Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casperb71
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 29-04 08:18
Draai nu al een tijdje op de glasvezel van Delta/Caiway en ben nu met de beveiliging bezig van de devices die er op staan. Nu kwam ik niet verder als 31 MAC-adressen om ze te autoriseren. Als ik de volgende wil doen, dan krijg ik een melding dat ik veel "Great" Mac adressen heb staan.Omdat veel apparaten met elkaar communiceren, heb ik alles op 1 poort staan. Dit omdat dit modem geen "bridge" functie heeft.
Tips zijn welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:38
Waarom wil je op Mac adressen filteren? Dat is veel gedoe als je "even" wilt spelen met iets nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:37

lier

MikroTik nerd

Wat bedoel je met "autoriseren"?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casperb71
Als ik nieuws wil gebruiken zal ik inderdaad handmatig moeten autoriseren.
Je kunt in het modem, mac adressen goedkeuren dat deze gebruik kunnen maken van die poort. Hiermee verhoog je de beveiliging van de netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:14
casperb71 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 10:08:
Hiermee verhoog je de beveiliging van de netwerk.
bedenk heel goed welk probleem je hiermee wilt oplossen als dit een onderdeel van je beveiliging is.
Mac spoofing voor kwaadwillende is gemakkelijk, dat los je dus niet op. Als je geen of een bekent wachtwoord op je wifi hebt, tja dan zou dit het per ongelijk verbinden helpen.......

Als je hiermee bezig bent, zou ik eerder verwachten dat je een goede firewall hebt, zoals opnsense ofzo.
Dan kun je ook bv ongeautoriseerde mac-addressen in een apart vlan plaatsen met beperkt internet toegang.

Maar mac-filtereing op je router van jouw provider is in het algemeen weinig zinvol, of je moet een hele speciale usecase hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casperb71
@canonball dank en ik dacht dat dit een extra stapje voor je beveiliging was. Ik heb wel wifi maar niet die van het modem. Die staat uit. Er staan Mash routers in het netwerk en die zijn beveiligd met een ww. Ook is het netwerk HIDDEN.
De reden van mijn opzet was omdat ik in het programma FING enkele apparaten tegen kwam die ik niet herkende. Achteraf bleek ik toch meer apparaten te hebben die met Wifi werken. Waarom mijn koelkast en Actifry wifi hebben, is mij onduidelijk....
Uiteindelijk bijna alles gevonden er toch beek er 1 device in te staan die niet van mij is. Hoe die daar komt weet ik niet. Ik heb hem via Fing geblokkeerd.
Daarom leek het mij juist om in het modem de MAC-filtering aan te zetten. Wel veel werk, maar leek mij wel zinvol.
Nu heb ik nog steeds geen antwoord, waarom ik maar 31 MAC-adressen kan beveiligen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:24
casperb71 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 11:58:
... Uiteindelijk bijna alles gevonden er toch beek er 1 device in te staan die niet van mij is. Hoe die daar komt weet ik niet. Ik heb hem via Fing geblokkeerd.
Daarom leek het mij juist om in het modem de MAC-filtering aan te zetten. Wel veel werk, maar leek mij wel zinvol.
Nu heb ik nog steeds geen antwoord, waarom ik maar 31 MAC-adressen kan beveiligen.
Ik ken Fing als een app waar je kan zien welke apparaten op je netwerk zitten. Ik heb geen idee hoe je met Fing macadressen kunt blokkeren.
De reden dat je "maar" 31 macadressen kun autoriseren is dat je nokia een consumenten router is. Meer macadressen kost performance. 31 zal voor de meeste huishoudens wel voldoende zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 30-04 22:04
casperb71 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 09:45:
Draai nu al een tijdje op de glasvezel van Delta/Caiway en ben nu met de beveiliging bezig van de devices die er op staan. Nu kwam ik niet verder als 31 MAC-adressen om ze te autoriseren. Als ik de volgende wil doen, dan krijg ik een melding dat ik veel "Great" Mac adressen heb staan.Omdat veel apparaten met elkaar communiceren, heb ik alles op 1 poort staan. Dit omdat dit modem geen "bridge" functie heeft.
Tips zijn welkom.
Als het gaat over het beveiligen van wifi, bespaar je de moeite; met een scanner zie je de geautoriseerde MAC adressen gewoon voorbijkomen & kun je die zo clonen . . .

