Tuin op veengrond, ideeen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexxus93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19-05 16:11
Beste Tweakers,

Ik heb een tuin dat ligt op veengrond, om deze reden verzakken de tegels dus ook.

Nu ben ik dus opzoek naar ideeen of oplossingen hoe ik de tuin strak kan krijgen.

Ik zat zelf iets te denken aan een stuk kunstgras en nog grotere tegels om het verzakken beter op te vangen, maar misschien weet 1 van jullie wel de goude oplossing om alsnog een strakke tuin te krijgen?

Alvast bedankt!

Lex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:15

Roozzz

Plus ultra

Niet. Klaarblijkelijk is de grondwaterstand aangepast, daardoor oxideert het veen en verzakt de boel. Dat gaat door totdat een nieuw evenwicht bereikt wordt. Maar duurt vermoedelijk wel even. Tot dat punt blijft de bodem dalen.

Heb je een idee waardoor de waterstand veranderd is? Zoals woon je in een nieuwbouwproject, zijn de buren aan het bouwen, waterschap met beleidsverandering?

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond19792
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:56
Roozzz schreef op maandag 20 mei 2024 @ 15:46:
Niet. Klaarblijkelijk is de grondwaterstand aangepast, daardoor oxideert het veen en verzakt de boel. Dat gaat door totdat een nieuw evenwicht bereikt wordt. Maar duurt vermoedelijk wel even. Tot dat punt blijft de bodem dalen.

Heb je een idee waardoor de waterstand veranderd is? Zoals woon je in een nieuwbouwproject, zijn de buren aan het bouwen, waterschap met beleidsverandering?
Je moet het niet zo ver zoeken.
Op veengrond verzakt alles vroeg of laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:07
Hangt er van af hoeveel moeite je wilt doen.

In de wegenbouw wordt nog wel een een deel van het veen afgegraven en weer aangevuld met licht ophoogmateriaal zoals flugzand, geëxpandeerde kleikorrels of EPS om het gewicht van de aangebrachte weg te compenseren zodat het dieper liggend veen weer dezelfde belasting krijgt dan voordat de weg werd aangelegd.
Dat vergt wel wat kennis van de bodem, grondonderzoek en de nodige evenwichtsberekeningen.

Je kan ook de tegels vergeten en een houten vlonder aanbrengen op paaltjes. Dat gaat afhankelijk van de diepte van het veen ook wel verzakken, maar met wat slimmigheid in het ontwerp kan je dat wel opvangen door e.e.a. verstelbaar te maken.

Belangrijk is om zo min mogelijk extra gewicht aan te brengen, dus ook geen extra tuingrond. Er zijn genoeg planten die het op veen goed doen.
Maar uiteindelijk blijft het op de lange duur toch verzakken, afhankelijk van de dikte van de totale veenlaag.
Bovendien kunnen de buren je inspanningen ook verzieken door net het verkeerde te doen.

[ Voor 4% gewijzigd door JukeboxBill op 20-05-2024 16:11 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexxus93
Roozzz schreef op maandag 20 mei 2024 @ 15:46:

Alles ligt hier op veengrond, komt helaas door de ligging van mijn woongebied. :+

@JukeboxBill Duidelijk verhaal! Ik dacht zelf eigenlijk aan een vlonder voor het eerste gedeelte van de tuin en daarna zoveel mogelijk grind met enkele tegels in het grind te gaan gebruiken, zoiets als op de foto's beneden. Net zoals op de foto dan een stuk kunstgras ernaast.

Ik vraag mij alleen af of kunstgras mogelijk is op veengrond. :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7dXU-gpo7ySHMa0kNMLG0iMqVFk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sn4dUjPFGQRg3oL0fzSUAWfN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroeneWandelaar
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 23:34
lexxus93 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 16:17:
[...]

Alles ligt hier op veengrond, komt helaas door de ligging van mijn woongebied. :+

@JukeboxBill Duidelijk verhaal! Ik dacht zelf eigenlijk aan een vlonder voor het eerste gedeelte van de tuin en daarna zoveel mogelijk grind met enkele tegels in het grind te gaan gebruiken, zoiets als op de foto's beneden. Net zoals op de foto dan een stuk kunstgras ernaast.

[Afbeelding]
Vast wel, stukje afgraven. Zand erop (grof) zodat het water weg kan lopen. Bij verzakkingen gewoon weer ophogen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-05 17:18
Hele tuin op palen bouwen.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10:41
lexxus93 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 16:17:
[...]

Kan. Maar alles op veengrond zal verzakken. Alles wat op palen staat zoals de huizen zullen niet zakken. Dus je hebt altijd een hoogte verschil met wat niet onderheid is. Als je de vlonder niet op palen zet zal deze ook zakken. Veen blijft inklinken. Daar is niet veel aan te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexxus93
Duidelijk, zou een overkapping dan wel mogelijk zijn op veengrond? Je zou denken dat deze ook verzakt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:08
Ik zou er niet aan beginnen, want je weet nu al dat het een ramp wordt.
Als je het wel wilt, zorg dat je palen in de grond heit (gaan je buren leuk vinden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:47

BCC

Schroeffundatie zodat je later nog kan stellen.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:07
BCC schreef op maandag 20 mei 2024 @ 20:14:
Schroeffundatie zodat je later nog kan stellen.
Dan moet je nog steeds wel een stelmogelijkheid op de kop van de palen aanbrengen.
Je kan schroefpalen niet weer een stukje uit de grond draaien om hoogte te winnen. De lengte van de paal en het stuk wat in de grond zit moet kloppen met de berekening van het draagvermogen..

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichardKim06
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-05 20:19
Mijn schoonouders hadden hier ook erg last van en hebben uiteindelijk hun terras laten funderen. Nu, jaren later, is het geen cm meer gezakt. De rest van de tuin is gras, grind en planten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexxus93
Misschien dan toch maar gewoon eens in de 5 jaar alles laten ophogen dan.. 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Net als Amsterdam?

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:47

BCC

Viaducten op Veen funderen ze tegenwoordig met grote blokken piepschuim https://www.a16rotterdam.nl/nieuws_/goeie+vraag/2443488.aspx

https://www.budgetisolati...-se-isolatieplaten-50mm-s

Geen ervaring mee - doordat het lichter is dan veen, blijft je tuin "drijven"

[ Voor 38% gewijzigd door BCC op 23-05-2024 09:34 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.J.Onnie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:40
Je kunt eerst eens opzoeken waar je draagkrachtige laag zit. Vaak is dat al bij je in de buurt gedaan. Meer info hier: https://www.dinoloket.nl/ondergrondgegevens

Let op dat als je schroeffundering (Krinner palen bijvoorbeeld) gebruikt deze tot in de draagkrachtige laag moeten worden aangebracht.

En anders gewoon niet strak maken maar lekker natuurlijk met een pad van schors en lekker veel planten die van veen houden. Ook goed voor de biodiversiteit :)

edit: typo
Pagina: 1