Kan ik mijn slaap en studeerkamers verwarmen met een airco?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen-nl1
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 03-05 21:34
Mijn vraag:

Wij zijn nu bezig met verbouwen van ons jaren 30 rijtjeshuis. Op de hele benedenverdieping hebben we vloerverwarming laten leggen. Het is nu een beetje de vraag wat te doen met de twee verdiepingen erboven. Dit zijn 4 ruimtes van allemaal ongeveer 10m2. In eerste instantie wou ik ze gaan verwarmen met lage temperatuur radiatoren. Echter vallen de prijzen en afmetingen me hiervan best wel tegen. Nu wouden we op termijn al een airco nemen tegen de warmte voor op de studeerkamers. Maar ik zit er nu aan te denken om dat nu al te gaan doen en dan de lage temperatuur radiatoren te laten zitten. Is dit een gekke gedachte? Of kan ik beter nog wat lage temperatuur radiatoren erbij plaatsen die wellicht wat kleiner/goedkoper zijn?

Ps. De badkamer verwarmen we met een elektrische verwarming. Hier ga ik dus geen airco unit of lage temp. Radiator hangen

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:29
Nee, geen gekke gedachte, zoiets kan.
Heb ze ook voor koelen, en verwarmen.
Binnenuit per ruimte werkt het best, maar is misschien overdreven.
Plaatsing op de overloop geeft vaak matig resultaat, maar dat is erg afhankelijk van de indeling.

[ Voor 14% gewijzigd door RudolfR op 20-05-2024 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen-nl1
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 03-05 21:34
RudolfR schreef op maandag 20 mei 2024 @ 18:14:
Nee, geen gekke gedachte, zoiets kan.
Heb ze ook voor koelen, en verwarmen.
Binnenuit per ruimte werkt het best, maar is misschien overdreven.
Plaatsing op de overloop geeft vaak matig resultaat, maar dat is erg afhankelijk van de indeling.
Dank voor je reactie,

Heb je dan in de kamers ook nog een (kleine) convector zitten? Of doe je alles op de airco’s?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Inplaats van alles verwarmen/koelen met een airco ben ik juist van plan om datzelfde te doen met vloerverwarming. De kosten van vloerverwarming zullen voor mijzelf komen, de kosten van een warmtepomp grotendeels gedekt door subside.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:29
@jeroen-nl1

Ik heb nu ook nog gewoon radiatoren hangen. Moet nog even nadenken hoe ik dat ga doen als er beneden LTV/Vloerverwarming ingaat (en dan met een LW-warmtepomp), denk dat de radiatoren dan vervangen worden door iets elektrisch (daar waar geen airco hangt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:52
Is een goed idee verwarmen met airco's. Wij doen het ook voor de zolder, en verwarmen de woonkamer er ook mee zoveel het kan, dit is samen met de vloerverwarming in de woonkamer. Scheelt bij ons ongeveer 50% van ons gasverbruik.

Nu je toch bezig bent overweeg er ook een in de Woonkamer, vloerverwarming om de vloer niet steen koud te laten zijn en de Airco als je even snel wat power nodig hebt, en vooral verwarmen in de winter of de extreem hoge luchtvochtigheid dagen is flink comfort verhogend!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Voordeel is dat een airco erg geschikt is om te verwarmen op moment dat je het nodig hebt. Dus is het alleen voor zaterdagmiddag dat je wil dat het verwarmt is, dan kan ie het behoorlijk snel behaaglijk maken.
Het nadeel is dat heen regulier CV systeem gewoon beter scoort op comfort (stiller en geen lucht die rondgeblazen moet worden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-05 21:18
Chrisverst schreef op maandag 20 mei 2024 @ 22:14:

en vooral koelen in de winter of de extreem hoge luchtvochtigheid dagen is flink comfort verhogend!
Als dat nodig is in de winter heb je een ventilatie probleem en is een airco een slechte oplossing. De buitenlucht is vochtig in de winter, maar zodra de lucht opgewarmd is naar 20 graden is de relatieve luchtvochtigheid sterk gedaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:52
Oilman schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 07:32:
[...]

Als dat nodig is in de winter heb je een ventilatie probleem en is een airco een slechte oplossing. De buitenlucht is vochtig in de winter, maar zodra de lucht opgewarmd is naar 20 graden is de relatieve luchtvochtigheid sterk gedaald.
Klopt, er zitten een paar weken per jaar tussen dat de vochtigheid zo enorm hoog is dat je ondanks met stoken nogsteeds tegen de 70% aan zitten, dan is ontvochtigen met de Airco wel lekker!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:06
Hier hangen ook AC's maar verwarmen doe ik er nauwelijks mee. Reden:
1) Minimale temperatuur bij veel AC's is 18 graden. Vaak is dat te warm voor enkele kamers. Als het uit staat is het weer te koud. Met convectoren kan je een middenweg aanhouden.
2) Duidelijke temperatuurverschillen en tocht doordat warmte zich op een andere manier verspreid dan met convectoren. Dit vindt ik niet comfortabel. Een van de redenen is dat er één binnenunit in de woonkamer hangt. De meeste woonkamers hebben er 2-3 nodig.
3) Geluid. Hoe zacht ook, dat gebrom en geblaas vind ik niet comfortabel. Dit is erg persoonsafhankelijk.

Ik zou het eerst met één kamer uitproberen(bijvoorbeeld studeerkamer die je wilt koelen én verwarmen), kijken hoe het aanvoelt en dan eventueel uitbreiden.

[ Voor 4% gewijzigd door Kanoet op 21-05-2024 09:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09:15
Kanoet schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 09:45:
1) Minimale temperatuur bij veel AC's is 18 graden. Vaak is dat te warm voor enkele kamers. Als het uit staat is het weer te koud. Met convectoren kan je een middenweg aanhouden.
Volgens mij kan dat bij de meeste gangbare merken toch al vanaf een lagere temperatuur.
Bij mij vanaf 10gr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:31

Wuursj

want worst is al bezet

Heb je al eens verwarming dmv airco's ervaren? Ga dat eerst doen.

Ik vind het persoonlijk een uiterst vervelende manier van verwarmen qua comfort. Een warmte lucht die door de kamer heen blaast en het geluid. Met relatief kleine kamers is het ook lastig om uit die bewegende lucht te blijven. Mijn schoonmoeder en mijn zus verwarmen ook deels met airco's en ben blij dat ik voor ook boven voor LT vloerverwarming ben gegaan voor de warmtepomp. Maar er zijn ook mensen die het niet vervelend vinden.

Die vloerverwarming werkt hier perfect in een vooroorlogs huis en met een droogsysteem was dat goedkoper dan airco of LT radiatoren. Comfortabeler, mooier, goedkoper en door buizen dicht aan de oppervlakte, reageert het nog best snel.

Mogelijk komt er nog wel een airco maar vooral voor koeling want dat is toch wel minder met vloerkoeling.

[ Voor 3% gewijzigd door Wuursj op 21-05-2024 11:26 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Pagina: 1