Monitor met 16:10 beeldverhouding. Verstandig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandehoop
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-02 18:00
Wat voor onderdeel zoek je?
Een monitor om aan te sluiten op mijn laptop.

Waarvoor gebruik je hem?
Vooral voor tekstverwerken (ik schrijf). Vaak heb ik dan twee Wordbestanden naast elkaar.

Wat is je budget?
Mijn budget is tot de 500,-, maar liever minder.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik sta open voor alternatieven.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik heb net een Lenovo Ideapad 5 gekocht met 16:10 beeldverhouding (uitvoering: Lenovo IdeaPad 5 Pro 16ACH6 (82L500WDMH)). Ik wil deze graag op een monitor aansluiten. Daarbij is ook een 16:10 beeldverhouding handig (lijkt mij).

Nu gebruik ik nog een Dell uit 2014 (uitvoering: Dell UltraSharp U2414H Zwart) met een 1980x1080 beeldverhouding. Deze wil ik graag vervangen

Wat is precies je vraag?
In het best buy advies voor monitoren staat de Philips B-line 276B9/00 Zwart (uitvoering: Philips B-line 276B9/00 Zwart). Deze heeft echter resolutie 2560x1440(Quad HD), oftewel 16:9 beeldverhouding.
Het alternatief voor 16:10 lijkt dan de Philips B-line 240B9/00 Zwart (uitvoering: Philips B-line 240B9/00 Zwart). Echter deze heeft resolutie 1920x1200 (WUXGA).

Dit 16:10 alternatief van de best-buy lijkt (naast duurder) een stuk minder goed te zijn.

Dus mijn vraag is:
Is het überhaupt verstandig om een 16:10 monitor aan te schaffen?
Welke is een goede, zeker voor tekstverwerken?

Hopelijk kunnen jullie me helpen :)! Dank alvast!

Beste antwoord (via jandehoop op 23-05-2024 10:48)

• macscot
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22-09 17:04
Antwoord is simpel

Zoek je een monitor om op te gamen?
Antwoord ja -> Ga voor een 16:9 verhouding, daar worden de games nog altijd voor gemaakt en geoptimaliseerd.

Nee ik game niet -> Wil je meerdere vensters naast elkaar kunnen zetten (zoals Word) ga dan voor een 21:9

Als je dan je venster op exact de helft van je monitor zet voelt het direct goed en in de juiste verhouding aan.

Als je een venster op een 21:9 scherm full schreen zet voelt het qua kijkgedrag dat je weet dat het niet klopt maar dat het wel allemaal oke is.

De 16:10 verhouding is wat mij betreft een beetje het gevoel van... Je weet dat het niet klopt, je ziet ook dat het niet klopt (full screen) maar je kan niet goed zeggen wat er niet klopt.

Je hebt zo ook een tijdje die 1366x768 laptop schermen gehad. Vreemde resolutie om naar te kijken, geeft mij hetzelfde gevoel als de 16:10.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandehoop
Is er überhaupt iemand die een 16:10 externe monitor gebruikt voor werk / programmeren / ICT-iets-anders / videobewerking - voor de lol?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 19:24
Nou, als ik vaak met twee of meer word-docs naast elkaar zou werken, zou ik een 21:9 monitor kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:56

3DDude

I void warranty's

Als je tussen deze twee kunt kiezen lekker de WQHD kiezen.
Die 1200 hoogte versie zou ik alleen doen vergeleken met een FullHD scherm.

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandehoop
zetje01 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 22:17:
Nou, als ik vaak met twee of meer word-docs naast elkaar zou werken, zou ik een 21:9 monitor kopen.
Daar zit misschien wel wat in. Ik heb het vooral voor laptopschermen uitgezocht, waarbij 16:10 wordt aangeraden. Misschien voor een "echt" scherm is 21:9 wel een stuk beter.
Mijn nieuwe laptop zou 21:9 wel moeten kunnen draaien via de HDMI zou je zeggen.

Dank voor je reactie. Blijkbaar is 16:10 ook zo'n ongewone beeldverhouding voor monitoren dat zelfs hier op tweakers er nog niemand heeft gereageerd dat ze die keuze hebben gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:07
Ik vind het een heel logische reden om over te stappen op een monitor met een 16:10 verhouding als je ook een laptop hebt met die verhouding. Een beetje extra hoogte is altijd wel fijn maar ten opzichte van 16:9 is het niet speciaal handiger om dan 2 word documenten naast elkaar te gebruiken. Naast 1920:1200 zou je ook naar een monitor kunnen kijken met een 2560:1600 resolutie. Dit is dezelfde verhouding. Het is bepaald geen gangbare resolutie en de keuze is dus niet reuze. In de pricewatch kom je op 7 monitoren uit waarvan er 4 op "wordt verwacht" staan.

categorie: Monitors

Zelf heb ik lange tijd een voorkeur gehouden voor 1920:1200 maar ben nu overgestapt op 2560:1440 omdat je gewoon meer keuze hebt en het met gaming (mijn belangrijkste gebruiksdoel) minder uitmaakt. Voor het werken met meerdere pagina's open in office zou ik inderdaad de tip van @jandehoop opvolgen

[ Voor 16% gewijzigd door Therazor op 22-05-2024 11:30 ]

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:44
jandehoop schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 10:31:
[...]

