Trafo voor G4 deurbel plaatsen, andere ophanging?

Pagina: 1
Acties:

• Djerro123
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-11 13:58
Ik heb een Ubiquity G4 deurbel gekocht (manual). Mijn huidige opstelling is een mechanische gong en een simpele standaard deurbel knop.

Nu heb ik een nieuwe trafo bij de nieuwe deurbel gekregen, die geïnstalleerd moet worden. Ik heb echter zeer weinig verstand van elektrotechniek (of misschien beter verwoord; een hele lage risico tolerantie om 'zomaar' wat te doen ;) ).

De vraag die ik heb is omtrent hoe ik de nieuwe trafo van stroom moet voorzien. De huidige trafo lijkt via pinnen aan de achterkant stroom te krijgen. Het zit als het ware als een soort stekker op zijn plek, net als groepen die ernaast zitten. De huidige trafo is het blok rechtsboven in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S80My2IfUHiLd_c6AvX0WkCoZrs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5KRAEEJeeqVJG6894UwAx522.jpg?f=fotoalbum_large

De nieuwe trafo heeft dat echter niet; die ziet er meer uit zoals de aardlekschakelaar in bovenstaande foto en verwacht dus twee draden onderin:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/66ASR8g-AqNXxtRNZ5PFZ9g1rNU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UEjSrczP4jeDhZ1o0DY0Iegy.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe kan ik mijn nieuwe trafo (op een correcte manier) van stroom voorzien? En moet ik de gehele stroomvoorziening eraf halen als ik de trafo wil aansluiten (dus de hoofdschakelaar rechtsonder op de eerste foto omzetten)? In dat laatste geval; kan dat zo maar met bijvoorbeeld mijn PV installatie?

• Djerro123
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-11 13:58
Okay na lang staren en veel lezen ben ik er dus achtergekomen dat die 'pinnen' specifiek zijn voor mijn meterkast (ABB Flexomaat heet het blijkbaar). Nu zie ik dat er twee openingen bovenop elke automaat zitten; mijn vraag is dus eigenlijk: kan ik gewoon twee stroomaders in een lege opening doen? In bovenstaande foto zijn de twee linker bovenste automaten twee aparte groepen, en beide hebben nog een opening voor blauw/bruin draad. Mag ik daar mijn nieuwe trafo op aansluiten? (de middelste twee op de bovenste rij zijn mijn fornuis groep)

[ Voor 6% gewijzigd door Djerro123 op 20-05-2024 17:54 ]

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10-11 22:51
Moet je oude beltrafo er niet uit rechts boven? Pakt die zijn voeding uit de rails?

Als je stroom nodig hebt voor de
Unifi trafo kan je die van een groep aftappen waar bijvoorbeeld verlichting op zit.

PUHZ-SW100YAA & 7440wp