Fluittoon vanaf appartementencomplex

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klavertje4
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 22-05-2024
Sinds medio vorig jaar hebben wij in onze achtertuin geluidsoverlast van wat wij nu vermoeden een hoogbouw appartementencomplex in de buurt. Wij dachten eerst dat het omliggende bouwwerkzaamheden waren en het probleem zichzelf daarmee op termijn zou oplossen maar dat blijkt helaas niet het geval. Daarom willen wij een melding maken bij de gemeente. Omdat wij de angst hebben dat deze melding zonder enige vorm van verantwoordelijk zal worden weggewoven (dit lijkt soms de nieuwe werkmentaliteit te zijn) willen wij van tevoren weten waar we staan en wat we kunnen verwachten.

De situatie

Waarschijnlijk van een hoogbouw appartementencomplex is 24/7 een fluittoon hoorbaar bij meerdere windrichtingen. Bij ons in de achtertuin en in de zomer ook binnen wanneer in de slaapkamer het raam open staat. Soms ook in de voortuin en op meerdere plekken in de directe omgeving. Dit geluid wordt overdag in de achtertuin soms opgenomen in het omgevingsgeluid maar is ook dan nog wel duidelijk te onderscheiden. Wij hebben sterk het vermoeden dat het een technische installatie betreft. Wij wonen zelf in een tussenwoning op 150 meter afstand van dit gebouw.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

https://iplo.nl/regelgevi...uid-bouwwerkinstallaties/

Volgens de NEN 5077 norm mag een bouwwerkinstallatie maximaal 30 dB veroorzaken. Wat mij nog onduidelijk blijft, is waar en wanneer dit in ons geval gemeten wordt. Er is overdag en ook ‘s avonds aan de voet van het gebouw veel omgevingsgeluid van verkeer dus het is tot diep in de avond lastig waar te nemen en niet te pinpointen op dit gebouw. Daarnaast ligt deze installatie waarschijnlijk op een van de daken van dit complex dus kun je niet even een paar meter over de erfgrens stappen ;). Ik kom bij een NEN 5077 zoekopdracht veel voorbeelden tegen van contactgeluiden en installaties binnen woningen maar niet deze situatie.

Mijn vraag

- Wat kunnen wij op dit vlak van de gemeente verwachten? We weten namelijk voor 80% zeker dat het van dit gebouw afkomstig is maar er blijft een gerede twijfel. Het is zelfs ‘s avonds laat aan de voet niet te pinpointen op dit gebouw maar wel duidelijk meer aanwezig dan in de rest van de omgeving.

- Als ze wel een meting willen verrichten, waar en wanneer moet er worden gemeten of deze installatie aan de 30 dB norm voldoet? Dit willen wij graag weten zodat men er niet mee aan de haal kan gaan en gemakzuchtig kan terugkoppelen dat het “in orde is” zonder de juiste onderbouwing.

- Welke stappen kunnen wij nemen op het moment dat de gemeente stroperig reageert of het gewoonweg weigert in behandeling te nemen?

De reden dat we hier ook zo argwanend over zijn is dat het soms lijkt dat onze gemeente redelijk onder een hoedje speelt met ontwikkelaars en wij bang zijn dat ze het onder het tapijt vegen om deze te vriend te houden zodat de gemeente haar woningbouwdoelstellingen kan behalen.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Alle reacties

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-09 15:16

Barrycade

Through the...

Wellicht kan je ook een iets neutralere toon aanmeten in je TS? Dan kunnen we ook normaal reageren dan moeten reageren op een "overheid is corrupt" post.

Want als je er zo in gaat weet ik ook wel waarom ze niet zo open zullen staan als je al begint met de grondhouding dat ze je klacht onder het tapijt gaan vegen omdat ze corrupt zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:16
Heb je al contact gezocht met de VVE van de hoogbouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 16:47
Misschien heeft het meer met het gebouw zelf te maken dan met de installatie. Lees bijvoorbeeld dit rapport. Beetje technisch, maar geeft misschien toch enige indicatie. (Bijvoorbeeld lucht die door roosters of langs spijlen blaast).
Wat je zou kunnen doen: inventariseren of de bewoners van de hoogbouw hier zelf ook last van hebben en zoja aan welke zijde/hoogte van het gebouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luckei
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 24-09 14:46
Afhankelijk van je leeftijd en de staat van je gehoor kan het ook nog zo'n geweldig apparaat zijn:
https://www.bol.com/nl/nl...-katten/43282/4277888962/

