Error 1110 - Redden wat er te redden valt (recovery opties?)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:04
De iPhone van m'n vriendin was vol aan het raken, en gedurende het maken van een backup, is het apparaat softwaretechnisch in de soep gedraaid.

In het kort komt het er op neer dat iOS noch in staat is te booten, noch in staat is zichzelf te herstellen, vanwege een gebrek aan opslag.

Afgezien daarvan dat zoiets softwaretechnisch natuurlijk nooit zou mogen kunnen gebeuren indien het OS degelijk was ontworpen (waarom hanteert iOS geen zekerheidsmarge voor de opslag zodat het zichzelf niet in de soep draait?), heb je als gebruiker dus enkel de volgende opties:

1. Factory Reset met daarna het inspelen van een backup (lokaal / iCloud)
2. Factory Reset.

Optie 3 is eeuwig naar een wit appeltje te kijken.

Het vervelende is dat dit dus het punt was waarop ze een backup wilde maken, maar deze dus ook niet volbracht kon worden. De kostenloze iCloud versie zal ook geen soelaas bieden. Ergo, tenzij er een manier is om ná een factory reset nog data van de telefoon te plukken, zal er sprake zijn van een flink verlies van persoonlijke zaken.

Mijn vraag is of het dus, net als bij een reguliere harde schijf, mogelijk is om dus gegevens van het "gewiste" geheugen te halen.

Voor de PC zijn er vele recovery tools waar ik ook vaker gebruik van heb gemaakt om oude harde schijven te redden. Mijn ervaring met iOS is echter beperkter.

Nu zijn er natuurlijk allerhande tools te vinden op het internet, zoals de volgende:
https://www.appgeeker.com/ios-data-recovery.html

Is er iemand met ervaring met deze tools, of is er zowaar nog een plan B om uit deze eindeloze loop te komen?

Beste antwoord (via Cid Highwind op 20-05-2024 15:42)

• IceFox
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 16:20
Zover ik weet is data recovery na een factory reset onmogelijk omdat alle data encrypted weggeschreven word en bij het wissen / set-up de key opnieuw gegenereerd word.

Je enige optie is zoiets, maar dat blijft hacky en geen garantie op succes: https://www.reddit.com/r/...u9/fix_itunes_error_1110/

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• IceFox
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 16:20
Zover ik weet is data recovery na een factory reset onmogelijk omdat alle data encrypted weggeschreven word en bij het wissen / set-up de key opnieuw gegenereerd word.

Je enige optie is zoiets, maar dat blijft hacky en geen garantie op succes: https://www.reddit.com/r/...u9/fix_itunes_error_1110/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

Factory Reset ben je alle data kwijt. Inloggen op iCloud kun je in ieder geval kijken welke data er staat en wanneer laatste backup was.

Maar vind het persoonlijk wel bijzonder dat dit gebeurt op het moment dat de opslag volledig vol is bij een iPhone. Bij mij zou het meer klinken als een ander, hardwarematig probleem.

Je kan proberen de iPhone in recovery stand te zetten en dan aan een computer met iTunes koppelen. Van de twee opties die je dan krijgt moet je even goed opletten, een van de opties is namelijk een factory reset. De andere optie kan mogelijk wel soelaas bieden.

Voor mijn beeldvorming trouwens, welk model/serie iPhone gaat het hier om?

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
PeacekeeperNL schreef op zondag 19 mei 2024 @ 23:27:
Factory Reset ben je alle data kwijt. Inloggen op iCloud kun je in ieder geval kijken welke data er staat en wanneer laatste backup was.

Maar vind het persoonlijk wel bijzonder dat dit gebeurt op het moment dat de opslag volledig vol is bij een iPhone. Bij mij zou het meer klinken als een ander, hardwarematig probleem.

Je kan proberen de iPhone in recovery stand te zetten en dan aan een computer met iTunes koppelen. Van de twee opties die je dan krijgt moet je even goed opletten, een van de opties is namelijk een factory reset. De andere optie kan mogelijk wel soelaas bieden.

Voor mijn beeldvorming trouwens, welk model/serie iPhone gaat het hier om?
Het betreft hier een iPhone SE 2 (2020 model).

Bedankt voor de suggesties, dat waren inderdaad stappen die ik reeds ben doorgaan.

Ik sta er persoonlijk ook van te kijken, want je zou verwachten dat een halfweg degelijk ontwikkeld OS zichzelf niet dusdanig volzuigt, dat het zichzelf effectief brickt, gewoon een veiligheidsmarge m.b.t. gereserveerd geheugen zou eigenlijk al afdoende moeten zijn. Temeer omdat het dus een bekend probleem is bij Apple, het heeft immers een eigen code, zou je verwachten dat het een niet-bestaand probleem zou moeten zijn.

Maar goed, dat helpt natuurlijk niks. Het probleem is dat er dus eigenlijk nooit werkelijk een backup is gemaakt van het systeem. Niet de meest handige keuze natuurlijk, dus dit is een wijze, doch bittere les. Dat het risico er was dat je je gegevens kwijt kan raken door geen backups te maken, is een feit. Deze manier had ik echter niet aan zien komen.

iCloud zal dus ook slechts een klein gedeelte van de data ter beschikking hebben.

Ik ga de suggestie via de link van @IceFox een poging geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:40
Welke data maakt het hier zo belangrijk om terug te halen? Want als het foto's zijn, dan kan je wellicht gewoon met een kabeltje aan een PC verbinden en direct de foto's er af halen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

vanaalten schreef op maandag 20 mei 2024 @ 09:21:
Welke data maakt het hier zo belangrijk om terug te halen? Want als het foto's zijn, dan kan je wellicht gewoon met een kabeltje aan een PC verbinden en direct de foto's er af halen?
Daarvoor moet de iPhone kunnen starten en ontgrendelen, en dat kan nu dus niet meer ;)

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
Mooie beloftes ten spijt van allerhande recovery tools, maar na een factory reset is er inderdaad niks meer uit te lezne. Ik geloof dat dergelijke tools weinig anders doen dan dus de prullenbak bekijken, en het wissen ongedaan maken, in plaats van dat er werkelijk op sector-niveau gescreened wordt, zoals je bij PC tools kunt doen.

Zeker omdat iOS ook meteen begint met torren na het verbonden zijn met iCloud, is daar helaas niks meer te halen.

Hartstikke bedankt voor het meedenken. Lessons learned: Maak backups voordat je je systeem update, maak regelmatig backups, en ga er sowieso niet van uit dat iOS z'n geheugen slim managed.
Pagina: 1