19O2

Pagina: 1
Acties:
  • 3.424 views

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• 191O
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 27-05-2024

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a8iX1PaLwkxyDDlwgKnDsi4ekUc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/o4haGwEtKDqrcr1x0pLhzda4.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VzXuzEkU6UWVtLZENuQecb6CqvQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9VUVCTSxQh8tmjpRcnKLWebV.jpg?f=fotoalbum_large

Hij is van ons! Voor het eerst dat we een huis officieel van ons mogen noemen, dus nog 1 keertje dan: 'Hij is van ons!'. Sinds half mei op papier dan, we hebben er verder nog geen cent aan afbetaald.

Wat betreft eerste keren blijft het daar niet bij; Met ons eerste huis verhuizen we tevens naar ons eerste dorp.

Voorbereidingen

Een huis verbouwen kunnen we nóg niet. Nul ervaring, geen technische achtergrond, wel leergierig en geduldig.Wat ons betreft komt het dus helemaal goed.

De Walt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BlzNEVw5qg3f1zyqzIsjAZ4fyzQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g7E1P2HuVlK7bpkavNvijpzs.jpg?f=fotoalbum_large
Gezien we vanuit nul starten kan je je vast voorstellen dat we ons arsenaal aan gereedschap nog moeten opbouwen. Dat kan via de veilige weg door naar de bouwmarkt te gaan, of nog makkelijker, te surfen naar de goedkoopste leverhettotaanmijndeur.nl webshop.

Wat ik heb gedaan is een kapotte Dewalt DWS780 afkortzaag kopen. Voor €20,-. In een vorig leven stond hij in een werkplaats. Daar heeft de 780 een flinke smak op de grond gemaakt en daarbij zijn arm gebroken. Is wat de kringloop verkoper erover vertelt. Nadat ik het briefje uit mijn portemonnee heb overhandigt mag ik de Walt voor het eerst tillen. Gelukkig staat de auto voor de deur.

Tevens mijn eerste auto, om in thema te blijven, vrij recent gekocht in aanloop naar het dorpse leven. De paardensticker kreeg ik erbij.

De afkortzaag ga ik thuis rustig nalopen voordat ik nieuwe onderdelen bestel.

De Kas
Een kleine zijsprong, voor het totaalplaatje nog totaal onrelevant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qHenK3hSYf6m8YtWrJZUrLex9jU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rsPf0VL8xkoXk3H80DuzyANA.jpg?f=fotoalbum_large

Voor als het moment daar is willen we een kleine kas in de tuin bouwen. Voor €50 mocht ik deze week 8 van deze glas in lood ramen overnemen, plus 8 voorzetramen. Ik ben er blij mee. Voorlopig gaan ze voor lange tijd de schuur in.

De Plant
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vGg78HGc_GlEYBQenha3Z5ynAXk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RBBz4tUG788k7ldddNTdy4nc.jpg?f=fotoalbum_large

De plant heeft het afgelopen winter zwaar te verduren gehad. We hebben hem toch een beetje in de steek gelaten. De schildluis heeft hem flink te pakken gekregen. Nu stropen we dan toch voor een intensieve reddingssessie onze mouwen op. Op dat hij Hoe Dan Ook naar het dorp mee gaat!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V1SnYA1aOOlPD9JZEwlKFTkNYio=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pfoJs3FwBmmN5occtsRj8KoB.jpg?f=fotoalbum_large

Voor nu werken we naar het eind van de maand toe, wanneer we onze huurwoning definitief achter ons laten om midden in een verbouwing te gaan leven.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
En dit topic is vernieuwend in de wereld van mensen die een huis kopen?

Ik snap niet wat je wil bereiken met dit topic. Een plant die het moeilijk heeft. Reclame maken voor een bedrijf voor spullen.

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:51

The Executer

Lekker belangrijk!

ByteMe_ schreef op maandag 20 mei 2024 @ 00:11:
En dit topic is vernieuwend in de wereld van mensen die een huis kopen?