Bij ons in de buurt ook eentje, en als ik daar langsloop stoor ik mij er ook aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid11
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 26-09 16:50
Horen meer buren dit? Anders hun ook vragen een melding te doen bij de gemeente. Vervolgens zal de gemeente de Omgevingsdienst inschakelen als ze zelf geen expertise in huis hebben. Toetsingskader is waarschijnlijk de regels tijdens de bouwaanvraag. Mogelijk dat er een grote warmtepomp op het dak staat. Succes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 25-09 10:59
Als je nou gewoon melding doet, en alle buren die dit ook horen doen dit ook, dan kun je daarna kijken wat de gemeente doet. Daarnaast kun je ook de VVE of de woningbouw van het complex aanschrijven.

Waarom meteen zo argwanend?

Zo'n gemeente pakt je melding niet dezelfde dag op, maar met meerdere meldingen komen ze vast kijken.

Als je met al je buren 3x hebt gemeld en we zijn maanden verder zonder enige actie, dan snap ik het. Maar dit is gewoon populistisch gewauwel in de ruimte.

Deed me ook denken aan: https://www.omroepflevola...n-kon-er-niet-door-slapen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

In Zoetermeer toevallig? :P

Heb zo'n zelfde situatie. Dan wel uit een specifieke windrichting, wat het achterhalen nogal lastig maakt.

Contact gehad met de gemeente, die willen/kunnen er niets aan doen. Eigenaar van het pand steekt ook de spreekwoordelijke middelvinger op.

Nog geen zin en tijd gehad om er verder mee aan de slag te gaan. Maar ik houd het topic in de gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klavertje4
Toke_gt schreef op maandag 20 mei 2024 @ 17:45:
Misschien heeft het meer met het gebouw zelf te maken dan met de installatie. Lees bijvoorbeeld dit rapport. Beetje technisch, maar geeft misschien toch enige indicatie. (Bijvoorbeeld lucht die door roosters of langs spijlen blaast).
Wat je zou kunnen doen: inventariseren of de bewoners van de hoogbouw hier zelf ook last van hebben en zoja aan welke zijde/hoogte van het gebouw.
Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klavertje4
Luckei schreef op maandag 20 mei 2024 @ 18:48:
Afhankelijk van je leeftijd en de staat van je gehoor kan het ook nog zo'n geweldig apparaat zijn:
https://www.bol.com/nl/nl...-katten/43282/4277888962/

Bij ons in de buurt ook eentje, en als ik daar langsloop stoor ik mij er ook aan.
Bedankt maar het geluid is van een lagere frequentie (denk ik) dan een katten verjager. Ik heb een opname van dit geluid dus die kan ik eventueel in een bericht zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klavertje4
Solid11 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 19:03:
Horen meer buren dit? Anders hun ook vragen een melding te doen bij de gemeente. Vervolgens zal de gemeente de Omgevingsdienst inschakelen als ze zelf geen expertise in huis hebben. Toetsingskader is waarschijnlijk de regels tijdens de bouwaanvraag. Mogelijk dat er een grote warmtepomp op het dak staat. Succes!
Niet dat ik weet, maar de buren zijn dan ook voornamelijk ouderen dus kan me voorstellen dat zij hier minder of geen last van hebben. Daarnaast voelt het toch wel als een drempel om anderen hierover te gaan benaderen, omdat je bij dergelijke overlast toch al snel als "zeur" wordt bestempeld en ik graag een goede relatie met mijn buren en omwonenden behoud.

Bedankt zo heb ik toch al een iets beter beeld van wat ik ongeveer kan verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klavertje4
MikeyMan schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 10:13:
In Zoetermeer toevallig? :P

Heb zo'n zelfde situatie. Dan wel uit een specifieke windrichting, wat het achterhalen nogal lastig maakt.

Contact gehad met de gemeente, die willen/kunnen er niets aan doen. Eigenaar van het pand steekt ook de spreekwoordelijke middelvinger op.

Nog geen zin en tijd gehad om er verder mee aan de slag te gaan. Maar ik houd het topic in de gaten.
Nee het is niet in Zoetermeer maar jouw ervaring is wel precies mijn grote angst: Je wordt (ongewild) probleemeigenaar steekt er uiteindelijk veel tijd en moeite in, hebt het gelijk aan je zijde maar dergelijke partijen walsen alsnog over je heen.

