Voor mijn mancave ben ik op zoek naar een passende set speakers. Uiteraard kan ik iets kopen, maar ik heb ook nog een setje B&W DM330 staan. Reden dat ik die nooit in gebruik genomen heb is dat ze wat groot zijn en dat de kasten waterschade heeft. Nu vroeg ik me af.. zou het een goed plan zijn om zelf nieuwe behuizingen te bouwen voor die speakers? Het zijn enkel de kasten die niets meer waard zijn. Stel ik zou dezelfde speakers in een kleinere behuizing bouwen (bijv. voor de woofers aan de onderkant te zetten, de speakers hangen toch), wat zou dan het effect zijn? Veel minder laag?
Vraag
Alle reacties
Zolang je de inhoud hetzelfde houdt kan je een nieuwe passende behuizing maken ja.
Die woofer zal ook iets van mid doen, dus helemaal naar onder laten wijzen zou ik niet doen.
Die woofer zal ook iets van mid doen, dus helemaal naar onder laten wijzen zou ik niet doen.
Wise enough to play the fool
Effect is niet te voorspellen, hangt van de kast af. B&W weet meer van speaker bouw af dan jij, dus het zal er ongetwijfeld op een of meerdere vlakken op achteruit gaan. Nofi 
Persoonlijk zou ik die speakers op MP gooien en tweedehands iets anders terugkopen.
Heb je ook al iets van versterking of nog niet?
Persoonlijk zou ik die speakers op MP gooien en tweedehands iets anders terugkopen.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Heb je deze speakers nu al hangen, begrijp ik dat goed?Dreadnought schreef op maandag 20 mei 2024 @ 13:55:
Voor mijn mancave ben ik op zoek naar een passende set speakers. Uiteraard kan ik iets kopen, maar ik heb ook nog een setje B&W DM330 staan. Reden dat ik die nooit in gebruik genomen heb is dat ze wat groot zijn en dat de kasten waterschade heeft. Nu vroeg ik me af.. zou het een goed plan zijn om zelf nieuwe behuizingen te bouwen voor die speakers? Het zijn enkel de kasten die niets meer waard zijn. Stel ik zou dezelfde speakers in een kleinere behuizing bouwen (bijv. voor de woofers aan de onderkant te zetten, de speakers hangen toch), wat zou dan het effect zijn? Veel minder laag?
Ik heb even kort gezocht, maar het is een gesloten 2,5 weg ontwerp. Dat wil zeggen dat één woofer midbass is en één woofer alleen het laag doet. Gesloten behuizingen komen niet heel nauw qua inhoud, maar meer dan +/- 20% afwijken gaat wel hoorbaar zijn. Disclaimer: dit is een schatting. Als je een woofer weglaat ga je veel laag missen. Als je ze nog kleiner maakt gaan ze boomy klinken en het diepe laag missen (wel bonk, geen laag). Verder is het belangrijk om de voorzijde dezelfde afmetingen te laten houden, anders gaat het ook anders klinken. En de drivers op dezelfde positie.
Misschien is het interessanter om de behuizing te herstellen. Fineer of wrappen bijvoorbeeld. Of zijn ze echt te ver heen?
Nadat ik e.e.a. over deze speakers heb gelezen kom ik tot de conclusie dat de 1 woofer ook voor het mid ingezet wordt en de andere woofer enkel voor het laag. Die tweede zou dus evt. te verplaatsen zijn.teacher schreef op maandag 20 mei 2024 @ 15:17:
Zolang je de inhoud hetzelfde houdt kan je een nieuwe passende behuizing maken ja.
Je hebt zeker een punt - wellicht dat dat ook slimmer is. Ik vind het knutselen gewoon te leukThe Eagle schreef op maandag 20 mei 2024 @ 15:18:
Effect is niet te voorspellen, hangt van de kast af. B&W weet meer van speaker bouw af dan jij, dus het zal er ongetwijfeld op een of meerdere vlakken op achteruit gaan. Nofi
Versterking heb ik al.. althans, ik heb redelijke stapel versterkers op voorraad, dus dat gaat het probleem niet zijn....
Bouw er anders een leuke krat radio van?
Voor minder dan €100 kun je soms al een setje op de kop tikken. Misschien dat je een setje kunt vinden waarvan de behuizing netjes is, maar de speakers aan gort zijn?
Maar zonder je tijd mee te rekenen is je budget al beperkt. Er is genoeg aanbod van aardige speakers. Zelf speakers bouwen is best prijzig, zeker als je nog wat gereedschap moet kopen.