Ik snap niet wat je wil bereiken met dit topic. Een plant die het moeilijk heeft. Reclame maken voor een bedrijf voor spullen.
Ik vermoed een verbouw reportage a la Jellabie?

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Gefeliciteerd! Dat je ons maar met regelmaat van leesvoer mag voorzien, zowel positief als ellendig :)

@Pussolini je hebt wellicht concurrentie gekregen

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:10
191O schreef op zondag 19 mei 2024 @ 23:59:
Hij is van ons! Voor het eerst dat we een huis officieel van ons mogen noemen, dus nog 1 keertje dan: 'Hij is van ons!'. Sinds half mei op papier dan, we hebben er verder nog geen cent aan afbetaald.
Niet alleen op papier. Gewoon, helemaal, zonder voorbehoud: dat huis is, ongeacht wat je hebt afbetaald, gewoon helemaal van jullie.

Enige is dat jullie OOK een schuld aan een geldgever hebben en daar nog wat van moeten afbetalen. Maar het huis is gewoon helemaal van jullie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
vanaalten schreef op maandag 20 mei 2024 @ 09:15:
[...]

Niet alleen op papier. Gewoon, helemaal, zonder voorbehoud: dat huis is, ongeacht wat je hebt afbetaald, gewoon helemaal van jullie.

Enige is dat jullie OOK een schuld aan een geldgever hebben en daar nog wat van moeten afbetalen. Maar het huis is gewoon helemaal van jullie. :)
Dat huis is dus eigenlijk van die geldgever is dan toch de conclusie?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Gefeliciteerd!

Nieuw huis, altijd fijn :)

Maar zo te lezen is het dus een klushuis en moet (mag?) je er van alles aan gaan opknappen/verbeteren?
Dan is geduld inderdaad nodig. Neem je tijd. Liever een week langer ergens over doen dan het afraffelen. Vraag advies van mensen die er verstand van hebben: vaak blijkt in de praktijk dat er dingen toch net ietsjes anders/beter/makkelijker kunnen als de theorie aangeeft.
Investeer in goed materiaal. Leuk, zo’n afkortzaag die je voor bijna nil gekregen hebt, maar als je er niet op kan vertrouwen is het niet veel meer dan een leuk ornament om in de hoek te hangen. Bovendien is er met slecht materiaal meer kans op schade (en zelfs verwondingen), waardoor het allemaal nog langer gaat duren.

Maar vooral: geniet er van! :)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:10
No Hands schreef op maandag 20 mei 2024 @ 09:40:
[...]

Dat huis is dus eigenlijk van die geldgever is dan toch de conclusie?
Nee, zeker niet.
Je leent geld. Daarmee heb je een schuld aan de geldgever.
Je koopt een huis. Daarmee heb je een huis. Dat huis is van jou, staat op jouw naam.

Dat zijn twee min of meer losstaande acties. Nou is het wel zo dat je dat huis ook meteen als onderpand voor de lening hebt, dus ALS je de lening niet terugbetaald dan mag de geldgever het onderpand verkopen om de lening af te lossen, maar tot het zover is is het huis gewoon van jou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:32
vanaalten schreef op maandag 20 mei 2024 @ 11:25:
[...]

Nee, zeker niet.
Je leent geld. Daarmee heb je een schuld aan de geldgever.
Je koopt een huis. Daarmee heb je een huis. Dat huis is van jou, staat op jouw naam.

Dat zijn twee min of meer losstaande acties. Nou is het wel zo dat je dat huis ook meteen als onderpand voor de lening hebt, dus ALS je de lening niet terugbetaald dan mag de geldgever het onderpand verkopen om de lening af te lossen, maar tot het zover is is het huis gewoon van jou.
Ik begrijp je redenering, maar “helemaal van hem” zou ook betekenen dat de geldverstrekker er niets over te zeggen heeft tot het moment dat er afbetalingsproblemen ontstaan. Echter heeft de bank nu al een flinke vinger in de pap. Zo mag TS het huis bijvoorbeeld niet zonder toestemming van geldverstrekker verhuren. In mijn optiek kan je pas zeggen dat een huis echt van jou is als je het hebt afbetaald. Maar misschien is het dan meer een semantische discussie, wat is “van jou” in een wereld vol regels en restricties. :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:16

Exigence

dnkroz

@191O Zou je ons wat meer kunnen vertellen en laten zien over het huis? En even concreet, wat zijn dan al jullie plannen, in welke volgorde? Is er een planning/tijdlijn en budget? Gaan jullie alles zelf doen, of wordt het uitbesteed?

