Het kan altijd mooier en beter...
ach, zodra ik een functie opnieuw kan gebruiken dump ik 'm in een include. Heeft verder weinig met efficientie te maken bij mij.
Ik heb de source van php gecheckt. In principe heeft het geen (merkbare) overhead, tenzij je een heleboel erg kleine files gaat includen (lees: de grootte van de files is veel kleiner dan php's readbuffersize).
PHP werkt in 2 fases, compilatie fase en executie fase. In de compilatie fase worden de php file gelezen en omgezet naar een interne-vorm (boomstructuur), wanneer php een include tegenkomt wordt deze ingelezen en "meegebakken". Nu is het wel zo dat als je erg veel kleine files hebt (zoals ik hierboven gezegt heb) dat php niet erg optimaal van zijn buffers gebruik maakt (dus relatief veel reads ten opzichte van de opdrachten die hij uit de files haalt), maar dat effect is te verwaarlozen.
PHP werkt in 2 fases, compilatie fase en executie fase. In de compilatie fase worden de php file gelezen en omgezet naar een interne-vorm (boomstructuur), wanneer php een include tegenkomt wordt deze ingelezen en "meegebakken". Nu is het wel zo dat als je erg veel kleine files hebt (zoals ik hierboven gezegt heb) dat php niet erg optimaal van zijn buffers gebruik maakt (dus relatief veel reads ten opzichte van de opdrachten die hij uit de files haalt), maar dat effect is te verwaarlozen.
putStr $ map (x -> chr $ round $ 21/2 * x^3 - 92 * x^2 + 503/2 * x - 105) [1..4]
Dat het qua PHP geen echte overhead geeft ok, maar ik dacht meer aan de aanroep van het bestand (via het OS) die gedaan moet worden en de hd seektime...
mwa, hd seektime is alleen van toepassing als je script veel uitgevoert worden en in dat geval bevinden heeft je OS die files toch al wel in cache staan.
putStr $ map (x -> chr $ round $ 21/2 * x^3 - 92 * x^2 + 503/2 * x - 105) [1..4]
Dan maakt het volgens mij niet uit of het in hetzelfde of in een ander bestand staat. Het moet altijd van de hd worden gehaald.Op maandag 10 september 2001 10:29 schreef surfude het volgende:
Dat het qua PHP geen echte overhead geeft ok, maar ik dacht meer aan de aanroep van het bestand (via het OS) die gedaan moet worden en de hd seektime...
PHP leest toch eerst het (even voor het gemak) php bestand en komt dan tegen dat het een andere moet includen. Dat is volgens mij toch echt een nieuwe hd actie (ipv. 1 read).Op maandag 10 september 2001 10:31 schreef MikeN het volgende:
[..]
Dan maakt het volgens mij niet uit of het in hetzelfde of in een ander bestand staat. Het moet altijd van de hd worden gehaald.
Niet dat ik anti include ben hoor (in tegendeel, nu ik aan een iets groter projectje werk, vind ik het juist erg praktisch
Maar die OS cache is hier waarschijnlijk idd. erg belangrijk.
Bedenk wel dat php niet in 1x de file leest, maar een x aantal bytes tegelijk (ik dacht 4KB ofzo). Als je dus allerlei files include van 3.99 KB en de OS heeft je file in z'n cache staan, dan maakt het in weze niets uit. Want dan is het aantal reads ongeveer hetzelfde.
Wanneer die file opsplitst in 3 files (< 1 KB), dan zou het wel uit kunnen maken want wat je anders in 1 read kan doen, moet je nu 3 reads doen. Maar nogmaals, deze "overhead" is te verwaarlozen ten opzichte van de andere taken die PHP doet.
Wanneer die file opsplitst in 3 files (< 1 KB), dan zou het wel uit kunnen maken want wat je anders in 1 read kan doen, moet je nu 3 reads doen. Maar nogmaals, deze "overhead" is te verwaarlozen ten opzichte van de andere taken die PHP doet.
OK, thnx
topic closed
of toch niet?
topic closed
of toch niet?
Pagina: 1