Ik lees in veel berichten hier kritiek op mijn argwanendheid richting de gemeente en dat is niet zonder reden. Mijn gemeente heeft (te) ambitieuze woningbouwdoelstellingen en er is meermaals gebleken dat men daarbij bochten afsnijdt om deze te behalen. Dit is ook verschillende keren in de media geweest. Een gewaarschuwd mens telt voor twee vandaar dat ik het niet op het toeval wil laten uitlopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Klavertje4 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 11:28:
[...]

Niet dat ik weet, maar de buren zijn dan ook voornamelijk ouderen dus kan me voorstellen dat zij hier minder of geen last van hebben. Daarnaast voelt het toch wel als een drempel om anderen hierover te gaan benaderen, omdat je bij dergelijke overlast toch al snel als "zeur" wordt bestempeld en ik graag een goede relatie met mijn buren en omwonenden behoud.

Bedankt zo heb ik toch al een iets beter beeld van wat ik ongeveer kan verwachten.
Joh, hoor jij ook die fluittoon ? Dan loop je toch niet te zeuren maar heb je het er gewoon over.
- Als ze wel een meting willen verrichten, waar en wanneer moet er worden gemeten of deze installatie aan de 30 dB norm voldoet? Dit willen wij graag weten zodat men er niet mee aan de haal kan gaan en gemakzuchtig kan terugkoppelen dat het “in orde is” zonder de juiste onderbouwing.
Beste antwoorder. Dank je voor dit antwoord. Kunt u misschien ook onderbouwen waarom u dit geluid als zijnde "in orde" bevind? Want als ze gaan meten en beoordelen doen ze dat op basis van regels, normen en richtlijnen. Moeten ze zo kunnen ophoesten. (en gegarandeerd dat je een melding krijgt met de tekst "Op basis van richtlijn A234 met meting X_y concluderen wij......" Kom op, het zijn ambtenaren een dag niet naar de richtlijnen gegrepen is een dag niet geambtenaard.)
Welke stappen kunnen wij nemen op het moment dat de gemeente stroperig reageert of het gewoonweg weigert in behandeling te nemen?
Geen idee. Maar zolang je geen stappen onderneemt gebeurd er ook niks he. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Klavertje4 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 11:28:
[...]

Vragen of anderen ook dezelfde overlast ervaren als jij is toch geen zeuren? :? Je zult tegenover de gemeente een veel sterker verhaal hebben als de hele buurt dezelfde overlast heeft, dan wanneer jij als enige overlast ervaart.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klavertje4
__R__ schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 11:57:
[...]

Joh, hoor jij ook die fluittoon ? Dan loop je toch niet te zeuren maar heb je het er gewoon over.

[...]

Beste antwoorder. Dank je voor dit antwoord. Kunt u misschien ook onderbouwen waarom u dit geluid als zijnde "in orde" bevind? Want als ze gaan meten en beoordelen doen ze dat op basis van regels, normen en richtlijnen. Moeten ze zo kunnen ophoesten. (en gegarandeerd dat je een melding krijgt met de tekst "Op basis van richtlijn A234 met meting X_y concluderen wij......" Kom op, het zijn ambtenaren een dag niet naar de richtlijnen gegrepen is een dag niet geambtenaard.)

[...]

Geen idee. Maar zolang je geen stappen onderneemt gebeurd er ook niks he. 8)
Dat begrijp ik en vandaar dat ik er op voorhand probeer achter te komen wat de normen/richtlijnen voor deze situatie zijn. Want anders kan de gemeente me wel met van alles om de oren slaan en is dit voor mij niet te controleren.

Wat betreft de buren vind ik toch dat je hier iets te makkelijk overheen stapt. Ik woon hier nog niet zo lang en er heerst absoluut geen klaagcultuur. Dus op het moment dat ik random op wat buren van (ruim?) onder de vijftig afstap en het merendeel zegt "waar heb jij het over???" tsjah wie staat er dan voor paal? "Uh ja ik weet voor 80% dat het van dat gebouw daar komt." Victim blaming incoming en ik heb de rest van mijn tijd hier een stempel (en heb het hier verder toch erg naar mijn zin).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Klavertje4 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 13:27:
[...]

Dat begrijp ik en vandaar dat ik er op voorhand probeer achter te komen wat de normen/richtlijnen voor deze situatie zijn. Want anders kan de gemeente me wel met van alles om de oren slaan en is dit voor mij niet te controleren.

