Hoe kan ik de dakhaak bevestigen op de tengellatten ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 11-05 09:50
Beste Tweakers,

Ik zou graag jullie mening willen horen over de manier waarop ik mijn zonnepaneel dakhaak wil bevestigen. Op mijn dak heb ik de tengels geniet of gelijmd op de isolatieplaten (merk: Opstalan Tyvel of zo iets, die nu Unilin heet)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fCqD5YaRC0lHCu9ELXVv3TEeqlM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KHNRh5lsrRSBpjU6dAlp9ryt.webp?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/swfBQnRtzR-H2yn8YuP_ZE9KrQc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rgfCvxZmtLMcKG94OjcszDrk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vB5IyYf9zzSJqLZQPwwzCehSAYg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o4128UgiZYXVWigvK65c9bvz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B2podO0XyrSfFDymNtXE6Olzn9E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7xB97mtrH7emrJbxEyqxGmEV.jpg?f=fotoalbum_large

. Voor de zonnepaneel dakhaak / beugels weet ik niet zeker of ik ze (1) direct op de Opstalan platen kan schroeven zoals in deze video: YouTube: Fitting solar panel brackets to a concrete tile roof, of (2) op de tengels moet schroeven zoals in deze video: YouTube: Instructievideo: Monteren zonnepanelen schuin dak, of (3) op een nieuwe plank moet schroeven die op de tengels is vastgeschroefd zoals in deze video: YouTube: Instructievideo: Monteren zonnepanelen schuin dak

Bij alle 3 opties heb ik het idee dat de dakhaken niet stevig genoeg vastzitten, tenzij de schroeven tot in de gordingen gaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1rTTUvFiTqzSnICzmR6-4zuCz2w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Z9jPRqPbswhXW6SiC9eBFqHn.webp?f=user_large

Een schroef in de plaat heeft alleen zin als die helemaal doorgaat naar een gording onder de dakplaat. Dakplaten zijn tegenwoordig 12 tot 18cm dik, dus dat worden hele lange schroeven.
Maar de tengels erop zijn bedoeld om de panlatten erop te spijkeren. Ingeval erge winstbelasting bij storm kan het zijn dat de dakpannen omhoog willen komen. Maar de dakpannen liggen los op de panlatten, dus ze zullen nooit een trekkracht uitoefenen op de panlatten of tengels.
Maar zonnepanelen kunnen bij storm wel een trekkracht uitoefenen op de panlatten en best groot. Daarbij fungeren de dakpannen als ballast. Maar de panlatten zitten vast aan de tengels, en de tengels zijn slechts geplakt of geniet op de isolatieplaten. De vraag is of die lijm of niet dit kan houden

Unilin heeft tegenwoordig de isolatieplaten die waar de "tengellaat" stevig zit. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eny-7repShqu6XQiLd_jeCM9NGM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qRAMbRJ4c8R70kjab3hycCKS.png?f=fotoalbum_large

De zijkanten zijn stevige houten planken die 2 cm boven de plaat uitsteken. Die 2cm fungeert als tengel om de panlat op te spijkeren. In het midden van de plaat, op 50cm uit de zijkanten, zit nog een tengels geplakt. Ook daar spijker je de panlatten op. Maar in het midden kunnen ze dus geen trek opnemen maar de planken langs de zijkanten wel want die zitten met 30cm lange spijkers getimmerd in de gordingen

Wat denken jullie ?

[ Voor 11% gewijzigd door noucmen op 21-05-2024 05:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11-05 12:35

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Trekkracht op de panlatten zal eerder ontstaan aan de lijzijde van het dak, dus het dakvlak dat van de wind af staat (zuigwerking) Meestal is dat niet de kant waar zonnepanelen worden gelegd omdat storm meest uit richtingen tussen zuidwest en noordwest komt. Dat even ter overweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:58
Aan de panlat klemmen?

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Gemakkelijk zonnepanelen installeren met de Esdec ClickFit EVO montagesystemen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:45
Maar de panlat zit volgens TS dus alleen aan een tengel die gelijmd is aan zijn isolatieplaat. Als dat echt zo is dan kan ik me voorstellen dat dat niet voelt als de beste oplossing.