Daar zit misschien wel wat in. Ik heb het vooral voor laptopschermen uitgezocht, waarbij 16:10 wordt aangeraden. Misschien voor een "echt" scherm is 21:9 wel een stuk beter.
Mijn nieuwe laptop zou 21:9 wel moeten kunnen draaien via de HDMI zou je zeggen.

Dank voor je reactie. Blijkbaar is 16:10 ook zo'n ongewone beeldverhouding voor monitoren dat zelfs hier op tweakers er nog niemand heeft gereageerd dat ze die keuze hebben gemaakt.
16:10 is heel lang goed verkrijgbaar geweest, bijvoorbeeld op 24” als 1920x1200 en 27” op 2560x1600.

Dan heb je dus extra verticale ruimte versus 16:9.

Alleen de trend is naar breder gegaan. Vroegûh was de standaard verhouding 4:3. Daarna is het relatief steeds breder geworden.
4:3 naar 16:10 naar de standaard 16:9.
En natuurlijk 21:9 (3440x1440 enz) of zelfs 32:9.

Zeker als je een brede monitor hebt, dan moet de verhouding breedte versus hoogte wel flink wijzigen, anders moet je continu omhoog en omlaag kijken. In de breedte heb je een vrij breed beeld, stukken breder dan je hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandehoop
Ja, als ik het zo allemaal lees kan ik gewoon beter voor 21:9 gaan. Dan kan je ook nog makkelijker gamen etc. Dan moet ik me op 21:9 schermen gaan inlezen (krom wel/niet etc., al lijkt krom me helemaal niets).

Ik neem aan dat dat verder geen probleem is met een 16:10 laptop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:12
Nee dat is geen probleem. Ik vond overigens 3:2 echt de meest ideale verhouding. Vooral voor ontwikkelen en schrijven. Maar dat hebben alleen Surface laptops. Als extern scherm gebruik ik 21:9 en ben daar best positief over. Het meest fijne is dat je vrij eenvoudig twee schermen naast elkaar open kunt zetten.

Echter is mijn scherm alweer een paar jaar oud en met de huidige 4K schermen zou ik wellicht gewoon voor een grotere 16:9 gaan. 16:10 heb ik altijd wel fijn gevonden, maar schermen zijn lastig(er) te vinden en vaak onnodig veel duurder. Dat zorgt ervoor dat ik dat dat dan toch niet mijn eerste voorkeur heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zetje01
De vraag was: Ik zoek een monitor die handig werkt met twee word-documenten naast elkaar.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• macscot
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22-09 17:04
Antwoord is simpel

Zoek je een monitor om op te gamen?
Antwoord ja -> Ga voor een 16:9 verhouding, daar worden de games nog altijd voor gemaakt en geoptimaliseerd.

Nee ik game niet -> Wil je meerdere vensters naast elkaar kunnen zetten (zoals Word) ga dan voor een 21:9

Als je dan je venster op exact de helft van je monitor zet voelt het direct goed en in de juiste verhouding aan.

Als je een venster op een 21:9 scherm full schreen zet voelt het qua kijkgedrag dat je weet dat het niet klopt maar dat het wel allemaal oke is.

De 16:10 verhouding is wat mij betreft een beetje het gevoel van... Je weet dat het niet klopt, je ziet ook dat het niet klopt (full screen) maar je kan niet goed zeggen wat er niet klopt.

Je hebt zo ook een tijdje die 1366x768 laptop schermen gehad. Vreemde resolutie om naar te kijken, geeft mij hetzelfde gevoel als de 16:10.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
Let erop dat de HDMI-uitgang maar versie 1.4 is.

Dat gaat maar tot 3440x1440 op 50hz (uitgaand van de wens van 16:10 21:9).

Je zult de usb-c-aansluiting moeten gebruiken voor hogere resoluties. En dat is weer lastig omdat je laptop daar zijn stroom uit krijgt en 135 watt wil (gezien de usb-c-stroomadapter die er nu bij zit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandehoop
White Feather schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 19:45:
Let erop dat de HDMI-uitgang maar versie 1.4 is.

Dat gaat maar tot 3440x1440 op 50hz (uitgaand van de wens van 16:10).

Je zult de usb-c-aansluiting moeten gebruiken voor hogere resoluties. En dat is weer lastig omdat je laptop daar zijn stroom uit krijgt en 135 watt wil (gezien de usb-c-stroomadapter die er nu bij zit).
Bedoel je de HDMI-uitgang van de laptop die ik net heb gekocht?

Sorry, je bent me even helemaal kwijt...