Wat betreft de buren vind ik toch dat je hier iets te makkelijk overheen stapt. Ik woon hier nog niet zo lang en er heerst absoluut geen klaagcultuur. Dus op het moment dat ik random op wat buren van (ruim?) onder de vijftig afstap en het merendeel zegt "waar heb jij het over???" tsjah wie staat er dan voor paal? "Uh ja ik weet voor 80% dat het van dat gebouw daar komt." Victim blaming incoming en ik heb de rest van mijn tijd hier een stempel (en heb het hier verder toch erg naar mijn zin).
Op het moment dat jij de enige bent die overlast ervaart, dan heeft de gemeente bijzonder weinig incentive om een rol op te pakken. Juist omdat het dan erg makkelijk wordt om het weg te zetten als iets wat in jouw hoofd leeft. Je hoeft de discussie met de buurtbewoners ook helemaal niet aan te gaan. "O, helemaal niets? Nou, dan weet ik dat. Houdoe!"

En bovendien, als je jezelf van te voren in allemaal juridische details wilt ingraven, dan schep je ook de omstandigheden voor de gemeente om er lekker juridisch in te gaan zitten. Maar goed, als dat een route is die je wilt kiezen, dan wens ik je veel succes. Klinkt echter niet als een pragmatische route maar meer als een principiele. En daar win je imho geen sympathie mee bij een eventuele ambtenaar die je dossier onder ogen krijgt.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:22
[...]
Dat je er niet zo lang woont is toch niet relevant? Je wilt een zaak maken van een probleem dat je ervaart en dan is het slim om eens te kijken of er meer mensen zijn die er last van hebben. Wat ik hier vooral lees is iemand die bang is voor zijn reputatie bij anderen en daardoor veel moeite doet om het zelf op te lossen. Je kan dit niet zelf oplossen. Andere mensen bijten niet. Je vult al allerlei zaken in over voor paal staan of 'victim blaming'. Waarom? Als iedereen in jou buurt zo denkt dan heeft iedereen wel wat problemen en is verbaast dat er vervolgens niks gebeurd. :+

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
[...]

Maar als je gewoon het gesprek aangaat komt dat vanzelf wel op tafel.
Wat betreft de buren vind ik toch dat je hier iets te makkelijk overheen stapt. Ik woon hier nog niet zo lang en er heerst absoluut geen klaagcultuur.
Ik zeg niet dat je moet gaan klagen. Ik raad je aan om een gesprek erover te beginnen.
Dus op het moment dat ik random op wat buren van (ruim?) onder de vijftig afstap en het merendeel zegt "waar heb jij het over???" tsjah wie staat er dan voor paal?
Niemand.
"Uh ja ik weet voor 80% dat het van dat gebouw daar komt." Victim blaming incoming en ik heb de rest van mijn tijd hier een stempel (en heb het hier verder toch erg naar mijn zin).
Ligt er helemaal aan hoe je een gesprek aangaat met de mensen. Sterker nog, als je het bij de buurman in zijn tuin niet hoort terwijl je het over het weer hebt hoef je er niet eens over te beginnen :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-09 15:16

Barrycade

Through the...

Na wat meer posts lees ik wat communicatie angst /stoornis /historische ervaringen wegens de communicatie.

Maar stel dat het een centrale afzuiging is die versleten lagers heeft.

Dan hoef je toch niet meteen met artikelen en normen te gaan zwaaien? Dan is het vaak alleen zorgen dat de VVE/Woningbouwvereniging op de hoogte wordt gebracht en de afzuiging vervangen.

En alles valt, start en staat dus in dit geval met communicatie.

Zou dus nu het tussen de buien door lekker weer is even langs de buren lopen als ze bezig zijn in de tuin even vragen he hallo buurman, vraagje, wij horen een fluittoon buiten in de tuin. Horen jullie die ook en hebben jullie een idee waar die vandaan komt?

Oh je denkt ook de flat, ken je iemand die daar woont zodat ik even iemand van de VvE kan spreken?

