Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCab
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-08 18:05
Beste Tweakers,

Sinds enkele jaren heb ik een Synology DS918+ in mijn bezit met 4x4TB schijven.
Deze NAS heeft altijd perfect gefunctioneerd, eigenlijk nooit problemen of symptomen vertoond en is up to date gehouden qua software. Omdat ik de NAS eigenlijk weinig gebruik, heb ik recent besloten om hem uit te zetten en enkel aan te zetten als ik hem nodig heb. Ik heb de NAS via de user interface uitgeschakeld, wat goed is verlopen.

Een aantal dagen geleden had ik hem toch weer nodig, maar hij wilde niet meer opstarten. Er brand geen enkel lampje, ik hoor geen schijven opstarten, er gebeurd gewoon niks. Ik heb uiteraard eerst gegoogled om zelf oplossingen te zoeken, maar echt niks werkt. Dit heb ik allemaal al geprobeerd:
- NAS opstarten zonder schijven
- NAS opstarten zonder schijven / RAM
- NAS opstarten zonder schijven met een andere ram module (welke ik nog had liggen)
- Voedingsadapter vervangen voor een nieuwe
- Batterij op het moederbord vervangen.

Helaas werkt echt helemaal niks. Ik kan op de aan knop drukken, maar er gebeurd werkelijk niks. Ik hoor wel een soort van klikje / popje als ik de aan knop indruk, dus er gebeurd ergens wel iets, maar dit resulteert niet in het opstarten van de NAS / in het branden van lampjes.

Ik zou niet meer weten wat ik kan proberen. Heeft iemand hier toevallig nog suggesties of is het moederbord gewoon defect geraakt en zit er niks anders op dan een nieuwe NAS kopen?

Ik hoop dat iemand nog suggesties heeft!

[ Voor 188% gewijzigd door br00ky op 22-05-2024 14:30 . Reden: Post hersteld, zodat anderen er ook nog wat aan hebben ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:02
Klinkt als een defecte voeding.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zakkenwasser
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als je een multimeter hebt zou ik de spanning van de voeding eens even doormeten.

Meten = weten

PSP 1000 @ 6.60 Pro C2 [+256GB]
PSVita @ Henkaku Enso [+256GB]
3DS @ Luma (B9S) [+160GB]
Nintendo Switch 3.0.1 [+256GB]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCab
Ben(V) schreef op maandag 20 mei 2024 @ 15:29:
Klinkt als een defecte voeding.
Ik heb al een nieuwe voeding aangeschaft en aangesloten, maar ook dat helpt niet helaas.
Zakkenwasser schreef op maandag 20 mei 2024 @ 15:32:
Als je een multimeter hebt zou ik de spanning van de voeding eens even doormeten.

Meten = weten
Dat is inderdaad nog wel een idee! Al is de kans dat zowel de oude als de nieuwe voeding kapot zijn wel minimaal lijkt mij. Maar inderdaad, meten = weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Hoi @YellowCab

Vaak zijn het toch wel de externe voedingen die niet meer lekker zijn.

Was je vervangende voeding een echte merkvoeding of een replica?
Er zit verschil in goedkope replica's qua pinbezetting en vermogen.

Als je voedingen gaat meten, moet je ook kijken of er een rimpel op de voeding zit, daar houden computers ook niet van.

Ow, dat klikje wat je hoort bij indrukken van de knop is het membraanschakelaartje, dat is normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCab
reinier68 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 17:00:
Hoi @YellowCab

Vaak zijn het toch wel de externe voedingen die niet meer lekker zijn.

Was je vervangende voeding een echte merkvoeding of een replica?
Er zit verschil in goedkope replica's qua pinbezetting en vermogen.

Als je voedingen gaat meten, moet je ook kijken of er een rimpel op de voeding zit, daar houden computers ook niet van.

Ow, dat klikje wat je hoort bij indrukken van de knop is het membraanschakelaartje, dat is normaal.
Bedankt voor je reactie! Het betreft een replica, welke op meerdere forums werd aangeraden. In de reviews staat ook dat hij werkt met mijn model NAS. Ik zal hem eens doormeten dan morgen.

Het klikje is trouwens niet direct als ik de knop indruk, maar iets later. Er lijkt dus wel iets te gebeuren op het moederbord ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
ik hoop voor je dat het toch de voeding is.

Anders is misschien je flash kapot: YouTube: Synology DS918+ Bricked / Blue LED of death.
Al zijn dit geen zaken die een gemiddelde hobbyist kan uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:14

nelizmastr

Goed wies kapot

Zie je überhaupt niks? Niet eens een blauw LEDje?

Je zou bijna denken dat het moederbord dan is gaan hemelen, dat heb ik persoonlijk nog niet meegemaakt. De rampzalige oudere modellen met de Atom-C2000 bug dan weer wel.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YellowCab
Nou vanmorgen wilde ik de NAS weer opstarten en hij deed het gewoon. Niks aan de hand, 0 foutmeldingen, storage pool is ook gezond. Ik heb geen idee wat er nou is gebeurd. Wellicht dat de NAS een aantal dagen van de stroom houden de oplossing is geweest. Alles werkt in ieder geval weer. Bedankt voor het meedenken allemaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:44

br00ky

Moderator Harde Waren
Ik heb je startpost weer hersteld zodat anderen er mogelijk ook nog wat aan hebben :).
Pagina: 1