• pnczbr
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 02-10 13:50
nvm

[ Voor 101% gewijzigd door pnczbr op 12-12-2024 13:03 ]

• mijgmae
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Ik kan alleen wat zeggen over vraag nummer 3. Ik heb ook ventilatieroosters in huis (woning uit '78, al aanwezig bij koop) en we hebben er geen lol van. Vooral in de winter heb je best wel veel koude lucht bewegingen. En ze ventileren eigenlijk net niet genoeg, waardoor je toch het raam open gaat zetten.

Ik zou zeker kijken of er toch een WTW geplaatst kan worden, dat is verreweg het makkelijkst (en het netst) om tijdens de bouw te doen, i.p.v. achteraf.

• evmmb
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10-11 13:38
Nummer 3. Ik begrijp je punt. Vanuit energiebesparing heeft WTW wellicht de voorkeur, maar hier bewust gekozen voor Mechanische Ventilatie. Ook omdat wij liever de ramen open hebben.

Wij koken bijvoorbeeld erg uitgebreid en lang in een open keuken, en in de vorige woning met WTW bleef de lucht veel te lang hangen. Alle ramen open, doorwaaien en klaar.

Verder horen wij graag het geluid van buiten, wind/vogels.

Maar zie ook de reactie van @mijgmae , best persoonlijk dus. Gezien je omschrijving in de OP ben je je best al bewust van de voor/nadelen. Mocht het verschil in energie niet de doorslag geven dan zou ik me er niet druk over maken.

Nummer 1,2,4 kan ik niet voor je beantwoorden.

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

m-vw

Dus?

Uit eigen ervaring:
1. Ja, is bij ons ook zo. Was hier ook verbaasd over, maar schijnt normaal te zijn. Weet inmiddels wel het vermogen van de panelen.

2. Wij hebben een dak N/Z dus bij ons ligt alles op het zuiden. Standaard zes, doen er nu twee (het maximum) bij. Ook gekeken naar het garagedak, maar dat kon niet binnen het project. Zou altijd een kabel laten trekken. Je krijgt die namelijk nooit zo mooi weggewerkt als nu tijdens de bouw.

En een ander punt is hoe erg vind je het dat er twee verschillende soorten panelen op je dak liggen. Sommige mensen maakt het niets uit, maar er zijn er ook die gewoon alles hetzelfde willen.

3. Hier worden er geen roosters geplaatst en is er dus wel een WTW.

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:01
Punt 1:

Geen ervaring maar ik snap je vraag heel goed.

Dadelijk is bij de aanbesteding gunningscriterium "prijs" voor 50-60% mee in de weging en krijg je het goedkoopste van het goedkoopste.

Weet niet hoe ik hier zelf mee om zou gaan.

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

m-vw

Dus?

Nog even terugkomend op punt 1.

Zo'n project duurt vaak best lang en de periode tussen start verkoop en eventuele plaatsingsdatum van de panelen kan dus best lang zijn. Daardoor kan de keuze an panelen ook veranderen, of wil je technisch achterhaalde panelen van twee jaar oud op je dak?

Verder is het natuurlijk ook een economisch plaatje, ze zullen meestal het minimum aantal panelen leggen om aan de norm te voldoen.

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

1. Dan ligt de omgevingsvergunning nog ter goedkeuring bij de gemeente? Er is namelijk een WPAC berekening en veelal ook een tonaliteitsberekening van het geluid in de woonwijk met warmtepompen. Dan moet je wel weten welk merk/type geplaatst wordt.

2. Alles wat je extra laat doen betaal je altijd de volle mep voor. Dit zijn de krenten in de pap voor de aannemer.

3. Ik zou toch echt afdwingen dat er een WTW systeem komt, zeker voor de bedragen dat tegenwoordig nieuwbouw huizen verkocht worden…

4. Bij 2 dakvlakken hebben optimizers geen toegevoegde waarde.

[ Voor 4% gewijzigd door DutchWing op 20-05-2024 17:23 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• joca
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07 20:25
Als je de kans hebt om en wtw te nemen doen. Zoals iemand al noemt, die ventilatie roosters geven veel kou en tocht in de winter, met als resultaat dat je ze (bijna) dicht zet.
Bij een wtw heb je dit niet en mocht je echt willen ventileren/luchten zet te een raam open.

Dit is later bijna niet meer zelf toe te voegen dus nu regelen. Die panelen kan je altijd nog later doen, ingreep is itt wtw minimaal.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:22
Het voordeel van nu een leiding laten trekken is dat het is weggewerkt in je muur. als je dat later zelf wil den is dat wellicht minder makkelijk.
Ik zou echt geen MV en roosters accepteren. Met WTW kun je ook prima een raam opendoen. Maar verder alleen pluspunten tov MV.
Zonder schaduw zijn optimizers niet zinvol tenzij je graag dingen monitort. Maar in een nieuwbouw wijk kan het wel zijn dat de schaduw later komt, worden er grote bomen verwacht, wordt er een huis in de buurt gezet wat groter/hoger is?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• pnczbr
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 02-10 13:50
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 3% gewijzigd door pnczbr op 24-05-2024 00:32 ]

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:33
WTW ipv. MV is een behoorlijke wijziging, er moeten extra kanelen komen in oa. het plafond en een extra aanvoer in de gevel.
Ik zou het niet heel gek vinden als dit niet kan bij projectbouw.

Sta er wel van te kijken dat MV nog aangelegd wordt, zeker in een woning in die prijsklasse en label A++++.
(Hoewel de zonnepanelen waarschijnlijk het grootste gedeelt van de plusjes voor hun rekening nemen)

Verder kan ik me best voorstellen dat er nog niet bekend is welke WP/zonnepanelen e.d. er worden gebruikt. Tegen de tijd dat ze gelegd worden is het huidige model verouderd, die bstel je liefst zo laat mogelijk.
Wanneer is de verwachte oplevering?

Loze leidingen altijd nemen, maar voor 600 eur. zou ik ze wel zelf bedraden :P
Geldt ook voor alle andere (data)punten in je huis.

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-11 20:51

Wuursj

want worst is al bezet

Het lijkt me ook sterk dat WTW als een optie kan worden ingebouwd. Dat is een significante wijziging in het ontwerp qua buizenwerk wat je niet zomaar even toevoegd. Ik ben wel erg benieuwd hoe ze de norm en A+++ halen zonder WTW. Dacht dat je bij de BENG norm (terecht) minder kon compenseren met PV. In jouw geval ligt al aardig wat op en normaliter wordt dat alleen gedaan als het als compensatie mag mee tellen. Teren ze nog op een oude vergunining of zo?

Hier in de wijk is een nieuwbouw project waarvan fase 1 (waarvoor ik was ingeloot maar toch heb afgezegd) zonder WTW is uitgevoerd in 2021 en nu fase 2 wel met WTW moet worden gedaan ivm aangescherpte norm. Die woningen zijn wel >150k duurder geworden dus er is vast een potje voor :P

PV inderdaad later doen.Het prijs verschil tussen de twee leidingen vind ik wel schandalig veel maar voor een nette afwerking, ontkomt je er bijna niet aan.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Pagina: 1