Als je daar al tegen op ziet dan wordt het een lastig traject.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

Wie staat er voor paal? Niemand. Je vraagt toch gewoon of diegene ook weleens een irritante fluittoon hoort? Antwoord kan ja of nee zijn. En je hoeft dat natuurlijk niet aan 50 mensen te vragen. Volgens mij ben je hier wel heel erg niet bestaande problemen aan het bedenken.
Ik heb zelf ook weleens buren gevraagd of ze ook 's nachts last hadden van een afzuiging. Hadden ze niet, geen enkele 'victim blaming' door gehad. (Was Tinitus, dus ja, dan hoort niemand anders het :P ).

Overigens als het duidelijk genoeg is dat je het kan opnemen: Draai eens Spectroid oid op je telefoon en maak daar een screenshot van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
[...]
Wat betreft de buren vind ik toch dat je hier iets te makkelijk overheen stapt. Ik woon hier nog niet zo lang en er heerst absoluut geen klaagcultuur. Dus op het moment dat ik random op wat buren van (ruim?) onder de vijftig afstap en het merendeel zegt "waar heb jij het over???" tsjah wie staat er dan voor paal?
Maar draai het eens om. Is dit wat jij denkt als iemand jou die vraag stelt? Ik zou denken dat iemand zou kunnen zeggen ‘goh nee, nooit gehoord, maar ik zal er eens op letten.’ Maar als dit een geluid is dat anderen ook horen als ze bij jou zijn, en wat jij ook hoort als je door de straat loopt, dan is de kans natuurlijk veel groter dat iemand zegt ‘ja, dat hoor ik ook. Irritant he.’ En dan kun je samen verder het probleem aanpakken.

Dus wees niet te bang om het bespreekbaar te maken. Zeker als je er net woont, is het ook fijn om wat kennis te maken met de mensen om je heen en dit kan een aanleiding zijn. Het maakt je zeker niet meteen een zeur. Dat word je pas als je niemand het hoort en jij er bij elke ontmoeting weer over begint.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Nu online
Klavertje4 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 13:45:
Waarschijnlijk van een hoogbouw appartementencomplex is 24/7 een fluittoon hoorbaar bij meerdere windrichtingen
Verrassend; hier hetzelfde met een 4 verdiepingen nieuwbouw uit ongeveer 2021.

Heb hier het gevoel dat het écht wind afhankelijk is en niet van de mechanische installatie. Ik verdenk deze uitblaasstukken / 'fluiten' (lijkt het wel een beetje op toch?).

Maar er kan van alles fluiten met wat wind.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klavertje4
Allereerst wil ik iedereen bedanken voor de positieve woorden en voorbeelden. Gedeelde smart is halve smart en dit geeft zeker vertrouwen maar, in alle eerlijkheid, vind ik het zelfs dan nog te veel om hierover naar buurtbewoners te stappen. Dat is niet omdat de gegeven argumenten niet kloppen maar omdat mijn state of mind hier simpelweg niet naar is (maar dat was waarschijnlijk wel te merken). Vandaar dat ik juist de laagdrempelige weg via de gemeente wilde bewandelen en ze-ker niet met gestrekt been of juridische insteek. Dat is alleen als het echt nodig blijkt te zijn want ik begrijp heel goed dat je daarmee meteen alle goodwill verspeelt. Het is puur vanwege negatieve ervaringen dat ik gewoon goed geïnformeerd wil zijn voor een eerste stap.

Daarnaast werd er gevraagd om een spectrum analyse van het geluid en dat heb ik met Audacity weten te maken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cp2aAVn-NwPjdx9XLhHGe3SUa8k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/43IRbcjQeDBWjg3zTqSkKlN7.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb meerdere opnames en naar mijn idee zit het telkens rond de 2100Hz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-09 21:08

SPT

Een logische eerste stap is om het voor te leggen aan het vve-bestuur of aan de eigenaar van het gebouw. Het kan zijn dat zij er laks mee omgaan, maar dat hoeft niet. Ik heb zelf als vve-bestuurder verschillende keren dingen aangepakt n.a.v. klachten van aanwonenden. Hoewel het - toegegeven - meestal even duurde. Deels door prioritering en deels door complexiteit en kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:41
Klavertje4 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 17:04:
Ik heb meerdere opnames en naar mijn idee zit het telkens rond de 2100Hz.
Dan zou het dus zo moeten klinken?
YouTube: 2100 Hz Test Tone

Ik zou het in de straat/buurt Whatsapp groep gooien met de vraag of er meer mensen zijn die deze toon in de straat horen.

