Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bri
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 10-05 04:01
Hoi,

Ik wil een infrarood wandschakelaar in mijn toilet plaatsen. Daar zijn 2 N-draden en 2 L-draden voor nodig. Toen ik mijn oude wandschakelaar verwijderde om de nieuwe infraroodschakelaar te plaatsen, zag ik dat ik maar 1 N-draad en 1 L-draad heb. Is het mogelijk om de schakelaar zo te plaatsen? Ik heb het geprobeerd, maar licht blijft permanent aan. Ik kan het licht niet meer uitdoen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7oOWpzmmo9Vx5JiXV_E_sqRUMfM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nPUnRwqEEenz0eTGO9pHhLNu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N8WN0pXVcJ5w0HEmdEbsslFqNR0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oKe65l5jt9h1Zptpi7tydkAy.jpg?f=fotoalbum_large

Schopje naar DEI

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 19-05-2024 23:02 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:21
Je zal toch echt een blauwe nuldraad bij moeten trekken en dan m.b.v. een lasklem verdelen in 2 draden. Schema is daar heel duidelijk in.
Die schakelaar is een elektronisch apparaat en heeft de nul gewoon nodig om te werken. Een radio doet het ook niet met alleen een fasedraad.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:01

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Correctie, je hebt één L draad en geen N draad. Je tweede draad is de afgaande schakeldraad.

Nu is de kans groot dat intern de N tussen ingang en uitgang doorgelust zit dus op zich hoef je alleen een N naar de schakelaar te brengen. Maar zonder N gaat het niet werken tenzij ze specifiek aangeven dat hij zonder kan.

En tipje voor de permanente install, draden veel korter strippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:59

Aardedraadje

Met kabelschoen

Ik zie persoonlijk niet in waarom de nul naar de lamp ook weer vanaf de schakelaar zou moeten lopen. Dat lijkt me van toepassing in systemen waar de N en L via de schakelaar naar de lamp lopen. Dat is met "ons" systeem met centraaldozen niet het geval.

Mijn advies is:
Fasedraad (bruin) op input L
Geschakelde fase (zwart) op output L
Nuldraad extra trekken (blauw) en op input N
Output N leeg laten

Dan moet het gewoon werken.

Wel wil ik je graag de tip meegeven om zelf niet teveel met de elektra te rommelen. Je hebt nu het circuit van de schakelaar en de lamp in serie staan. Naast dat de apparaten hier niet voor ontwikkeld zijn, heb je blijkbaar niet veel verstand van hoe het werkt. Dat is niet erg, maar wees je er aub bewust van dat 230 levensgevaarlijk kan zijn. Als je zelf niet precies weet wat wat is, dan zou ik het trekken van extra draden, en daarbij dus strippen en in de lasklem steken / nieuwe lasklem erbij plaatsen, aan een ander overlaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bri
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 10-05 04:01
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb de oude schakelaar alweer teruggeplaatst. Ik begrijp dat er een draad bijgetrokken moet worden en ik zal dit dan door een erkend installateur laten doen. Nogmaals bedankt.