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casperb71
@W1ck1e Het modem is van Delta, dus die zullen geen upgrade doen. Ik heb een abo op Fing en dan kun je per device het blokkeren.
@ChaserBoZ_ hoe kan je mac adressen zichtbaar maken, als je van buiten niet op het netwerk kan komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 30-04 22:04
casperb71 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 21:28:
@W1ck1e Het modem is van Delta, dus die zullen geen upgrade doen. Ik heb een abo op Fing en dan kun je per device het blokkeren.
@ChaserBoZ_ hoe kan je mac adressen zichtbaar maken, als je van buiten niet op het netwerk kan komen?
Te snel gelezen, ik dacht dat je doelde op wifi, daar is dat even gebruikelijk geweest, maar compleet achterhaald.

Vergis je tevens niet in de sterkte van de beveiliging; op veel apparaten staat het MAC adres op de onderkant/achterkant. Die is zo gecloned.

Wellicht is een andere aanpak wat simpeler/sneller; met bijvoorbeeld ARP watch krijg je een alarmpje als ie een nieuw MAC adres ziet op je netwerk. Die blokkeert zelf echter niets, en oppassen met steeds random MAC adressen :)

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casperb71
@ChaserBoZ_ Fing geef in een mail aan als er iets veranderd. Dat kan zijn, als een divice of/online is of als er een nieuw device op het netwerk probeert te komen. Dan wordt hij eerst geblokkeerd en kan ik kijken of die bevoegd is om in het netwerk te komen. Dit is erg betrouwbaar maar geeft wel onrust. De rookmelder werkt ook via Wifi en die schakelt zich soms even uit en weer aan.
Daarom zou ik ervoor kiezen om OOK het modem de Mac adressen toe te kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:03
Volkomen nutteloze functie naar mijn mening.
Als een hacker iets wil cloned hij gewoon een van je toegelaten mac adressen.
Mac authorisatie en ook dat fing gebeuren is gewoon schijn veligheid.

PS.
Fing is de naam van een Opensource tool voor netwerk analyse en een berdrijf die de naam van een Opensource tool jat zou ik zeker nooit vertrouwen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casperb71
@Ben(V) En welk programma vertrouw jij dan wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:25
Je kan je energie beter in een complexer wachtwoord steken, tenzij er ook UTP kabels buiten de gevel toegankelijk zijn. Een SSID op HIDDEN zetten is ook niet meer van deze tijd. Behalve dat je de naam zo kan vinden kost het ook veel meer van je wifi routers (de accespoints). De naam achterhalen doe je simpelweg door de netwerkpakketjes te onderscheppen en te kijken welke naam er op staat, en omdat ze draadloos door de lucht vliegen kan iedereen dat doen. Het kost tevens moeite omdat elk apparaat wat bij jou langs de deur vliegt en zelf ook een hidden SSID in zich heeft (van een heel ander netwerk natuurlijk) bij jou gaat vragen of dit toevallig hidden netwerk 'wifivanomaopdecamping' is, waarop jouw apparatuur dan weer (voor de zoveelste keer die dag) moet antwoorden dat dit niet wifivanomaopdecamping is. Zeker als er nog een ander hidden netwerk in de buurt is die 24/7 jouw netwerk ontvangt is dit voor beide kanten vermoeiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

casperb71 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 11:58:
@canonball dank en ik dacht dat dit een extra stapje voor je beveiliging was. Ik heb wel wifi maar niet die van het modem. Die staat uit. Er staan Mash routers in het netwerk en die zijn beveiligd met een ww. Ook is het netwerk HIDDEN.
SSID op hidden zetten is minder veilig dan gewoon broadcasten.
Omdat er nou eenmaal een limiet moet zijn en die hebben ze op 31 gezet.

MAC-filtering is overigens geen goede beveiligingsmaatregel, aangezien MAC-adressen onencrypted verstuurd worden en dus gemakkelijk gesnift en gespooft kunnen worden, maar dat is al genoeg gezegd.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Pagina: 1