Coax en UTP kabel in 1 of niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickname89
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-04 20:53
Binnenkort wordt de benedenverdieping verbouwd en dat is meteen de kans om kabels netjes weg te werken.
In de hoek van de TV heb ik momenteel een COAX kabel die via de meterkast door pvc buizen loopt en netjes uitkomt in een WCD.
De huidige UTP kabel loopt achter plinten langs (door het hele huis).

Ik wil graag de UTP en COAX beiden via de WCD zodat ik zowel internet als TV uit 1 WCD haal.

Nu zie ik op internet dat er een combi kabel bestaat met een coax en UTP in 1 kabel. De UTP is maximaal cat 6.

Dat klinkt heel mooi, namelijk 1 kabel trekken.
Maar, ik dacht altijd dat UTP en coax in 1 kabel tot verstoringen leidt.

Wat zijn jullie ervaringen? Is dit gewoon een mooie oplossingen of is het beter om een aparte UTP en aparte coax te trekken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:17

Kraz

Saving the world

Ik zou coax helemaal achterwege laten?

Alles is via utp kabel tegenwoordig..of draadloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickname89
Omg ... ik dacht dat ik via coax de tv beelden kreeg.
Maar blijkbaar gaat dat via internet tegenwoordig.

Ik heb de ziggo next box.

Is Cat 6 genoeg, of kan ik beter alvast voor cat 6a of 7 gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:55

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Kraz schreef op zondag 19 mei 2024 @ 18:57:
Ik zou coax helemaal achterwege laten?

Alles is via utp kabel tegenwoordig..of draadloos.
Dat is nogal een statement zonder te weten wat TS van de coax gebruikt. De kans is aanzienlijk dat 'ie deze gebruikt op zn tv om tv mee te kijken.

Verder zie ik zo op het eerste gezicht geen nadeel in een combi kabel van coax en utp. Echter, de coax dient van goede kwaliteit te zijn en ik weet niet of dat gewaarborgt kan worden met een dergelijke kabel.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:29
nickname89 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 19:04:
Omg ... ik dacht dat ik via coax de tv beelden kreeg.
Maar blijkbaar gaat dat via internet tegenwoordig.

Ik heb de ziggo next box.

Is Cat 6 genoeg, of kan ik beter alvast voor cat 6a of 7 gaan?
Als je de Ziggo Next hebt dan gaat TV nog via coax. Bij de Next Mini gaat het over UTP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickname89
Klopt, ik heb het net opgezocht in de handleiding van de box. TV gaat via coax.
Ik ben bang dat ik de coax kabel beschadig als ik die circa 15 meter doortrek samen met een UTP kabel.
Denk dat ik toch ga kijken of ik de telefoonaansluiting kan gebruiken die daarnaast zit en ook in de meterkast uitkomt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:14
Die kabels zijn gewoon een UTP en coax aan elkaar gelijmd, je kunt zo ook zo uit elkaar trekken. UTP en coax afzonderlijk is precies even dik, dus dit biedt geen voordeel t.o.v. afzonderlijke kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeCee
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22-04 22:48
nickname89 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 20:20:
Klopt, ik heb het net opgezocht in de handleiding van de box. TV gaat via coax.
Ik ben bang dat ik de coax kabel beschadig als ik die circa 15 meter doortrek samen met een UTP kabel.
Denk dat ik toch ga kijken of ik de telefoonaansluiting kan gebruiken die daarnaast zit en ook in de meterkast uitkomt.
Als je een goede coax kabel gebruikt kan je daar prima een utp kabel bij trekken. Gewoon nooit te hard trekken als hij vast zit, stukje terug en weer gaan. Iemand die de kabel beetje in de buis duwt helpt ook altijd en anders kan je kabellub gebruiken.

Veelvuldig 30m+ utp cat6 met stalen trekveer bij een mutimode glasvezel getrokken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het zou mogelijk moeten zijn om een kabel met coax in het midden en UTP aders daar omheem te maken. Dat zou dikker zin dan reguliere coax, maar veel makkelijker te trekken dan twee losse kabels. Helaas zijn die combo-kabels niets meer dan coax en UTP zij-aan-zij aan elkaar gelijmd, wat zowaar moeilijker te trekken is dan twee afzonderlijke.

Ik zou Ziggo vragen om swap naar Next Mini en alles met UTP doen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:09
Waarschijnlijk bedoel je zoiets:
https://www.kabelnl.nl/Te...-combinatiekabel-20-meter

Kan prima gebruikt worden en kan makkelijker te verwerken dan twee losse kabels maar ook moeilijker als het door dunne buizen getrokken moet worden.
Het neemt op zich niet minder ruimte in.

[ Voor 14% gewijzigd door Ben(V) op 20-05-2024 09:31 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1