Internet snelheden, kabels en switches

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titusje
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 31-05-2024
Hallo!
Mijn gamende partner is laatst bij mij ingetrokken en samen hebben we mijn computer, samen met die van haar, naar de bovenverdieping geplaatst. Hier staat nu een 1 Gbit/s switch aangesloten via een cat 5e kabel naar mijn KPN glasvezel router/modem met ook een 1 Gbit/s verbinding.

Op bovengenoemde switch staan nu dus 2 computers aangesloten en nog een switch die leidt naar verschillende Domotica servers. Maar deze setup zorgt voor problemen.

Bij het uitvoeren van een speedtest.net, loopt het internet stuk en verliest mijn computer (en/of de andere computer) volledige verbinding met het internet. Vervolgens komt deze weer up, maar lijkt deze gelimiteerd te zijn tot 100 Mbit/s tot ik de router reset.

Hoe kunnen wij optimaal gebruik maken van de glasvezel verbinding die KPN hier brengt, is het voldoende om de CAT5e kabel te vervangen naar de switch, of dient hier ook een betere switch voor aangesloten te worden? Of is deze opstelling überhaupt niet realiseerbaar?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Welke switch heb je nu?

Als het allemaal niet zo spannend is
https://www.action.com/nl...k-desktop-switch-ls1005g/ die is al voldoende.

En als je pc of partner direct aansluit en dan speedtest doet ipv switch ertussen haal je dan wel de 1Gbit?

En wat moet moet ik mij bij 'Domotica servers' voorstellen?

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:24
Hoe verwacht je dat we deze vraag beantwoorden met deze informatie? Het is onmogelijk voor ons om te constateren of het de kabel is of de Switch. Leg eens een losse kabel evt. via de trapgat omhoog en test het eens een dag, een 10 meter UTP kabel is niet zo heel duur en vaak geven providers ook wel eens lange kabels van 10 Meter. Als het dan nogsteeds slecht is vervang je de Switch en als het dan goed is de kabel?

Cat5E kan de snelheid prima aan, daarmee kan je zelfs 2,5Gbps halen tot 100 meter en er zijn wel test met zo goed als 5Gbps. Als je toch gaat vervangen zou ik wel direct Cat6 doen, maar meer is echt overbodig.

[ Voor 20% gewijzigd door SirMemeAlot op 19-05-2024 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:33
titusje schreef op zondag 19 mei 2024 @ 22:43:
Hallo!
Mijn gamende partner is laatst bij mij ingetrokken en samen hebben we mijn computer, samen met die van haar, naar de bovenverdieping geplaatst. Hier staat nu een 1 Gbit/s switch aangesloten via een cat 5e kabel naar mijn KPN glasvezel router/modem met ook een 1 Gbit/s verbinding.

Op bovengenoemde switch staan nu dus 2 computers aangesloten en nog een switch die leidt naar verschillende Domotica servers. Maar deze setup zorgt voor problemen.

Bij het uitvoeren van een speedtest.net, loopt het internet stuk en verliest mijn computer (en/of de andere computer) volledige verbinding met het internet. Vervolgens komt deze weer up, maar lijkt deze gelimiteerd te zijn tot 100 Mbit/s tot ik de router reset.

Hoe kunnen wij optimaal gebruik maken van de glasvezel verbinding die KPN hier brengt, is het voldoende om de CAT5e kabel te vervangen naar de switch, of dient hier ook een betere switch voor aangesloten te worden? Of is deze opstelling überhaupt niet realiseerbaar?
Op zich klinkt je opstelling voor zover nu te beoordelen is prima, dit zou goed moeten werken.
Maar... omdat mensen nog wel eens de termen switches/routers/modems door elkaar gebruiken: kan je de merk/types van de switches kunnen noemen? En wellicht ook de andere apparatuur ('domotica servers'?) beschrijven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:28

FreakNL

Well do ya punk?

Het ligt vermoedelijk niet aan de switch maar aan je kabel of aan je modem.

Begin eerst met een losse kabel naar boven om dat uit te sluiten.

Internet wat “vast” loopt bij een Speedtest. Het klinkt mij alsof er een router of modem over zijn nek gaat. Heb je op andere plekken (buiten alles achter de switch) nog wel internet dan?

[ Voor 82% gewijzigd door FreakNL op 20-05-2024 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-09 17:26
Dit probleem had ik ook op het moment dat mijn nas de 1gbit lijn vol benutte met downloads. En ik via het netwerk een bestand op de nas wilde benaderen.

Dit resulteerde is directe disconnect van mijn pc. (te fixen met opnieuw insteken utp kabel) na het beeindigen van de download.

Dit had ik verholpen door mijn netwerk te upgraden naar groter dan 1gbit.
een andere oplossing is de max download van de client te begrenzen, zodat deze de lijn nooit voltrekt.
Dit is dus wat er gebeurd met de speedtest.
Bij het uitvoeren van een speedtest.net, loopt het internet stuk en verliest mijn computer (en/of de andere computer) volledige verbinding met het internet.
zonder speedtest te draaien, loop je dan tegen hetzelfde probleem op? nee? is er dan wel een probleem?

[ Voor 21% gewijzigd door T-Forever op 20-05-2024 14:40 ]

Pagina: 1