelen. Voor gedetailleerde informatie en advies over familiebank constructies en belastingvrije schenkingen, raad ik je aan om eens te kijken op <knip> spam is niet toegestaan.. Ze hebben uitgebreide informatie en tools die je kunnen helpen bij het maken van de beste keuze.

[ Voor 10% gewijzigd door Ardana op 14-06-2024 20:03 ]

Pagina: 1