Nee ik heb nu een ander setje hangen, een kleinere set Jamo's. Voor het formaat klinken die niet slecht, maar voor een kroeg hebben ze te weinig disco sound, vooral op feestjes met veel bier en de volumeknop ver openJag schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 12:32:
[...]
Heb je deze speakers nu al hangen, begrijp ik dat goed?
Ik heb even kort gezocht, maar het is een gesloten 2,5 weg ontwerp. Dat wil zeggen dat één woofer midbass is en één woofer alleen het laag doet. Gesloten behuizingen komen niet heel nauw qua inhoud, maar meer dan +/- 20% afwijken gaat wel hoorbaar zijn. Disclaimer: dit is een schatting. Als je een woofer weglaat ga je veel laag missen. Als je ze nog kleiner maakt gaan ze boomy klinken en het diepe laag missen (wel bonk, geen laag). Verder is het belangrijk om de voorzijde dezelfde afmetingen te laten houden, anders gaat het ook anders klinken. En de drivers op dezelfde positie.
Misschien is het interessanter om de behuizing te herstellen. Fineer of wrappen bijvoorbeeld. Of zijn ze echt te ver heen?
Maar dank voor de info - ik zou i.e.g. wel meer dan 20% willen afwijken, simpelweg omdat ik met het formaat van de speakers niet wegkom. Als dat een slecht idee is dan is een andere zet wellicht toch de betere optie...
Gereedschap heb ik genoeg. Nja.. genoeg.. ik kan me goed helpen, maar wensen heb ik ook zatTheGhostInc schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 16:15:
[...]
Bouw er anders een leuke krat radio van?
Voor minder dan €100 kun je soms al een setje op de kop tikken. Misschien dat je een setje kunt vinden waarvan de behuizing netjes is, maar de speakers aan gort zijn?
Maar zonder je tijd mee te rekenen is je budget al beperkt. Er is genoeg aanbod van aardige speakers. Zelf speakers bouwen is best prijzig, zeker als je nog wat gereedschap moet kopen.
Nog een afgetrapt setje kopen maar met nette behuizingen en van 2 sets 1 maken is ook een idee. Of verkopen voor onderdelen - schijnbaar zijn de tweeters van deze speakers niet meer te krijgen en gaan die wel eens kapot, maar de mijne zijn nog prima.
Ik begrijp dat het ook redelijk stevig volume moet kunnen maken.Dreadnought schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 16:21:
[...]
Nee ik heb nu een ander setje hangen, een kleinere set Jamo's. Voor het formaat klinken die niet slecht, maar voor een kroeg hebben ze te weinig disco sound, vooral op feestjes met veel bier en de volumeknop ver open
Maar dank voor de info - ik zou i.e.g. wel meer dan 20% willen afwijken, simpelweg omdat ik met het formaat van de speakers niet wegkom. Als dat een slecht idee is dan is een andere zet wellicht toch de betere optie...
Hoe groot is de ruimte?
Komen er nog subjes bij?
Wat is de bron?
En hoeveel budget heb je in gedachten?
Zelfbouw is fantastisch leuk om te doen. Maar speakers volledig ontwerpen is veel complexer dan he in eerste instantie overziet. Het is ook niet goedkoper. Het is vooral veel werk en uiteindelijk rewarding als je er langdurig veel tijd in steekt. Subjes bouwen gaat nog wel.
L
Over Jamo gesproken, ze hebben best veel speakers gemaakt (80's) die geschikt zullen zijn voor je doel. Bijvoorbeeld de Jamo Profesional 200/300/400 of de grotere van de jamo power serie.
:strip_exif()/f/image/lGUlvIpumPHsJ5jibFN1igor.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoe belangrijk is het formaat?
:strip_exif()/f/image/lGUlvIpumPHsJ5jibFN1igor.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 59% gewijzigd door Roderiktweaker op 21-05-2024 17:10 ]
De ruimte is 24m2 en ik schat zo'n 60m3. Geheel van hout. Ik heb nu de 2 Jamo speakers (te groot voor bookshelves en te klein voor zuiltjes) samen met een JBL subje. Maar goed, dat mat allemaal veranderen hoor, ik pas me aan naar wat ik overheb.Jag schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 16:40:
[...]
Ik begrijp dat het ook redelijk stevig volume moet kunnen maken.
Hoe groot is de ruimte?
Komen er nog subjes bij?
Wat is de bron?
En hoeveel budget heb je in gedachten?