Ik heb dus net deze gekocht: uitvoering: Lenovo IdeaPad 5 Pro 16ACH6 (82L500WDMH). Die is inderdaad 16:10, maar ik dacht toch ook te lezen dat hij grafisch behoorlijk prima is. Hij heeft inderdaad HDMI 1.4, maar na internetonderzoek leek het mij dat tenzij je ergens 4K op wil gamen, HDMI 1.4 ook helemaal prima is.

Nu lijkt het mij dus, gezien alle reacties in deze thread, het beste om een 21:9 scherm aan te schaffen. Bijvoorbeeld de uitvoering: Iiyama ProLite XCB3494WQSN-B5 Zwart. Dan kan ik 2 tot 3 Worddocumenten naast elkaar openen, en misschien er nog een potje League of Legends uit persen op groot scherm (hij schijnt op 21:9 te kunnen).

Maar na wat je net zei ben ik het weer helemaal kwijt :D |:( . Sorry O-)

Edit: Even voor de duidelijkheid: als ik een externe monitor uitschakel, dan gebruik ik het scherm van de laptop niet. Dus hij kan zich dan volledig op het scherm richten. Ik wilde een 16:10 laptop, omdat als ik bijvoorbeeld in de bibliotheek werk, ik dan nog met twee documenten naast elkaar kan werken.

[ Voor 9% gewijzigd door jandehoop op 22-05-2024 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
jandehoop schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 22:17:
[...]

Edit: Even voor de duidelijkheid: als ik een externe monitor uitschakel, dan gebruik ik het scherm van de laptop niet. Dus hij kan zich dan volledig op het scherm richten. Ik wilde een 16:10 laptop, omdat als ik bijvoorbeeld in de bibliotheek werk, ik dan nog met twee documenten naast elkaar kan werken.
Ja, hier ben je mij helemaal kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandehoop
zetje01 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 23:08:
[...]

Ja, hier ben je mij helemaal kwijt.
Ik reageerde op zijn opmerking over dat "Dat gaat maar tot 3440x1440 op 50hz (uitgaand van de wens van 16:10).".

Ik snapte dat niet helemaal. Aangezien als ik een externe monitor aansluit (21:9), dan is het laptopscherm uit. Dus dan is de 16:10 van de laptop toch compleet irrelevant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
jandehoop schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 23:43:
[...]

Ik reageerde op zijn opmerking over dat "Dat gaat maar tot 3440x1440 op 50hz (uitgaand van de wens van 16:10).".

Ik snapte dat niet helemaal. Aangezien als ik een externe monitor aansluit (21:9), dan is het laptopscherm uit. Dus dan is de 16:10 van de laptop toch compleet irrelevant?
Ik bedoelde 21:9 waarvan je aangaf dat je die wilde. De monitor die je aandroeg was 3440x1440 en daar haal je dus maar 50 hz op met HDMI 1.4, (tenzij je subsampling gaat gebruiken, dan kun je wat hoger komen. Maar dan zijn je kleuren wel vernaggeld en daar kom je alleen mee weg als je aan het gamen bent. Bij normaal desktop-werk zie je gelijk dat zwarte letters niet scherp zijn.

Maar ik zie dat bij Tweakers de specificaties over de voeding niet juist zijn. De laptop heeft namelijk gewoon een 3 pin stroom-voorziening. Dan heb je gewoon je usb-c-poort vrij. Als je een usb-c naar Displayport-kabel hebt, kun je daarmee de monitor aansluiten en gewoon de monitor volledig gebruiken, zonder vernaggelde kleuren en op 144hz.

[ Voor 18% gewijzigd door White Feather op 23-05-2024 08:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jandehoop
White Feather schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 08:09:
[...]

Maar ik zie dat bij Tweakers de specificaties over de voeding niet juist zijn. De laptop heeft namelijk gewoon een 3 pin stroom-voorziening. Dan heb je gewoon je usb-c-poort vrij. Als je een usb-c naar Displayport-kabel hebt, kun je daarmee de monitor aansluiten en gewoon de monitor volledig gebruiken, zonder vernaggelde kleuren en op 144hz.
Oh tnx! Nou, dat is een opluchting. Daarnaast is het goed om te weten dat als ik dus die nieuwe monitor ook aanschaf, ik hem via de USB-C verbinding moet verbinden. Dit wist ik niet (ik had hem sowieso via HDMI verbonden ben ik bang), dus wat belangrijks geleerd. Dank voor alle hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jandehoop
Uitkomst:

Dag allen. Uiteindelijk heb ik deze gekocht: uitvoering: Iiyama ProLite XCB3494WQSN-B5 Zwart

Dus een Curved Ultrawide Monitor. Het was heel even wennen, maar uiteindelijk voor schrijven echt fantastisch. Het is heel fijn om drie worddocumenten naast elkaar te kunnen zetten, en dat heel leesbaar hebben.

Bedankt voor alle feedback. En dus, mocht je schrijven / tekstverwerken, echt heel prettig werken.
Pagina: 1