Want als je verhuist en daarna alleen een pergola in de tuin wilt bouwen dan is dag heel wat anders dan dat je het huis tot casco afbreekt

In het eerste geval snap ik dat het leuk is om een defecte afkortzaag te kopen, dat ding te repareren en dan rustig een pergola te bouwen.

In het tweede geval zou ik niet te veel tijd besteden aan dat soort "leuke" klusjes als een defecte afkortzaag en glas in lood voor een kas die er voorlopig nog niet op komt want je gaat je de komende maanden/jaren de ballen uit de broek moeten werken.

Als er een complete verbouwing aan zit te komen sta je er nu, voor zover ik het van een paar regels kan inschatten, naïef in.

Hou je niet met details bezig voordat je eerst je planning en budget in orde hebt. En dat gaat moeilijk zijn en nog moeilijker worden zonder ervaring.

Maar als je wilt, nuchter en leergierig bent, wellicht hulp hebt, je een realistisch budget hebt én je kunt je focus van grof naar fijn houden dan is er van alles mogelijk. Succes! d:)b
Valorian schreef op maandag 20 mei 2024 @ 14:09:
[...]

Ik begrijp je redenering, maar “helemaal van hem” zou ook betekenen dat de geldverstrekker er niets over te zeggen heeft tot het moment dat er afbetalingsproblemen ontstaan. Echter heeft de bank nu al een flinke vinger in de pap. Zo mag TS het huis bijvoorbeeld niet zonder toestemming van geldverstrekker verhuren. In mijn optiek kan je pas zeggen dat een huis echt van jou is als je het hebt afbetaald. Maar misschien is het dan meer een semantische discussie, wat is “van jou” in een wereld vol regels en restricties. :)
Je zou ook je zeiljacht in Monaco als onderpand voor de lening kunnen geven. Is dan het huis wel van jou en je jacht ineens niet meer?

[ Voor 24% gewijzigd door Exigence op 20-05-2024 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:32
Exigence schreef op maandag 20 mei 2024 @ 14:29:
@191O Zou je ons wat meer kunnen vertellen en laten zien over het huis? En even concreet, wat zijn dan al jullie plannen, in welke volgorde? Is er een planning/tijdlijn en budget? Gaan jullie alles zelf doen, of wordt het uitbesteed?

Want als je verhuist en daarna alleen een pergola in de tuin wilt bouwen dan is dag heel wat anders dan dat je het huis tot casco afbreekt

In het eerste geval snap ik dat het leuk is om een defecte afkortzaag te kopen, dat ding te repareren en dan rustig een pergola te bouwen.

In het tweede geval zou ik niet te veel tijd besteden aan dat soort "leuke" klusjes als een defecte afkortzaag en glas in lood voor een kas die er voorlopig nog niet op komt want je gaat je de komende maanden/jaren de ballen uit de broek moeten werken.

Als er een complete verbouwing aan zit te komen sta je er nu, voor zover ik het van een paar regels kan inschatten, naïef in.

Hou je niet met details bezig voordat je eerst je planning en budget in orde hebt. En dat gaat moeilijk zijn en nog moeilijker worden zonder ervaring.

Maar als je wilt, nuchter en leergierig bent, wellicht hulp hebt, je een realistisch budget hebt én je kunt je focus van grof naar fijn houden dan is er van alles mogelijk. Succes! d:)b

[...]