@noucmen Zijn er al buren met eenzelfde dak en panelen? Hoe is het daar gedaan?

Anders achter je pannen een plank aan je dakbeschot schroeven en dan met schroefhaken op die plank vast.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:31
Ik heb op de kruising van tengel en panlat een lange schroef door de isolatie in het dakbeschot geschroefd. Dan zitten er grofweg 9 per m2. Dat blijft echt wel zitten.
Wel panlat en tengel voorboren i.v.m. splijten.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:58
No Hands schreef op maandag 20 mei 2024 @ 20:45:
[...]

Maar de panlat zit volgens TS dus alleen aan een tengel die gelijmd is aan zijn isolatieplaat. Als dat echt zo is dan kan ik me voorstellen dat dat niet voelt als de beste oplossing.
Als dat zo is heb je erg goede lijm. >:) Die pannen hangen er ook aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
jadjong schreef op maandag 20 mei 2024 @ 21:09:
[...]

Als dat zo is heb je erg goede lijm. >:) Die pannen hangen er ook aan.
Misschien helpt het nieten ook ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/swfBQnRtzR-H2yn8YuP_ZE9KrQc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rgfCvxZmtLMcKG94OjcszDrk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
JukeboxBill schreef op maandag 20 mei 2024 @ 20:50:
Ik heb op de kruising van tengel en panlat een lange schroef door de isolatie in het dakbeschot geschroefd. Dan zitten er grofweg 9 per m2. Dat blijft echt wel zitten.
Wel panlat en tengel voorboren i.v.m. splijten.
Goede idee @JukeboxBill , 2 vragen:
1) Hoe dik is je schroef? Bij mij is rond 6 mm dik, 87 mm lang

2) Is er risico van regen lekkage omdat jij de isolatieplaat te diep heb geboren / geschroefd ?

3) Daarna heb jij de zonnepaneel dakhaak geklemd op de panlaat of geschroefd op de tengellaat ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cnj2DUhUSxM4Axc0PoktS6nljx8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hNllqsRUOy4PoYkjQ7qhZhDd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door noucmen op 21-05-2024 07:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Jan Workum schreef op maandag 20 mei 2024 @ 20:19:
Trekkracht op de panlatten zal eerder ontstaan aan de lijzijde van het dak, dus het dakvlak dat van de wind af staat (zuigwerking) Meestal is dat niet de kant waar zonnepanelen worden gelegd omdat storm meest uit richtingen tussen zuidwest en noordwest komt. Dat even ter overweging.
Heel goed punt,

Mijn buren hebben ook vaak op de noord-oost geinstalleerd, naast de populaire zuid-west. Maar ze weten de details van de installaties niet: altijd volledige door iemand geinstalleerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SryChrz70gXylIE8sfoPBqCHf6E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mELxzRFDWF0TfsdTGeHxQm4K.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-04 19:28
(jarig!)
Da's toch geen schroef om in hout te schroeven?
Volgens mij is dat eentje om golfplaten aan een stalen structuur te bevestigen.
De spoed is heel klein voor hout en de boorkop is eentje voor metaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:31
@noucmen
Ik heb isolatieschroeven van 4,8 x 150 mm gebruikt, gekocht bij www.schroeven-online.nl. Isolatie is PIR 80 mm dik met aan weerskanten alufolie.
Risico voor lekkage is totaal afwezig omdat ik alleen de panlatten en tengels heb voorgeboord en de schroef strak door de isolatie en 2 lagen alufolie heb gestoken.
Bovendien trek je de tengels/panlatten ook nog eens stevig aan, daar komt echt geen water door. Bovendien horen de dakpannen het water tegen te houden. Daaronder komt hooguit af en toe wat stuifwater/sneeuw.

Ik heb geen zonnepanelen, maar ik wilde gewoon dat de panlatten goed vastzitten i.v.m. storm.
Omdat de panlatten net zo goed vast zitten als bij een normale constructie, kan je bij jou de zonnepanelen op de gebruikelijke manier vastzetten.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Er is inderdaad vaak droog onder de dakpannen, maar ik wil graag nog meer deskundige info om zeker te weten. Thanks
Pagina: 1