Zelfbouw is fantastisch leuk om te doen. Maar speakers volledig ontwerpen is veel complexer dan he in eerste instantie overziet. Het is ook niet goedkoper. Het is vooral veel werk en uiteindelijk rewarding als je er langdurig veel tijd in steekt. Subjes bouwen gaat nog wel.
L
Bron: variabel... heb een 6 kanaals mengpaneel aan mijn versterker hangen en daar kan ik uiteraard allerhande bronnen op hangen... meestal draai ik Sptify, maar af en toe hangt mijn Pioneer DJ-deck er ook wel aan. Het hoeft ook weer niet knoeper-knoeper-hard (ook ik heb buren), maar als iemand denkt van.. deze gaan met z'n allen meebleren dat moet dat ook wel kunnen
Budget: niets specifieks, eigenlijk hoop ik op "weinig", maar stel ik kan voor 50 of 200 euro meer veel meer hebben dan vind ik dat zeker de moeite waard. Mijn eerste doel was niet persé speakers bouwen, maar eerder een beetje een "duurzame" toepassingen vinden voor de B&W's die ik heb staan
Hm klinkt dat een beetje? Ik ken deze wel van de plaatjes, maar heb ze nooit ergens kunnen beluisteren. In de 90s had je ook van die enorme Jamo speakers met 15" woofers (D265 meen ik me te herinneren?), dat zou hier ook wel bij passen.Roderiktweaker schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 17:00:
Over Jamo gesproken, ze hebben best veel speakers gemaakt (80's) die geschikt zullen zijn voor je doel. Bijvoorbeeld de Jamo Profesional 200/300/400 of de grotere van de jamo power serie.
[Afbeelding]
Formaat... tja ik moet / wil de speakers aan het plafond hangen (houten balken), dus mensen moeten er vooral onderdoor kunnen lopen. Op het punt waar ze komen te hangen is hat plafond zo'n 2,70 hood.. dus ik heb een 60cm te vergeven...
Tja iedere speakerliefhebber kan en zal je iets anders aanraden. Ik moet naar aanleiding van dit topic denken aan de Tannoy Reveal speakers die ik talloze keren heb beluisterd bij de Staffhorst in Utrecht maar nooit heb mogen bezitten... die speakers gingen HARD maar klonken tegelijkertijd heel zuiver. Dat was in mijn The Prodigy fase.
Het zal geen verrassing zijn dat het mijn voorkeur heeft om gewoon werkende speakers van markplaats te halen, de DM330 kan je ook daar kwijt, hopelijk aan iemand met verstand van speakers restaureren. Subwoofertje erbij en je bent echt wel klaar. 24m2 is nou niet heel groot ofzo.
Het zal geen verrassing zijn dat het mijn voorkeur heeft om gewoon werkende speakers van markplaats te halen, de DM330 kan je ook daar kwijt, hopelijk aan iemand met verstand van speakers restaureren. Subwoofertje erbij en je bent echt wel klaar. 24m2 is nou niet heel groot ofzo.
Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/
Dubbel
[ Voor 98% gewijzigd door Ramon op 22-05-2024 00:23 ]
Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/
Ah kijk, dat is gunstig, Een mengpaneel, dat is makkelijk icm actieve speakers. Voor jouw toepassing is denk ik de JBL LSR308 erg geschikt. Die bieden ongelofelijk veel kwaliteit voor de bescheiden prijs. En zijn actief, dus gewoon een xlr kabeltje vanaf je mixer en gaan. De Tivoli heeft zijn foyers er ook vol mee hangen en ik vind ze erg goed klinken daar. Dus ook subjectief zijn ze goedgekeurdDreadnought schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 23:34:
[...]
De ruimte is 24m2 en ik schat zo'n 60m3. Geheel van hout. Ik heb nu de 2 Jamo speakers (te groot voor bookshelves en te klein voor zuiltjes) samen met een JBL subje. Maar goed, dat mat allemaal veranderen hoor, ik pas me aan naar wat ik overheb.
Bron: variabel... heb een 6 kanaals mengpaneel aan mijn versterker hangen en daar kan ik uiteraard allerhande bronnen op hangen... meestal draai ik Sptify, maar af en toe hangt mijn Pioneer DJ-deck er ook wel aan. Het hoeft ook weer niet knoeper-knoeper-hard (ook ik heb buren), maar als iemand denkt van.. deze gaan met z'n allen meebleren dat moet dat ook wel kunnen
Budget: niets specifieks, eigenlijk hoop ik op "weinig", maar stel ik kan voor 50 of 200 euro meer veel meer hebben dan vind ik dat zeker de moeite waard. Mijn eerste doel was niet persé speakers bouwen, maar eerder een beetje een "duurzame" toepassingen vinden voor de B&W's die ik heb staan
Ze zijn vast ook 2e hands te krijgen, er is ook een mk1 versie die ook goed is. Denk niet dat dat veel uitmaakt.