Je zou ook je zeiljacht in Monaco als onderpand voor de lening kunnen geven. Is dan het huis wel van jou en je jacht ineens niet meer?
Wat “van jou” precies betekent is denk ok onderhevig aan discussie. Maar feit is dat als jij een lening krijgt zonder dat je je huis als onderpand hoeft te laten dienen (bijvoorbeeld met je zeiljacht als onderpand) en van dat geld een huis koopt dan mag je met dat huis doen wat je wilt. Als je in betalingsproblemen komt (en dat jacht ineens niet meer zoveel waard blijkt) dan kan de bank wellicht alsnog een beroep op andere zaken zoals je huis. Maar tot die tijd hebben ze er niets over te zeggen.

Als je het huis wél als onderpand laat dienen dan heeft de bank per direct inspraak in een en ander. Of je het huis dan “van jou” noemt mag je zelf weten natuurlijk, daar zit misschien ook geen goed of fout in.

Hoe dan ook, was niet mijn bedoeling een enorme discussie op te starten hoor, al met al aan TS vooral felicitaties met “zijn” huis, en succes met verbouwen en leuke tekstjes schrijven ter ons vermaak ;)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• morritz34
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:21
Na de OP klikte ik enthousiast op "Topic volgen". Helaas heb ik het topic alweer ontvolgt na een oninteressante en irrelevante discussie over wat wel of geen eigendom is.

Succes @191O en misschien kom ik in de toekomst nog eens kijken in je topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

191O schreef op zondag 19 mei 2024 @ 23:59:

De afkortzaag ga ik thuis rustig nalopen voordat ik nieuwe onderdelen bestel.
Van harte met jullie huisje d:)b

Onderdelen voor je zaag vind je hier:

https://www.kruis.nl/onderdelen/search?m=73&q=DWS780

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• S.J.Onnie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:19
Veel plezier, succes en geluk met jullie nieuwe paradijs.

Laat je niet ontmoedigen door azijnplassende toetsenbordridders! Dat hoort er blijkbaar tegenwoordig bij :(

Je kunt hier een schat aan informatie vinden én krijgen als je het maar vraagt ;) Dat helpt je met het nemen van de juiste beslissingen en voorbereidingen. Ik ga (ondanks de eigendomsdiscussie) dit topic volgen want je hebt zo te zien een ruwe diamant gekocht die er om vraagt om goed gekliefd te worden.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19:50
S.J.Onnie schreef op maandag 20 mei 2024 @ 18:37:

Laat je niet ontmoedigen door azijnplassende toetsenbordridders! Dat hoort er blijkbaar tegenwoordig bij :(

Je kunt hier een schat aan informatie vinden én krijgen als je het maar vraagt ;) Dat helpt je met het nemen van de juiste beslissingen en voorbereidingen. Ik ga (ondanks de eigendomsdiscussie) dit topic volgen want je hebt zo te zien een ruwe diamant gekocht die er om vraagt om goed gekliefd te worden.
Ik vind dit persoonlijk de leukste topics. Heerlijk meelezen en zelf ook wat interessante informatie opdoen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01-10 06:34
S.J.Onnie schreef op maandag 20 mei 2024 @ 18:37:

Ik hoop toch niet dat ie ‘m klieft!

Maar @191O , kom maar op met de updates! Dit soort topics zijn geweldig om te volgen!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pussolini
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 16:18
No Hands schreef op maandag 20 mei 2024 @ 07:24:
Gefeliciteerd! Dat je ons maar met regelmaat van leesvoer mag voorzien, zowel positief als ellendig :)

@Pussolini je hebt wellicht concurrentie gekregen
Ho eens even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:16

Exigence

dnkroz

@191O Updates? Antwoord op vragen? Of gaat het hier bij blijven? Dat zou jammer zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:49
Exigence schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 14:04:
@191O Updates? Antwoord op vragen? Of gaat het hier bij blijven? Dat zou jammer zijn.
Met die zuurpruimen hier zou het me niet verbazen als iemand afgeschrikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:15

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Deze gaat voor nu even dicht. @191O zoek even contact met ons.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.