De gemeente gaat hier nul,nul energie in steken, tenzij je aan kan tonen dat de gemeente de oorzaak is van de toon.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
The Lord schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 14:08:
[...]
Heb hier het gevoel dat het écht wind afhankelijk is en niet van de mechanische installatie.
Ik heb inmiddels het rapport gelezen dat ik eerder citeerde en daaruit begrijp ik dat het niet zozeer de windrichting is, maar de windkracht. Bij hoge gebouw heb je met heel andere windstromen en richtingen te maken dan bij de grond.

@Klavertje4 Ben je toevallig al eens op een galerij of zo gaan luisteren, dus op hoogte in het gebouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-09 15:48
@Klavertje4 dit herinnert mij heel sterk aan een voorval in Eindhoven 5 jaar geleden: Oplossing voor fluittonen TD-gebouw in Eindhoven (ED)

De spijlen van de balustrades rondom de balkons produceerden in de wind deze fluittoon. Heeft het gebouw in jouw buurt balustrades (om de balkons bv)? Dat zou de oorzaak kunnen zijn.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klavertje4
FredvZ schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 18:32:
[...]

Dan zou het dus zo moeten klinken?
YouTube: 2100 Hz Test Tone

Ik zou het in de straat/buurt Whatsapp groep gooien met de vraag of er meer mensen zijn die deze toon in de straat horen.

De gemeente gaat hier nul,nul energie in steken, tenzij je aan kan tonen dat de gemeente de oorzaak is van de toon.
Ja alleen zit daar een trilling in en hier niet. Dit is het exact:

YouTube: 2100Hz (2.1kHz) Sine Wave Test Tone - 600 Seconds (10 Minutes)

Ik zit niet in een straat of buurt Whatsapp groep.

Aangezien veel reacties hier over het benaderen van de VvE gaan daar maar is over nadenken als stap 1. Nog geen idee hoe het zit het hele gebouw zou ook zomaar huur kunnen zijn, maar goed Rome is ook niet in een dag gebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Windresonantie komt vaker voor bij hoger gebouwen en spijlenhekken. Doet het appartementencomplex hier achter bij ons ook. Kan je niets aan doen, wordt ook niets aan gedaan helaas.

Gebouw wordt getoetst op rekenmodellen, windhinder is helaas nog niet verplicht (tenzij hoger dan 30 meter / 10 lagen in sommige gemeenten). Als het is gebouwd volgens de vergunning haal je snel bakzeil, hoe irritant het ook is. Wellicht hebben bewoners van het complex zelf er ook last van. Kijk of je in hun een medestander kan vinden en trek collectief op richting de eigenaar. Wellicht is ie daar wel gevoelig voor?

Alleen red het nooit….

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klavertje4
BeefHazard schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 19:53:
@Klavertje4 dit herinnert mij heel sterk aan een voorval in Eindhoven 6 jaar geleden: Oplossing voor fluittonen TD-gebouw in Eindhoven (ED)

De spijlen van de balustrades rondom de balkons produceerden in de wind deze fluittoon. Heeft het gebouw in jouw buurt balustrades (om de balkons bv)? Dat zou de oorzaak kunnen zijn.
Dank maar in dit geval is het geluid juist constant aanwezig. Ook wanneer het windstil is en al dan niet beter of minder hoorbaar / van het achtergrondgeluid te onderscheiden aan de hand van de windrichting. Vandaar ook mijn vermoeden van een technische installatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Klavertje4 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 19:55:
[...]

Ja alleen zit daar een trilling in en hier niet. Dit is het exact:

YouTube: 2100Hz (2.1kHz) Sine Wave Test Tone - 600 Seconds (10 Minutes)

Ik zit niet in een straat of buurt Whatsapp groep.

Aangezien veel reacties hier over het benaderen van de VvE gaan daar maar is over nadenken als stap 1. Nog geen idee hoe het zit het hele gebouw zou ook zomaar huur kunnen zijn, maar goed Rome is ook niet in een dag gebouwd.
Ik snap nog steeds niet waarom je niet vraagt aan je buren eerst of die het ook horen. Gewoon of die ook een fluittoon horen. Dan sta je zoveel sterker als er blijkt dat iig een paar andere het ook opmerken (en liever nog dat ze er last van hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FX16
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-09 13:08
Ik weet het , het is lang gelden maar de frequentie lijkt wel op een kapotte schakelvoeding van een Led armatuur OID

[ Voor 45% gewijzigd door FX16 op 08-07-2024 16:52 ]

Pagina: 1