Top, ik ga eens speuren!Jag schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 12:23:
[...]
Ah kijk, dat is gunstig, Een mengpaneel, dat is makkelijk icm actieve speakers. Voor jouw toepassing is denk ik de JBL LSR308 erg geschikt. Die bieden ongelofelijk veel kwaliteit voor de bescheiden prijs. En zijn actief, dus gewoon een xlr kabeltje vanaf je mixer en gaan. De Tivoli heeft zijn foyers er ook vol mee hangen en ik vind ze erg goed klinken daar. Dus ook subjectief zijn ze goedgekeurd. Output ook voldoen voor jouw toepassing. Je zou evt een slagje kleiner kunnen overwegen (6" variant). Subje is altijd lekker voor de extensie maar kan ook zonder.
Ze zijn vast ook 2e hands te krijgen, er is ook een mk1 versie die ook goed is. Denk niet dat dat veel uitmaakt.
@Dreadnought Ja er kwam best goed geluid uit die Jamo's voor "feestmuziek" en ook semi professioneel te gebruiken maar het is wel persoonlijke voorkeur ook gezien de "looks". (Ze zijn wel redelijk zeldzaam nu, en de foam randen moeten vervangen worden als dat nog niet gedaan is zoals bij zoveel Jamo's.)
De grootte van de ruimte is wel te overzien dus met minder grote luidsprekers moeten het ook gaan. Allicht wel handig als ze beschermd zijn tegen overbelasting/ te hoog volume.
De grootte van de ruimte is wel te overzien dus met minder grote luidsprekers moeten het ook gaan. Allicht wel handig als ze beschermd zijn tegen overbelasting/ te hoog volume.
[ Voor 15% gewijzigd door Roderiktweaker op 22-05-2024 13:49 ]
Je Speaker filters zijn afgesteld op de behuizing als geheel. Je kunt de gok wagen maar een eigen kast maken met ook nog een goede bas reflex lijkt mij geen eenvoudig klus.
Voor een mancave zou ik denken aan een setje tweedehands Bose 901. Hebben wel wat power nodig voor een feestje.
Voor een mancave zou ik denken aan een setje tweedehands Bose 901. Hebben wel wat power nodig voor een feestje.
Haha met die Macs in mijn mancave is dat ding plots het dubbele waard geworden :-). Maar idd, een setje 901 zou idd kunnen, ware het niet dat ik opeens aan heel wat mensen moet gaan uitleggen waarom ik een Bose-product in bezit hebCR2032 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 16:40:
Je Speaker filters zijn afgesteld op de behuizing als geheel. Je kunt de gok wagen maar een eigen kast maken met ook nog een goede bas reflex lijkt mij geen eenvoudig klus.
[YouTube: BOSE 901 as never heard before!]
Thx, goede prijs idd. Wellicht maar eens gaan luisteren of bestellen en evt. terugsturen, ik vind het nog wat moeilijk te geloven dat ik uit zo'n klein doosje een flinke sound ga halen, maar dat kan mijn leeftijd zijnJag schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 17:47:
[...]
Misschien deze
En nog een beugel erbij om ze op te hangen
Als je toch al een mengpaneel hebt zou je ook aan een setje mfb speakers van philips kunnen denken.
Die zijn actief dus hebben geen versterker nodig.
Bijvoorbeeld de 22rh532 22rh544 of de 22rh587
Of van aristona de 6544 die zijn wat minder gewild maar exact hetzelfde als de 544
Klinken groot in een klein formaat. En eenvoudig uit te breiden.
Techniek uit de jaren 70 dus heeft wel revisie nodig maar met wat geluk kun je ze overnemen van een verzamelaar die dat al heeft gedaan.
Vorig jaar heb ik een setje gereviseerde 6544 van de hand gedaan voor een euro of 150
Die zijn actief dus hebben geen versterker nodig.
Bijvoorbeeld de 22rh532 22rh544 of de 22rh587
Of van aristona de 6544 die zijn wat minder gewild maar exact hetzelfde als de 544
Klinken groot in een klein formaat. En eenvoudig uit te breiden.
Techniek uit de jaren 70 dus heeft wel revisie nodig maar met wat geluk kun je ze overnemen van een verzamelaar die dat al heeft gedaan.
Vorig jaar heb ik een setje gereviseerde 6544 van de hand gedaan voor een euro of 150
Pagina: 1