Ender 3 V3 KE, Paar vragen: filament wissel, Enclosure

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r.marijnissen
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-09 23:23

r.marijnissen

sapphire512mb

Topicstarter
Hallo,

Al wat dingetjes geprint met deze printer.
Nu ook een enclosure gemaakt van een ikea Lack tafeltje.

Paar vragen:
Stel je gaat van filament dat 240 graden nodig heeft naar filament dat 200 graden geprint moet worden.
Hoe wissel je dan Filament? Kan 240gr filament eruit trekken nieuwe filament steken maar er zit dan nog wat 240graden filament in de nozzle? Zag filmpjes dat je handmatig type filament door de nozzle moet drukken maar dat lukt me niet goed.

Of iets kleins printen op te hoge temp? 200gr filament stukje printen op 240gr?
Zodat alles eruit is?

Als de printer zijn test steep legt dan is zowat alle oude filament eruit maar als de printer op 200gr staat dan grote kans dat hij de 240gr filament er niet uit krijgt natuurlijk. Alle tips welkom.

2
  1. Heb een enclosure gemaakt. Alleen al voor het stof en geluid erg prettig. Halen jullie de voeding eruit? Enclosure wordt iets warmer dan omgeving temp door headbed etc en de psu verwarmt de enclosure ook een beetje natuurlijk. Nu las ik dat sommigen de psu eruit halen. en buiten de kast hangen. Is ook iets beter voor de psu. Is dit echt nodig? Wat zijn jullie ervaringen als je het niet doet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r.marijnissen
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-09 23:23

r.marijnissen

sapphire512mb

Topicstarter
Oke dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:12
Vervelend dat er niemand op je topic reageert. Misschien is het ook een idee om in de grote topics te kijken, waarschijnlijk zijn je vragen daar al eens langsgekomen.

Maar ik zal even antwoord geven op je vragen (zo ver mijn kennis reikt):
r.marijnissen schreef op maandag 20 mei 2024 @ 15:27:
Stel je gaat van filament dat 240 graden nodig heeft naar filament dat 200 graden geprint moet worden.
Hoe wissel je dan Filament? Kan 240gr filament eruit trekken nieuwe filament steken maar er zit dan nog wat 240graden filament in de nozzle? Zag filmpjes dat je handmatig type filament door de nozzle moet drukken maar dat lukt me niet goed.
Je moet de printer dan als het ware 'spoelen' met het andere filament. Dat houdt in dat je de printer verwarmt naar de temperatuur die nodig is om met het filament met de hogere smelttemperatuur te printen (dus in jouw voorbeeld: 240 graden). Vervolgens haal je het filament uit de printer.

Omdat er altijd wat gesmolten filament over blijft in de hot-end, moet je het filament met de lagere smelttemperatuur in de printer voeren, maar houd je de temperatuur hoog. Vervolgens laat je een beetje van het nieuwe filament door de printer lopen. Hier is niet echt een goede maatstaf voor, maar de hoeveelheid die de printer extrudeert met de functie 'change filament' is in de regel voldoende. Als je naast materiaaltype ook van kleur wisselen, zie je snel genoeg of al het oude filament eruit is.

De functie change filament staat in het menu van de Ender 3, zie stap 6 in deze Instructable: https://www.instructables...ality-Ender-3-3D-Printer/
Heb een enclosure gemaakt. Alleen al voor het stof en geluid erg prettig. Halen jullie de voeding eruit? Enclosure wordt iets warmer dan omgeving temp door headbed etc en de psu verwarmt de enclosure ook een beetje natuurlijk. Nu las ik dat sommigen de psu eruit halen. en buiten de kast hangen. Is ook iets beter voor de psu. Is dit echt nodig? Wat zijn jullie ervaringen als je het niet doet?
Ik heb zelf geen Ender 3, noch heb ik een enclosure om mijn printer heen gebouwd, dus ik heb hier geen ervaring mee. Wel is het in het algemeen zo dat elektronica liever op lagere temperaturen zit dan op hoge, dus in theorie is het altijd beter om de voeding buiten de enclosure te houden waar deze koele lucht kan aanzuigen.

Of het echt nodig is, hangt ervan af wat de temperatuur binnen de enclosure is tijdens het printen, en dan met name na langere tijd. Want met een heating bed op 70°C, een hot-end op 240°C en amper luchtbeweging kan de lucht in de enclosure best oplopen. De Meanwell-voeding die bij de Ender 3 wordt geleverd zou volgens de fabrikant op full-spec blijven werken bij omgevingstemperaturen tot 50°C. Zolang de temperatuur in de enclosure niet in de buurt komt van die 50°C zal er weinig aan de hand zijn.

Wel is de regel dat een hogere temperatuur (en met name: veel wisselingen in temperatuur, zoals regelmatig van 20°C naar ±45°C en weer terug) uiteindelijk voor defecten kan gaan zorgen. Dus het is misschien geen noodzaak, maar voor de levensduur van je printer wel aan te raden.