PC voor gamen + editen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• couwenberg
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 26-08-2024
Dag Tweakers!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Met het systeem wil ik games draaien (Battlefield, CS2, Squad) op ultra settings met daarbij hoog in de FPS, denk aan 120+/-. Daarnaast zal het systeem ook gebruikt worden voor vrijwel het gehele Creative Cloud pakket, dit zijn programma's zoals Indesign, Illustrator, Photoshop en Premiere Pro.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn max ligt rond de €2300,-. Mochten er upgrades zijn die de prestatie aanzienlijk doet verbeteren, dan kan ik nog water bij de wijn doen. ;)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, oude systeem zal verkocht worden.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik ben een leek in het samenstellen van een pc, dus ik ben tijdens mijn zoektocht toch voornamelijk uitgegaan van andere forum posts hier op Tweaker en YouTube video's. Mijn uitgangspunt was het 4K gaming systeem die was samengesteld door Tweakers in het Best-Buy fora.
https://tweakers.net/revi...-2023-4k-gamesysteem.html

In het systeem zit 32GB ram geheugen, voor mijn doeleinde lijkt het beter om 64GB ram geheugen te gebruiken. Zo zal het switchen tussen de verschillende taken/programma's een stuk soepeler gaan dan mijn huidig systeem. Verder heb ik in mijn huidig systeem een power supply die niet genoeg voedt. Als ik mijn mobiel oplaad + Xbox controller + muzieksetje aansluit kan de PC wel eens uitvallen. Dit wil ik voorkomen in mijn nieuwe systeem, dus zat ik te kijken naar een 1000W power supply ipv 850W.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 349,-€ 349,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 167,-€ 167,-
1VideokaartenASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XTX OC Edition 24GB GDDR6€ 1.015,99€ 1.015,99
1BehuizingenFractal Design North - TG Clear Charcoal Black€ 127,90€ 127,90
1ProcessorkoelingScythe Fuma 3€ 55,90€ 55,90
1Geheugen internG.Skill Ripjaws S5 F5-6400J3239G32GX2-RS5K€ 234,16€ 234,16
1VoedingenCorsair RM1000x SHIFT ATX3.0, Zwart€ 159,95€ 159,95
1Solid state drivesKingston KC3000 4TB€ 352,80€ 352,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.462,70

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee geen voorkeur, als het maar aansluit bij het gebruik van gamen en editen.

Zelf heb ik gelezen dat AMD niet altijd lekker loopt met het bewerken van zwaardere (video)bestanden. Dit is dus een topic waar ik mijn twijfels over heb, dus graag jullie mening/feedback hierop.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee, bovengenoemde punten zijn eigenlijk de belangrijkste punten/vragen. Simpelweg wil ik een systeem die een lange tijd meekan op gebied van games en editen.

Ga je overklokken?
Nee de intentie is er niet.

Wat verwacht je van ons?[i]
Jullie advies over de build of dit gaat voldoen aan mijn eisen. Hebben jullie andere componenten die beter zijn dan bovengenoemde build, dan hoor ik dat graag! ;)

Alvast dank!

[ Voor 35% gewijzigd door couwenberg op 20-05-2024 14:22 . Reden: Wenslijst niet toegevoegd ]

Alle reacties

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 05-11 16:09
Een 7800X3D verbruikt nog geen 80W op zijn max en een 7900XTX ongeveer 350W

Dan is 850 al meer dan voldoende. Ik zou bij 850W blijven, bijvoorbeeld: uitvoering: Thermaltake Toughpower GF3 - 850W Zwart

Daarnaast zie ik ook dat de uitvoering: Lexar NM790 (zonder heatsink) 4TB in de Best Buy Guide: Beste 2TB-ssd's bij zwaar gebruik ook weer beter scoort dan die van jou (ik dacht altijd dat die van jou wat beter was) en ook met €100 verschil is het de moeite waard

Verder ziet het er goed uit en heb ik geen ervaring met AMD en videobewerking, dus daar kan ik niks over zeggen

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:18

• couwenberg
@Uszka Wat ik heb begrepen is dat EXPO handig is als je wil overclocken, of heeft het ook nog een andere reden?

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 17:52
AMD EXPO / Intel XMP zijn systemen waarbij er een configuratie opgeslagen staat op de RAM sticks die je koopt. Deze configuratie kan worden ingeladen door je moederbord om zo de ram snelheid die op het doosje staat daadwerkelijk te activeren. Zonder deze systemen zal je RAM dus waarschijnlijk op 4800 of 5200 MT/s geconfigureerd worden, ongeacht wat er op de doos staat.

Intel XMP i.c.m. een AMD CPU kan goed werken. Daar heeft AMD/Asus D.O.C.P. voor, wat in feite een soort compatibility mode is voor XMP, maar het is verstandiger om gewoon een geheugenkit te kopen die expliciet EXPO support.
DOCP is in feite gewoon een pleister oplossing die is bedacht toen EXPO nog niet bestond, om ervoor te zorgen dat je je RAM niet handmatig hoefde te configureren op moederborden met het AM4 socket.
Maar de XMP profielen die je inlaadt zijn gebaseerd op tests met Intel CPU's, geen AMD.

Activeer je XMP/DOCP/EXPO dus niet, dan draait je RAM dus niet op de snelheid die op het doosje staat en waarvoor je hebt betaald. Dus geen 6400 MT/s, maar 4800/5200.

Dus je kunt met een AMD CPU beter een kit kopen mét EXPO of gelijk het goedkoopste van het goedkoopste in de juiste capaciteit.

[ Voor 55% gewijzigd door youridv1 op 21-05-2024 13:39 ]

• couwenberg
@youridv1 Bedankt voor je reactie! Het is alleen niet helemaal duidelijk voor mij wat ik nu dan het beste kan doen, zelf ben ik niet zo van het overclocken en dat soort handelingen. Dus voor mij is 'plug and play' het fijnst.

Wat zou je dan aanraden, kijkende naar de rest van de build?

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:09
Gewoon die sticks van uzska pakken :) die werken goed.

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 17:52
Eens met ruud, die sticks die @Uszka linkt lijken mij de juiste optie als je plug and play wilt

[ Voor 15% gewijzigd door youridv1 op 21-05-2024 21:32 ]

• couwenberg
Dank voor jullie feedback, het systeem is besteld! :)
Pagina: 1